Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های واقع در غرب، استان‌های واقع در زاگرس مرکزی بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش بینی شده است.

در شمالغرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی بارش پراکنده باران و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار و در شهرهای صنعتی و پر جمعیت همراه با غبار پیش بینی می‌شود.روز دوشنبه سامانه بارشی وارد کشور شده که باعث بارش برف و باران و کاهش نسبی دما در استان‌های واقع در شمالغرب، غرب، جنوب غرب، سواحل شمالی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و دامنه‌های زاگرس مرکزی می‌شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرده روز سه شنبه سامانه بارشی به غیر از شمالغرب، همچنان در مناطق ذکر شده فعال بوده و بخش‌هایی از شمالشرق و شرق کشور را در بر خواهد گرفت.

* تسنیم

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات پیش‌بینی بارش‌ها و دمای هوا تا مهر ۱۴۰۳ / لانینا جایگزین ال‌نینو می‌شود؟

بر اساس آخرین جزئیات پیش‌بینی بارش‌ها و دمای هوا، از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد میانگین بارش کشور در محدوده نرمال و دما در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق نیم تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بر مبنای نقشه پیش‌بینی‌های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش بینی‌های میان‌مدت اروپا موسوم به SEAS-۵.۱ توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول مهر سال جاری تولید و ارائه شد و بر مبنای این گزارش پیش بینی می‌شود، میانگین بارش کشور از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد در محدوده نرمال باشد.

از ماه پایانی بهار تا اواخر تابستان، بارش در جنوب شرق بیش از نرمال و در سواحل خزر در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال است، سایر مناطق کشور مطابق فصل بی بارش هستند و انتظار می‌رود بارش پاییز کشور به استثنای سواحل خزر، با تأخیر آغاز شود.

در خصوص دمای هوای کشور نیز انتظار است، دمای هوا از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق نیم تا یک درجه بیش از نرمال باشد، همچنین دمای هوا از خرداد تا اواخر تابستان در جنوب شرق کشور در محدوده نرمال، در یک سوم جنوبی کشور و سواحل خزر نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در دیگر مناطق یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود.

بر این اساس، طی چند ماه آینده بیشترین افزایش دما طی نیمه خرداد تا نیمه تیر و کمترین افزایش دما از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد رخ می‌دهد.

تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است:

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴) میانگین بارش در یک سوم شمالی کشور، زاگرس میانی و مناطقی از شمال غرب پنج تا ۲۰ میلی‌متر بیش از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود، بیشترین افزایش برای دو سوی کوه‌های البرز و زاگرس میانی پیش‌بینی شده است و احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در سواحل جنوبی و مناطق محدودی از شرق کشور کمتر از ۳۵ درصد، در بخش‌هایی از البرز غربی بیش از ۶۵ درصد و برای سایر مناطق ۳۵ تا ۶۵ درصد خواهد بود.

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴) میانگین بارش کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور، به جز شمال غرب و مناطق پراکنده در سطح کشور، کمتر از ۳۵ درصد است و انتظار می‌رود بارش‌های مونسونی جنوب شرق کشور در محدوده نرمال با گرایش به بیش از نرمال باشد.

نیمه تیر تا نیمه مرداد ۱۴۰۳ (ژوئیه ۲۰۲۴):

میانگین بارش در جنوب شرق کشور بیشتر از نرمال، شمال غرب کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال یا بی بارش خواهند بود، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کمتر از ۳۵ درصد و تنها برای شمال و جنوب شرق کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ (اوت ۲۰۲۴) الگوی بارشی مشابه ماه قبل است، بارش مونسونی در جنوب شرق کشور در محدوده نرمال تا بیشتر از آن پیش‌بینی می‌شود، نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) میانگین بارش کشور در سواحل خزر و بخش‌هایی از شمال غرب گرایش به کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود و بارش در جنوب شرق گرایش به بیشتر از نرمال دارد.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی):

بر اساس تعداد دفعات (بدون لحاظ مقدار بارش) پیش بینی‌های بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجرای مدل موسوم به GloSea۵، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه) از نیمه اردیبهشت تا نیمه تیر (MJJ) در اغلب مناطق کشور ۳۵ تا ۶۵ درصد و در برخی مناطق از جنوب شرق کشور ۶۵ تا صددرصد خواهد بود، همچنین از نیمه تیر تا شهریور (JAS) احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در جنوب، جنوب شرق و نوار شمالی کشور ۳۵ تا ۶۵ درصد و برای سایر مناطق کمتر از ۳۵ درصد مورد انتظار است.

تحلیل پیش‌بینی فصلی دمای هوای کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است:

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴) دمای هوا در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال است، کمترین احتمال وقوع دمای بیش از نرمال برای امتداد زاگرس و استان گلستان پیش بینی شده است.

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴) نابهنجاری مثبت دمای هوا در دامنه‌های شمالی البرز و سواحل دریای عمان ۰.۵ تا یک درجه و در سایر مناطق یک تا دو درجه پیش‌بینی شده است و احتمال وقوع دمای بیش از نرمال در همه مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد است.

نیمه تیر تا نیمه مرداد ۱۴۰۳ (ژوئیه ۲۰۲۴) میانگین دمای هوا در سواحل دریای عمان نرمال (۰.۵- تا یک درجه)، در یک سوم جنوبی کشور، سواحل خزر، نوار شمال شرق و دامنه جنوبی البرز شرقی ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال و سایر مناطق کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود، احتمال وقوع دمای بیش از نرمال در همه مناطق کشور به استثنای بخش محدودی از جنوب شرق کشور بیش از ۶۵ درصد است.

نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ (اوت ۲۰۲۴) میانگین دمای هوا در شمال غرب، استان‌ها در حاشیه زاگرس شمالی و ادامه آن تا مرکز و شرق کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال، در بخش محدودی از جنوب شرق نرمال و برای سایر مناطق ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) میانگین دمای هوا در شمال غرب و غرب کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال مورد انتظار است.

حاکمیت لانینا در سال جاری بر کشور مطرح است

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، با بیان اینکه پیش‌بینی تأثیرات جریانات دورپیوند جوی بر دما و بارش کشور با احتمالات زیاد همراه است، اظهار کرد: یکی از این جریان‌ها، دورپیوند نوسان جنوبی (ان‌سو) نام دارد و دارای سه فاز لانینا، ال‌نینو و شرایط خنثی است، احتمال حاکمیت شرایط خنثی این جریان دورپیوند در ماه‌های آوریل، می، ژوئن و جولای زیاد است و احتمال اندکی (تا ۳۰ درصد) برای حاکمیت شرایط ال‌نینو وجود دارد.

وی افزود: طی فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان پیش‌بینی می‌شود که این دور پیوند در فاز لانینا باشد؛ دورپیوند «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان یکی از صدها عامل مؤثر بر وضعیت دما و بارش کشور است و در شرایطی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند بر دما و بارش کشور تأثیرگذار باشد و در شرایطی کمتر مؤثر است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: در شرایطی که حاکمیت لانینا اهمیت بیشتری پیدا کند، احتمال دریافت بارش نرمال کاهش می‌یابد، البته از حالا پیش‌بینی برای بارش‌های پاییزی و زمستانه زود است و با خطای بسیار زیادی همراه است.

ضیائیان تاکید کرد: جریان‌های دورپیوند دیگری مانند AO، NAO، MJO ، دو قطبی اقیانوس هند و غیره بر دما و بارش کشور می‌تواند مؤثر باشند و شرایط جوی را متغیر می‌کنند.

وی درباره تأثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد دور پیوندها و میزان پیش بینی‌پذیری آن‌ها گفت: تغییرات اقلیمی موجب افزایش تغییرات دورپیوند می‌شود، در نتیجه قطعیت نداشتن پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد.

کد خبر 746521

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور
  • بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد
  • بارندگی در کشور ادامه دارد / از پنجشنبه هوا گرم‌تر می‌شود
  • آغاز موج‌های بارشی جدید/ وقوع بارش‌های شدید در تمام نقاط کشور
  • صدور هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری در نوار غربی کشور
  • آماده‌باش و هشدار هلال احمر برای پیش‌بینی بارش شدید باران در ۲۸ استان
  • آماده‌باش هلال احمر برای پیش‌بینی بارش در ۲۸ استان
  • آخرین جزئیات پیش‌بینی بارش‌ها و دمای هوا تا مهر ۱۴۰۳ / لانینا جایگزین ال‌نینو می‌شود؟
  • رگبار باران و تگرگ در این مناطق؛ کاهش دمای هوا از فردا