Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران گفت:برخلاف آنچه وکیل متهم مطرح می‌کند، نظریه هیئت پنج نفره کارشناسان به کمانه کردن اشاره ندارد بلکه در نظریه کارشناسی آمده است که گلوله پس از خروج از کف دست به صورت غیرمستقیم و زاویه دار وارد شده است. ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم؛ حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران که به قتل عمد مرحومه میترااستاد همسر دومش متهم است در ادامه جلسه محاکمه دوباره نجفی به بیان برخی ابهامات موجود در نظریه هیئت کارشناسان پرداخت و گفت: ابهام اول این است که تعداد کارشناسان تعیین شده 6 نفر است اما 5 نفر از کارشناسان نظر داده‌اند و یکی از کارشناسان نظری نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ابهام بعدی این است که کارشناسان باید هر کدام یک نظر واحد را اعلام کنند اما در اینجا همه کارشناسان ذیل نظریه را امضا کرده‌اند؛ به طوری که اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که کارشناس پزشکی قانونی درباره اسلحه و برعکس نظر داده است.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی اضافه کرد: بحث دیگر که اگر برطرف شود یقینا در امر دادرسی تأثیر دارد، انجام آزمایش دی ان ای بر روی محل اصابت گلوله‌ای است که به زیر وان خورده است؛ اگر در آزمایش دی ان ای خون مرحومه استاد بر روی محل اصابت این گلوله وجود داشته باشد حاکی از کمانه کردن گلوله است و اگر هم وجود نداشته باشد تعداد محلهای اصابت را با شک و تردید مواجه می‌کند.

گودرزی گفت: کارشناسان در نظریه خود گفته‌اند گلوله از کف دست وارد و از نزدیکی‌های مچ دست خارج شده است. اگر همانگونه که کارشناسان گفته‌اند محل ورود گلوله، کف دست و خروج آن نزدیک مچ باشد و سپس به قفسه سینه اصابت کند می‌توانیم بگوییم گلوله کمانه کرده است.

وی اضافه کرد: دیوان عالی کشور نیز صراحتاً گفته است که اصابت گلوله به بدن متوفی پس از کمانه کردن در هر حال از مصادیق قتل عمد نیست و خود دیوان نیز گفته است که مدلل نیست آسیب وارد به کف دست و سپس قفسه سینه با یک گلوله باشد.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اشاره به تعاریف فرهنگهای مختلف فارسی از واژه کمانه کردن گفت: همانگونه که در نظریه پزشکی قانونی نیز آمده است گلوله مستخرج از جسد متوفی در اثر برخورد با موضع سخت تغییر شکل یافته و علت تغییر شکل می‌تواند استخوان کف دست باشد.

گودرزی ادامه داد: برابر تعریف موجود از کمانه کردن، تغییر مسیر دادن جزئی از کمانه کردن است و کمانه کردن مصداقی از قتل شبهه عمد است.

وی همچنین به بیان ابهام دیگری در نظریه کارشناسان پرداخت و گفت: دیوان عالی کشور صراحتاً خواسته است که امکان برخورد گلوله به کف دست و پس از آن به قفسه سینه روشن شود و دادگاه نیز در ارجاع امر به هیئت کارشناسی به روشنی این موضوع را از کارشناسان خواسته است اما کارشناسان به این مسئله جواب نداده‌اند.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی افزود: معتقدیم گلوله پس از برخورد به یک جسم سخت اعم از دیوار یا سقف از بالا به زیر ترقوه چپ برخورد کرده و به صورت کج وارد بدن متوفی شده است و کارشناسان برای پاسخ به این موضوع افتادن متوفی را در وان مطرح می‌کنند و می‌گویند متوفی عقب عقب رفته و پایش گیر کرده و داخل وان افتاده است و دست چپ را به سوی متهم گرفته و به صورت نچسبیده شلیک شده است؛ این درحالی است که حتی در کاشی‌های کف حمام نیز خونی وجود ندارد و خون داخل وان نیز بسیار ناچیز است زیرا معتقدیم گلوله از بالا برخورد کرده و موجب خونریزی داخلی شده است.

گودرزی در ادامه با بیان اینکه در مرحله قبلی، کارشناس پرونده به نبودن اراده در شلیک، عدم وجود تعادل و آزاد نبودن دست موکل اشاره کرده است، گفت: در نظریه جدید کارشناسی، کارشناسان به صورت ضمنی این موضوع را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که گلوله‌ها در حالت کشمکش بین طرفین شلیک شده است و نظر یک کارشناس طبق قانون تا از سوی کارشناسان دیگر رد نشود، معتبر است.

در ادامه قاضی کشکولی در پاسخ به اظهارات وکیل محمدعلی نجفی گفت: اشکال کار این است که ما با قاضی سابق، رمان‌نویس و وکیل فعلی مواجه هستیم که می‌خواهد با شیوایی تمام دفاع کند.

وی افزود: در ارتباط با نحوه ارجاع موضوع به کارشناسی همانطور که مواد قانونی پیش‌بینی کرده تعداد کارشناسان باید فرد باشد و در اینجا نیز ما یکی از کارشناسان را حذف کردیم که در این خصوص ایراد مطروحه وارد نیست.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اضافه کرد: همچنین پس از ابلاغ نظریه کارشناسی، وکیل متهم اعتراضی در مهلت مقرر 7 روزه به این نظریه صورت نگرفت و نظریه مذبور قطعیت یافت.

قاضی کشکولی گفت: برخلاف آنچه وکیل متهم مطرح می‌کند، نظریه هیئت پنج نفره کارشناسان به کمانه کردن اشاره ندارد بلکه در نظریه کارشناسی آمده است که گلوله پس از خروج از کف دست به صورت غیرمستقیم و زاویه دار وارد شده است و بحث انحراف و زاویه با کمانه کردن فرق دارد بنابراین نظر کارشناسان بحث کمانه کردن گلوله نیست.

وی ادامه داد: در این شلیک، هدف مستقیم گلوله انسان بوده که پس از اصابت به کف دست به قفسه سینه برخورد کرده و اگر می‌گویید گلوله پس از اصابت به کف دست به محل دیگری مانند دیوار برخورد کرده باید دلیل بیاورید.

در ادامه قاضی کشکولی از زهرا نجفی دختر محمدعلی نجفی به عنوان نخستین کسی که سر صحنه جرم حاضر شده و عکس گرفته خواست تا مجدداً روایت خود را از آن لحظه بازگو کند.

در این لحظه، رئیس دادگاه وقت تنفس اعلام و ادامه جلسه را به بعد از ظهر امروز موکول کرد.

وکیل نجفی: موکلم چند دوره وزیر بوده و در ذهن آموزگاران به یادگار مانده است!نجفی: به‌صورت غیرارادی به همسرم شلیک کردم!قاضی کشکولی: نظریه جدید کارشناسان کاملاً منطبق با رأی قبلی "محمدعلی نجفی" استنماینده دادستان: برای "نجفی" تقاضای اشد مجازات را دارمآغاز محاکمه مجدد "محمدعلی نجفی" با انتقاد نماینده دادستان به دادگاه

انتهای پیام/

R1332/P/S2,20,1392/CT11 واژه های کاربردی مرتبط محمدعلی نجفی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمدعلی نجفی محمدعلی نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی

مرکز وکلای قوه قضاییه اعلام کرد: رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی یکی از برنامه‌های جدی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به مردم و تحقق اصل حقوق عامه در سند تحول قضایی است.

به گزارش ایسنا، طی سال های گذشته مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با ارتباط گیری مستقیم با مردم در قالب طرح «وکلا در مساجد» و رسیدگی به مشکلات حقوقی آنها با حضور در مرکز ملاقات مردمی قوه قضائیه؛ با پرونده‌هایی در سطح کشوری و کثیرالشاکی مواجه شد که بعضاً بیش از چند هزار نفر و چندین وزارتخانه و نهاد و سازمان رسمی در آن درگیر بوده‌اند.

درهمین راستا بنابر دستور حسن عبدلیان پور ریاست مرکز، جلسات تخصصی با حضور وکلا و کارشناسان زبده و نخبه مرکز برای رسیدگی به این پرونده‌های کثیرالشاکی برگزار و روند حقوقی و آرای صادره در این پرونده‌ها مورد بازخوانی و راهکارهای قانونی و راهنمایی‌های حقوقی به نمایندگان شکات ارائه می گردد.

دریکی از این پرونده‌های کثیرالشاکی با توجه به پیچیدگی‌های حقوقی و صدور آرای متعدد، که مربوط به اعضای «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی» با بیش از ۷ هزار نفر عضو است، تاکنون چند نشست تخصصی برگزار و در هر نوبت وکلای تخصصی و کارشناسان مربوطه اوراق پرونده را بررسی و راهکارهای لازم را برای پیشبرد مسیر حقوقی و رضایت مردم در راستای قانون را در دستور کار قرار دادند.

بر اساس گزارش مرکز وکلای قوه قضاییه، رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی یکی از برنامه‌های جدی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به مردم و تحقق اصل حقوق عامه در سند تحول قضایی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین
  • «آقای قاضی» به شبکه دو می آید
  • «آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید
  • ۸۰ هزار عضو داریم/با انبوهی از شکایت‌ها مواجهیم
  • با ۸۰ هزار عضو ۷۰۰ شکایت در ماه داریم
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • شوهرم بوی سیگار و مشروب و عطر زنانه می‌دهد! | طلاق می‌خواهم چون شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • دستگیری اعضاء باند حرفه‌ای کپی کارت‌های بانکی در محمودآباد