Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@20:40:36 GMT

شناسایی ۲۵ قلاده پلنگ در قزوین

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۴۱۶۸

شناسایی ۲۵ قلاده پلنگ در قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در ایران به اندازه کل قاره‌ی اروپا تنوع زیستی داریم، به عنوان نمونه‌ کشور ارمنستان ۱۰ تا ۱۲ قلاده پلنگ دارد، در حالی که فقط در استان قزوین ۲۰ تا ۲۵ قلاده پلنگ شناسایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین ؛ نشست یک روزه تخصصی "زیست فناوری، شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط زیست" ظهر امروز (چهارشنبه) با همکاری ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با حضور تعدادی از مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه در دانشکده‌ علوم پایه‌ این دانشگاه آغاز شد و اکنون در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: در دنیای امروز کشورهای مختلف دنیا از نظر توسعه یافتگی به کشورهای جهان سوم، در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم می‌شوند.

وی افزود: مبنای این تقسیم‌بندی بهره‌مندی از فناوری است و اگر کشوری ثروتمند باشد، اما از فناوری بی‌بهره باشد به آن توسعه یافته گفته نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به سه منبع توسعه یک ملت و تمدن عنوان کرد: نیروی انسانی، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی سه منبع توسعه هستند، کشور ما از نظر این سه منبع غنی است؛ زیرا ما در ایران از نیروهای مستعد جوان و کارآمد، منابع طبیعی غنی و تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی بالایی برخورداریم.

وی تاکید کرد: در ایران به اندازه کل قاره‌ی اروپا تنوع زیستی داریم، به عنوان نمونه‌ای دیگر کشور ارمنستان 10 تا 12 قلاده پلنگ دارد، در حالی که فقط در استان قزوین ۲۰ تا ۲۵ قلاده پلنگ شناسایی شده است.

 باید به دنبال رشد فناوری‌های نوین باشیم

این مقام مسئول گفت: اگر بتوانیم توان رشد فناوری را در کشور ایجاد کنیم، می‌توانیم با این سه منبع و موقعیت جغرافیایی ممتازی که داریم، در دنیا حرفی برای گفتن داشته و تاثیرگذار باشیم؛ اما دارا بودن این سه منبع شرط کافی نیست و باید به دنبال فناوری‌های نوین باشیم.

وی تصریح کرد: بشر امروزی به دلیل عدم توجه به مسائل زیست فناوری با مشکلاتی مواجه است و در کشور ما نیز چنین مسائلی وجود دارد، ما در ایران دو و نیم میلیارد تن فرسایش خاک در سال داریم و هزینه‌ هر تن فرسایش خاک در دنیا 20 دلار است، یعنی ما سالانه حدود 50 میلیارد دلار بابت این موضوع هزینه می‌دهیم.

عباس‌نژاد اضافه کرد: کویر زایی نیز در کشور ما وجود دارد و پنجاه هزار هکتار از اراضی مستعدمان را هر سال از دست می‌دهیم، همچنین با انوع آلودگی‌های آب، خاک و هوا که زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مواجهیم که نیازمند بحث و توجه مدیریتی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: شاهد افزایش آلودگی در حوزه محیط زیست طبیعی و آسمانی، تحلیل ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور هستیم، مقامات عالی کشور هم توجه دارند که به دنبال فناوری‌هایی باشیم‌ که بیش‌ترین تولید محصول را با رعایت ملاحظات زیست محیطی داشته باشد.

وی با تاکید بر تهدیدات استفاده‌ نادرست از فناوری اظهار کرد: علی‌رغم کمک این فناوری‌ها در افزایش تولید، بهره‌وری و افزایش توجه به محیط زیست، این امکان را هم دارند که مخرب منابع طبیعی بوده و مشکلاتی را برای انسان‌ها و محیط ایجاد کنند، لذا فعالان محیط زیست همواره دغدغه‌هایی را درباره‌ی این لطمات دارند.

این مقام مسئول افزود: در حوزه زیست فناوری به چهار اصل معتقدیم؛ اصل نخست به حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی، ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی مربوط می‌شود، اصل دوم نیز به پیشگیری و احتیاط، توجه به مسائل ایمنی و کارشناسی ناظر بر سلامت انسان و محیط زیست در استفاده از محصولات زیست‌فناوری می‌پردازد.

عباس‌نژاد در پایان گفت: اصل سوم توسعه‌ی پایدار در استفاده از فناوری زیستی و در نظر گرفتن نیازهای نسل فعلی و آینده است، اصل چهارم نیز تدوین و توسعه حقوق بین الملل محیط زیستی است، یعنی باید کشورهای مختلف به معاهداتشان در عرصه‌ی محیط زیست پایبند باشند.
انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای محیط زیست و دادگستری کل آذربایجان غربی در سال جدید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  دکتر سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به همراه جمعی از معاونین و روسای ستادی اداره کل ظهر امروز با حضور در دادگستری کل استان  با دکتر ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی دیدار کرد.

دکتر سعید شهند در ابتدای این دیدار ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان گفت: در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال، عمل به منویات مقام معظم رهبری و همچنین عملیاتی نمودن برنامه‌های دولت مردمی سیزدهم، همراهی با جهش تولید و توسعه پایدار و متوازن، محوریت فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۳ خواهد بود و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست را در سال جدید با جدیت پیگیری می‌کنیم.


وی صدور ۳۱ حکم سبز زیست محیطی در سال گذشته را نشان از اهتمام و توجه ویژه قضات استان به امر حفاظت و صیانت از محیط زیست و انفال الهی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با ارتقا و اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست و جلب مشارکت‌های مردمی،   تخلفات و جرایم در این حوزه به حداقل برسد.

دکتر ناصر عتباتی نیز در این دیدار ضمن تبریک سال جدید با اشاره به اینکه مطابق قانون حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است، گفت: در این راستا مجموعه قضایی استان آماده بهره گیری از نظرات کارشناسی مجموعه حفاظت محیط زیست استان است تا احکام جایگزین حبس که از سوی قضات صادر می‌شود در راستای حفظ و بهبود وضعیت محیط زیست استان باشد.

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای محیط زیست و دادگستری کل آذربایجان غربی در سال جدید
  • زنده گیری یک قلاده گرگ هار توسط پلیس مشهد
  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • شناسایی و توقیف دو دستگاه تانکر حمل فاضلاب در شهرستان زابل
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • توسعه زیرساخت‌های مالی با مشارکت مردم
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب با فتوکاتالیست‌ها