Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:47:57 GMT

شازده باید برود، نقد و نظر با حضور خالق اثر

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۳۴۰۳

شازده باید برود، نقد و نظر با حضور خالق اثر

این بخشی از مجموعه داستان " شازده باید برود" نوشته شعله آریان پور داستان نویس و کاریکاتوریست ساکن انزلی است.در آیینی با حضور اعضای انجمن داستان هزار و یک شب انزلی ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از علاقمندان به ادبیات کتاب "شازده باید برود "مورد نقد و بررسی و نظر خواهی قرار گرفت.

در ابتدا نویسنده یکی از داستان های کوتاه این کتاب را به زیبایی برای حاضران خواند و پس از آن نویسندگان و اعضای انجمن داستان هزار و یک شب انزلی به نقد و بررسی این اثر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*داستان هایی با مضمون عشق و تنهایی انسان معاصر

مریم ساحلی نویسنده ، روزنامه نگار و مدرس انجمن داستان هزار و یک شب انزلی در باره این کتاب چنین گفت : "شازده باید برود" بیش از همه به عشق و تنهایی انسان معاصر می پردازد.

وی افزود:وجود رگه هایی از امید، آدم های داستان های آریان پور را از انفعال دور می سازد و آنها را به سمت بهتر ساختن زندگی سوق می دهد.

وی خاطرنشان کرد: آریان پور از وقایع جهان اطرافش برای نوشتن الهام می گیرد و حوادث و شخصیتهای آثارش برای مخاطب ملموس است.

*بیرون کشیدن داستان از دل واقعه ها

در ادامه این نشست فاطمه رهبر نویسنده جوان اهل انزلی به اظهار نظر در مورد این کتاب پرداخت و اظهار داشت: ما در داستان های آریان پور با انسان مواجه هستیم . انسان هایی که عشق و محبت دارند و برای خوب بودن و خوب ماندن تلاش می کنند.

وی افزود:نویسنده بیشتر از این که دغدغه فرم و بازی های ساختاری داستان داشته باشد به فکر مضمون داستانهایش است، یعنی این که چطور داستانش را بگوید تا پیامی که باعث شده به خاطرش دست به قلم ببرد به مخاطب برسد.

به گفته وی،  آریان پور از دل واقعه ها داستان بیرون می آورد . بر عکس بسیاری که سعی می کنند از دل یک واقعه یک واقعه دیگر در بیاورند آریان پور یک داستان را در دل واقعیت جاسازی می کند.

*نوشتن نسخه شفابخش

در این جلسه وحید تفنگچی از منتقدان جوان گیلانی به آسیب شناسی داستان های غیرحرفه ای پرداخت .

وی داستان نویسی را به مثابه نسخه شفابخش نویسنده برای روح مجروح و روان سرخورده خود خواند و افزود: آن گاه که داستان با فرجام خوش و ساده انگارانه باعث پوشیده ماندن جراحت روح شده خبر از نیاز نویسنده به بی خبری و میدان ندادن به استیصال بشر درگیر بحران و درگیر مسئله ی وجود می دهد.

تفنگچی خاطرنشان کرد: آن گاه که نویسنده ی پریشان از وضعیت وجود تن به ساده انگاری ندهد که با دوری کردن از روزمرگی ها آشکار می شود، فرصت وانمودن این آسیب پذیری روحی را بدست می آورد .

وی افزود: انسانی که ورای واقعیت موجود و بیرونی تکیه گاه و پناهی قابل لمس و اتکا برای خود متصور نباشد یا نخواهد دستاویز موهومی برای خود بجوید ، برای روبه رو نشدن با استیصال روح در مواجهه با وضعیت جهان خود ناچار برای خود روزمرگی خلق می کند با اقتضائات جهانی که وضع موجود را برایش ایجاب کرده کنار می آید و منعطف و انطباق پذیر هر شرایط تازه ای که حدود امکاناتش را محدودتر کند بر می تابد تا همه چیز  فقط ادامه داشته باشد چرا که مجبور نباشد فکری برای وضع خود بکند همین فکر کردن ، بیرون پریدن از حوزه روزمرگی های آشنا و عادتی شده است که جراحت روح را بیان می کند و با آشنا زدایی از هر جزئی در نوشتن میسر می شود و بدون آن می شود همه چیز را ادامه داد.

*آریان پور و جهان کتابت

نویسنده  در ابتدای کتاب " شازده باید برود"  آورده است:

 ' نوشتن عشق می خواهد ، تخیل را وقتی چاشنی عشق کنی ، ذهن بال و پر می گیرد، پر می زند و به زندگی همه سرک می کشد و دریایی از سوژه جلو چشمت رژه می روند. اما سرانجام این دل است که حرف آخر را می زند چون دل ، جای واقعی عشق است. آن وقت است که صداقت قلم نویسنده ای که غرق در اثرش شده ای ، راهنمای تو می شود . وقتی قلم به دست می گیری در واقع مخاطب را لحظه به لحظه در احساست شریک می کنی . بنابر این خواننده بی تردید ، صداقت کلام را در اثر تو خواهد دید.'

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب های «آبنبات» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از انتشار کتاب «آبنبات لیمویی» تا پیش از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: نسخه نهایی «آبنبات لیمویی» را اسفندماه سال گذشته به انتشارات سوره‌مهر تحویل دادم و در فرآیند انتشار قرار گرفته است.

وی افزود: در«آبنبات لیمویی» خوانندگان همچنان ماجراهای محسن را دنبال می‌کنند. محسن حالا تحصیلاتش را در دانشگاه گرگان به پایان رسانده و می‌خواهد ازدواج کند.

صدقی با اشاره به اینکه «آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه داستان «آبنبات لیمویی» در روزگار کنونی می‌گذرد، فعلا قصد ندارم این مجموعه را ادامه دهم و می‌خواهم داستان‌نویسی را با ژانرهای دیگر ادامه دهم.

پیش از این، سه رمان طنز «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» از این نویسنده توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

کد خبر 6087373 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نویسنده صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را نابود خواهد برد
  • هاآرتص رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش را لیست کرد
  • (تصاویر) قلم خالق بر بوم گلستان
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • لغو مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل جنگ علیه غزه
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است