Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:18:15 GMT

برگزاری سی و دومین گردهمایی عاشیقلار در تبریز

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۶۰۹۳

برگزاری سی و دومین گردهمایی عاشیقلار در تبریز

جواد کریم نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان برگزاری سی و دومین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار در تبریز، اظهار کرد: حوزه هنری استان از سال 1394، سلسله برنامه های موسیقی و ادبیات عاشیقلار را آغاز کرده است که سی و دومین گردهمایی، روز دوشنبه (11 آذرماه) امسال در سینما انقلاب تبریز برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فرهنگ غنی ادبیات و موسیقی عاشیقی گفت: این رشته هنری به عنوان نمادی از فرهنگ و رسوم بومی آذربایجان است که تلاش مستمر برای اعتلای آن را ضروری است.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان مضامینی مانند مدح خدا، پیامبر و ائمه و همچنین پند و نصیحت و اندرز را از شاخصه های مهم ادبیات و موسیقی عاشیقی دانست و خاطرنشان کرد: در راستای معرفی هر چه بهتر و بیشتر ادبیات و موسیقی عاشیقی به مردم به ویژه نسل جوان در نظر داریم سی و دومین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار را با تجلیل از هنرمند پیشکسوت، عاشیق استاد لطف الله فتحی پور در 11 آذرماه سال جاری در محل سینما انقلاب تبریز برگزار کنیم.

کریم نژاد افزود: اشاعه ارزش‌های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی‌های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی‌های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده‌ها و به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان‌های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان شرقی در اجرای برنامه‌های موسیقی است.

این گردهمایی دوشنبه هفته جاری از ساعت 18 در سینما انقلاب تبریز واقع در چهارراه شریعتی برگزار می‌شود.

عاشیق، عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. قبل از جا افتادن لغت عاشیق این صنف با کلمه ترکی «اوزان» شناخته می‌شد.

عاشیق‌ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند؛ انتقال شفاهی فرهنگ، ترویج ارزش‌ها و سنن فرهنگی از جمله وظایف این صنف بود.

در طول تاریخ، فرمانروایان همواره در سفرهای جنگی عشایق ها را به همراه می‌بردند تا با بیان اشعار حماسی لشکریان را تشجیع کنند. برجسته‌ترین حادثه در تاریخ موسیقی عاشیقی، بر تخت نشستن شاه اسماعیل صفوی بود. شاه اسماعیل پادشاهی شاعر بود که با تخلص ختایی یک دیوان مثنوی در وصف حضرت علی سروده بود.

این پادشاه خود را یک عاشیق به حساب می‌آورد، و چنان به این هنر وابسته بود که در شعری همراه داشتن ساز را جز ارکان اربعه انسانیت شمرده‌ است.

برچسب‌ها تبریز هنرهای تجسمی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز هنرهای تجسمی موسیقی تبریز هنرهای تجسمی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مستندفرهنگ» راوی پدر بیماران جذامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، «مستند فرهنگ» که به معرفی چهره‌های شاخص و برجسته معاصر کشور می‌پردازد، امشب با روایت زندگی سیدمحمدحسین مُبیّن از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
او یکی از برجسته‌ترین پزشکان پوست و موی شناخته شده در تبریز بود و به پدر بیماران جذامی ایران معروف است.
این پزشک تبریزی پس از بازگشت از کانادا به آسایشگاه بابا باغی تبریز که محل اجتماع جذامیان بود رفت و خود را وقف بیماران جذامی این آسایشگاه کرد، بیماران او را «پدر» صدا می‌کردند و به همین دلیل است که لقب پدر بیماران جذامی‌به او داده اند.
سیدمحمدحسین مُبیّن ۶مهر ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت.
این مستند پرتره‌نگاری محمد حسین مبین، شاعر و نویسنده و پزشک (پدر جذام ایران) است و زندگی وی از دوره جوانی تا حضورش در جمع جذامیان ایران در منطقه «بابا باغی» تبریز را روایت می‌کند.
ین اثر روایت فراز و فرود‌ها و پیچ و خم‌های زندگی شخصیتی است که تمام هستی اش را وقف بیمارانش می‌کند و آنچه برای خود می‌خواهد، چیزی جز رضایت خداوند و تقرب به او نیست.
برنامه «مستند فرهنگ» را ساعت ۲۰ از رادیو فرهنگ بشنوید.

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • اهمیت فرهنگ و هنر در ترویج ارزش‌های اسلامی
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • «مستندفرهنگ» راوی پدر بیماران جذامی
  • جایگاه نخست لرستان در افزایش کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در کشور
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • تئاتر زبانی صلح‌آمیز است
  • پایه‌گذاری جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی