Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@19:21:41 GMT

موضع بارزانی درباره استعفای عبدالمهدی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۰۳۷۳

موضع بارزانی درباره استعفای عبدالمهدی

احزاب حاکم اقلیم کردستان عراق در کابینه عادل عبدالمهدی مشارکت داشتند و همین ارتباط نزدیک با نخست وزیر عراق موجب شده بود که کُرد‌ها به رفع مشکلات اقتصادی این منطقه در سایه توافقی پایدار با دولت مرکزی امیدوار باشند، اینک با استعفای عبدالمهدی نگرانی‌ها در خصوص افزایش مشکلات اقتصادی اقلیم با احتمال عدم پایبندی کابینه جدید به مفاد توافق نفتی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نظر نچیروان بارزانی در خصوص استعفای عبدالمهدی

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که تغییر یک شخص به رفع سریع مشکلات در این کشور منجر نخواهد شد.

نچیروان بارزانی اعلام کرده است که اقلیم کردستان از اقداماتی که در راستای منافع عراق باشد حمایت خواهد کرد، اما نمی‌توان گفت که با تغییر یک شخص مشکلات این کشور رفع خواهد شد.

به گفته رئیس اقلیم، عادل عبدالمهدی تنها یک سال در سمت نخست وزیری عراق بوده است، در حالیکه مشکلات این کشور، انباشت شده سال‌های حکمرانی رژیم بعث و سال‌های پس از ۲۰۰۳ است و رفع آن‌ها نیازمند اجماع تمامی جریان‌های سیاسی عراق است.

ابراز امیدواری به اجرای توافق اربیل – بغداد

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان با اشاره به سفر هیئتی از این منطقه به بغداد برای پیگیری توافق نفتی دو طرف، اعلام کرده است که استعفای عادل عبدالمهدی مانع از اجرای این توافق نخواهد شد.

ریبر احمد تاکید کرده است که توافق نفتی اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق وابسته به شخص و کابینه‌ای نیست و مفاد آن از سوی دو طرف اجرایی خواهد شد.

بر اساس توافق اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، در ازای تحویل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت اقلیم از ابتدای سال ۲۰۲۰ به شرکت سومو، دولت مرکزی نیز سهم اقلیم از بودجه عمومی عراق را تخصیص خواهد داد. بودجه‌ای که تخمین زده می‌شود ماهیانه ۹۰۰ ملیون دلار باشد.

خبر دیگر اینکه وزارت بهداشت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای از آمادگی مداوای مجروحان تظاهرات دیگر استان‌های عراق در بیمارستان‌های این منطقه خبر داده است.

در این بیانیه آمده است که به دلیل تظاهرات عراق شمار زیادی از مجروحان در دیگر استان‌های این کشور نیازمند مداوای سریع هستند و به همین منظور، تمامی بیمارستان‌ها و کادر درمانی اقلیم به حالت آماده باش درآمده اند.

آمار ۴۳ درصدی حضور شرکت‌های ترکیه در اقلیم کردستان عراق

در اقلیم کردستان تاکنون ۳۳۲۲ شرکت خارجی به ثبت رسیده است که ترکیه با داشتن ۱۴۲۳ شرکت سهم ۴۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

یک مقام مسئول در اقلیم کردستان اعلام کرده است که شعبات و نمایندگی شرکت‌هایی از ۸۵ کشور خارجی حضور دارند. جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۳۶۱ شرکت و سهم ۱۱ درصدی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. امارات عربی متحده حائز رتبه سوم است و ۱۴۰ شرکت آمریکایی نیز در این منطقه حضور دارند.

تشدید رقابت‌های درون حزبی در اتحادیه میهنی کردستان در آستانه برگزاری کنگره

با اعلام نامزدی لاهور شیخ جنگی رئیس نهاد اطلاعاتی حزب اتحادیه میهنی کردستان جهت در اختیار گرفتن تصدی این حزب، تنش‌ها میان دو جناح خانواده طالبانی و کوسرت رسول علی شدت گرفته است.

بر اساس اطلاعات رسیده به رسانه ها، جناح خانواده کوسرت رسول علی (معاون کنونی دبیرکل اتحادیه میهنی) خواستار توافق اولیه قبل از برگزاری کنگره این حزب و حتی تعویق زمان برگزاری آن هستند، اما جناح خانواده طالبانی تاکید کرده اند که کنگره اتحادیه میهنی باید در زمان مقرر برگزار گردد.

قرار است این کنگره ۷ دسامبر سال جاری برگزار شود.

کُرد‌ها و آینده تحولات عراق پس از استعفای عبدالمهدی

یک سیاستمدار شناخته شده کُرد در خصوص تحولات پس از استعفای عادل عبدالمهدی در عراق هشدار داده و از سیاسیون اقلیم کردستان خواسته است در بطن تحولات قرار گیرند نه اینکه اقلیم به حاشیه رانده شود.

محمود عثمان نماینده اسبق پارلمان عراق پیش بینی کرده است که تعیین نخست وزیر جدید عراق به مراتب از دوره‌های گذشته دشوارتر خواهد بود. زیرا در گذشته تعیین نخست وزیر تنها در نتیجه توافق جریان‌های سیاسی بوده است، اما اینک همگان به دنبال رضایتمندی تظاهرات کنندگان عراقی هستند.

وی از جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان درخواست کرده است که اجازه ندهند اقلیم کردستان در تحولات آینده عراق در حاشیه قرار گیرد.

محمود عثمان همچنین گفته است که تعیین نخست وزیر جدید عراق در این دوره بیشتر پروسه‌ای داخلی خواهد بود و تاثیرپذیری خارجی کمتری خواهد داشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: استعفای عبدالمهدی اقلیم کردستان عراق نچیروان بارزانی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود

به گزارش ورزش سه، کمال کامیابی‌نیا پس از شکست یک بر صفر ذوب‌آهن برابر سپاهان در دیدار معوقه هفته هفدهم لیگ برتر گفت: بازی خیلی خوبی بود و فکر می‌کنم هر کسی بازی را دید، لذت برد. امروز تیم ما خیلی خوب بازی کرد و یک بازی منظم و بابرنامه ارائه داد، ولی متاسفانه روی یک اتفاق پنالتی شد و بازی را واگذار کردیم. به نظرم بازی می‌توانست مساوی تمام شود. به مجموعه خوب سپاهان تبریک می‌گویم و امیدوارم هر دو تیم در ادامه بتوانند نتایج خوبی بگیرند.

ویدئو: 330252

او درباره اعتراض اعضای تیم ذوب‌آهن به داوری مسابقه گفت: آقای حیدری امروز هم خیلی خوب قضاوت کرد و به نظرم آن صحنه پنالتی هم پنالتی بود، ولی روی صحنه‌های ۵۰-۵۰ به نفع سپاهان سوت می‌زد. در مجموع خیلی سوت می‌زدند اما به هر حال بازی است. امیدوارم همانطور که ما تلاش می‌کنیم، داورها هم بیشتر تلاش کنند و در هفته‌های آینده قضاوت خوبی داشته باشند. به هر حال توقع از آنها زیاد است. امیدوارم به تیمی مثل ذوب‌آهن که خیلی دنبال بیانیه دادن نیست، نگاه دیگری داشته باشند. ما نمی‌گوییم که به نفع ما سوت بزنند، اما اگر صحنه‌ها را بازبینی کنید، می‌بینید در بعضی صحنه‌ها اصلا نیاز نبود سوت بزنند. صحنه‌هایی را سوت زدند که به نظرم اصلا نظرم می‌توانست خطا نباشد.

کامیابی‌نیا در خصوص صحنه‌ای که در آن اعتقاد داشتند بازیکن سپاهان باید اخراج شود، توضیح داد: بله، ما توقع داریم همانطور که باشگاه‌مان حرفه‌ای عمل می‌کند و اصلا دنبال بیانیه دادن نیست، داوران هم بیشتر دقت کنند‌. تیم‌های دیگر با بیانیه دادن روی داورها فشار می‌گذارند اما تیم باریشه ما با نظم کار خودش را انجام می‌دهد. البته همانطور که بازیکنان اشتباه می‌کنند، داوران هم اشتباه می‌کنند اما امیدوارم در ادامه راه بیشتر تلاش کنند.

بازیکن ذوب‌آهن در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد این این مشکلات را پشت سر گذاشته است، عنوان کرد: تیم جوانی داریم و امسال ناخواسته اتفاقاتی هم برای تیم ما افتاد، ولی روند بازی تیمی ما خیلی خوب است و بابرنامه بازی می‌کنیم. بدشانسی‌هایی در نیم فصل دوم آوردیم، ولی اگر بازی‌هایمان را نگاه کنید، هم موقعیت ایجاد می‌کنیم و هم با نظم بازی می‌کنیم. همانطور که دیدید در بازی با تراکتور هم از موقعیت‌هایمان خوب استفاده کردیم و توانستیم به برد برسیم. امروز هم از دقیقه ۸۰ به بعد ۳-۲ موقعیت صد درصد داشتیم که می‌توانستیم بازی را مساوی کنیم. به هر حال هفته به هفته تلاش می‌کنیم تا رتبه‌مان را ارتقا بدهیم.

کمال درباره جو ذوب‌آهن پس از استعفای محمد ربیعی عنوان کرد: محمد آقا نمی‌خواستند جایی بروند، می‌خواستند یک شوک بدهند که خدا را شکر جواب داد. تیم جوانی داریم و باید بیشتر تلاش کنیم. به هر حال اگر باشگاه بخواهد واقعا در سال‌های آینده نتیجه بگیرد، باید یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد. حتی به نظرم باید قرارداد آقای ربیعی تمدید شود تا بتواند افکارش را طی سال‌های بعد اجرا کند و در نهایت ثمره‌ای ببینیم و باشگاه بتواند نتیجه خیلی خوبی بگیرد.

دیگر خبرها

  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • راه‌اندازی پویش «وعده صادق» در کردستان
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی
  • کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان
  • مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد