Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@22:39:58 GMT

میراث ماندگارحاج محمد علی کنی

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۴۱۴۵

میراث ماندگارحاج محمد علی کنی

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: روستای کن در گذشته با اینکه از جوی‌ها و چاه‌های مختلفی بهره می‌برد و تقریباً کم‌آبی در آن معنا نداشت اما آب‌انبارها در شکل‌گیری و توسعه آن خیلی تأثیرگذار بودند. تقریباً در همه محله‌ها آب‌انبارهایی وجود داشت که امروز می‌توان بقایای آن را جست‌وجو کرد.

آب انبار محله اسماعیلان که توسط حاج محمدعلی کنی وقف شده است از ۲ قسمت تشکیل می‌شد؛ یک قسمت انبار آب یا محل نگهداری آب بود که گودالی نسبتاً عمیق و بزرگ داشت و برای اینکه آب درون جوی به آن سوار شود یا درون آن بریزد از سطح زمین پایین تر قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آب‌انبار که امروز به عنوان موتورخانه تکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد هنوز بافت سنتی و آجری دارد.  قسمت دیگر آب انبار گودالی چسبیده به دیواره بود که توسط پله به انتهای آب انبار وصل می‌شد. در این محل شیر آبی قرار داشت که مردم به وسیله آن ظروف خود را از آب پر می کردند. زیر شیر هم چاله ای بود حدوداً به ابعاد و عمق نیم متر که ظروف به راحتی زیر شیر قرار گیرد و از طرفی سر ریز آب ظرف ها در آن چاله بریزد تا کف پله ها خیس نشود.

 «امین نورقربان» از اهالی محله درباره ساخت این آب‌انبار می‌گوید: «این ماجرا برای بیش از صد سال پیش است. محله اسماعیلان آب‌انبار نداشت. حاج محمدعلی وقتی زمین حسینیه را وقف می‌کند و دیوارهای آن را می‌کشد، زمین آب‌انبار را هم وقف می‌کند. تمام خاک‌برداری آب‌انبار را مردم انجام دادند. هر روز مردم یک کوچه با الاغ‌هایشان می‌آمدند و کمک می‌کردند. اغلب خانه‌های این محدوده الان نسبت به خیابان خیلی پایین تر است. یعنی جاده بلند است. چون وقتی خاک آب انبار را می‌کندند در این محل می‌ریختند. الان تپه سرچوگل همه‌اش خاک آب‌انبار است. »

کد خبر 466048 برچسب‌ها منطقه ۵ هویت شهری همشهری محله مجله آب انبار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۵ هویت شهری همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهریار ربانی در هر قسمت از برنامه «ماه‌ترین پلاس» میزبان کارشناسی در حوزه‌های مربوط به سلامت پدران و باروری و همچنین نقش آنها در آرامش مادر است که در گفتگویی ساختارمند مخاطب را با خود همراه و در جدیدترین قسمت از این برنامه با حضور دکتر «نیما نریمانی» (متخصص اورولوژی) در خصوص موضوع «درمان‌های ناباروری مردان» گفتگو می‌کند.

علل ناباروری مردان چندین مورد است که برخی تحت تاثیر شرایط زندگی و یا بیماری بوجود می‌آید و برخی بدون هیچ دلیل و به طور طبیعی ایجاد می‌شود، اما نکته‌ی مهم این است که دلایل ناباروری در مردان قابل درمان هستند. برنامه «ماه‌ترین پلاس» روز جمعه ۷ اردیبهشت با حضور دکتر نریمانی به پرسش‌های شما در این زمینه پاسخ می‌دهد.

«ماه ترین» کاری از گروه خانواده شبکه دو با اجرای شهریار ربانی، به تهیه‌کنندگی مرجان بیات و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که پنجشنبه و جمعه حوالی ساعت ۱۸:۱۵ به صورت زنده روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود شخصيت جديد «غرغر» به باغ شادونه
  • «غرغر خان» به باغ شادونه رسید/ یک ماجرای جدید
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • ورود «غرغر خان» به باغ شادونه
  • دانلود پدرخوانده فصل ۳ قسمت ۱ اول ( قسمت 1 فصل 3 پدرخوانده ) با حجم نیمه رایگان
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • سریال ادامه‌دار VAR؛ قسمت بیست‌وسوم
  • چراغ دریایی
  • شهد شکرستان به کام مخاطبان