Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@12:13:58 GMT

هوش مصنوعی هم اشتباه می‌کند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۸۹۴۳

هوش مصنوعی هم اشتباه می‌کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، یکی از نگرانی‌های عمده درباره هوش مصنوعی در سطح جهانی، مساله حریم خصوصی است. نگرانی دیگر این است که هوش مصنوعی می‌تواند به‌شدت قوی شود و در موقعیت‌هایی حتی جایگزینی برای انسان باشد و به جای او تصمیم بگیرد. البته در مواردی، زمانی‌که داده‌ها زیاد شود و موضوع سرعت مد نظر باشد، انسان نمی‌تواند پردازش کند و مجبور است به سراغ هوش مصنوعی برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جا ممکن است هوش مصنوعی تصمیمات اشتباهی بگیرد و عده‌ای نیز ممکن است از این موضوع سوءاستفاده کنند، سوءاستفاده‌هایی که می‌تواند منجر به اعمال تروریستی شود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند لازم است روی آن تحقیقات گسترده‌ای انجام گیرد. در این راستا هادی مرادی -مدیرگروه هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران- در گفت‌وگو با ایسنا درباره نگرانی‌های جهانی پیرامون گسترش استفاده از هوش مصنوعی، گفت: «در سطح جهانی، یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های متخصصین الکترونیک درباره اخلاق در هوش مصنوعی کار می‌کنند و در این حوزه، استاندارد تعریف می‌کنند. در ایران چنین اقداماتی متاسفانه چندان انجام نمی‌شود، تنها کاری که زیاد انجام می‌شود، این است که یکسری از باب‌های توسعه هوش مصنوعی را می‌بندند. زیرا می‌گویند برای حریم خصوصی خطرناک است. این مثال البته به هوش مصنوعی ربط ندارد، اما من به عنوان یک متخصص باید به یوتیوب دسترسی داشته باشم، چون بسیاری از فیلم‌های تکنیکال روی یوتیوب آپلود می‌شود؛ اما به دلیل یک قانون کلی مثل فیلترینگ اجازه دسترسی به همه مردم و همین‌طور متخصصان داده نمی‌شود.»

  حریم خصوصی، در معرض خطر

مرادی درباره استفاده‌های مثبتی که می‌توان از هوش مصنوعی کرد، اما به دلایلی راه آن در ایران بسته شده، گفت: «مثلا اپراتورها قرار است سرویسی فراهم کنند که یکی از این سرویس‌ها، سرویس‌های لوکیشن‌بیس (بر اساس موقعیت مکانی) است و بر مبنای آن بسیاری از سرویس‌ها مثل سرویس‌های تبلیغاتی و سرویس‌های حمایتی می‌توانند فعال شوند، ولی این اطلاعات بسیار محدود شده و اجازه نمی‌دهند هیچ تحلیلی روی آنها انجام شود. علت هم این است که به نظر می‌آید یکی دو مورد از ترورهای دانشمندان هسته‌ای بر مبنای این اطلاعات انجام شده است. یعنی به این دلیل که اتفاق ناگواری در گذشته افتاده، به‌طور کلی باب این موضوع بسته شده است. در واقع در یک زمانی راه دسترسی به اطلاعات، بدون قانون باز بوده و اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده، ولی قانون‌گذاری نکردند تا جلوی این اتفاقات ناگوار و سوءاستفاده‌ها گرفته شود، بلکه کاملا مانع دسترسی به اطلاعات شده‌اند. در حالی که از اطلاعات موقعیت محور می‌توان در هنگام حادثه‌هایی چون زلزله یا سیل استفاده کرد و افرادی که زیر آوار مانده‌اند یا خانه‌ آنها تخریب شده را پیدا کرد.»

عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران درباره چگونگی آسیب هوش مصنوعی به حریم خصوصی، گفت: «ما الان از گوگل مپ استفاده می‌کنیم و این برنامه به ما کمک می‌کند که در سطح شهر با راحتی بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر برسیم. این اطلاعات در گوگل‌مپ ذخیره می‌شود. ساده‌ترین کاری که برای تعرض به حریم خصوصی افراد می‌تواند انجام بگیرد، این است که این اطلاعات به شرکت‌های تبلیغاتی داده شود و شرکت‌های تبلیغاتی ما را مورد هجوم تبلیغات قرار دهند. در خطرناک‌ترین نوع سوءاستفاده هم ممکن است اطلاعات شخصی فردی با منصبی مهم در کشور در اختیار سیستم‌های اطلاعاتی بیگانه قرار گرفته و برای وی مشکلاتی ایجاد شود.» مرادی همچنین خاطرنشان کرد: نهادهایی در برخی کشورهای خارجی وجود دارند که عملکرد شرکت‌ها را چک می‌کنند و اگر این شرکت‌ها به حریم خصوصی استفاده‌کنندگان از محصولات خود تجاوز کنند، جریمه می‌شوند. اما وقتی ما یک سری اپلیکیشن روی موبایل خود نصب می‌کنیم که اطلاعات حرکتی ما و لوکیشن ما را می‌گیرد، اگر جایی بر عملکرد این نرم‌افزارها نظارت نکند، شرکت‌ها می‌توانند این اطلاعات را به شرکت‌های تبلیغاتی یا سیستم‌های جاسوسی بفروشند.»

  استفاده از AI، از حمل‌ونقل تا بیمه

مرادی با بیان اینکه نرم‌افزارهای هوشمند حمل و نقل و صنایع نرم‌افزاری دیگر در سطح خوبی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ادامه داد: «از سوی دیگر، صنایع دیگری مثل خودروسازی خیلی کم از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. در بیمه نیز از هوش مصنوعی برای کشف تقلب‌ها استفاده می‌شود. البته، در صنایع خودرو از رباتیک نیز استفاده می‌شود، اما چندان پیشرفته نیست. در دیگر صنایع مثل صنعت پزشکی، تا حدودی از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر استفاده می‌شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش هوش مصنوعی در برنامه‌هایی چون تاکسی‌های اینترنتی گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند شیوه قیمت‌گذاری و قیمت مناسب هر سفر را مشخص کند. مثلا اگر در یک منطقه‌ای مسابقه فوتبال برگزار شده و تقاضا زیاد و تعداد ماشین‌ها کم است، هوش مصنوعی قیمت را بالا می‌برد تا هم تعداد تقاضاها کمی کاهش یابد و هم رانندگان بیشتری ترغیب شوند که به آن نقطه از شهر بروند. در زمینه تقلب‌ها نیز هوش مصنوعی می‌تواند فعالیت کند، مثلا گاهی راننده ممکن است سوءاستفاده کند و ادعا کند سفری انجام شده، ولی در واقع سفری رخ نداده باشد. برای مقوله امنیت مسافران نیز می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی و بیمه، گفت: «در صنعت خودروسازی، خودروها می‌توانند هوشمند شوند؛ یعنی دستگاه‌هایی طراحی شود و درون ماشین قرار داده شود که اطلاعات رانندگی فرد را ثبت کند. بعدتر، این اطلاعات می‌تواند به کمک صنعت بیمه بیاید و اگر تصادفی رخ داد، بیمه بررسی کند آیا راننده به‌طور کلی پرخطر رانندگی می‌کند یا خیر. بیمه می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، حق بیمه را بالا یا پایین ببرد.» مرادی با بیان اینکه هوش مصنوعی در ماشین‌های هوشمند می‌تواند سیستم‌های درون ماشین را کنترل کند، افزود: «هوش مصنوعی می‌تواند پیش از وقوع اتفاقی به راننده درباره قسمت‌های مختلف ماشین هشدار دهد. در بعضی از ماشین‌های خارجی مثل تویوتا حتی برای زاپاس ماشین نیز سنسوری وجود دارد که کنترل می‌کند باد لاستیک زاپاس کم شده یا خیر.»

مرادی ادامه داد: «هوشمندی در خطوط تولید نیز می‌تواند اعمال شود و این فقط متعلق به صنعت خودرو نیست. در خطوط مختلف تولید، می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد تا خطاها مشخص، رفع و بهینه‌سازی انجام شود تا تولیدکنندگان با هزینه کمتری روبرو شوند. در حال حاضر بسیاری از جوشکاری‌هایی که در صنعت خودروی ایران انجام می‌شود، دستی است؛ البته از ربات استفاده می‌کنند، اما ربات را به عنوان عاملی که بتواند دستگاه سنگین را به کمک انسان بلند کند، به کار می‌گیرند و نه بیشتر.» وی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم استفاده صنایع خودروسازی از هوش مصنوعی، گفت: «صنعت خودروسازی در بسیاری از بخش‌های تولید خودرو مطابق تکنولوژی روز دنیا پیش نمی‌رود و ماشین‌های ما به دلایل مختلف ایمنی لازم را ندارند؛ بنابراین عجیب نیست که از هوش مصنوعی چندان استفاده نکند.»

 درآمد خوب با تخصص در هوش مصنوعی

مرادی با بیان اینکه آموزش هوش مصنوعی در ایران نسبتا خوب است، گفت: «آموزش هوش مصنوعی، در دانشگاه‌های برتر نزدیک به سطح جهانی است، البته از آن جایی که کشورهای خارجی در حوزه آموزش، تکنولوژی‌های به‌روزتری را به کار می‌گیرند، هنوز با سطح جهانی تا حدی فاصله داریم. از لحاظ تحقیقاتی سطح تحقیقات ایران در سطح جهانی است. الان تقاضا برای هوش مصنوعی به‌شدت بالا است، چون در سطح جهانی و در سطح کشور نیاز به این تخصص بسیار بالاست. در حوزه علوم داده پردازش زیادی روی داده‌ها باید انجام شود و این امر نیاز به هوش مصنوعی دارد. به‌طور کلی این تخصص در ایران و کشورهای دیگر درآمد خوبی می‌تواند داشته باشد.» وی درباره امکانات سخت‌افزاری برای توسعه هوش مصنوعی در ایران، گفت: «در ایران، سخت‌افزار متعارفی که در هوش مصنوعی استفاده می‌شود، مثلا در حد پردازنده‌های قوی و کامپیوترها و گرافیک‌کارت‌های قوی را می‌توان تهیه کرد که البته ساخت ایران نیستند؛ اما اگر پردازش‌های خیلی سریع و پیشرفته را در نظر بگیریم نسبت به امکاناتی که در سطح جهان وجود دارد، کمبود داریم. مثلا الان شبکه‌هایی مانند آمازون وجود دارد که امکان پردازش وسیع را فراهم می‌کند، اما برای ایران محدودیت‌های خیلی خاصی دارد. البته شرکت‌هایی در ایران هستند که دارند کامپیوترهای پیشرفته‌ای را آماده می‌کنند. مثلا در خود دانشگاه تهران نیز سرورهای قوی‌ای برای پردازنده‌ها ساخته شده و می‌توان گفت که ۹۵ درصد نیاز مملکت را رفع می‌کند. علت اینکه اقبال به هوش مصنوعی زیاد می‌شود، این است که در عین تحریم‌ها امکان چنین پردازش‌هایی در درون کشور وجود دارد. وقتی سطح نیازهای استفاده از هوش مصنوعی بالا می‌رود، امکانات برای رفع آنها در ایران، وجود ندارد. اگر هوش مصنوعی به سنسورهای دقیق نیاز داشته باشد، در آن سطح نمی‌توان توقع داشت با توجه به تحریم‌ها به سطح جهانی برسیم، چون بخش قابل توجهی از این تجهیزات در تحریم هستند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فناوری هوش مصنوعی تاکسی های اینترنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۸۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، با اشاره به تقابل سنت و مدرنیته در آثار هنری، گفت: در غرب هنر مدرن مستخرج از سنت غرب است؛ اما در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است.

به گزارش ایسنا، سید غلامرضا اسلامی در نخستین نشست از هفته هنر انقلاب اسلامی که با موضوع سیر تحول اجتماعی هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه سوره برگزار شد، با بیان اینکه در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است، اظهار کرد: هنرمندان ما به اشتباه هنر مدرن کشور را با هنر مدرن غرب مقایسه می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که ما خیلی عقب هستیم. درحالی که در غرب هنر مدرن مستخرج از سنت است؛ اما در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است. از این رو باید گفت درباره تقابل سنت و مدرنیته ۹ رابطه دیگر مفقوده مانده که درباره آنها هیچ بحثی نشده است.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب اسلامی تلاش کردیم سنت‌های خود را طوری گسترده کنیم که سنت واقعی و نه سنت «بادکنک خالی شده از درون» ایجاد  شود و از طرفی تلاش کردیم بعد مدرن هنر ما تحت تاثیر سنت ما قرار گیرد. این یک تلاش هنری است.

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رابطه دین، علم و هنر، یادآور شد: ما برای ایجاد ارتباط بین دین، علم و هنر از اول انقلاب می‌جنگیم. جدایی بین علم، دین و هنر از انقلاب فرانسه ایجاد شد؛ چراکه می‌خواستند دین را به طور کامل پاک کنند. علم را در دانشگاه‌ها خالص کردند و این جدا شدن ادامه یافت. بعدها تلاش شد رابطه‌ای بین دین و علم ایجاد شود اما باز هم هنوز «هنر» حلقه مفقوده این امر است.

