Web Analytics Made Easy - Statcounter

«راب مکر» سفیر انگلیس در تهران با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپا درباره پیوستن شش اروپایی به سازوکار مالی اروپا و ایران (اینستکس) گفت؛ این مساله نشان می‌دهد «تا زمانی که برجام پا برجاست، در راستای حمایت از تجارت که به نفع همه‌ ایرانیان است فعالیت می کنیم.»

وی روز دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر افزود: اما «لحن بعضی عکس العمل ها به این بیانیه تعجب آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما همواره نگرانی خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می نماییم.»

آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی که شنبه گذشته در تارنمای رسمی وزارت خارجه انگلیس قرار گرفت اعلام کردند که به عنوان سهامداران بنیانگذار ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از پیوستن بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند به این نهاد استقبال می‌کنند.

در این بیانیه آمده است:‌ این اقدام اینستکس را بیشتر تقویت می‌کند و تلاش‌های اروپایی برای تسهیل تجارت مشروع اروپا و ایران را نشان می‌دهد و به وضوح نشان‌دهنده پایبندی مستمر ما به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

در این بیانیه آمده است: اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک از حداکثر اهمیت برخوردار است. ایران باید بدون تاخیر به پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام برگردد.

تروئیکای اروپا بدون اشاره به تعلل خود در زمینه عمل به تعهدات اقتصادی وعده داده شده در برجام و تعهدات ۱۱گانه خود پس از خروج آمریکا از این توافق، عنوان کرده‌اند: ما بار دیگر بر آمادگی خود برای بررسی همه مکانیسم‌های موجود در برجام، از جمله مکانیسم حل اختلاف، برای حل مسائل مرتبط با اجرای تعهدات ایران در برجام تاکید می‌کنیم.

بیانیه یاد شده می افزاید: ما همچنان به پیگیری تلاش‌هایمان در راستای راه حلی دیپلماتیک در چارچوب برجام پایبندی کامل داریم.

جمهوری اسلامی که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

پس از اجرای گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات در چارچوب برجام، اروپا از یک سو به دنبال بهره‌مندی تهران از مزایای اقتصادی این توافق است و از سوی دیگر گزینه‌های باقی‌مانده برای حفظ برجام را بررسی می‌کند.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود./ ایرنا 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی انگلیس در راه اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، همزمان با آغاز شمارش معکوس در کنگره آمریکا برای تصویب لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین، لندن اعلام کرد که قصد دارد تا بزرگ‌ترین بسته کمک تسلیحانی که تاکنون از انگلیس در اختیار اوکراین قرار گرفته است را به کی‌یف تحویل دهد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس همزمان با سفر امروز به ورشو برای مذاکرات با دونالد تاسک، همتای وی، به طور رسمی از این بسته رونمایی می‌کند.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، این بسته ۶۱۷ میلیون دلار ارزش دارد و بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو، ۶۰ قایق و تعدادی موشک دوربرد «سایه طوفان» که شمار دقیق آن اعلام نشده است را شامل می‌شود.

در بیانیه دفتر سوناک، از این بسته تحت عنوان «بزرگ‌ترین بسته مهمات حیاتی» یاد شده و در ادامه آن آمده است: دفاع از اوکراین مقابل جاه‌طلبی بیرحمانه روسیه، برای امنیت ما و تمام اروپا، حیاتی است. اگر پوتین در این تجاوز، برنده شود، پشت مرز لهستان متوقف نخواهد شد!

تازه‌ترین دور کمک تسلیحاتی انگلیس به اوکراین، مجموع کمک نظامی لندن به کی‌یف را تنها در سال جاری به ۳ میلیارد پوند می‌رساند. در این کمک‌ها یک هزار و ۶۰۰ موشک تهاجمی و پدافندی و حدود ۴ میلیون انواع گلوله گنجانده شده است.

سوناک افزود: با بسته امروز تاحدودی اطمینان حاصل خواهیم کرد که اوکراین آنچه برای جنگ با روسیه لازم می‌داند را در اختیار دارد. انگلیس همواره در خط مقدم جبهه امنیت اروپا، نقش خود را ایفا و از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد و در کنار متحدانش در ناتو خواهد ایستاد.

بیانیه دفتر سوناک پس از آن منتشر شد که درست دو روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا بعد از مدت‌ها، سرانجام لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین را تصویب کرد. دولت واشنگتن پس از استفاده از بسته‌های مورد تایید کنگره که ارزش آن ۱۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است، اوایل سال برای کمک به اوکراین در مضیقه ماند و منابع کافی در اختیار نداشت. اختلال در ارسال سلاح به اوکراین آن هم از جانب بزرگ‌ترین حامی این کشور، به کمبود مهمات در ارتش کی‌یف و متعاقب آن شکست در چندین جبهه جنگ منجر شد.

کد خبر 6086345

دیگر خبرها

  • حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • زالوژنی سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی انگلیس در راه اوکراین
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است