Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت های توزیع برق و گاز به ترتیب از اول مهرماه و اول آذرماه اعلام کرده اند که قبوض کاغذی برق و گاز برای مشترکین صادر نخواهد شد و طبق آخرین آمارشرکت گاز ۷۰درصد در طرح حذف قبوض کاغذی گاز مشارکت داشته‌اند و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حذف قبوض کاغذی مزیت بزرگی به نام استفاده کمتر از کاغذ دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امکان دارد مشکلاتی را به همراه داشته باشد

مثلاً برای پیگیری مشکلی که گاه درمورد پرداخت یا کنتور و…پیش می‌آمد معمولاً با در دست داشتن قبض کاغذی  به اداره برق یا گاز می‌رفتیم و بالاخره مشکل برطرف می‌شد. ولی حالا اگر پیامک رسیده به هر دلیلی حذف شود چه باید کرد؟ یا اگر در اختلال سامانه های مخابراتی پیامک نرسید تکلیف چیست؟ حتی در خصوص مشترکین کم سواد یا بی سواد در مناطق محروم نیز طرحی ارائه نشده است.

قبوض کاغذی معمولا سند و مشخصه‌ای بود که افراد به راحتی می‌توانستند به عنوان سند پرداخت نگه‌شان دارند  یا میزان مصرف و تعرفه مصرف نیز در آن قبد شده بود.

مخصوصاً افراد قدیمی که سال‌هاست با این شیوه عادت کرده‌اند و حالا نمی‌دانند باید با این قبض‌های پیامکی چه کنند و چطور کد رهگیری را نگه دارند.

دیگر نمی‌توانند مثل قدیم قبض‌ها را داخل منزل بگذارند و هر وقت احتیاج داشتند به سراغش بروند.

البته هر طرحی مزایا و معایب خودش را دارد و باید دید کدام کفه سنگین‌تر است. مطمئناً حذف این قبوض منفعت هایی برای محیط زیست خودمان و البته شرکتهای برق و گاز دارد. رقم  ۸۵میلیارد برای صدور قبوض در دوره های سالیانه رقم بالایی است که در صورت حذف کاغذ ،کمک شایانی خواهد داشت.

پس بهتر است و توصیه می کنیم با شرایط جدید کنار بیاییم و برای اینکه مشکلی پیش نیاید و اگر زمانی پیامک به هر دلیلی حذف شد برای‌مان دردسر نشود، شماره قبض، شماره پرداخت، مبلغ و شماره پیگیری را داخل دفترچه‌ای بنویسیم.

همچنین توصیه می شود برای مشترکین مناطق محروم که عمده آنها کم سواد یا بی سواد هستند، راه کار جایگزین پیش بینی شود و فعلا به صورت کامل قبض کاغذی حذف نشود.

مشکل دیگری که باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد ، اعتمادسازی و شفاف سازی این شرکت ها است . در قبوض کاغذی تعرفه محاسبه به صورت شفاف قید می شد و مشترکین میزان افزایش گازبها یا برق بها را به وضوح مشاهده می کردند و در صورت نیاز اعتراض می کردند. حال با یک پیامک مواجه هستند که رقم برق یا گاز مصرفی را به همراه شناسه های پرداخت اعلام می کند. نحوه محاسبه ، میزان مصرف ، بدهی قبلی و… کلا مبهم است . متاسفانه در سنوات گذشته و با وجود قبوض کاغذی، تخلفاتی در محاسبات بوده است که با مداخله برخی دستگاههای نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور یا دیوان عدالت اداری ، در پاره ای موارد حقوق مردم استیفا شد. حال این پرسش مهم بدون پاسخ می ماند که در صورت تخلف دولتمردان و شرکت های دولتی در تعرفه محاسبه ، مردم چگونه متوجه خواهند شد و مسیر پیگیری به چه صورت خواهد بود.

مشکل سوم نیزقابل اعتماد نبودن سامانه های این شرکت ها است. به عنوان نمونه در اعلام میزان مصرف گاز خانگی برای تعیین مصرف زمستانی تا ۱۵ آبان ، حجم زیادی از مشترکین نتوانستند شماره کنتور و اشتراک خود را در سامانه شرکت گاز ثبت نمایند و متاسفانه پاسخی از این شرکت برای مخاطبین دریافت نکردیم که امیدواریم در این زمینه نیز مسئولین شرکت گاز پاسخگو باشند. با توجه به اینکه تعرفه گاز زمستانی پایین تر از مصرف گاز در ایام گرم سال است، عدم ثبت و اعلام میزان مصرف، رقم بالایی را به مشترکین تحمیل می نماید که قطعا مصداق حق الناس است.

نکته آخر حذف قبوض کاغذی قدمی به سمت حفظ درختان است. درختانی که گاه با بی‌فکری نابود می‌شوند,و طبیعتاً باید نگران روزی باشیم که به جای جنگل‌های انبوه و سرسبز بیابان‌های بی‌آب و علف باقی بماند. همه ما در قبال محیط زیست مسئولیم. امیدواریم برای حفظ محیط زیست و درختان کارهای بیشتری صورت بگیرد. البته امیدواریم مسئولین شرکتهای گاز و برق فکری برای مشکلات و ابهامات طرح حذف قبوض نمایند تا مردم با اطمینان و طیب خاطر برای اجرای این طرح همراه شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرحی برای پاسداری از یک فریضه

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، در چارچوب مطالبات عمومی و بر اساس وظایف قانونی، طرح حجاب و عفاف از روز شنبه بیست و پنجم فروردین ماه همزمان با سراسر کشور در همه معابر و اماکن عمومی شهر قم در حال اجرا است.

این طرح با حمایت و پشتیبانی مراجع تقلید دستگاه های قضائی، فرهنگی، ارشادی، آموزشی و تربیتی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ائمه جمعه و جماعات، خانواده های معظم شهدا و مردم دغدغه مند شهر قم در حال انجام است.

این طرح علاوه بر معابر شهری در مراکز تجاری، رفاهی و مجتمع های خدماتی و بین راهی هم در حال اجراست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازدیدمعاون وزیر صمت از ۲ واحد صنعتی درمشهد
  • طرحی برای پاسداری از یک فریضه
  • طولانی شدن اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک/ بازگشت نسخه‌های کاغذی به داروخانه‌ها
  • بازگشت نسخه کاغذی به پیشخوان داروخانه‌ها
  • بازگشت نسخ کاغذی به بیمه سلامت با اختلال در سامانه نسخه الکترونیک
  • طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه اجرا می شود
  • اختصاص بنزین به کد ملی قابل اجرا نیست
  • طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه اجرا می‌شود
  • سرانجام دهکده ورزشی در پایتخت چه شد؟
  • کاهش قند خون و التهاب از مزایای مصرف روزانه زنجبیل