Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:00:57 GMT

علت عمده بروز فساد عدم توجه به حسابداری است

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۷۸۰۸

علت عمده بروز فساد عدم توجه به حسابداری است

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند امروز در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: جایگاه حوزه حسابداری در جامع تخصصی کشور یک حلقه مفقوده محسوب می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تاکنون نقش حسابداری در جامعه و حکمرانی خوب مورد توجه نبوده است. هنوز به خوبی تببین نشده که اگر جایگاه حسابداری ارتقا یابد چه نقش مهمی در حکمرانی خوب، شفافیت، پاسخگویی و سالم‌سازی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: یکی از علل عمده بروز فساد مالی از یک زاویه، عدم توجه به جایگاه درست حسابداران در سلسله مراتب اداری است. چه این عدم توجه از سوی حکومت باشد چه از سوی صاحبان حرف حسابداری.

حسابرسی باید استقلال حرفه‌ای داشته باشد

دژپسند گفت: اگر حسابداری می‌خواهد به کارکرد اصلی خود دست یابد، باید اسنادی که به امضای متخصصین می‌رسد چنان قوتی داشته باشد که حای هیچ گونه تاملی نداشته باشد. لازمه نخست این امر استقلال حرفه‌ای است که لزوما هم مواجه با دولت و رقبا نیست. استقلال حرفه‌ای یعنی حق را بگوییم حتی اگر این حق خلاف منافع خود و هم‌گروهی‌ها باشد.

وی افزود: در صورتی که عملکردها با منافع شخصی و گروهی گره بخورد استقلال حرفه‌ای آسیب می‌بیند. اگر حتی وزیر خواست به سازمان حسابرسب چیزی را دیکته کند، مدیر این سازمان نباید زیر بار برود که تاکنون هم همین بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: متولی حسابداری باید حرمت جامعه حسابداران و حسابرسان را داشته باشد که در این راستا باید نهادسازی صورت گیرد. 

حسابرسی طبیب نظام مالی ماست

وی با بیان اینکه باید رابطه حسابرسی و حسابداری بخش عمومی و خصوصی باید تعاملی باشد، گفت: بخش عمومی در حمکرانی باید به حسابدار نگاه ویژه‌ای داشته باشد چراکه جزو اجتناب‌ناپذیر حکمرانی خوب است. شاید حسابرسی حرفه‌ای باعث شود که دولتمردان "آخ" بگویند اما می‌دانم که این واکنش به دلیل عملکرد خودم است.

دژپسند افزود: اگر در حسابرسی و حسابداری مراقبت نکنیم ممکن است غدد چرکینی شکل گیرد که ما را به زمین بزند همچون پرونده‌های فسادی که یکی یکی بروز می‌کند.

وی ادامه داد: حسابرسان می‌توانند فرشته نجات دولت باشند. حسابرس در نظام مالی ما طبیب است. 

حفره‌هایی در گزارش حسابرسان شرکت‌ها ملاحظه شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حسابرسی را نباید آلوده کنیم، گفت: اگر اختلال مالی و فساد مالی بروز کند به دلیل این است که از جامعه حسابرسی و حسابداری به خوبی استفاده نشده است.

دژپسند افزود: اما وقتی گزارش حسابرسی‌ای که می‌آید و باید در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد اما پس از قرائت حفره‌هایی در گزارش وجود دارد، آیا نباید شک کنم؟ بابت همین حفره‌ها من از روز اول وزارت، حسابرسان شرکت‌ها را دوره‌ای عوض کرده‌ام.

وی گفت: حسابرسان باید امین، صادق، مسلط و متخصص باشند.

دژپسند با اشاره به خصوصی‌سازی اظهار داشت: در ارزش‌گذاری‌ها نباید سراغ سایر حِرَف برویم بلکه نیاز به سایر متخصصین همچون حسابرسان داریم. در اینجا باید دقیق‌ترین کار انجام شود.

حسابرسی یکی از ابزارهای شفافیت است

وی تاکید کرد: جامعه‌ای توسعه می‌یابد که در آن حسابرسان و حسابداران در بالاترین جایگاه باشد. بدون حضور این گروه نمی‌توان به پیشرفتی دست یافت. برای نظام جمهوری اسلامی که یک نظام ایدئولوژیک است، شفافیت بسیار اهمیت دارد که یکی از ابزارهای شفافیت ارتقای نقش حسابرسان است.

دژپسند با بیان اینکه دولت باید دامنه حسابرسان را گسترده کند، گفت برای دستیابی به بودجه‌ریزی عملکرد، ریشه‌کنی فساد و دستیابی به شفافیت و اتاق شیشه‌ای نیاز به ارتقای جایگاه حسابرسی داریم.

کد خبر 4787460 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهاد دژپسند وزارت امور اقتصادی و دارایی فساد مالی قیمت دلار کمک معیشتی خانوار قیمت بنزین بانک مرکزی ایران بنزین وزارت جهاد کشاورزی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت یورو یارانه معیشت خانوار طرح ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی قیمت سکه بهار آزادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران گفت: به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات شهرداری تهران ، از ابتدای مدیریت جدید شهری تاکنون اجرای بیش از ۸۰ درصد از الزامات قانونی  در حوزه شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مبارزه با فساد را در پایگاه اینترنتی شفافیت شهرداری تهران منتشر کرده است.

محمدعلی الفت‌پور افزود: اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی نیز بخش جدیدی را به خود اختصاص داده که در حال حاضر فهرست قرارداد‌های اجاره و بهره‌برداری املاک سازمان بازنشستگی به اطلاعات این بخش اضافه شده و در ادامه پیگیری ارتقای شفافیت، موارد مربوط به دیگر مراکز انتفاعی شهرداری تهران نیز گردآوری و منتشر خواهد شد.

پایگاه اینترنتی شفافیت شهرداری تهران از سال ۱۳۹۷ در نشانی https://shafaf.tehran.ir در دسترس شهروندان قرار گرفته و دسترسی و گزارش‌گیری از اطلاعات بارگذاری شده در این وبگاه برای همه کاربران آزاد است.

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بهره برداری از ۶ داشبورد و سامانه در مسیر شفافیت
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند