Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار کرد: آمار ابتلا به چاقی در ایران مانند بسیاری از کشور‌های دنیا افزایش پیدا کرده است، اما خوشبختانه از نظر درمان چاقی در ایران پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر سبک زندگی را مهمترین عامل در پیشگیری و درمان چاقی دانست و گفت: البته تغییرات ژنتیکی در ابتلا به چاقی مؤثر است اما مهمترین عامل، سبک زندگی مصرف مواد زندگی پرکالری و کم تحرکی است که در طی ۵ سال گذشته منجر به بالا رفتن شاخص افزایش وزن به بیش از ۲ برابر شده که بخشی از آن با جهش‌های ژنتیکی مرتبط است.

زالی بیان کرد: در برخی از نقاط کشور و پایتخت از هر دو نفر یک نفر  مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است همچنین در دانش‌آموزان قبل از سن بلوغ، ۲۳ درصد پسران و ۲۰ درصد دختران چاقی و اضافه وزن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تنها در روستا‌های دور افتاده شاهد آمار چاقی و اضافه وزن نیستیم، زیرا در این مناطق تربیت بدنی و تحرک بیشتر است و این مسئله نشان از اهمیت سبک زندگی در پیشگیری و درمان چاقی دارد.

او با اشاره به عوارض بیماری چاقی تصریح کرد: فشار خون بالا، دیابت، مقاومت به انسولین و مسمومیت بارداری از جمله عوارض ابتلا به چاقی محسوب می‌شود، همچنین اختلالات عروقی و ریوی نیز می‌تواند از عوارض ابتلا به چاقی شناخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: درمان چاقی باید جامع و مستمر باشد که پایه آن در تغییر سبک زندگی است و نیازمند برنامه و پروتکل‌هایی است که اغلب بیماران علاقه‌ای به دنبال کردن آن ندارند و بیشتر افراد چاق تمایل دارند  تا به سرعت وزن خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: افزایش آگاهی جامعه با برگزاری کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک

مصرف گوشت ایرانیان ۶۶ درصد کمتر از میانگین جهانی زالی با بیان اینکه شاهد افراط و تفریط‌های غذایی در بین ایرانیان هستیم، گفت: مصرف بسیاری از مواد غذایی در ایران با مدل جهانی تفاوت دارد به غیر از گوشت که ایرانیان ۶۶ درصد کمتر از میانگین جهانی مصرف می‌کنند، بیشتر مردم مواد غذایی را بیش از استاندارد‌های جهانی مصرف می‌کنند؛ برای مثال ایرانیان شکر را تا ۷ برابر و روغن  را ۱۰ تا ۱۵ برابر استاندارد‌های جهانی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان چاقی اضافه وزن دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۱۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین

دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت از کمبود متخصص بیهوشی اتاق عمل در بیمارستان‌های استان گلایه کرد و گفت: کمترین فارغ‌التحصیل در رشته بیهوشی در استان قزوین در سال‌های اخیر وجود دارد و این آمار رو به کاهش است.

دیدبان افزود: در بخش MRI در استان قزوین پنج دستگاه فعال داریم.

این مقام حوزه بهداشت و درمان استان قزوین گفت: هم اکنون در استان قزوین ۲ مرکز جراحی چشم وجود دارد و به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص رتبه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه ۱۸ را دارد.

دیدبان در ادامه از رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه غذا و دارو خبر داد.

ارائه بیش از ۴۵۰ نوع خدمات در مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان استان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آنها اشاره کرد.

کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ حوزه نظارتی فعالیت‌های مستمری داشته که ماحصل آن ۲ هزار و ۳۷۶ نظارت انجام شده است.

کشاورز در خصوص فعالیت‌های نظارتی اظهارداشت: ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد تعزیرات، ده مورد نظام پزشکی، چهار مورد دادسرا و یک مورد پلمب انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سایر استان‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بورل: تخریب شهر‌های غزه از تخریب شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است