Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان سریلانکایی موفق به ساخت نانوجاذبی برای جمع‌آوری نفت از آب شدند، ماده اولیه این جاذب از کارخانه‌های نساجی سریلانکا تامین می‌شود که با استفاده از فناوری‌نانو تبدیل به جاذب با کارایی بالا می‌شود.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، موسسه نانوتکنولوژی سریلانکا (SLINTEC)، پیشگام در زمینه فناوری‌نانو و فناوری پیشرفته، جداساز پیشرفته روغن از آب را برای حذف زباله‌های مایع خطرناک از آب آغاز کرده است، یک فرآیند پاکسازی که می‌تواند میلیارد‌ها دلار برای اقتصاد صرفه‌جویی به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش‌بینی می‌شود که هزینه نشت نفت در آب می‌تواند بین ۲٫۴ تا ۹٫۴ میلیون دلار باشد. در حالی که نمی‌توان به سادگی هزینه دقیق این کار را تخمین زد، متخصصان به دنبال روش‌هایی برای کاهش این هزینه و افزایش کارایی جداسازی هستند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۲ در مورد تاثیر اقتصادی نشت نفت به اقیانوس توسط دانشگاه شیلات بریتیش کلمبیا انجام شد که تخمین زده می‌شود نشت نفت در سواحل شمالی بریتیش کلمبیا موجب هزینه اقتصادی تا ۱۸۹ میلیون دلار و برای پاکسازی ۲٫۴ میلیارد دلار نیاز است. اگر نشت نفت در مقیاس بزرگ انجام شود، هزینه برای اقتصاد منطقه ۳۰۸ میلیون دلار و برای پاکسازی ۹٫۴ میلیارد دلار خواهد بود.

همیندا جایاورا، مدیر اجرایی SLINTC، می‌گوید: «این جاذب‌های سیال می‌توانند با کارایی بالا مواد خطرناک را از آب جداسازی کنند.»

این محصول پس از سال‌ها تحقیق تولید شده و مواد مورداستفاده در آن از ضایعات کارخانه‌های نساجی است. با استفاده از فناوری‌نانو، سطح پارچه اصلاح شده و به‌عنوان یک جاذب سازگار با محیط‌زیست عمل می‌کند.

به گفته جایاورا تولید این محصول در سطح آزمایشگاهی به پایان رسیده و آن‌ها به دنبال شرکا اصلی به‌منظور تولید هستند.

روغن‌های مختلف و حلال‌های خطرناکی در صنایع استفاده می‌شوند که برای محیط‌زیست خطرناک هستند. بسیاری از کارخانه‌های پوشاک در سریلانکا وجود دارند که روزانه مقدار زیادی الیاف را به‌عنوان پسماند تولید می‌کنند. تنها بخش کمی از این الیاف قابل استفاده توسط کارخانه‌های دیگر است.

جایاورا می‌گوید: «فناوری‌نانو که در ساخت این مواد استفاده شده بسیار ساده و آسان بوده و نیاز به نیروی کار و زیرساخت گرا‌ن‌قیمت برای آن نیست.»  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوتکنولوژی نشت نفت نانوجاذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، جدیدترین نوآوری هوش مصنوعی ویژه هنرمندان و شاعران است، کسانی که عاشق کلام نوشتاری هستند. این دستگاه مجهز به هوش مصنوعی که «دوربین شعر» نام گرفته، تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای نوآوری در فضای هوش مصنوعی وجود ندارد. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند تصاویر را به گفتگو و شعر و آواز تبدیل کند، اقدامات آینده انسان را پیش‌بینی کند، در مسابقات هوش مصنوعی رقابت و قضاوت کند.

دوربین شعر (Poetry Camera) یک پروژه منبع باز است که فناوری را با استعداد هنری ادغام می‌کند و نتیجه آن خلاقیتی است که از مرزهای آفرینش هنری و ادبی در هر دو حوزه عکس و ادبیات فراتر می‌رود.

دوربین شعر از نظر ظاهری شبیه یک دوربین معمولی پولاروید است، اما به جای عکس گرفتن، ورودی بصری خود را به شعرهای خاطره انگیز تبدیل می‌کند.

این دستگاه مجهز به کامپیوتر تک بُرد و ارزا‌ن‌قیمت رسپبری پای (Raspberry Pi) است و از مدل جی‌پی‌تی-4 بهره می‌گیرد که نشان‌دهندۀ همگرایی سخت‌افزاری و هوش مصنوعی است.

رسپبری پای تصاویر گرفته‌شده را پردازش و داده‌های بصری را استخراج می‌کند که سپس به مؤلفه هوش مصنوعی منتقل می‌شود. این ماژول هوش مصنوعی جنبه‌های مختلف عکس، از جمله رنگ‌ها، الگوها، عناصر مهم و حتی احساسات اصلی منتقل‌شده را تجزیه و تحلیل می‌کند.

به گفته سازندگان، این دوربین بیش از یک قالب شعر ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند طیف وسیعی از قالب‌های شعری از جمله غزل، هایکو یا شعر سپید را انتخاب کنند.

این دوربین در ابتدا یک پروژه هنری بود و بر اساس علاقه شخصی دو طراح علاقه‌مند به فناوری ساخته شد ولی حالل با توجه به استقبال مخاطبان، قرار است در آینده نزدیک تجاری‌سازی ‌شود.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • فقط ۳ درصد از پسماند‌های خانگی تفکیک می‌شوند
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»
  • سایت پسماند سراوان، درد بی درمان گیلان/ از جمع آوری سطل‌های زباله تا بحران زباله در آینده نزدیک + فیلم
  • مافیای طلای کثیف را بشناسید
  • هزینه آزمایش خون در منزل
  • معضل بزرگ تبریز نبود زمان مشخص برای دفع زباله از سوی شهروندان است
  • جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز