Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: من با آقای زنگنه صحبت کردم و گفتم «شنیدم شما می خواهید استعفا دهید» ایشان گفت «به حرمت استیضاح کنندگان در جلسه استیضاح حاضر می شوم و استعفا نمی دهم تا لحظه ای که از من بخواهند وظیفه ام را انجام می دهم».
 استیضاح وزرا در 3 ماه مانده به انتخابات مجلس چالشی برای کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر نمایندگان می خواهند مانور کارآمدی دهند و فشار بر دولت را پلکانی برای کسب رأی کنند اما درباره اینکه این رویکرد چقدر موفق خواهد بود، با بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه مجلس به گفتگو پرداختیم.
مشروح گفتگوی نامه نیوز با بهروز نعمتی را در ادامه بخوانید.
****
*وزیر جهادکشاورزی یک روز قبل استیضاح استعفا داد و رفت، استیضاح وزرای آموزش و پرورش، نفت و کشور نیز در دستورکار مجلس قرار دارد، آیا سونامی استیضاح وزرا در مجلس شکل گرفته است؟
فعلا استیضاح مهندس زنگنه در دستورکار مجلس است، استیضاح وزیر آموزش و پرورش تازه آمده که طبق آیین نامه برای بررسی و رسیدگی تحویل کمیسیون مربوطه می‌شود. خبر استیضاح وزیر کشور نیز فقط در رسانه ها آمد و هیچ طرحی به دست هیأت رئیسه نرسیده است.
معتقدم استیضاح و سئوال حق قانونی نمایندگان است، البته یک نکته ای هم اینجا وجود دارد عده‌ای وقتی در انتخابات مجلس دهم رأی نیاوردند  با ایجاد موج تبلیغاتی شروع به تخریب مجلس دهم تخریب کردند که این مجلس ناکارآمد است.
کسی که مطلع ترین فرد در موضوع بنزین بود، درباره توقف افزایش قیمت بنزین طرح های دوفوریتی و سه فوریتی داد، خوب وقتی این رفتارها را می بینیم معلوم می شود که مجموعه ای با نیروهایی که درون و بیرون مجلس دارد می کوشد چنین فضاسازی هایی را انجام دهد اما نمی توان به آن سونامی گفت. البته هرچه به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم سرعت اقدامات این مجموعه هم بیشتر می شود.
در واقع شما بخشی از اخبار مربوط به استیضاح وزرا را انتخاباتی می بینید؟
بله همین است. فضای کشور کم کم به سمت انتخاباتی شدن سوق پیدا می کند، یک طیف از اول چون در انتخابات رأی نیاوردند تلاش شان این بود که مجلس را ناکارآمد نشان دهند؛ دائم مصاحبه و سخنرانی کردند که «نمایندگان مجلس دهم خوب نیستند، اینها نباید وارد مجلس می شدند و ...». حالا همان آقایان ناهماهنگی در موضوع اجرای طرح بنزین را بهانه قرار دادند و به سرعت تخریب ها افزودند.
اما برخلاف نظر شما، امضاکنندگان استیضاح ها هم می گویند «ما داریم از شأن و جایگاه مجلس دفاع می کنیم».
اشکال ندارد. استیضاح، سوال، تذکر و تحقیق و تفحص حق نمایندگان است اما از نظر جو روانی منظور من این بود که برخی دنبال آن هستند که این اقدامات را سونامی نشان دهند.
اعلام شده که برخی نمایندگان دنبال طرح سئوال از رئیس جمهور هستند، آیا فضای عمومی مجلس درباره عملیاتی کردن این طرح نظر مساعد دارد؟
مخالف افزایش قیمت بنزین بودم، در جلسات مشترک با دولت و نشست غیرعلنی مجلس نیز مخالفت خودم را رسما اعلام کردم اما وقتی رهبر انقلاب می فرمایند «تصمیم سران قوا باید اجرا شود»، رهنمود ایشان باید فصل الخطاب همه قرار گیرد. آقایانی که در موضوعات سیاسی چشم غره می روند و درباره ضرورت رعایت دیدگاه های رهبر انقلاب به دیگران تذکر می دهند الان به خودشان تلنگر بزنند که وقتی رهبر معظم انقلاب اعلام نظر فرمودند، آنها نیز دامن زدن به موضوع افزایش قیمت بنزین را ختم کنند. همه ما الان باید دنبال آن باشیم که عوارض و تبعات افزایش قیمت بنزین را کم کنیم و آلام مردم را تسکین ببخشیم، نه آنکه نمک روی زخم جامعه بپاشیم.
به نظر شما استیضاح آقای زنگنه می تواند آلام مردم را تسکین دهد؟
باید دید که طرح استیضاح با خواسته مردم تطبیق دارد یا خیر.
آقای زنگنه برود معجزه ای در وزارت نفت رخ خواهد داد؟
تا روز استیضاح هزار اتفاق ممکن است بیفتد.
می گویند آقای زنگنه دلخوشی برای ادامه وزارت ندارد و ممکن است مثل آقای حجتی روز قبل استیضاح، استعفا دهد و برود، آیا این طور است؟
خیر، من با آقای زنگنه صحبت کردم و گفتم «شنیدم شما می خواهید استعفا دهید» ایشان گفت «به حرمت استیضاح کنندگان در جلسه استیضاح حاضر می شوم و استعفا نمی دهم تا لحظه ای که از من بخواهند وظیفه ام را انجام می دهم». برچسب ها: بهروز نعمتی ، استیضاح

منبع: خرداد

کلیدواژه: بهروز نعمتی استیضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود

یک فعال کارگری گفت: کارگران و نمایندگانِ کارگری از عملکرد وزیر کار به شدت ناراضی و خواستار استیضاح وزیر کار هستند. ایشان نه تنها مشکلی از کارگران حل نکردند، که اتفاقا با تصمیماتی که در طی این دو سال گرفتند، وضعِ کارگران را بدتر هم کردند.

سعید فتاحی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در اعتراض به مصوبه‌ی مزدی سال ۱۴۰۳ گفت: سکه به بالای ۴۵ میلیون تومان و دلار بالای ۶۰ هزار تومان رسیده و نمایندگان کارفرمایی و دولت با همان وعده‌ی کنترلِ نرخ تورم، حداقل دستمزدِ کارگران را تنها ۳۵ درصد افزایش دادند. آن‌ها حتی به تورمِ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مربوط به بهمنِ سال قبل بود هم توجه نکردند و به افزایشِ حقوق مطابق با تورمِ سال قبل رضایت ندادند. حالا کارگران با این تورم و افزایشِ قیمتی که ظرف چند روزِ گذشته ناگهان بازار را فراگرفته چگونه می‌توانند زندگی کنند؟! 

وی ادامه داد: دستمزد کارگران سال به سال ارزش خود را از دست داده و امسال نیز با سرکوبِ مجدد مزدی، عدم توجه به ماده ۴۱ قانون کار و افزایشِ تورم و قیمت سکه و ارز باید شاهدی سقوطِ هر چه بیشترِ ارزش دستمزدِ کارگران باشیم. اگرچه دائم می‌شنویم که این حبابِ قیمت‌ها شکسته خوهد شد اما مشخص نیست ارقام جدید ارز و سکه روی چه کانالی تثبیت شود که این موضوع در کنارِ افزایشِ ناچیزِ حقوق، نگرانیِ کارگران را در سال جدید چند برابر کرده است. 

فتاحی بیان کرد: آیا باز هم می‌گویید دستمزدِ کارگران باعث تورم می‌شود؟! آقای وزیر! کارگران دیگر توانِ زندگی ندارند و افزایشِ ۳۵درصدیِ حقوق وضعیتِ آن‌ها را بدتر از قبل خواهد کرد. 

این فعال کارگری با اشاره به امتناعِ فعالان کارگری از امضای مصوبه‌ی مزدی گفت: اینکه با وجودِ‌عدم امضای فعالان کارگری زیرِ مصوبه‌ی مزدی، باز هم این مصوبه برای اجرا ابلاغ می‌شود، نشان از بی‌توجهیِ وزارت کار به سه‌جانبه‌گرایی دارد و از وزنِ ناچیزِ نمایندگان کارگری در تصمیم‌‍‌گیری برای کارگران می‌گوید. 

فتاحی بیان کرد: کارگران و نمایندگانِ کارگری از عملکرد وزیر کار به شدت ناراضی و خواستار استیضاح وزیر کار هستند. ایشان نه تنها مشکلی از کارگران حل نکردند، که اتفاقا با تصمیماتی که در طی این دو سال گرفتند، وضعِ کارگران را بدتر هم کردند. باید از وزیر کار و مجموعه‌ی دولت پرسید که به کجا می‌رویم؟ با ادامه‌ی این وضعیتِ به جایی می‌رسیم که دیگر حتی کارگران توانِ فرستادنِ فرزندانشان به مدرسه را هم نخواهند داشت! 

این فعال کارگری تأکید کرد: حقوق کارگران به خط فقر هم نمی‌رسد و در این شرایط سقف معافیتِ مالیات بر درآمد ۱۲ میلیون تومان است و این رقم بسیار ناچیز است. یعنی کارگری که درآمدش حتی به خط فقر هم نمی‌رسد، باید مالیات پرداخت کند در حالیکه بسیاری از ملاکان و ثروتمندان به راحتی از پرداختِ مالیات شانه خالی می‌کنند. وقتی میزان پرداخت مالیات را با سایر مشاغل بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از مشاغل آزاد، پزشکان، صنایع، بازاری‌ها نسبت به کارگران مالیات کمتری پرداخت می‌کنند، اما کارگران تا سر برج می‌رسد، قبل از دریافتِ حقوق، مالیات از آن‌ها کسر می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جوسازی اسرائیلی‌ها و پاسخ‌های ایران
  • جمعی از فرماندهان ارتش در صحن مجلس حاضر شدند
  • طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
  • فوری؛ سرمربی تراکتور استعفا کرد
  • مظفری‌ زاده: خمز نگران شده و می‌خواهد کنار خانواده اش باشد/ آلوز فردا در تمرین حاضر می‌شود
  • زلزله ۶.۵ ریشتری پاپوآ گینه‌نو را لرزاند
  • چپ پرسپولیس از کار افتاد! (عکس)
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود
  • قالیباف: در بررسی جداول بودجه اجازه تصرف در منابع را نداریم
  • فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود