Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@18:09:32 GMT

نرخ مواد تشکیل دهنده املت چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۵۳۲۱

نرخ مواد تشکیل دهنده املت چقدر است؟

می‌گفت: «ناشکری کردیم… همون موقع که ماست سطلی 250 تومنی رو سال بعدش کردن 300 تومن، آه و فغانمون رفت هوا که چه خبره؟ مگه مردم سر گنج نشستن؟» با افسوس نوستالژیکی ادامه داد: «قبلا سالی یه بار قیمت‌ها می‌رفت بالا و ما هم نونمون به نرخ روز بود ولی حالا نون امروزمون به نرخ 20 سال بعده و هر روز همه چی گرون میشه»  این‌ها را «خدیجه» که زنی خانه‌دار است و با بازنشسته شدن همسر حالا پسر 19 ساله‌اش نان‌آور خانواده 6 نفره‌شان است‌، می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از او درباره هزینه‌‌ خورد و خوراک‌شان پرسیدم و در جواب گفت: «چیز زیادی نیست همینقدر بگم که نمیتونم غذایی درست کنم که ترکیب چند جور مواد غذایی با هم باشه!» او از املتی مثال می‌زند که تا چندی پیش به دلیل ارزان بودن غذایی دانشجویی به حساب می‌آمد. اما حالا دیگر خرید مواد لازم آن از عهده بسیاری خارج شده و به این ترتیب سفره‌شان هر روز کوچک و کوچکتر می‌شود. با بررسی هزینه درست کردن «املت» به عنوان غذایی معمولی برای خانواده 4 نفره در تهران می‌توان قدرت خرید بسیاری را با آن سنجید.

نرخ مواد تشکیل دهنده املت چقدر است؟

اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در املت «تخم مرغ» است که در سبد مصرفی بسیاری از خانوارها با هر سطح درآمدی یافت می‌شود. آخرین نوسان قیمتی این ماده غذایی در دی ماه سال 96 بود که با رشد 77 درصدی به شانه‌ای 20 هزار تومان افزایش یافت از آن زمان تا کنون نرخ آن ثابت مانده و حدود 700 تومان در تهران به فروش می‌رسد.

«گوجه فرنگی» که در ردیف صیفی‌جات است نیز از جمله کالاهای پرمصرف ایرانیان به شمار می‌رود و یکی از مهمترین موارد مصرف آن در املت است. گوجه هر سال با شروع فصل سرما به طور ناگهانی تا 2 برابر با افزایش قیمت روبروست و اکنون با نرخ از 12 هزار تومان تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که چندی پیش قیمت هر کیلو گوجه که حدودا شامل 7 عدد می‌شود 6 هزار تومان به فروش می‌رسید. علاوه بر این رب گوجه نیز به عنوان جایگزین گوجه فرنگی در املت استفاده می‌شود که اکنون هر عدد رب تا 20 هزار تومان قیمت دارد.

«پیاز» نیز همچون گوجه فرنگی با شروع هوای سرد در پاییز و زمستان با افزایش قیمت روبروست اما در این افزایش قیمت کشاورزان هیچ سودی نبرده و حتی گاهی به دلیل سود کم یا ضررهایی که درصورت برداشت نصیب کشاورزان می‌شود این محصولات در زمین‌ها خراب شده و می‌گندد. در حال حاضر نیز هر کیلو پیاز در میادین میوه و تره‌بار 3 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

قیمت «کره» نیز بسته به نوع، شرکت تولیدکننده و مقدار آن متفاوت است. در حال حاضر هر کره حیوانی 250 گرمی 10 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. و هزینه کوچکترین روغن مایع در بازار 7 هزار تومان و بزرگترین آن تا سقف 25 هزار تومان است.

«نان» نیز با 500 تومان تفاوت بین نرخ دولتی و آزادپز بسته به نان مورد انتخاب مصرف‌کننده متفاوت است. قیمت هر عدد نان بربری دولتی هزار تومان، نان سنگک دولتی هزار و 200 تومان و لواش و تافتون به ترتیب 300 و 550 تومان با نرخ یارانه‌ای قیمت دارد. اما نان بربری با دربر گرفتن بیشترین تعداد نانوایی‌ها و همچنین بیشترین مصرف کننده در این بررسی ملاک قرار خواهد گرفت.

هزینه املت یک خانواده 4 نفره چقدر است؟

هزینه یک وعده املت برای یک خانواده 4 نفره در تهران به طور خوشبینانه 33 هزار و 700 تومان هزینه به دنبال دارد. البته در این بررسی هزینه برخی مخلفات غذا نادیده گرفته شده است. به طور مثال هزینه هر کیلو لیمو ترش در میادین میوه و تره بار چیزی حدود 6 هزار تومان است.

با همه این اوصاف به  نظر می‌رسد که این رقم برای یک وعده غذایی معمولی برای قشر مستضعف جامعه با یارانه 45 هزار تومانی به غذایی اشرافی و رویایی تبدیل شده است…

 

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

        

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول