Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

نخستین نشست تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با عنوان "آب، فضای سبز ومدیریت شهری" با حضور رییس شورا و اعضای کمیسیون سلامت برگزار شد.در این پنل ناهیدخداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نکاتی را در خصوص مدیریت شهری و سیاست‌گذاری در حوزه آب و فضای سبز را ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه بحث کمبود آب یک بحران جهانی است گفت: جالب است بدانید از 10 شهری که امروز با كمبود بحران آب مواجه هستند، اغلبشان در کنار دريا قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آن‌ها شهر چنار در هندوستان است، بعد از آن شهر کيپ تاون در آفریقای جنوبی است که با وجود آنکه در کنار اقیانوس قرار گرفته اما از بحران کم‌ابی رنج می برد،‌مکزیکو سیتی سومین شهر بحرانی در حوزه آب است،‌ قاهره شرایطی مشابه با ایران دارد، چرا که 90 درصد آب مصرفی آن‌ها صرف کشاورزی می‌شود و مدیران شهری آن 80 درصد آب باران را پشت سدها جمع‌آوری کرده و نمی‌گذارند آب‌های سطحی در منابع آب زیرزمینی بنشیند.
وی تصریح کرد: شاید جالب‌ترین این شهرها توکیو در کشور ژاپن باشد؛ همانطور که می‌دانیم 70 درصد کشاورزی در این شهر با آب باران صورت می‌گیرد و با این وجود جزو شهرهای بحرانی برای منابع آبی محسوب می‌شود. همچنین شهرجاکارتای اندونزی با اینکه در یکی از بزرگترین مجمع‌الجزایرهای جهان واقع شده است، و جاکارتا هم یک جزیره است،‌اما فقط 50 درصد مردمش به آب سالم دسترسی دارند.
وی افزود:‌وقتی ما این اعداد را می‌بینیم، مشخص می‌شود که در شهر تهران که حتی حاشیه‌نشینانش هم به آب آشامیدنی دسترسی دارند چه کار بزرگ و وظیفه بزرگی را برای خودمان تعریف کرده‌ایم، بدون آنکه از عواقب آن باخبر باشیم؛ یعنی هرکس ساختمانی ساخته است، وزارت نیرووظیفه آبرسانی و برق‌رسانی به آن را بر عهده دارد و این خود پاشنه آشیلی برای شهر تهران است. سائوپلو در برزیل 3 درصد از ذخایر آبی خود را در دست دارد و بیشترین ذخایر آبی خود را به دلیل اینکه حتی لوله‌های آب خانگی‌اش نشتی دارد از دست داده است. همچنین پکن سالانه 4 اینچ نشست آب دارد، بنگلور در هندوستان و ملبورن در استرالیا نیز چنین وضعی دارند، اما ملبورن یکی از بهترین برنامه‌ها را برای مقابله با کم آبی تدارک دیده است. لندن هم با وجود قرار گرفتن در کنار آب کم آب است.
خداکرمی بیان کرد:‌من نام این شهرها را بردم تا بدانیم مساله آب دردنیا در كنار مسائل اقتصادی، می‌تواند باعث نابودی کشورها شود. نکته این است که ما معمولا شعار مدیریت یکپارچه شهری را سر می‌دهیم اما حتى در درون شهردارى هم معمولا مدیریت یکپارچه را نداریم. وقتی درباره آب و فضای سبز صحبت می‌کنیم، نمی‌شود همه چیز را از چشم و وظیفه معاونت فضای سبز شهرداری دید و شهرسازی و معماری و بخش عمرانی نقشی نداشته باشند؛ فی‌الواقع اگر ما یک برنامه شهرسازی و عمرانی داریم، قطعا باید پیوست آب داشته باشد و بدانیم آیا می‌توانیم با تکنیک‌های نوآورانه حداقل در پروژه هاى همراهى و ساختمان‌های جدید بازچرخانی آب را داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم منابع انرژی خود را حفظ کنیم؟‌امروز هر برجی که در تهران سبز می‌شود، یعنی آب لوله کشی و فضاى سبز آن برج باید تامین شود و خود این مساله می‌تواند برای آینده زنگ خطری باشد.
خداکرمی با طرح این سئوال که چگونه می‌توانیم منابع پایدار آبی داشته باشیم گفت: استفاده از آب باران و آب خاکستری و بازچرخانى پسآب یکی از چاره‌های اصلی است. همه‌مان متولی برنامه شهری هستیم و همه‌مان می‌خواهیم منابع ما به نسل آینده برسد و به جایی نرسیم که شرمنده نسل آینده شویم.یا همان طور که گاهی رفتار و کارآیی مدیران قبلی را نقد می کنیم، باید خاطرمان باشد بعدها مورد انتقاد قرار خواهیم گرفت و ، در این دوسال باقیمانده باید به این برسیم که در جای جای تهران چگونه منابع آبی را حفظ کنیم و در عين حال شهرمان را سبز نگه داریم.
این نماینده شورای شهرتهران در پایان خاطرنشان کرد:‌شاید به اين نتیجه برسیم که نه تنها رنگ سبز را که رنگ قهوه‌ای را هم دوست داشته باشیم و از گیاهانی استفاده کنیم که رنگ تیره داشته باشند، چه اشکالی دارد وقتی منابع آب مهم است و ما در مضیقه هستیم؟ اگر رسیدن به منابع پایدار مهم است باید تک تک مردم تهران را در نگه‌داری از منابع آبی مشارکت دهیم، از همین من که می‌خواهم ماشینم را شست‌وشو کنم باید حواسم به مصرف آب باشد تا کسی که برنامه کلانی برای شهر می‌نویسد تا کمربند سبز راگسترش دهد. اگر بتوانیم این کار را با ایجاد حس تعلق به شهر و منابع شهر برای خود ایجاد کنیم کار مهمی انجام داده‌ایم. همينجا از کارکنان شهرداری نواحی می خواهم كمك كنند. نقشی که شهرداران نواحی بر اساس موقعیت منطقه خود می‌توانند در این زمینه ایفا کنند، بسیار حائز اهمیت است و باید آن را جدی گرفت.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، گفت: بانک‌ها رویکرد مشتری محوری را به توسعه محوری تغییر دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، علی باستین شامگاه چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل بانک تجارت استان بوشهر با تبریک حماسه غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل جنایتکار، اظهار داشت: این حماسه مهم و موفق شادمانی برای ملت ایران و جهان اسلام و آزادی‌خواهان دنیا به دنبال داشت.

وی با اشاره به تعامل مطلوب و هم‌افزایی مسئولان بوشهر و فارس در اجرا طرح‌های مشترک گفت: اکنون طرح‌های مهم و بزرگی از جمله خط ریلی شیراز، بوشهر و عسلویه و بزرگراه شیراز به بوشهر با تعامل مسئولان دو استان بوشهر و فارس در حال اجرا است و این تعامل نتایج قابل توجهی در تسریع این طرح‌ها داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر خدمات و تلاش بانک تجارت استان بوشهر در ابعاد گوناگون توسعه استان را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات استانی در اجرا طرح‌های عمرانی همکاری و تعامل بانک‌ها و تخصیص منابع اعتباری بسیار مهم و بانک تجارت در این حوزه موفق عمل کرده است.

باستین با بیان اینکه در قانون بودجه ظرفیت‌های مهمی برای بانک‌ها برای مشارکت در طرح‌های عمرانی و اقتصادی پیش‌بینی شده است تصریح کرد: طرح‌های عمرانی و اقتصادی پیشران از جمله تکمیل زنجیره ارزش در امور کشاورزی، پرورش آبزیان، خرما، معادن و دیگر عرصه‌ها نیاز به مشارکت بانک‌ها در تامین منابع مالی است.

وی تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را بر اساس قانون بودجه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تسهیلات تکلیفی در عرصه اشتغال‌زایی و حمایت از طرح‌های تولیدی هر ساله به بانک‌ها ابلاغ می‌شود که در این عرصه بانک تجارت موفق عمل کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تاکید کرد: لازم است بانک‌های استان بوشهر 50 درصد از منابع اعتباری خود را در اختیار بخش تولید قرار دهند و در عرصه مسئولیت اجتماعی هم بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود.

باستین با بیان اینکه یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور تامین منابع مالی طرح‌ها از سوی بانک‌ها است اضافه کرد: حداقل یک سهم برای هر بانک برای طرح‌های مصوب در نظر گرفته شده است.

وی تغییر رویکرد بانک‌ها در توسعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: یک رویکرد جدید مورد انتظار از بانک‌ها این است که بانک‌ها از مشتری محوری به توسعه محوری تغییر رویکرد دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با تاکید بر توجه به پرداخت تسهیلات بانکی به مردم با شرایط آسان افزود: برای رفاه و آسایش مردم در دریافت تسهیلات بانکی اقدامات لازم انجام شود و ضمن تکریم مردم فرایند پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خصوصی به ویژه مردم آسان‌سازی شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند
  • راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج
  • تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت 
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • پرداخت ۵۲۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در استان بوشهر
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در دادگستری
  • انتقاد علی مطهری از رواج کلمات بیگانه در تلویزیون و تابلوهای شهری /دولت اسلامی فقط مسئول معیشت مردم نیست