Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:48:18 GMT

جایگاه پزشکی قانونی در فریز تخمک

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۱۷۳۷

جایگاه پزشکی قانونی در فریز تخمک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن پرداختن به موضوع جایگاه پزشکی قانونی در فریز تخمک و بحث باکرگی، خاطرنشان کرد: عمل فریز تخمک از طریق واژینال می‌تواند به پرده بکارت آسیب بزند که در این راستا بایستی دوشیزگان را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

به گزارش ایسنا، شبنم بزمی امروز در سمپوزیوم حفظ باروری به دلایل غیر پزشکی که در پژوهشگاه رویان برگزار شد، به موضوع جایگاه پزشکی قانونی در فریز تخمک و بحث باکرگی پرداخت و تاکید کرد: بایستی سود و زیان، اثربخشی و عوارض بالقوه روش‌های فریز تخمک برای بیمار توضیح داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین زمینه برخی از عوارض فریز تخمک را عفونت، خونریزی، چسبندگی موضع عمل، آبسه، آمبولی، سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، تخمک پوچ، صدمه به احشا، عوارض بیهوشی و بی حسی موضعی، حساسیت دارو و عوارض بر حسب شرایط خاص بیمار اشاره کرد و گفت: در مورد میزان احتمال موفقیت فریز تخمک نیز باید توضیحات لازم به بیمار داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در مورد هزینه‌های فریز تخمک نیز بایستی شفاف سازی صورت گیرد، برخی از این هزینه‌ها را هزینه داروها جهت القای تخمک‌گذاری، اخذ، ذخیره و نگهداری دراز مدت تخمک‌ها عنوان کرد و افزود: همچنین در فرم‌های رضایت بایستی پرسیده شود که آیا این تخمک‌ها صرفا باید برای خود فرد استفاده شود یا می‌تواند برای درمان نازایی سایر افراد و پروژه‌های تحقیقاتی نیز در صورت احتیاج نداشتن فرد مورد استفاده قرار گیرد. این در حالیست که در صورتی‌که تخمک الزاما جهت استفاده بعدی بیمار نگهداری شود، بایستی درباره هزینه نگهداری آن توافق حاصل شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد با ارائه توضیحات لازم و با توجه به شرایط بیمار تصمیم به انجام فرآیند فریز تخمک از طریق واژینال گرفته می‌شود که در این صورت احتمال آسیب رسیدن به پرده بکارت وجود دارد. در چنین شرایطی باید با دوشیزگان صحبت کرد و در صورتی که آنها بخواهند، گواهی آسیب رسیدن به پرده بکارت بر اثر انجام فریز تخمک از سوی پزشک صادر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در گواهی مبنی بر آسیب به هایمن در حین برداشتن تخمک باید با ذکر مشخصات کامل فرد متقاضی و زمان دقیق آن، محل و شدت آسیب همراه باشد و دو نسخه از این گواهی تهیه شود.

بزمی افزود: توصیه می‌شود سه هفته بعد از انجام عمل معاینه مجدد صورت گیرد، چرا که بافت هایمن ظریف و نازک بوده و معمولا ترمیم پیدا نمی‌کند، اما جراحت برای اخذ تخمک نیز بسیار کوچک است و ممکن است طی این سه هفته هایمن ترمیم پیدا کند که البته توصیه می‌شود پزشک معاینه کننده شخصی غیر از پزشک معالج باشد (تا این ذهنیت در بیمار به وجود نیاید که پزشک معالج به دلیل آسیب رساندن به هایمن قصد انکار آن را دارد).

وی در پایان اظهار کرد: در کشور ما فقط قانون اهدای جنین وجود دارد که پاسخگوی سوالات مطرح پیرامون این حوزه نیست، بنابراین باید دستورالعمل‌هایی تهیه شود و مراکز نیز اطلاعات خود در این رابطه را در وبسایت‌های مربوط به خود قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تخمك پژوهشگاه رویان ناباروري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۱۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش برخط دو فیلم سینمایی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فیلم سینمایی «آخرین تولد» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی از ۴ اردیبهشت از سکوی فیلم‌نت اکران می‌شود.

در فیلم «آخرین تولد» الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی به ایفای نقش می‌پردازند.

«آخرین تولد» روایتی است از عشق ثریا و فهیم؛ عشقی که سایه جنگ بر سرش آوار شده و غزلی است عاشقانه در دل بحران ...

نمایش برخط «ناسور»

همچنین فیلم داستانی «ناسور» که در ژانر پلیسی-جنایی-معمایی با هدف آشنایی با اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند «سازمان پزشکی قانونی کشور» در ۲ اپیزود به نام‌های «بادکنک قاتل» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و «ماجرای نیمه شب» به کارگردانی محسن علم‌الهدی تولید شده، در پلتفرم‌های نمایش خانگی به نمایش درمی آید. 

در خلاصه داستان فیلم «بادکنک قاتل» آمده است: ماجرای فوت مشکوک یک سرمایه دار سرشناس کشور در یک حادثه ساده و خنده دار، که پسر بزرگ او برای حفظ آبرو و اعتبار خود سعی بر دستکاری کردن گزارش پزشکی قانونی دارد.

خلاصه داستان فیلم «ماجرای نیمه شب» نیز ماجرای قتل دختر نوجوانی است که خبر آن در فضای مجازی پخش شده و باعث به هم ریختن آرامش و امنیت جامعه شده است، اما حقیقت پیچیده دیگری پشت ماجراست که توسط پزشکی قانونی کشف می شود.

در فیلم داستانی «ناسور» بازیگرانی چون امید محمدنژاد، سینا علیزاده، پیمان محسنی، مرضیه رسولی و رضا بهرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.


دیگر خبرها

  • ۲۴ مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران
  • افزایش درصد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال گذشته
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • بهره مندی بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار هموفیلی از خدمات درمانی و مراقبتی
  • نمایش برخط دو فیلم سینمایی
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی