Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ نهال موسوی - نصرت الله کریمی بازیگر، کارگردان، مجسمه‌ساز و عروسک‌ساز امروز (12 آذر) در ۹5 سالگی به مرگ طبیعی درگذشت. نصرت کریمی بیشتر به دلیل ایفای نقش "آقا جان" سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی در سال 56 شناخته شده است اما غیر از این، او به دلیل فیلم‌هایی که ساخته هنرمندی بحث برانگیز و جنجالی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی با الهام از نوعی خاص از کمدی ایتالیایی موسوم به لاندو بوزانکایی (هنرپیشه معروف ایتالیایی) ، فیلم‌های «درشکه چی» ، «محلل» ، «تختخواب 3 نفره» و «خانه خراب» را با نویسندگی و بازیگری خودش ساخت که هر کدام به یک موضوع اجتماعی در قالبی طنز می‌پرداخت و اتفاقا همین فیلم‌ها باعث شد که بعد از انقلاب او در زمینه ساخت فیلم ممنوع الفعالیت شود.

ساخت فیلم "محلل" پیرامون یک مساله فقهی، شهید مرتضی‌ مطهری را واداشت در همان زمان اکران در ابتدای دهه پنجاه جوابیه‌ای بر این فیلم در مجله "زن روز" منتشر کند.

نصرت‌الله کریمی در اول دی‌ ماه 1303 در تهران متولد شد. وقتی تحصیلات ابتدایی را می‌گذراند، با اجرای تئاتر "روحوضی" آشنا و به تئاتر علاقمند می‌شود. وی با دیدن فیلم‌های چارلی چاپلین به شدت تحت تاثیر او بود. 

او بعد از 3 سال یعنی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ به تحصیل در زمینه هنرهای نمایشی، چهره‌پردازی و طراحی صحنه، در تنها آموزشگاه تئاتر که در تهران وجود داشت، پرداخت. مهم‌ترین استاد و راهنمای او در آن سال‌ها، هنرپیشه و کارگردان برجسته تئاتر، عبدالحسین نوشین بود.

کریمی از سال ۱۳۱۹ به بعد به عنوان بازیگر، گریمور و طراح صحنه در تماشاخانه‌های مختلف تهران به کار پرداخت. او در سال ۱۳۲۳ به گروه تئاتر نوشین پیوست و تا سال ۱۳۳۱ همچنان در این گروه عضویت داشت. او از سال ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۱ در تئاترهای مختلف به عنوان گریمور، بازیگر و گاه نمایشنامه‌نویس و کارگردان فعالیت می‌کرد.

در سال 31 پس از ازدواج با یکی از بازیگران تئاتر سعدی، به اتفاق او برای تکمیل تحصیلات خود عازم ایتالیا شد و آنجا با وساطت سفیر وقت ایران دستیار سوم «ویتوریو دسیکا» شد. بعد از آن به جهت آموختن تئاتر عروسکی عازم پراگ( چک و اسلواکی) شد و آنجا بعد از گذراندن دورة پنج ساله رشتهٔ کارگردانی سینما و تلویزیون، یک سال نیز دوره تکنیک فیلم‌های عروسکی را گذراند و با مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

بعد از چند سال کار تئاتر و دوبله فیلم‌های خارجی به همراه حسین سرشار و فهیمه راستکار، در اردیبهشت ۱۳۴۳ به ایران مراجعت کرد و در همان سال به دعوت وزارت فرهنگ و هنر مسئولیت کارگاه نقاشی متحرک را به عهده گرفت و در آنجا فیلم‌های زیادی را با تکنیک‌های انیمیشن و عروسکی ساخت که در آرشیو وزارت ارشاد موجود هستند.

از سال 1350 شروع به ساخت فیلم سینمایی کرد و 4 فیلم ساخت همان طور که ذکر شد هر کدام از آنها به نوعی جنجالی بود.

وی در سال‌های پس از انقلاب به مجسمه‌سازی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی و پرورش کاکتوس هم می‌پرداخت تا بتواند هزینه زندگیش را تامین کند. ساخت ۵۰۰ مجسمه و برگزاری بیش از 10 نمایشگاه (صورتک‌ها)، در کنار ساخت چندین تیزر یک دقیقه‌ای برای مباره با آلودگی هوا، ایمنی، صرفه جویی آب و تنظیم خانواده در زمره این فعالیتهای کریمی هستند.

نکته جالب توجه این است که نصرت کریمی در دهه شصت به یک پرورش‌دهنده کاکتوس بدل شده بود. خودش در این باره گفته است: «فزونی قلمه‌های ساده‌ام در پایان تابستان، مرا به پرورش دهنده کاکتوس تبدیل کرد تا جایی که بهترین گلفروش‌های تهران خریدار کاکتوس‌هایم شدند! این تیغ های کاکتوس باعث شد که من به کسی بدهکار نشوم و سفره ام هم کمرنگ تر نشد.»

نصرت الله کریمی پدر بابک کریمی (بازیگر نقش قاضی فیلم جدایی نادر از سیمین) و همچنین پدر همسر مهرداد اسکویی مستندساز مطرح ایرانی است.

قابل توجه است که مرحوم نصرت الله کریمی با نصرت کریمی تفاوت دارد که در قید حیات است و به عنوان دستیار کارگردان در شماری از آثار سینمایی از جمله "سرب"، "ردپای گرگ"، "هور در آتش"، "کانی مانگا" و "کارناوال مرگ" در سینمای ایران فعالیت داشته است.

آقای مهرداد خدیر در نوشتاری با عنوان دردسرها و امتیازات هم‌نامی‌/ از حسین‌ خطیبی تا نصرت‌ کریمی و عباس عبدی و البته هادی خسروشاهی! اشاره کرده‌اند که:

جالب‌تر از همه اما شیطنتی است که به مسعود کیمیایی -کارگردان پرآوازۀ سینما- نسبت داده می‌شود. می‌گویند جوانیکدام عباس عبدی درگذشت؟ دردسرهای هم‌نامی! عاشق سینما و بازیگری روزها به او مراجعه می کند تا شاید نقشی در فیلمی به او بدهد و چون نپسندیده بوده طبعا نمی پذیرد. تا این که ناگهان خبردار می شود نام این جوان جویای نام نصرت کریمی است بی آن که هیچ نسبت و ربطی به نصرت کریمی فیلم های پیش از انقلاب داشته باشد و گویا بیشتر به خاطر نامش (نصرت کریمی) در نقشی کوتاه به بازی می‌گیرد.

وقتی نام او در تیتراژ می‌آید جماعت گمان می‌کنند همان نصرت کریمی معروف است که بعد از انقلاب اجازۀ بازی ییدا نکرد و در پایان فیلم گمان می‌کنند همین که نام نصرت کریمی در تیتراژ آمد و تصویر او را بر پرده ندیدند، به معنی حذف و سانسور نقش اوست!

-----------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

پرویز پرستویی: آقای مهران مدیری چرا برنامه ملک مطیعی را پخش نکردید؟ / صداوسیما برای کسی نیست صداوسیما برای مردم است / چرا باید 40 سال صداوسیما از اسم ناصر ملک‌مطیعی و امثال وی وحشت کند و بترسد؟ نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما و تئاتر درگذشت





مطالب مرتبط نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما و تئاتر درگذشت دردسرها و امتیازات هم‌نامی‌/ از حسین‌ خطیبی تا نصرت‌ کریمی و عباس عبدی و البته هادی خسروشاهی! پرویز پرستویی: آقای مهران مدیری چرا برنامه ملک مطیعی را پخش نکردید؟ / صداوسیما برای کسی نیست صداوسیما برای مردم است / چرا باید 40 سال صداوسیما از اسم ناصر ملک‌مطیعی و امثال وی وحشت کند و بترسد؟

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نصرت الله کریمی نصرت کریمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۱۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکتراشی عرصه جنگلی نور مورد توافق هیچ سازمانی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کریمی عصر سه شنبه در جلسه بررسی موارد مرتبط با قطع ۳ هزار اصله نهال در منطقه الیمالات نور، دستور داد تا ضمن اعاده عرصه مورد نظر به وضعیت سابق، اقدامات لازم نسبت به جبران خسارات وارده نیز از سوی فرد متخلف صورت گیرد.

وی با اشاره به تشکیل پرونده قضائی برای متخلفین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، بیان کرد: به جرایم و تخلفات صورت گرفته و همچنین ترک فعل مدیران و مسائل مرتبط با تخریب عرصه زیست محیطی به صورت مجزا و به شکل دقیق رسیدگی خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، ادامه داد: در جلسه ستادی امروز مقرر شد با توجه به مفاد ماده ۷ آئین نامه هیئت وزیران مصوب سال ۱۳۹۴، شرکت برق منطقه‌ای استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان، متخلف را مکلف به اعاده عرصه مورد نظر به وضعیت سابق کرده و اقدامات لازم نسبت به جبران خسارات وارده نیز صورت گیرد.

کریمی افزود: اداره کل میراث فرهنگی نیز با همکاری تعزیرات حکومتی باید نسبت به بررسی و اقدام قانونی در خصوص وجوه دریافتی غیرقانونی از مردم در محل ورودی جنگل الیمالات اتخاذ تصمیم کنند.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران تصریح کرد: ادارات تعزیرات حکومتی، اصناف و میراث فرهنگی باید دقت بیشتری بر نرخ‌های دریافتی از گردشگران داشته و بر این موضوع نظارت دقیق داشته باشند تا رضایت مردم حاصل شود.

دادستان مرکز استان مازندران همچنین اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای استان هم در این جلسه اعلام داشت که شیوه پاکسازی انجام گرفته در حریم برق، بدون اخذ مجوز، غیرقانونی و نامطلوب بوده است.

کریمی با بیان اینکه در صورت مجلس تنظیمی توسط اداره منابع طبیعی شهرستان نیز به تخلف و وقوع جرم مبنی بر قطع ۳ هزار اصله نهال اشاره شده است، تاکید کرد: این شیوه پاک تراشی مورد توافق هیچ سازمانی نبود و رسیدگی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت. قطعاً متخلف باید اعاده به وضع سابق داشته باشد و خسارات وارده نیز جبران کند.

واخر سال گذشته، حدود یک و نیم هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه الیمالات شهرستان نور به بهانه ایجاد پارکینگ برای طرح گردشگری تخریب و طی آن حدود ۳ هزار اصله نهال جنگلی قطع شد که در این خصوص با تشکیل پرونده قضائی، ضمن پلمب پارکینگ و باجه غیرقانونی دریافت وجه، دستور برخورد با متخلفین و متهمین از سوی دادستان مرکز مازندران صادر شد.

کد خبر 6063051

دیگر خبرها

  • ما نسلی بی نظیر اما در حال پایان هستیم
  • سیلاب ۱۳۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال خسارت به آزادشهر وارد کرد
  • به علی دایی وصیت شده از سیاست دور شود!
  • علی دایی و راز بزرگ آقای گل پرسپولیس
  • سوال پانزدهم، اجازه جنگ و نصرت الهی به چه کسانی داده شده است؟
  • شعرخوانی محمود کریمی به مناسبت میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • علی دایی را محروم کردم، شیشه ماشینم را شکستند!
  • عاملان تحرکات جشن نوروز شناسایی می‌شوند
  • عکس | علی کریمی به مونیخ آلمان رفت
  • پاکتراشی عرصه جنگلی نور مورد توافق هیچ سازمانی نیست