Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اندیشکده آمریکایی نوشت که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای «ان.پی.تی» در کنار تحریم‌ها، ابزاری برای مهار قدرت دفاع از خویش کشورها به ویژه در برابر رژیم صهیونیستی و حامی همیشگی آن یعنی آمریکا است که هر دو نیز به تسلیحات هسته‌ای مجهز هستند. ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اندیشکده «فارن پالیسی این فوکوس» که یکی از پروژه‌های «مؤسسه مطالعات سیاست‌گذاری» در واشنگتن است، با اشاره به آزمایش هسته‌ای که اسرائیل در دهه 1970 میلادی در سایتی در آفریقای جنوبی انجام داد و تمام متحدانش از آن زمان تاکنون تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به این آزمایش هسته‌ای را مخفی نگه دارند، تأکید می‌کند که مقامات اسرائیل هنوز هم سعی دارند تا با مطرح کردن اتهاماتی بی‌اساس در زمینه موضوعات هسته‌ای علیه دیگر کشورها به ویژه ایران، اذهان را از افتضاحی که خود سال‌ها پیش به بار آورده بودند، منحرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که نتانیاهو اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کند و هر از چند گاهی به شیوه‌ای جدید به این اتهامات دامن می‌زند، در حقیقت در حال مخفی کردن یکی از بزرگترین پنهانکاری‌ها در تاریخ هسته‌ای جهان است؛ اتفاقی که حدود 5 دهه پیش این رژیم رقم زد و آمریکا در تمام این سال‌ها سعی کرده تا مانع از افشای حقیقت شود.

بر اساس این گزارش، در ماه سپتامبر سال 1979 میلادی یکی از ماهواره‌های آمریکا که با هدف شناسایی انفجارهای هسته‌ای، درست بعد از امضای پیمان منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای سال 1963 (PTBT) به فضا پرتاب شده بود، نشانه‌هایی از انجام یک آزمایش هسته‌ای در جزایر پرنس ادوارد در جنوب اقیانوس اطلس را به ثبت می‌رساند. جای هیچ تردیدی وجود نداشت که عامل اصلی این آزمایش هسته‌ای چه کسی بوده است. دولت وقت آفریقای جنوبی در آن زمان در حال انجام تحقیقات تسلیحات هسته‌ای بود اما هنوز موفق نشده بود سلاحی تولید کند. از سوی دیگر، روابط بسیار نزدیکش با اسرائیل در آن سال‌ها نیز بر هیچ کس پوشیده نبود، رژیمی که تسلیحات هسته‌ای نیز در اختیار داشت و دو طرف روابط بسیار نزدیک نظامی داشتند.

زمان افشای اخبار مربوط به این انفجار هسته‌ای برای آمریکا که متحد اصلی اسرائیل بود و جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را سپری می‌کرد و امید داشت تا دور دوم نیز در کاخ سفید ابقا شود، چندان مناسب نبود. کارتر تیمی حرفه‌ای را مأمور کرد تا در ظاهر شواهد مربوط به این انفجار را دنبال کنند اما مأموریت اصلی آنها مخفی کردن عوامل اصلی پشت این انفجار هسته‌ای بود.

اندیشکده| جرایم ترامپ تنها داخلی نیستند باید بر جنایات خارجی هم تمرکز کرداندیشکده| بروکینگز: فرایند انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی ضددموکراسی است

 

رژیم اسرائیل در آن زمان چندین بمب شکافت هسته‌ای درست از همان نوعی که در هیروشما منفجر شد، در اختیار داشت، اما به دنبال ساخت بمب هیدروژنی بود که برعکس بمب‌های شکافت هسته‌ای نیازمند آزمایش بود. از زمان کارتر تا کنون تمام رؤسای جمهور آمریکا تلاش کردند تا بر این اقدام اسرائیل که نقض پیمان منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای سال 1963 و همچنین نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سال 1968 (NPT) بوده، سرپوش بگذارند و همین مسئله به نتانیاهو جرأت داده تا برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضدبشری خود و رژیم متبوعش،‌ حالا ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کند.

این مقاله در ادامه تأکید می‌کند که نه تنها اسرائیل، بلکه تمام قدرت‌های هسته‌ای جهان تعهدات خود ذیل پیمان «ان.پی.تی» را زیرپا گذاشته‌اند. کشورهایی که به سلاح هسته‌ای مجهز نیستند صرفاً این پیمان را امضا کرده‌اند تا خود را در یک سیستم «آپارتاید هسته‌ای» زندانی کنند که ضمن آن موافقت می‌کنند هیچ تلاشی برای دستیابی به این تسلیحات صورت ندهند در حالیکه چین، روسیه، انگلیس،‌ فرانسه و آمریکا همچنان تسلیحات هسته‌ای خود را حفظ کرده و حتی برای ارتقاء و توسعه آنها نیز تلاش می‌کنند.

در این میان، اوضاع آمریکا از این هم بدتر است چرا که پیمان‌های تسلیحاتی دیگری را نیز با روسیه به امضا رسانده اما هیچ یک به اجرای آن پایبند نیستند و از آن بدتر این که اسرائیل،‌ کره شمالی، پاکستان و هند هیچ یک حاضر به امضای ان.پی.تی نشده‌اند و آمریکا فقط کره‌شمالی، پاکستان و هند را تحریم کرده است.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,90,95,1128/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اندیشکده

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اندیشکده اندیشکده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه در واکنش به استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان تأکید کرد در صورت درگیری با ناتو این تسلیحات در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت.

وی دراین‌باره گفت: چنین اظهارات تحریک‌آمیزی از طرف لهستان جدید نیست.

به گفته وزیر خارجه لهستان مقامات لهستانی مدتهاست که جاه‌طلبی‌های خود را درباره چگونگی «چسبیدن» به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا پنهان نمی‌کنند و فعالانه آنها را در سیاستِ عمیقاً خصمانه خود علیه روسیه وارد می‌کنند.

ساعاتی پیش آندژی دودا، رییس جمهور لهستان می‌گوید که این کشور با هدف قرار گرفتن زیر چتر بازدارندگی تسلیحات هسته‌ای ناتو، آماده است تا از این تسلیحات در خاک خود میزبانی کند.

دودا با اشاره به آنچه تحرکات روسیه خوانده شده است، گفت: روسیه بیش از پیش در حال نظامی‌سازی منطقه کالینینگراد است و به‌تازگی هم تسلیحات هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل کرده است. وی تاکید کرد: اگر متحدان ما به عنوان بخشی از سیاست اشتراک‌گذاری تسلیحات هسته‌ای و با هدف تقویت امنیت جبهه شرقی ناتو، تصمیم به استقرار این ابزار بازدارنده در خاک اعضا(از جمله خاک ورشو) بگیرند، ما آمادگی آن را داریم.

رییس جمهور لهستان افزود: ما عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستیم و علاوه بر این، از این نظر تعهداتی هم داریم و به زبان ساده، یک سیاست مشترک را دنبال و پیاده می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به روابط «صمیمانه» با دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، گفت که هفته گذشته با او در یک «جلسه خصوصی» شرکت کرده است.

کد خبر 6085640

دیگر خبرها

  • کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • سکوت برای کاهش تنش؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • «سکوت برای کاهش تنش»؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران