Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، وی با اشاره به اینکه بحث کمبود آب یک بحران جهانی است گفت: جالب است بدانید از 10 شهری که امروز با کمبود بحران آب مواجه هستند، اغلبشان در کنار دریا قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها شهر چنار در هندوستان است، بعد از آن شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی است که با وجود آنکه در کنار اقیانوس قرار گرفته اما از بحران کم‌ابی رنج می برد،‌مکزیکو سیتی سومین شهر بحرانی در حوزه آب است،‌ قاهره شرایطی مشابه با ایران دارد، چرا که 90 درصد آب مصرفی آن‌ها صرف کشاورزی می‌شود و مدیران شهری آن 80 درصد آب باران را پشت سدها جمع‌آوری کرده و نمی‌گذارند آب‌های سطحی در منابع آب زیرزمینی بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: شاید جالب‌ترین این شهرها توکیو در کشور ژاپن باشد؛ همانطور که می‌دانیم 70 درصد کشاورزی در این شهر با آب باران صورت می‌گیرد و با این وجود جزو شهرهای بحرانی برای منابع آبی محسوب می‌شود. همچنین شهرجاکارتای اندونزی با اینکه در یکی از بزرگترین مجمع‌الجزایرهای جهان واقع شده است، و جاکارتا هم یک جزیره است،‌اما فقط 50 درصد مردمش به آب سالم دسترسی دارند.

 وی افزود:‌وقتی ما این اعداد را می‌بینیم، مشخص می‌شود که در شهر تهران که حتی حاشیه‌نشینانش هم به آب آشامیدنی دسترسی دارند چه کار بزرگ و وظیفه بزرگی را برای خودمان تعریف کرده‌ایم، بدون آنکه از عواقب آن باخبر باشیم؛ یعنی هرکس ساختمانی ساخته است، وزارت نیرووظیفه آبرسانی و برق‌رسانی به آن را بر عهده دارد و این خود پاشنه آشیلی برای شهر تهران است. سائوپلو در برزیل 3 درصد از ذخایر آبی خود را در دست دارد و بیشترین ذخایر آبی خود را به دلیل اینکه حتی لوله‌های آب خانگی‌اش نشتی دارد از دست داده است. همچنین پکن سالانه 4 اینچ نشست آب دارد، بنگلور در هندوستان و ملبورن در استرالیا نیز چنین وضعی دارند، اما ملبورن یکی از بهترین برنامه‌ها را برای مقابله با کم آبی تدارک دیده است. لندن هم با وجود قرار گرفتن در کنار آب کم آب است.

خداکرمی بیان کرد:‌من نام این شهرها را بردم تا بدانیم مساله آب دردنیا در کنار مسائل اقتصادی، می‌تواند باعث نابودی کشورها شود. نکته این است که ما معمولا شعار مدیریت یکپارچه شهری را سر می‌دهیم اما حتى در درون شهردارى هم معمولا مدیریت یکپارچه را نداریم. وقتی درباره آب و فضای سبز صحبت می‌کنیم، نمی‌شود همه چیز را از چشم و وظیفه معاونت فضای سبز شهرداری دید و شهرسازی و معماری و بخش عمرانی نقشی نداشته باشند؛ فی‌الواقع اگر ما یک برنامه شهرسازی و عمرانی داریم، قطعا باید پیوست آب داشته باشد و بدانیم آیا می‌توانیم با تکنیک‌های نوآورانه حداقل در پروژه هاى همراهى و ساختمان‌های جدید بازچرخانی آب را داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم منابع انرژی خود را حفظ کنیم؟‌امروز هر برجی که در تهران سبز می‌شود، یعنی آب لوله کشی و فضاى سبز آن برج باید تامین شود و خود این مساله می‌تواند برای آینده زنگ خطری باشد. 

خداکرمی با طرح این سئوال که چگونه می‌توانیم منابع پایدار آبی داشته باشیم گفت: استفاده از آب باران و آب خاکستری و بازچرخانى پسآب یکی از چاره‌های اصلی است. همه‌مان متولی برنامه شهری هستیم و همه‌مان می‌خواهیم منابع ما به نسل آینده برسد و به جایی نرسیم که شرمنده نسل آینده شویم.یا همان طور که گاهی رفتار و کارآیی مدیران قبلی را نقد می کنیم، باید خاطرمان باشد بعدها مورد انتقاد قرار خواهیم گرفت و  ، در این دوسال باقیمانده باید به این برسیم که در جای جای تهران چگونه منابع آبی را حفظ کنیم و در عین حال شهرمان را سبز نگه داریم.

این نماینده شورای شهرتهران در پایان خاطرنشان کرد:‌شاید به این  نتیجه برسیم که نه تنها رنگ سبز را که رنگ قهوه‌ای را هم دوست داشته باشیم و از گیاهانی استفاده کنیم که رنگ تیره داشته باشند، چه اشکالی دارد وقتی منابع آب مهم است و ما در مضیقه هستیم؟ اگر رسیدن به منابع پایدار مهم است باید تک تک مردم تهران را در نگه‌داری از منابع آبی مشارکت دهیم، از همین من که می‌خواهم ماشینم را شست‌وشو کنم باید  حواسم به مصرف آب باشد تا کسی که برنامه کلانی برای شهر می‌نویسد تا کمربند سبز راگسترش دهد. اگر بتوانیم این کار را با ایجاد حس تعلق به شهر و منابع شهر برای خود ایجاد کنیم کار مهمی انجام داده‌ایم. همینجا از کارکنان شهرداری نواحی می خواهم کمک کنند. نقشی که شهرداران نواحی بر اساس موقعیت منطقه خود می‌توانند در این زمینه ایفا کنند، بسیار حائز اهمیت است و باید آن را جدی گرفت.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هندوستان آفریقای جنوبی اقیانوس ایران کشاورزی ژاپن جهان شهر تهران برزیل پکن لندن فضای سبز معماری انرژی برج شهرداری آفریقای جنوبی اقیانوس برزیل فضای سبز هندوستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم شمال نوار غزه با گرسنگی مواجه هستند

دفتر امور انسانی سازمان ملل در اراضی فلسطینی اعلام کرد که ۷۰ درصد از ساکنین شمال نوار غزه با گرسنگی مواجه هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سخنگوی دفتر امور انسانی سازمان ملل در اراضی فلسطینی امروز دوشنبه ضمن اعلام این موضوع تاکید کرد که هرگونه حمله زمینی به رفح خطرناک و فاجعه‌بار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان ویرانی‌ها در خان یونس بی‌سابقه است، افزود که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و ساکنان رفح جایی برای رفتن ندارند.

آمار تکان‌دهنده از بحران انسانی غزه در سایه گرسنگی و بیماری

بر اساس داده‌های سازمان ملل، در ماه ژانویه، روزانه حدود 100 کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد جنوب نوار غزه می‌شد و این درحالی است که حتی در وضعیت غیرجنگی هم مردم غزه برای تامین نیازهای خود روزانه به حدود 500 کامیون کمک‌های انسانی نیاز داشتند. این درحالی است که بعد از ماه ژانویه تعداد کامیون‌های حامل کمک به 66 کامیون کاهش یافت.

با توجه به تشدید بحران انسانی و گسترش قحطی در غزه، اپیدمیولوژیست‌های ارشد بین‌المللی ارزیابی می‌کنند که اگر بحران انسانی در غزه به همین شکل ادامه داشته باشد، تعداد قربانیان بحران گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در ماه تابستان به 100 هزار نفر خواهد رسید و اگر این بحران بدتر شود، انتظار می‌رود بیش از 120 هزار نفر در غزه جان خود را بر اثر اپیدمی‌ها و گرسنگی از دست بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چهار محور در استان مسدود است
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • وضعیت نامناسب استان یزد در زمینه مجوز الکترونیکی
  • سازمان ملل : ۷۰ درصد مردم شمال نوار غزه با گرسنگی مواجه هستند
  • سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم شمال نوار غزه با گرسنگی مواجه هستند
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • نجات خیبر از گرداب دریا با پنالتی جنجالیِ ۹۳
  • چگونه با کمر درد مواجه شویم؟
  • جدال حساس دریا با صدرنشین لیگ یک