Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-23@22:03:35 GMT

10 درصد تهران در پهنه گسل‌های اصلی زلزله

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۸۰۶۸

یکی از وظایف مهم مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی فراهم کردن زمینه برای توسعه فناوری در صنعت ساخت در کشور است و این موارد بر اساس تدوین آ‌یین نامه و دستور العمل فنی و از طریق نشست‌های علمی و تخصصی فراهم می‌شود.

 محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری دومین کنفرانس نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت گفت:  سالانه سمینار‌های متعددی از جمله مهندسی آتس، ایمنی راه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در کشور باید به آن توجه شود صنعت ساخت است که در این رابطه نشست‌های عمومی و تخصصی جامعی برگزار کرده‌ایم تا در این راستا صنعت ساخت درکشور توسط بخش خصوصی انجام شود که این موضوع قاعدتا با برگزاری کنفرانس‌ها و تبادل نظرات متعدد به هدف خود نزدیکتر می‌شود.
شکرچی زاده بیان کرد: اولین کنفرانس ساخت در سال 96 برای فعالان صنعت ساخت و رشد توانمندی‌های آن‌ها برگزار شد که در آن مباحث علمی مطرح و همگرایی در این زمینه ایجاد شد. بعلاوه در چند دهه گذشته از حیث نیرو‌های انسانی و شرکت‌های مشابه ظرفیت‌های متعددی در کشور فراهم شده و با تو جه به محدودیت بودجه عمرانی و سرمایه گذاری حتما باید ساخت و ساز را فراتر از کشور سوق دهیم که البته در سال‌های اخیر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.
وی یادآوری کرد: یکی از اساسی‌ترین موضوعات دومین کنفرانس نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت استفاده از ظرفیت دیپلماسی کشور است که در این راستا از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور‌های همجوار و فعالان صنعت ساخت در آن بهره‌مند خواهیم شد که ظرفیت ایجاد شده به مراتب بیشتر و تاثیرگذارتر از گذشته در صنعت ساخت خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: محیط زیست و مصرف بهینه انرژی از مسائلی است که باید در حوزه ساخت و ساز به آن توجه ویژه‌ای شود و آن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته بعلاوه باز آ‌فرینی شهری احیای بافت‌های ناکارآمد و راهکار برای برون رفت از آن از جمله مباحثی است که در کنفرانس ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی همگرایی بیشتری در صنعت ساخت و ساز ایجاد شود.
شکرچی زاده افزود: در برنامه‌های پیش رو قرار است خدمات مهندسی و فنی را ارتقا دهیم و در این راستا تعاملاتی با سفارت خانه‌ها ایجاد کردیم تا بتوانیم به فناوری روز در ساخت و ساز با سایر کشور‌ها دست یابیم.
وی در خصوص اقدامات این مرکز برای تاب‌آور کردن شهر‌ها به ارایه نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه تکالیفی که قانون مدیریت بحران، مصوب شهریورماه 98 در بند «ض» برعهده مرکز تحقیقات نهاده است، الزامات تاب‌آور کردن شهر‌ها را از اولویت‌های مرکز برشمرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دنبال آن است که وظایفی را که قانون مدیریت بحران برعهده مرکز نهاده پیاده‌سازی کند، گفت: در زمینه‌های مختلف شناسایی پهنه گسل‌های اصلی، فرونشست، ساختمان‌های بلندمرتبه و مواردی که قانون مدیریت بحران برعهده مرکز نهاده و پیشتر از آن نیز در مرکز دنبال می‌شد، توسط مرکز در حال انجام است. در واقع مرکز با این قبیل اقدامات به دنبال آن است که به تاب آور کردن شهر‌ها یاری برساند.
شکرچی زاده تصریح کرد: حدود 75 کیلومتر مربع از سطح شهر تهران در پهنه گسل‌های اصلی زلزله قرار دارد که 25 کیلومتر مربع از 75 کیلومتر مربع زون‌های ساختمانی است. بخشی از این گسل‌ها نیز در بافت فرسوده قرار دارند که همین ویژگی میزان خطر را دو چندان می‌کند.
وی بیان کرد: در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در پهنه گسل‌های اصلی و همچنین بافت فرسوده شهر‌ها هستند، هشدار‌های لازم به شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های مرتبط اعلام و تاکید شده که مقاوم سازی ساختمان‌های حریم گسل‌های اصلی در بافت فرسوده شهر‌ها حتما انجام شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در کشور، هنوز آمایش و پایش سراسری در خصوص گسل‌های زلزله انجام نشده است.
شکرچی‌زاده یادآور شد: تاکنون حریم گسل‌های اصلی شش شهرِ تهران، مشهد، تبریز، کرج، کرمان و زنجان تعیین و تهیه شده است که برخی از آن‌ها به شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری آمده و در حال احصای آن‌ها هستیم.
وی افزود: نقشه حضور ساختمان‌های مهم، بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی در حریم گسل‌های اصلی این شهر‌ها تهیه و تصویب شده در حال احصا است تا مقدمات جابه جایی آن‌ها فراهم شود. در کشور آمار هنوز آمایش و پایش در زمینه گسل‌های زلزله انجام نشده، اما در شش شهر بزرگ از جمله تهران، مشهد، تبریز، کرج، کرمان و زنجان، گسل‌های اصلی زلزله تعیین شده است که برخی از آن‌ها به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است و در آن‌ها در حال احصا هستیم که ساختمان‌های مهم، بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی و حساس کدام‌ها هستند که مقدمات جابه جایی آن‌ها را داشته باشیم.
در این نشست علی شاهانی دبیر دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت نیز با بیان این‌که از اقلیم کردستان و 5 کشور عراق، عمان، قطر، آذربایجان و ترکیه برای حضور در همایش امسال دعوت به عمل آورده‌ایم، گفت: مدیریت کیفیت و بهره‌وری، تامین سرمایه، شهر‌های هوشمند، معماری و شهرسازی و توسعه پایدار و... از جمله موضوعاتی است که در کنفرانس مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GMu برچسب ها: زلزله ، گسل ، تهران

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: زلزله گسل تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با هدف اجرای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت، زمین‌های مستعد وزارت نفت در ۹ استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به این سازمان معرفی شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی تأکید کرد: در اجرای تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت زمین‌های مستعد ساخت مسکن در ۹ استان برای طرح نهضت ملی مسکن به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت افزود: نمایندگان وزارت نفت زمین‌های مازاد متعلق به این وزارتخانه در استان‌های خوزستان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، سمنان، مرکزی، بوشهر و هرمزگان را به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع این تفاهم‌نامه تولید و عرضه حداقل ۸۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور است.

سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد دیگر دستگاه‌ها شده که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است.

دیگر خبرها

  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • باغ گیاه‌شناسی رهید؛ مال‌باختگان ارتش به سر خط برگشتند
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • افتتاح سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک
  • سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک افتتاح می‌شود
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • خرم‌آباد لرزید
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند