Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@21:03:56 GMT

ایران در سال 2020 جایگاه علمی خوبی دارد

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۹۹۳۵

ایران در سال 2020 جایگاه علمی خوبی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با ارزیابی‌های انجام شده و داده‎های موجود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ جایگاه علمی خوبی در جهان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر منصور غلامی روز دوشنبه در نشستی که با حضور جمعی از روسا و اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهرهای همجوار در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر برگزار شد، افزود: بر اساس داده های معتبر بین المللی نام بیش از ۴۰ دانشگاه ایران در زمره یکهزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفته که رتبه برخی از دانشگاههای ما در این میان زیر ۵۰۰ و برخی دیگر بین ۵۰۰ تا یکهزار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این که جایگاه علمی ایران و دانشگاههای کشور بر اثر فعالیت در حوزه های علمی و تحقیقاتی ارتقاء یافته و به روز است، گفت: آنچه که باید هم اکنون در کشور مورد تاکید قرار گیرد کاربردی کردن نتایج و یافته های علمی است و خوشبختانه دانشگاه های ما روی این محور در حال تلاش هستندن.

وزیر علوم توضیح داد: از دو دهه پیش با شکل گیری پارک های رشد و علم و فناروی جریان عملیاتی کردن نتایج تحقیقات علمی و کاربردی کردن پژوهش ها را فعال کردیم و  امروز در حوزه وزارت علوم بیش از ۱۹۵ مرکز رشد و در دانشگاه های کشور  نیز بیش از ۴۳ پارک علم و فناوری فعال است.

وی افزود: در این مجموعه ها از صاحبان ایده ها تا شرکت های کوچک فناور و شرکت های دانش بنیان فعال هستند و بعضی از این شرکت ها امروز جزو شرکت های پیشرو حوزه اقتصادی کشور هستند ولی در مجموع این جریان، یک جریان جوان است که قطعا آینده کشور در پیش روی این فعالیت ها است .

غلامی گفت: خوشبختانه دانشگاه های ما این ظرفیت را به خوبی کسب کرده اند و توانسته اند در این بخش ها به موفقیت هایی دست یابند و در مجموع دانشگاه های تخصصی و ماموریت محوری مانند دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) و سایر دانشگاه های دستگاه های مختلف بویژه دانشگاه هایی که در حوزه نظامی فعالیت دارند، در این بخش موفق تر بوده اند .

وزیر علوم همچنین با تمجید از فعالیت های علمی و تحقیقاتی در دانشگاههای نظامی کشور، اظهار داشت: نتایج بررسی ها نشان داده که مجوزهایی که به دانشگاه های نظامی داده می شود کاملا دقیق و منطبق با استاندارد انجام می شود.و امروز در مجموعه های نظامی از این حیث خیال ما راحت است.

وی با اظهار این که خواسته ها و انتظاراتی هم که مراکز علمی و دانشگاهی نظامی از وزارت علوم دارند یک خواسته کاملا منطقی و قابل پیگیری است، افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی به واسطه برخورداری از نیروهای نظامی و دفاعی به خود می بالد و افتخار می کند و این موضوع یک واقعیتی است که دستاوردهای نسل جوان ، استادان جوان و دانشجویان جوان بوده است.

غلامی با اشاره به این که تجربه ای که در دوران هشت سال دفاع مقدس به دست آمده دستمایه علمی و تجربه گرانقدری در تربیت نیروهای نظامی از سطوح فرماندهی گرفته تا رده های پائین تر بوده است، گفت : خوشبختانه آثار و علائمی که در خلیج فارس اخیرا رخ داده  و یا مانورهای نظامی که در کشور دیده شده، تاثیرگذاری آن در عرصه بین المللی بویژه در طی دو سال گذشته از نتایج این دانشگاه ها است و این موضوع ، موضوع بسیار جدی است و به همین خاطر همه وظیفه داریم در این حوزه کمک کنیم تا بتوانیم این زحمات به نتیجه برسد .

وی افزود : امروز در حوزه علم و دانش در کشور می توان به عنوان یک سرمایه گذاری در عرصه جهانی با توجه به رقابت هایی که روز به روز تنگ تر و بیشتر می شود باید به آن نگریست و به حساب آورد .

وی اظهار داشت : اگر چه در این سال ها گاهی در حوزه علمی و تحقیقاتی رشد خوبی داشته ایم اما ظرفیت های که در کشور وجود دارد ، ظرفیت های قابل توجهی است .

وزیر علوم با قدردانی از مجموعه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر به خاطر موفقیت های کسب شده در این مرکز علمی، وعده داد به هر شکل ممکن به این دانشگاه در حل مشکلاتش کمک کند.

غلامی درخواست تشکیل گروه تخصصی دریا در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر را  منطقی توصیف کرد و گفت که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی در عین حال افزود: در حوزه آموزش عالی تلاش بر آن است که از خط استاندارد ها عدول نکنیم هرچقدر به حداکثر نزدیک تر باشد به یقین نزدیک تر است خوشبختانه زبان را و این بحث استاندار را در مجموعه نظامی خیلی راحت می توان طرح کرد و مواردی که در این دانشگاه اشاره شده پیگیری آن را انجام خواهم داد تا با ایجاد امکانات ، هیات علمی بتواند آنجا خدمات ارائه دهد و برنامه هایی که  به لحاظ اجرایی ممنوعیتی وجود ندارد اجرایی کنند.

 

بیشتر بخوانید: نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران؛ سرآغاز حرکتی جدید در ارزیابی دانشگاه‌های منطقه پیام تبریک وزیر علوم به ملت حماسه آفرین ایران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران جمهوری اسلامی ایران جهان علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم اظهار کرد: باید حواس ما باشد که شخصیت علمی فناوری و نوآوری کشور کاریکاتوری رشد نکنند باید هماهنگ رشد کنند و هماهنگ باشند که در کشور اثربخشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه منظور از اینکه شخصیت های علمی ما باید هماهنگ رشد کنند، این است که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد، یادآور شد: اگر قرار است ایران پیشرفت متوازن داشته باشد باید حتماً به بخش‌های مختلف علمی، فناوری و نوآوری کشور توجه شود مانند چرخ دنده ها که با یکدیگر هماهنگ کار می کنند.

وزیر علوم ادامه داد: توجه بیش‌ازحد به یک بخش و کم ‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود جورچین کشور ما ناقص بوده و این هم‌افزایی رخ ندهد، باید تصمیم‌گیری عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درست باشد، باید قانون را محترم بشماریم چرا که جوامع بشری براساس قانون مدیریت می‌شوند در جوامعی که به قانون کم توجهی شود در حد طرفیت‌ها پیشرفت‌ها رخ نمی‌دهد.

زلفی گل با یادآوری اینکه گاهی به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، گفت: به‌عنوان مثال اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، باید توجه کنیم آیا این تعداد دانشجو که با بودجه عمومی پدیرفته می‌شوند براساس نیاز کشور است؟ و همه براساس این قانون توسعه یافته اند؟ به طور حتم دراین زمینه نسب به قانون کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده‌است که آموزش مهارتی باید ۳۰ درصد باشد با نگاه خوش‌بینانه در حال حاضر ما توانسته ایم آن را به ۱۶ درصد برسانیم بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می‌شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم بنابراین در علم و فناوری در بسیاری موارد نسبت‌به قانون کم مهری شده‌است.

وزیر علوم با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، گفت: ما به‌عنوان مسئولان علم و فناوری باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، درحال‌حاضر دانشگاه‌های نظری ما آموزش‌های مهارت محوری دارند که در حد انتظار نیست و باید آسیب‌شناسی و آسیب‌های آنها را برطرف کنیم.

زلفی گل یادآور شد: در قانون برنامه توسعه هفتم مصوبه ای را پیش بینی کرده ایم که دستورالعمل آن را باید با همکاری وزارت بهداشت تدوین و در هیات وزیران تصویب شود، براساس این مصوبه میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد. این موضوع در وزارت بهداشت تقریباً محقق شده‌است چون بیمارستان‌ها در دست دانشگاه علوم پزشکی است، در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌ها در اختیار آموزش‌وپرورش اند ولی در وزارت علوم این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: صنایع در دسترس وزارت علوم نیستند در دستورالعملی که قرار است آن را تدوین کنیم باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همسو شود تا دانشجوی ما را پذیرش کنند و مهارت محور شدن شکل بگیرد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش رفع کنیم، گفت: درحال‌حاضر وزارت نفت ۶۰۰ نیاز را در سامانه ایده ها و نیازها ثبت کرده و بیش‌از ۱۵ هزار نیاز نیز توسط صنایع کشور در این سامانه ثبت‌شده است، اگر استادان و دانشجویان ما براساس این نیازها طرحی تعریف کنند پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود همچنین در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند.

زلفی گل افزود: آیین‌نامه ارتقا تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده‌ که در این آیین‌نامه قرار است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وی درباره مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار داشت: مسائل فرهنگی اصل هستند، ما نمی‌توانیم به آموزش و پژوهش توجه کنیم ولی مسائل فرهنگی را نادیده بگیریم، بزرگ‌ترین سرمایه یک جامعه فرهنگ جامعه است یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها بحث فرهنگی است نتایج همه این آموزش‌ها در خدمت جامعه قرار می‌گیرد از این بابت است که این همایش نقش کلیدی در آموزش عالی کشور دارد.

وزیر علوم در ادامه درباره کتاب‌های درسی هم گفت: آئین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که براساس آن مشخص شده‌است که کتابی که تالیف می‌شود باید براساس چه شاخص‌هایی باشد و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی شاخص‌های تدوین کتاب‌های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

زلفی گل همچنین درباره دانشگاه فنی حرفه ای و جایگاه آن افزود: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم بنابراین پیگیر این هستیم تا این دانشگاه را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که رهبر معظم انقلاب به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وی درباره ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی و کنسرسیوم‌های اشتغال گفت: در دانشگاه فنی حرفه ای این موضوع پیگیری می‌شود. در ۲ سال گذشته توجه و فعالیت زیادی درباره دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر شود.

زلفی گل با بیان اینکه بیش‌از هزار و پانصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیات علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • تحلیل جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم‌ مختلف
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی