Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@16:10:44 GMT

مسجدی که از چنگ بهایی‌ها در آمد

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۰۹۹۳

مسجدی که از چنگ بهایی‌ها در آمد

مسجد عباسقلی‌خان با ۱۳۰ سال قدمت، یکی از مساجد تاریخی استان زنجان است که با سبک چهل ستونی در محله قدیمی عباسقلی‌خان واقع در بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: مسجد عباسقلی‌خان با ۱۳۰ سال قدمت، یکی از مساجد تاریخی استان زنجان است که با سبک چهل ستونی در محله قدیمی عباسقلی‌خان واقع در بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسجد دارای دو صحن و شبستان زیبا است که طاق‌‌های هلالی و زیبایی روی ستون‌های مدوری استوار شده است. تزئینات این مسجد، آجر کاشی روی بدنه طاق‌ها و همچنین محراب که با کاشی کاری زیبا با طرح‌های مقعری، جلوه و زیبایی است.

 

 

 

این مسجد در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، پاتوق مروجان بهائیت شده، اما بعد از انقلاب با تلاش‌های مردمی از دست این افراد خارج می‌شود. این مسجد که از سوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده، علما و شهدای بسیاری را در زنجان تربیت کرده است. مسجد عباسقلی‌خان اما از حدود ۲۰ سال پیش با رویدادهای مختلف تعطیل می‌شود و دیگر نماز جماعت و برنامه‌های مرتبط در آن برگزار نمی‌شود. این در حالی است که در دوره دولت اصلاحات، به محل جلسات سیاسی تبدیل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رحیم قزلباش، روحانی جوان زنجانی و امام جماعت فعلی مسجد، بعد از گذران دروس حوزوی در قم، به شهر خود بازمی‌گردد و به تلاش برای احیای این مسجد می‌پردازد. این روحانی، امروز موفق شده تا مسجد عباسقلی‌خان را مجدد فعال کند، اما با مشقت‌های بسیار.

 

 

اقامه نماز جماعت در مسجد

 

حجت‌الاسلام رحیم قزلباش امام جماعت مسجد عباسقلی‌خان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در ابتدای امر برای فعالیت در این مسجد به اداره اوقاف و امور خیریه استان مراجعه کردم و آنان نیز اعلام کردند، افراد را برای هیأت‌امنا معرفی و فعالیت را آغاز کنیم، در حالی که بعدها مشخص شد، این اداره هیچ اختیار قانونی برای فعالیت در مساجد ندارد.

 

 

ساخت سرویس بهداشتی در مسجد

 

وی افزود: مسجد عباسقلی‌خان هم‌اکنون به همت مردم فعال شده است و امام جماعت و هیأت‌امنا با نظر مردم انتخاب و فعال شده‌اند.

 

 

جزءخوانی قرآن کریم در ماه رمضان

 

قزلباش با بیان اینکه مسجد عباسقلی‌خان هم‌اکنون دارای یک هیأت مذهبی با عنوان جنت البقیع مدافعان حریم انقلاب است، گفت: این هیأت متشکل از رزمندگان مدافع حرم گردان فاتحین استان زنجان و جوانان منطقه است که هر هر هفته روزهای چهارشنبه، جلسه هفتگی خود را برگزار می‌کند.

 

 

امام جماعت مسجد عباسقلی‌خان تصریح کرد: در این مسجد جلسات حلقه صالحین هر هفته، با رویکرد معرفتی و علمی برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود و بنا داریم با مدارس اطراف نیز طرح سند تربیتی مساجد را تدوین کنیم تا پیوند مسجد و مدرسه ایجاد شود.

 

 

دیدار جوانان مسجد با نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری

 

وی گفت: فعالیت مسجد، در هر منطقه دارای برکات بسیاری است. مسجد می‌تواند در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه تاثیرات فراوانی داشته باشد و حتی زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند. مسجد عباسقلی‌خان دارای موقوفات بسیاری است که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت افراد مسئول در گذشته بسیاری از این رقبات از دست رفته و یا با قیمت‌های غیرواقعی در اختیار مستاجران قرار گرفته است.

 

براساس این گزارش، مسجد عباسقلی‌خان در شهر زنجان، چهارراه انقلاب، ابتدای خیابان سعدی وسط، پشت کتابخانه سهروردی واقع است.

 

منبع: فارس/رسانه۷

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج هفته بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد مساجد راهپیمایی اردبیل مجلس خبرگزاری شبستان اغتشاشات اخیر در کشور زنجان فعالیت های مسجدی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آخوند «عبا محمدنژاد» از شهرستان گمیشان با نوشتن یادداشتی با عنوان «موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی» به جنایات وحشیانه صهیونیست ها و مواضع مختلف کشورهای اسلامی و به ویژه حمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم فلسطین پرداخته است که متن کامل آن در ذیل می آید:
 
آیا نداهای مسلمین زجر کشیده ی غزه را در همین 6 ماه گذشته از رسانه های مختلف ماهواره ای و مجازی ندیده یا نشنیده اید که بیشتر از 33 هزار مسلمان در جلو چشم جهانیان و با حمایت کفار سکولار جهانی چون آمریکا و ناتو و بی خیالی حکومت های ترکیه، آل سعود، امارات، اردن، مصر و غیره توسط کفار صهیونیست قتل عام شده اند؟
 
حالا در برابر نظاره گر شدن اختیاری یا اجباری مسلمین متفرق سراسر دنیا، ایران به عنوان پرچمدار جبهه ای در برابرِ کفار سکولار و اشغالگر به رهبری آمریکا و ناتو و به صورت خاص در برابر حکومت اشغالگر صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین قرار گرفته است، و در میان تمام حکام حاکم بر سرزمین های اسلامی، ایران با جرأت و شجاعت چند دهه است به صورت غیر مستقیم و از کانال متحدینش و هم اکنون به صورت مستقیم این جرثومه ی فساد را مورد هدف قرار داده و به این فرض عین عمل کند.
 
این منهج اهل سنت و جماعت در طول تاریخ بوده است: حمایت و پشتیبانی از هر مسلمانی علیه هر کافری؛
 
هیچ مسلمانی نیست که از این حمله بدش بیاید، تضعیف اسرائیل آرزوی هر مسلمانی است.
 
به صورت بسیار مشکوکی بعضی از اکانت های مجهول به صورت هدفمند مشغول تخریب حمله ایران به رژیم منحوس اسرائیل هستند و مشغول شبهه پراکنی هستند و می گویند این حمله نمایشی بود.
 
آری نمایش هم بود، نمایش اقتدار قدرت نظامی ایران و ضعیف و شکننده نشان دادن اسرائیل.
 
چون ایران کسی از یهودیان را در این حمله نکشته است پس این حملات نمایشی است! اما باید دانست که پایگاه نظامی نواتیم که اسرائیل از آنجا به غزه و دیگر مکان ها حمله می کند را مورد حمله قرار داده و خسارات زیادی به آن وارد کرده است و طبق گزارش کانال های خبری حداقل 40 نظامی در این پایگاه کشته شده اند و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/
 
 

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • انصاریان‌: نمازهای جماعت در کشور ما ورشکسته است
  • انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
  • شیخ انصاریان‌: نماز جماعت به خط پایان رسیده است
  • شیخ حسین انصاریان: نمازهای جماعت در کشور ما ورشکسته شده است /چهارتا مشجد کنار حرم ها را ملاک نگیرید
  • حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است
  • معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