Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب ایسکانیوز، همین چند روز پیش بود که خبری از طرح پاییزه کتاب منتشر کردیم و در آن تاکید شده بود، که 65 هزار نفر در این طرح فروش فصلی کتاب که در هفته کتاب برگزار شد کتاب خریدند. عددی مناقشه برانگیز که با اندکی تامل، نتایج جالبی می‌توان از آن به دست آورد.

این طرح که در هفته کتاب برگزار شد تخفیف 20 درصدی به مراجعه‌کنندگان تا سقف 120 هزار تومان اعطا می‌شد و به عبارتی 24 هزار تومان از این مبلغ یارانه‌ای است که دولت به مخاطبان این طرح می‌دهد تا سیاست رساندن یارانه به دست مصرف‌کننده را به اجرا دربیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت ارشاد با این طرح و طرح‌های مشابه (تابستانه کتاب و عیدانه کتاب و ...) می‌خواهد هم نقش کتابفروشی‌ها را در زنجیره توزیع کتاب پررنگ کند و هم یارانه را به جای تزریق به بدنه تولید‌کننده نشر به بدنه مصرف‌کننده برساند تا رونقی در این بازار کساد ایجاد کند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این طرح جامعیت لازم ندارد و پوشش سراسری ندارد.

ایران کشوری است که براساس آخرین آمار و ارقام جمعیتی حدود 80 میلیون نفری دارد. در فقره بالا اگر بخواهیم شاهد «عدالت توزیعی» باشیم، باید بگوییم باید همه این هشتاد و اندی میلیون نفر بتوانند از یارانه‌های فرهنگی بهره ببرند و از آن استفاده کنند. اگر از نبود زیرساخت‌ها گذر کنیم که خود امری پیچیده است باید بپرسیم آیا واقعا در طرحی که در این هفته برگزار شد همه شهروندان جامعه از آن نفع بردند و به سهم خود از این یارانه فرهنگی رسیدند؟

65 هزار نفری که در آمار خانه کتاب به آن اشاره شده بود در واقع جمعیتی کمتر از یک‌دهم جمعیت کل کشور است و حتی می‌‌توان گفت هیچ! یعنی دولت یارانه فرهنگی در بخش کتاب را به جمعیتی محدود داده و دیگر شهروندان جامعه نصیبی از آن نداشتند. یارانه‌ای که حدود 2 میلیارد تومان است در بخش کتاب طی یک هفته اعطا شد ولی اکثریت مطلق جامعه سهمی از آن نداشتند و به نظر می‌رسد ارشاد می‌خواسته با این طرح دل یک جامعه محدود را به دست بیاورد و هدفش انجام یک فعالیت فرهنگی حساب شده و هدفمند نبوده است.

عده‌ای ممکن است بگویند: این طرح به صورت عمومی اجرا شده و باقی شهروندان هم می‌توانستند از این یارانه استفاده کنند، ولی باید گفت آیا میزان دسترسی همه یکسان بود؟ آیا شهروندان این جامعه در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز همان دسترسی که یک فرد مرکزنشین دارد، را داشتند؟

آیا در این طرح شعار «ایران فقط تهران نیست» که از سوی وزارت ارشاد پیگیری می‌شود، محقق شده است؟ در حالی که اگر یارانه‌ای وجود دارد، حق عمومی شهروندان این جامعه است و نباید در اختیار گروه محدودی قرار بگیرد. دولت در «عدالت توزیعی» و «عدالت فرهنگی» موفق نبوده و نتوانسته سهم آحاد جامعه را در سیاست‌هایش لحاظ کند و رشد فرهنگی را به صورت یکسان دامن بزند.

دولت در هفته کتاب با هدف ترویج خواندن و تشویق به مطالعه طرحی با منابع عمومی اجرا کرد ولی نتیجه آن بهره‌مندی گروه کوچکی از جامعه بود که ترجمه آن می‌شود «دست‌برد دولت به جیب مردم»! این را کنار بگذارید که مطالبات کتابفروشی‌ها از این طرح و امثال آن نیز با تاخیر پرداخت می‌شود و آنها نیز بابت این «نمایش کتاب» رضایت ندارند و گلایه می‌کنند که دولت مطالبات آنها را از این طرح‌ها به موقع پرداخت نمی‌کند.

دولت سفره‌ای برای فعالیت فرهنگی پهن کرد ولی تدارک این سفره از جیب مردم بود، مردمی که دسترسی درستی به امکانات ندارند و شاید اگر سهمشان از یارانه فرهنگی را دریافت می‌کردند می‌توانستند برنامه‌ای برای آن داشته باشند ولی با طرح‌هایی که فکر پشت آن نیست نتیجه‌ای جز تکثیر محرومیت و برخورداری گروهی همیشه برخوردار در برنداشته است.

انتهای پیام/

347 / 347 پاییزه کتاب یارانه کتاب

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پاییزه کتاب یارانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بازار گناه داغ است؟

کتاب «رهایی از گناه» برگرفته از سلسله مباحث حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ در مسجد امام صادق (ع) است، که واحد پژوهش موسسه بیان معنوی آن را منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان در تبیین مفهوم دین‌داری و آگاه کردن انسان از عواقب گناه گفته است که دین نه تلخ است، نه سخت؛ به گونه‌ای که فقط گروه یا تیپ‌های خاصی سراغ آن بروند؛ دین عمیق است و وقتی عمق دین را بفهمیم، دین‌داری برایمان آسان خواهد شد. علت اینکه هنوز عده‌ای به خودشان این جرات و اجازه را می‌دهند که برخی از احکام دین را مسخره کنند همین است که آن‌ها سطحی‌نگر هستند و ما نیز بیان عمیقی از دین ارائه نداده‌ایم؛ به همین سادگی!

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از کتاب در پاسخ به این سوال که چرا بازار گناه داغ است و استغفار رونق چندانی ندارد می‌گوید:، چون آن فردی که ایمان دارد، می‌گوید: «من کشش و توان انجام طاعت و ترک معصیت را ندارم»؛ این یعنی چنین فردی قدرت تنظیم رفتار خودش را ندارد. انسان‌هایی که بی‌تدبیر و بی‌برنامه هستند، پروژه‌ای زندگی می‌کنند؛ یعنی مدتی تمام همّ و غمشان کاری است، سپس آن را رها کرده و مدتی همّ و غمشان را صرف کار دیگری می‌کنند. وقتی مشغول کار می‌شوند، دیگر به فکر وقت نماز نیستند، یا وقتی درس می‌خوانند دیگر نه نماز می‌خوانند نه کار می‌کنند. وقتی تفریح می‌کنند که دیگر هیچ! درحالی که هر کدام از این کار‌ها ساعت و وقت مشخصی دارد.

به گفته وی، ائمه هدی (ع) در برخی روایات توصیه کرده‌اند که اوقات خودتان را تقسیم کنید. مثلاً امام رضا (ع) می‌فرماید: «تلاش کنید برای اینکه زمان خودتان را به چهار قسمت تقسیم کنید؛ ساعتی را برای مناجات با خدا اختصاص دهید. ساعتی را برای پول درآوردن، ساعتی را برای معاشرت با رفقا و برادران دینی مورد اطمینان و کسانی که عیب‌های شما را به شما می‌گویند و خیرخواه شما هستند قرار دهید».

از سرفصل‌های کتاب «رهایی از گناه» می‌توان به قدم‌های متقاعد کردن انسان به ترک گناه، بیدار شدن حس پرستش و عبودیت، بیدار شدن حس فرمان‌بری و اطاعت، حساس شدن به امر خدا مستقل از نفع و ضررش، بیدار شدن حس انکسار (شکست) پس از نافرمانی اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • امید آفرینی برای محرومین جامعه به همت گروه‌های جهادی بسیج
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • توسعه فرهنگ کتابخوانی در احداث پارک‌های سنندج مورد توجه قرار گیرد
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود
  • چرا بازار گناه داغ است؟
  • (ویدیو) کارشناس اقتصادی: سیاست‌های اقتصادی دولت آثار ویران‌کننده‌ای خواهد داشت!