فرهنگ آیندهپژوهی نداریم/ اثر منفی سنگینی تاریخ بر رشد و توسعه
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۹۳۴۵
به گزارش خبرنگارمهر، نشست «آینده علوم انسانی در ایران» به همت پژوهشکده «سمت» روز گذشته، سهشنبه ۵ آذرماه در سالن جلسات «سمت» برگزار شد.
مقصود فراستخواه، استاد برنامهریزی توسعه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، در ابتدای سخنان خود بیان داشت: درک من از آیندهپژوهی این است؛ سامانهای از سعی عالمانه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرهنگ آیندهپژوهی نداریم
وی در ادامه، گفت: فرض من این است که آیندهپژوهی، بیشتر یک فرهنگ و پروسه است، تا یک ابزار. آیندهپژوهی قبل از اینکه یک ابزار باشد، یک طرز تفکر و یک فرایند گفتگویی است. اینکه امروز در ایران این بحرانها وجود دارد، به این دلیل است که ما فرهنگ آیندهپژوهی نداریم و به آینده پرتاب میشویم. ما به آیندههای نامعلوم پرتاب میشویم؛ چون فرهنگ آیندهپژوهی نداریم. آیندهپژوهی مدلهای ذهنی ما را تغییر میدهد و ما را برای مواجه فراکشی با تغییرات فراوان، آماده میکند و از غافلگیر شدن، مصون میمانیم. ما باید آیندههای بدیل و آلترناتیو را خوب بفهمیم، در ساختن آیندهمان سهیم شویم و برای تقلیل مرارتها و ارتقای شرایط زیستمان، امید معرفتی و زبانی داشته باشیم.
این جامعهشناس ایرانی، رویکردهای عمده روششناختی در آیندهپژوهشی را برشمرد و به بحث گونهشناسی رویکردها با اقتباس از نظریه سهیل عنایتالله، پژوهشگر و آیندهپژوه پاکستانیالاصل اهل استرالیا، پرداخت.
اثر منفی سنگین بودن تاریخ، برای رشد و توسعه
فراستخواه در ادامه به اثر منفی سنگین بودن تاریخ، برای رشد و توسعه یک کشور اشاره کرد و بیان داشت: مشکل ما این است که زیادی تاریخ داریم و وزن تاریخمان زیاد است! من هم همه پسزمینههای تاریخی و سرزمینمان را دوست دارم؛ ولی واقعیت این است که بدبختی ما، از همین سنگینی تاریخمان شکل گرفته است. ساختن آینده برای ملتی که وزن گذشتهاش سنگین است، دشوار است. کشورهایی که تاریخ سبکی دارند، راحتتر خوشان را با دنیا وفق میدهند؛ ولی ما تا بخواهیم با چالشهای گذشته و تاریخیمان در مسائل وارد شویم، زمان و انرژی زیادی از دست میدهیم.
وی تصریح کرد: برای همین مهم است که ضمن علاقهمند بودن به تاریخ، باید رویمان به آینده باشد. وزن تاریخ، نباید ما را سنگین کند. باید گسستهای دنیا را بفهمیم و سعی نکنیم به زور، دانشگاه مدرن را به نظامیه بچسبانیم. دنیا عوض شده است؛ باید از غارهای ذهنی اصحاب کهفیمان بیرون بیاییم. در دنیا تحولاتی صورت گرفته است و پذیرش آنها به معنای بیهویتی ما نیست؛ به همین صورت باید هویت سرزمینیمان را حفظ کنیم. باید حالمان را به سوی آینده هُل بدهیم. اگر کتابهای علوم انسانی با این وضعیت وفق پیدا نکنند، فقط بازیچه دانشجویان میشوند.
فراستخواه بر اساس تحلیل علّی لایه به لایۀ عنایتالله، به بررسی علوم انسانی در ایران پرداخت و گفت: در هرم عنایتالله، لایه اول صورت مسئلهها هستند، لایه دوم ریشهها و علتهای اجتماعی، لایه سوم جهانبینی و گفتمانهای پشت آن جریان و لایه چهارم، استعارهها و اسطورههای ناخودآگاه جامعه را بررسی میکند. برای نمونه، استعاره پول چرک کف دست است، استعارهای است که مار را بدبخت کرده و مانع توسعه اقتصادیمان شده است.
علوم انسانی در ایران هنوز اختیارات معرفتشناختی ندارد
این استاد جامعهشناسی ادامه داد: علوم انسانی در ایران هنوز اختیارات معرفتشناختی ندارد و مشروعیت آن محل بحث است. استقلال و آزادی آکادمیک برای علوم انسانی دشوار است و دانشکدههای علوم انسانی، نمیتوانند به سادگی دانشکدههای فنی کار کنند. سیطره کمیت و تمرکزگرایی در علوم انسانی ایران وجود دارد و مشکل کیفیت وجود دارد. بدنه علوم انسانی ما، کرخت است؛ دانشجویان زیادی داریم، بدنه آموزش عالیمان در علوم انسانی سنگین است و کمیت و پوپولیسم بر ما سیطره دارد. از طرفی، سرمایه علوم اجتماعی در ایران در حال کاهش است و فرسایش یافته؛ همچنین تصویر علوم اجتماعی در جامعه مخدوش شده است.
وی در ادامه بحث فورماسیون قدرت را مطرح کرد و گفت: سؤالی که مطرح میشود، این است که کدام فورماسیون قدرت منجر به ورود علم انسانی در ایران شد؟ عواملی که در این جریان اثرگذار بودند، عبارتند از شهرنشینی، رشد طبقه متوسط جدید شهری، ورود روشنفکران به عرصه، به وجود آمدن مشاغل فکری و کنشگران و روزنامهنگاران، به وجود آمدن مدارس عالیه و نهادهای نوین دانشگاهی، به وجود آمدن مدارس جدید، ایجاد بنگاههای ترجمه و نشر کتاب و ورود ابزارهای نوین ارتباطی به ایران؛ وقتی مشاغل فکری به وجود آمد، یعنی قدرتی ایجاد شد و بعد آن، از دل سنت، تجدد به وجود میآید. تمام بزرگان پایهگذار علوم انسانی، بر فورماسیون قدرت بودند.
نقش استعارهها و اسطورهها بر شکلگیری علوم انسانی در ایران
فراستخواه، نقش استعارهها و اسطورهها را بر شکلگیری در علوم انسانی در ایران مطرح کرد و بیان داشت: خاطرهسازی، نهضت ترجمه، شکوه ایران باستان و ...، خاطرههایی بودند که علوم انسانی روی آنها پیش رفت و اینطور بود که میتوان گفت علوم انسانی ایرانی با این لایهها ساخته شد. دانش همان قدرت بود و قدرت، همان دانش بود. معرفتهای جدیدی به نام علوم انسانی آمدند و جایگزین معرفتهای سنتی شدند و دعاوی دانش داشتند. در حدود دهه ۵۰، در این دانش جدید، تعارضهایی به وجود آمد؛ دولتزده شد، نخبهگرا شد، برج عاجی شد، ایدئولوژی زده شد، سیاستزده شد، چپزده شد، هژمونیک و دیگریساز شد.
وی تصریح کرد: پول نفت، همه را کرخت کرد؛ دانشگاهها سیاسی شدند و اولین قربانیاش، خود دانشگاهها بودند. تعارضهایی مثل فساد و از خودکامگی و ... حل نشد و منجر به متزلزل شدن فورماسیون قدرت، که پشتوانه علوم انسانی بود، شد. علوم انسانی ضعیف شد و در نتیجه ایدئولوژیهای جدیدی مثل بومیسازی و اسلامیسازی شکل گرفت!. در مقابل بحرانی که به وجود آمد، دیگری جدیدی که حاشیه شده بود، متن شد و خواست که علوم انسانی را حاشیه کند و علیه متن هژمونیک، شورش کرد. مفاهیمی مانند علوم انسانی سکولار، انقلاب فرهنگی و ...، در مقابل وضعیتی ایجاد شد که علوم انسانی گرفتارش شده بود.
