Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اتمام زمان واریز طرح بسته حمایتی معیشت تعداد افرادی که این یارانه را دریافت نکرده‌اند به نظر بیش‌ازحد انتظار و آمار اعلامی دولت است که جای تأمل و بررسی بیشتر دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهارده روز از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور می‌گذرد، طرحی که به‌یک‌باره و بدون ایجاد سازوکار اولیه درزمینهٔ بررسی وضعیت کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به‌هرحال اجرای این طرح بر اساس تصمیم سران قوا گرفته شد و قطعاً برای جلوگیری از قاچاق و همچنین افزایش بی‌رویه مصرف آن در جامعه لازم و ضروری بوده است. اما در این میان نحوه اجرای این طرح همچنان جای سؤال دارد.

بر اساس این طرح مقررشده  که دولت از محل افزایش قیمت بنزین به 60 میلیون ایرانی کمک‌هزینه معیشتی پرداخت کند. به‌طوری‌که بر اساس این طرح به خانوارهای یک‌نفره 55 هزار تومان، دونفره 103 هزار تومان، سه‌نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزارتویمان و خانوار پنج نفر و بیشتر 205 هزار تومان پرداخت کند.

در این میان با اتمام زمان واریز این یارانه‌ها تعداد افرادی که این یارانه را دریافت نکرده‌اند به نظر بیش‌ازحد انتظار است که جای تأمل و بررسی بیشتر دارد.

آن طوری که نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفته قرار است به همه کارگران، کارمندان، معلمان، روستاییان و عشایر، مستمری‌بگیران، مددجویان کمیته امداد، مددجویان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و اقشار کم‌درآمد از گروه‌هایی به‌حساب می‌آیند که بسته کمک معیشتی به آن‌ها پرداخت شود اما بررسی خبرنگار تسنیم در ایلام خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

در پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مشخص‌شده که به بسیاری از افراد واجد شرایط این مبلغ واریز نشده و در عوض به برخی از افراد نیز بیش از تعداد افراد خانوار این مبلغ واریزشده است.

مادر سرپرست خانواری در تماس با خبرنگار تسنیم در ایلام عنوان کرده که حتی یک خط تلفن هم به اسم وی وجود ندارد اما دولت وی را مستحق دریافت این یارانه تشخیص نداده است.

فرد دیگری که مستندات خود را در اختیار خبرنگار تسنیم قرار داده است کارگر قراردادی یک شرکت است و حقوق دریافتی ماهیانه‌اش زیر دو میلیون و نیم میلیون است و وی نیز مستحق دریافت این یارانه تشخیص داده نشده است.
یک ایثارگر دیگری نیز که 5 فرزند داشته و در خانه‌ای استیجاری ساکن است نیز به‌عنوان فرد توانگر شناخته‌شده  و مستحق دریافت یارانه معیشت شناخته‌نشده است.

نکته جالب‌تر اینکه تمامی این افراد هرماه یارانه خود را دریافت می‌کنند و درواقع جزء افرادی که قبلاً به دلیل توانایی مالی بالا یارانه‌ای آن‌ها قطع‌شده نیستند.

معترضان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند

هرچند که مسئولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده‌اند که تا ده روز آینده که با احتساب دیروز 9 روز از آن باقی‌مانده مردم می‌توانند برای ثبت تقاضای حمایت معیشتی با کد دستوری #6369* این کار را انجام بدهند اما بازهم سؤالات زیادی در ذهن مردم وجود دارد.

نخست این‌که آمار 60 میلیونی دولت از واجدین شرایط از کجا استخراج و رسانه‌ای شده است چراکه بررسی‌های ساده و مختصر نیز نشان می‌دهد که تعداد افرادی که این یارانه را دریافت کرده‌اند به‌مراتب پایین‌تر از این رقم هستند.

نکته دوم این‌که نحوه ثبت درخواست‌های مردمی است چراکه اولاً بسیاری از افراد سرپرست خانوار به‌خصوص افراد سالمند خط تلفنی به اسم خودشان نیست علاوه بر این سامانه تعریف‌شده نیز قادر به حجم درخواست‌ها نیست و از دیروز بارها مردم از عدم امکان ثبت درخواست خود گله کرده‌اند.

نمایندگان مجلس نیز در صف منتقدین یارانه معیشت

 از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز به این رویه اعتراض دارند به‌طوری‌که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر دیروز در تذکری خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: از صبح تاکنون تماس‌ها و پیامک‌های زیادی از سوی مردم با موضوع عدم دریافت یارانه بنزین داشته‌ام.

وی بابیان اینکه رئیس‌جمهور قول داده بود که درآمدهای حاصل از افزایش نرخ بنزین را به حساب‌های مردم واریز خواهد کرد افزود: طبق قول و قرار دولت قرار بود که سه‌چهارم از جمعیت کشور یارانه بنزین را دریافت کنند.
نماینده شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: تعداد زیادی از مردم یارانه بنزین را دریافت نکرده و نسبت به این اقدام دولت انتقاد دارند.

درواقع باید گفت باگذشت سال‌ها از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها دولت نتوانسته تاکنون شناسایی دقیقی از دهک‌های پایین جامعه داشته باشد و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از افراد نیازمند جامعه فراموش شوند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۶۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۳ هزار بسته معیتشی و ۱۰۰ سری جهیزیه

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با تاکید بر اینکه رسیدگی به امور مردم و رفع نیازمردم از نظرمالی از توصیه‌های دین مبین اسلام است گفت: حضور مردم و آمادگی آن‌ها برای کمک به نیازمندان در ایام کرونا نشان داد اگر مردم و حمایت‌های آن‌ها در این زمینه نبود طبعا از توان دولت خارج بود واین جای تقدیر از حضور مردم و مراکزنیکوکاری دارد، چون پای کار بودند.

حجت الاسلام فقیه با بیان اینکه باید توجه به مردم و رفع کمبود‌های تنشی و فکری آنها در اولویت برنامه‌های همه ماباشد افزود: نباید مردم احساس کمبود کرده و به چالش کشیده شوند، چون دشمن از این چالش‌ها سوء استفاده می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی هم ضمن قدردانی از تلاش‌های دست اندر کاران کمک‌های مومنانه در استان گفت: اعتباراصلی کمیته امداد به خیران ارزشمند و مشارکت مردم عزیزمان است و این عزیزان هم با خدمات شایسته خود نیازمندان را شاد می‌کنند.

رحمتی افزود: امام راحل تمامی نهاد‌هایی که بنا نهادند همگی جزو باقیات الصالحات است و کمیته امداد یکی ازاین‌ها است که با نیت خالص ایشان در کشور تاسیس شد.

وی ادامه داد: این نهاد انقلابی بقدری با برکت است که زمینه و بستر خیر برای دیگران فراهم کرده است و با کمک خیران و مراکز نیکوکاری توفیق خدمت به نیازمندان را بدست آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آمریکا: اوکراین اخبار جنگ را سانسور می‌کند
  • چند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی
  • توزیع ۳ هزار بسته معیتشی و ۱۰۰ سری جهیزیه
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • غرق شدن ۱۲ فلسطینی حین دریافت بسته‌های کمک ارسالی از آسمان
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • رئیس‌جمهور: رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر ضروری است
  • مشکلات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کردستان+فیلم
  • راه حل تازه عضو حزب موتلفه برای رسیدن به جهش تولید/ از دلال‌ها بیشتر مالیات بگیرید
  • برای تحقق شعار سال، باید مالیات‌های سنگین از دلالی و واسطه گری اخذ شود