Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در حوزه مرمت و احیا بناهای تاریخی این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر اعتبارات دولتی پاسخگوی هزینه های مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان کرمان نیست و با اعتبارات موجود تنها می توان ۳ تا ۵ درصد این بناها را احیا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"فریدون فعالی" با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در اجرای طرح ها و سیاست های دولت از موفقیت نسبی برخوردار بوده است، اظهار کرد: این موفقیت بیشتر در بحث استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در مرمت و احیا بناهای تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته هیچ بنای تاریخی در استان توسط بخش خصوصی مرمت و احیا نشده بود ولی هم اکنون حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در حوزه مرمت و احیا بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است ادامه داد: بخش اعظم این سرمایه گذاری در بناهایی است که از طریق اداره کل استان و با استفاده از ظرفیت ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شده است و عمدتا در قالب کاربری های مرتبط با صنعت گردشگری احیا و به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به اعتبارات جذب شده برای مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: در بحث جذب اعتبارات ابلاغی مشکلی وجود ندارد و از ظرفیت اوراق گواهی اسناد خزانه نیز در پروژه های عمرانی و مرمتی استفاده می شود.

فعالی بیان کرد: با توجه به حجم کار و تعداد بناهای تاریخی و ظرفیت های استان در این زمینه، اعتبارات دولتی پاسخگو نبوده و تلاش شده است به منظور جبران این مساله از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

وی افزود: برای حل برخی از مشکلات حوزه مرمت و احیا بناهای تاریخی باید اعتبارات این حوزه افزایش و تسهیلات مناسبی به منظور حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی تخصیص یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به دخیل کردن بیشتر دستگاه های مرتبط در امر حفاظت از بافت ها و بناهای تاریخی نظیر شهرداری ها، مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات لازم به منظور تملک و آزاد سازی حرایم آثار تاریخی تا حدودی می تواند مشکلات موجود در بافت های تاریخی که بسیاری از ساکنین این مناطق را دچارکرده است را حل کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی کرمان بناي تاريخي استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه از کشف یک آب‌انبار تاریخی مربوط به اواخر عهد قاجاریه در این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تربت‌حیدریه، علی محمدی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی «سرای تاریخی امین»، بقایای آب‌انباری تاریخی کشف شد که بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر مشخص شده است که با توجه به وجود درختان و فضای سبزی که از قبل بر بالای این اثر کاشته شده است، نیاز به هماهنگی اداری برای جابه‌جایی است.

وی گفت: تربت‌حیدریه به‌دلیل داشتن 13 کاروانسرا و 6 سرا به شهر «سرا و کاروانسرا» معروف بوده است و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته‌بازار فردوسی واقع شده، «سرای تاریخی امین» است.

محمدی افزود: سرای امین که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است، در زمان حاضر عملیات مرمت و ساماندهی این اثر ملی با مشارکت اداره میراث فرهنگی، اوقاف، کسبه و همکاری شهرداری و شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه عنوان کرد: بیشتر آب‌انبارهای تربت‌حیدریه و به‌خصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروان‌های تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون بزرگترین آب‌انبار کشف‌شده در تربت‌حیدریه، واقع در بازار «شیر چهارسوق، با گنجایش بیش از یکهزار و 700 متر مکعب، در دست مرمت است، این آب‌انبار از نظرهای مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کم‌نظیر است.

محمدی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر، با گسترش شهرنشینی و خانه‌سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابان‌ها و معابر رفته‌ است و اکنون با ساخت‌وساز و خاک‌برداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌آید.

گفتنی است؛ شهرستان تربت‌حیدریه در فاصله حدود 150کیلومتری جنوب‌ مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/282/+

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی
  • دستگیری کلاهبردار ۵۰۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری در بازار فارکس
  • لیست اماکن اقامتی و بناهای تاریخی و گردشگری استان یزد
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • شهربازی کرمان باسرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی بازگشایی شد
  • ۴۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی نوش آباد دیدن کردند
  • رسیدگی به نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس همدان در سال جدید
  • توجه به آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری برای کشور است
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