استاد برنامهریزی توسعه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: وقتی گفتیم علوم انسانی برای هویت و سنت ما خطرناک است، انقلاب فرهنگی شد و دانشگاهها بسته شد. برای ایجاد نظام متمرکز، گفتمانی به وجود آمد؛ ایدئولوژی رسمی به وجود آمد و بر اساس آن، استعارههایی چون بازگشت به خویشتن، غربت غرب، غربزدگی و ... ساخته شد؛ و خواستند با اتا به این علوم انسانی، جهان دیگری بسازند.
این استاد جامعهشناس، در پایان با حاضران به بحث و گفتگو نشست و به پرسشهای آنها پیرامون بحث، پاسخ داد.
کد خبر 4782730 سارا فرجیمنبع: مهر
کلیدواژه: مقصود فراستخواه سازمان سمت علوم انسانی آینده پژوهی کنفرانس وحدت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فلسفه علامه طباطبایی علوم انسانی اسلامی نشست علمی وحدت اسلامی بنزین فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گام دوم انقلاب علوم انسانی معرفی کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگسازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
ایسنا/قم روشن با بیان اینکه ایمنی جادهها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگسازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.
علی روشن در گفتوگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ۷ اردیبهشت روز ایمنی و حملونقل بیان کرد: با توجه به فعالیتهای مختلف دستگاههای اجرایی در حوزه ایمنی و حملونقل باید به این روز بهعنوان یک رویداد نگاه کنیم.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای قم، ادامه داد: هدف از ایجاد این رویداد جلب توجه همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی به حوزه حملونقل و لزوم رعایت قوانین و مقررات با هدف افزایش ایمنی و کاهش خطرات جانی و مالی برای شهروندان است.
روشن با بیان اینکه ایمنی جادهها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگسازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی و آموزش به عنوان راهکاری موثر در افزایش ایمنی راهها، اظهار کرد: آموزش به دانش آموزان مدارس روستایی، موتور سواران، رانندگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافربری، کادر اجرایی و فنی اداره راهداری، برگزاری حدود ۸ دروه آموزشی برای کارکنان دستگاه اجرایی، آموزش بین دستگاهی، تهیه پوستر، تهیه کیف، جامدادی، دفتر با موضوع ایمنی برای دانشآموزان از جمله اقدامات ما در راستای فرهنگ سازی و تشویق به قانون مداری است.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم، ادامه داد: همکاری با پلیس راه برای کنترل نامحسوس جادهای به ویژه در اعیاد و مناسبتهای خاص، کنترل تجهیزات ایمنی اتوبوسها و کامیونهای عبوری از جمله عاج لاستیک، جعبه کمکهای اولیه از اقدامات راهداری در حوزه کنترل و نظارت است.
روشن تهیه و نصب دوربینهای ثبت تخلفات در محورهای مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه نصب دوربینهای ثبت تخلفات وضعیت مطلوبی داریم؛ در حال توسعه نصب دوربین ثبت تخلفات هستیم و محورهای اندکی که فاقد دوربین هستند را پوشش خواهیم داد.
وی یادآور شد: تهیه تجهیزات ایمنی برای پلیس راه همچون چراغ پلیس مجازی، برگزاری کمیسیون ایمنی با حضور دستگاههای اجرایی به منظور بررسی مشکلات ایمنی و ارائه راهکار از دیگر اقدامات اداره راهداری است.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم با اشاره به لزوم همکاری مردم و دستگاههای اجرایی در خصوص افزایش ایمنی، گفت: رعایت قوانین و مقررات در سطح جامعه باید پر رنگ شود،لذا همه شهروندان در برابر رعایت نکات ایمنی وظیفهمند هستند.
انتهای پیام