اسلامی با بیان اینکه تفکر افقی منجر به گسترده‌تر شدن دید می‌شود، خاطرنشان کرد: دید گسترده با خود تنوع به همراه دارد. از طرفی آموزش‌های اسلامی به دیدن گسترده ابعاد یک امر توصیه می‌کند. این توصیه در حالی است که دنیای جدید افراد را به واژه‌های خاصی محدود می‌کند و ما در زندان واژه‌های محدود قرار داریم.

وی ادامه داد: در مکاتب اسلامی افق گرایی دیده‌ شده است و "گسترده کردن" به جای "محدود کردن" وجود دارد. خود انقلاب اسلامی ایران، یک بسیج امکانات و مشارکت از نوع چند صدایی است، یعنی همه حضور داشته و نظر دادند؛ چراکه این نظرات در تعامل با هم به پختگی می‌رسد. درواقع انقلاب ما از نظر نظری دارای ویژگی های خاصی است که مشارکت مردم را شکل داده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره درباره اسطوره‌های عکس‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: امروزه عکس‌ها بخشی از خاطرات جمعی مردم هستند که هنرمندان دیگر آثار دیگری را بر اساس آنها خلق کرده اند.

وی «اسطوره» را یک الگوی تکرار شونده روایت دار تعریف کرد و درباره واژه "اسطوره عکس"، توضیح داد: "اسطوره عکس" ابداع من است، اسطوره عکس به عکسی گفته می‌شود که بیش متن های زیادی داشته باشد و متن های زیادی آن را به عنوان الگو خود قرار دهند. از طرفی اسطوره عکس الزاما از یک آدم مهم و واقعه خاصی عکاسی نشده است و نیاز نیست موضوع عکس اسطوره ای باشد بلکه ویژگی های درون عکس باعث می‌شود "اسطوره عکس" شکل گیرد.

شریفی با بیان اینکه اسطوره عکس ها می‌توانند آرمان های یک جامعه را شکل دهند، ادامه داد: جامعه‌ای که بتواند اسطوره عکس داشته باشد می‌تواند این امر را به عنوان صادر کننده یک فرهنگ به دیگران عرضه و برای خود اقتدار فرهنگی ایجاد کند. این امر به یک حافظه‌ای تبدیل می‌شود که در طول تاریخ برای مردم خود ماندگار است.

مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره عنوان کرد: یکی از نکات اسطوره عکس ها این است که ما دیگر به زیر نویس عکس ها توجه نمی‌کنیم چراکه این عکس روح سلحشوری با خود دارد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه عکس می‌تواند یک فرد معمولی را به یک فردی مشهور تبدیل کند، درباره مدل های تکثیر یک عکس خاطرنشان کرد: عکس را می‌توان با تکثیر عین به عین و یا اقتباس کردن از آن تصویر برای خلق اثری دیگر، مورد توجه قرار داد. دلایل تکثیر عکس ها هم عمدتا بر مولفه‌هایی همچون پروپاگاندایی، مناسبتی، انتقادی، آیینی، پیرامتنی و گفتمانی باز می‌گردد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه باید رابطه هنر انقلاب و جامعه دیده شود، اظهار کرد: باید دید که چگونه ماهیت هنر انقلاب تاثیر می‌گذارد. از همه مهمتر مخاطبان این موضوع هستند که باید در چنین جلساتی ان را پیدا کنیم.

وی گفت: این امر بایو در تولیدات هنری، دروس، کلاس‌های مختلف معناری، سینما، عکاسی و... تجلی پیدا کند. امیدواریم این بحث و گفت و گوها در خلق آثار و خروجی های آن ظهور پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اثبات استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای کشتار غیرنظامیان
  • گل سوم و زیبای کول پالمر به اورتون روی اشتباه دروازه‌بان (چلسی 3-0 اورتون)
  • اشتباه بعدی با اقدام قوی‌تری پاسخ داده خواهد شد
  • گل روبرتو پریرا به آاس رم روی اشتباه دین هویسن (اودینزه 1-0 آاس رم)
  • (ویدئو) اسراییل فکر می‌کرد بدون عواقب به ایران حمله می‌کند، ولی اشتباه کرد
  • سوپر سیو اندی رابرتسون و برگرداندن توپ از روی خط دروازه لیورپول پس از اشتباه فن دایک (لیورپول 0-1 کریستال پالاس)
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران
  • هوش مصنوعی ایلان ماسک عکس‌ها را تفسیر می‌کند
  • اگر اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، پاسخ ایران بسیار شدیدتر خواهد بود
  • گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!