Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@04:14:58 GMT

فرزانه، نان کردستانی‌ها را خوردنی‌تر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۶۹۵۴

فرزانه، نان کردستانی‌ها را خوردنی‌تر می‌کند

کیفیت مهمترین و اساسی‌ترین رکن تولید هر محصولی به شمار می رود و این مساله همواره یکی از دغدغه‌های مصرف کنندگان کالاهای مختلف بوده اما در این میان کیفیت بالای کالاهای مصرفی که با سلامتی انسان سروکار دارند بیشتر از سایر اقلام مورد توجه است.

یکی از این اقلام مصرفی که با کیفیت بودن آن از مطالبات جدی مردم است و علی‌رغم تلاش‌های انجام شده هنوز هم آنگونه که باید این مطالبه محقق نشده پخت نان با کیفیت در نانوایی‌ها است که بدون شک نان بی کیفیت به تولید آرد بی کیفیت تولیدی کارخانه بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانه آرد سنندج (فرزانه سابق) این روزها با یک اقدام و حرکت خوب تلاش دارد کیفیت آرد تولیدی خود را در راستای جلب رضایت مصرف کنندگان، بیش از گذشته افزایش داده و الگویی موفق برای سایر کارخانه‌های آرد در استان و کشور باشد.

از حدود ۲ ماه پیش و برای اولین بار در استان با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و در راستای ارتقای کیفیت آرد و نان، ۲ آزمایشگاه پخت و رئولوژی در کارخانه آرد سنندج راه‌اندازی شده است.

آزمایشگاه رئولوژی به منظور بررسی میزان پروتئین، کیفیت پروتئینی گندم و میزان جذب آردهای مختلف راه اندازی شده و در آزمایشگاه پخت نیز قبل از تولید انبوه و ورود آرد به بازار مصرف، محصول تولیدی مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت دستیابی به نتایج معقول و مقبول به لحاظ کیفی و فنی، وارد بازار خواهد شد.

آرد بی کیفیت وارد بازار نمی‌شود

مدیر کارخانه آرد سنندج در این باره می‌گوید:  بدلیل کمبود گندم مرغوب در استان کردستان ناگزیر به استفاده از انواع گندم و ترکیب آنها با درصدهای مختلف هستیم و از این طریق، پس از بررسی‌های فنی و تخصصی، کیفیت لازم بدست می‌آید.

زاهد خالدیان افزود: تعیین کیفیت گندم‌های مخلوط شده و آرد تولید شده در آزمایشگاه پخت انجام شده و سپس آردهای با کیفیت مشخص و برای مصارف مختلف از کارخانه روانه بازار مصرف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این ۲ آزمایشگاه از حدود ۲ ماه پیش آغاز شده است، گفت: با راه اندازی این آزمایشگاه‌ها در صورت وجود تعداد معدود نارضایتی و شکوایه‌های احتمالی در زمینه کیفیت آرد و نان در بازار، موضوع به سرعت رصد و پایش شده و به بهترین شکل اصلاح خواهد شد.
 

تولید ۵۰ درصد آرد آزاد کردستان

مدیر کارخانه آرد سنندج یادآور شد: این کارخانه باکیفیت ترین آرد استان کردستان را دارد و مصداق بارز آن بیشترین فروش آرد نسبت به سایر کارخانه‌های تولیدی در استان را دارد و بدون شک این آزمایشگاه‌ها تاثیر بسزایی در کیفیت هرچه بیشتر نان استان خواهد  داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد آرد آزاد استان توسط این واحد تولید می‌شود، اظهار داشت: بازار مصرف آرد تولیدی این کارخانه مشخص است و بیشتر در نانوایی‌های آزادپز قروه، دهگلان، دیواندره، سنندج و کامیاران توزیع و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خالدیان افزود: هم‌اکنون آمار دقیقی از میزان فروش روزانه آرد این کارخانه وجود ندارد اما برخی روزها بیش از چهار هزار کیسه آرد و گاهی نیز کمتر از این میزان تولید و در میان خبازی‌ها توزیع می‌شود.

شکایات مردمی نسبت به آرد تولیدی بررسی می‌شود

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با بیان اینکه کارخانه آرد سنندج اولین کارخانه در استان است که به این ۲ آزمایشگاه مجهز شده است، گفت: برای پخت نان سالم فاکتورهایی مدنظر است و براساس آن آرد تولید می‌شود و اگر شکایتی نسبت به آن در استان وجود داشته باشد در آزمایشگاه پخت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهاب قصری افزود: شکایت‌ها نسبت به آرد تولیدی قبل از اینکه بیرون داده شود در این واحد تولیدی بررسی شده و شاخص‌ها ارزیابی می‌شود و ارتقای تولید نان با دقت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دستگاه‌های آزمایشگاه پخت آماده و شروع به کارکرده است، اظهار داشت: آزمایشگاه رئولوژی چند دستگاه آن آماده شده و در مجموع اقدام بسیار مثبتی برای افزایش کیفیت آرد و در نهایت نان به شمار می‌رود.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: اصلاح نظام یارانه گندم از این حرکت آغاز شده و طبق استاندارد باید تمام کارخانه‌های آرد دارای این آزمایشگاه‌ها باشند.

وی با بیان اینکه این کار به پیشنهاد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد سایر کارخانه‌های آرد استان نیز به این سمت و سو رفته و کیفیت محصول تولیدی خود را افزایش دهند.

فعالیت ۱۱ کارخانه آردسازی در کردستان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان هم گفت: در حال حاضر ۱۱ کارخانه آرد فعال در استان داریم که از این تعداد ۲ مورد در سقز، ۲ مورد دیواندره، یک مورد بیجار، یک مورد مریوان، یک مورد کامیاران، یک مورد قروه، ۲ مورد سنندج و یک مورد نیز در بانه واقع شده اند.

جمال صالحی ظرفیت اسمی ماهانه این کارخانه‌ها را ۳۸ هزار و ۵۸۳ تُن آرد اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بدلیل وجود آرد یارانه ای و اینکه بیشترین استفاده برای پخت نان است تنها از ۴۶ درصد این ظرفیت در استان استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: اگراز ظرفیت این کارخانه‌ها برای سایر مصارف همانند قنادی‌ها، نان‌فانتزی‌ها و یا کارخانه‌هایی مثل ماکارونی استفاده شود، تمام ظرفیت این کارخانه‌ها به صورت کامل پر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان همچنین به الزام وجود آزمایشگاه پخت نان در کارخانه‌های آردسازی اشاره کرد و افزود: وجود آزمایشگاه پخت، طبق قانون در همه کارخانه‌های آردسازی نیاز است اما تاکنون اقدام چندانی در این زمینه انجام نشده است.

فعالیت ۷۵۰ خبازی فعال در سنندج

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج به فعالیت ۷۵۰ خبازی فعال در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۳۵۰ مورد لواش یارانه‌ای، ۱۲ مورد لواش آزادپز، ۶۶ واحد سنگک آزاد پز و ۱۱۲ واحد نیز سنگک یارانه‌ای است.

ناصر اسدی اظهار داشت: همچنین از این تعداد خبازی، ۱۸ مورد نان فانتزی، ۱۶ مورد کلانه پزی، ۴۸ مورد نان روغنی، سه مورد مجتمع نان، ۲ واحد تافتون و ۱۲۳ واحد نیز بازاری است.

ارتقای کیفیت بهتر نان با آزادسازی صنعت آرد و نان 

وی به کیفیت پخت نان در نانوایی‌ها اشاره کرد و افزود: کیفیت نان فقط به نانوا ارتباط ندارد و یک چرخه مریض از مزرعه تا سفره نان مردم در این رابطه دخیل است و به عبارتی همه در عمل به تولیدات خود مشغول به فعالیت بوده و هیچکدام بدنبال رفع نواقص خود نیستند.

اسدی اظهار داشت: تا زمانیکه خرید تضمینی گندم از بین نرود کسی (کشاورز) به دنبال بذر خوب، زمین مرغوب، وسایل کشاورزی به روز و حمل و نقل سالم نخواهد رفت به معنی دیگر وقتی تمام گندم‌های تولیدی یک قیمت و خرید نیز تضمینی است کسی به دنبال هزینه اضافی نمی رود.

 وی یادآور شد: وقتی نانوا نمی‌تواند آرد خود را انتخاب کرده و حتما باید از کارخانه‌ای مشخص خرید کند قطعا کارخانجات نیز خیلی به دنبال تولید آرد با کیفیت نخواهند رفت.

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج اضافه کرد: فروش و خرید تضمینی اصولا کاری غیرعملی و ضد رقابت است و در نهایت تا این مرحله بحث رقابت گندم و آرد بی معنی خواهد بود.

وی گفت: بی شک اگر برابر کیفیت و استاندارد گندم خریداری شده و خرید تضمینی گندم و فروش تضمینی آرد از بین برود بسیاری از مشکلات موجود برسر راه کیفیت از بین می رود.

۵۰ درصد کیفیت نان به مواد اولیه وابسته است

اسدی افزود: ۵۰ درصد کیفیت نان به مواد اولیه، ۲۰ درصد به تجهیزات و ۳۰ درصد نیز به نیروی کار وابسته است، بنابراین تا زمانی که خود نانوا قدرت انتخاب آرد مصرفی را نداشته باشد نمی‌توان انتظار پخت نان با کیفیت را از او داشت.

وی یکی دیگر از مشکلات خبازان را عدم اعلام نرخ جدید در زمان مشخص اعلام کرد و گفت: با گذشت حدود ۹ ماه از سال هنوز نرخ مشخصی به نانوایی‌ها اعلام نشده در حالیکه تمام آیتم‌هایی که در تولید نان دخیل است، گران شده است.

رئیس اتحادیه خبازان سنندج یادآور شد: عدم اعلام نرخ در وقت مشخص موجب می‌شود که دست این قشر در جیب مردم باشد به این معنی که نانوایی‌ها مجبورند از چانه خمیر بگیرند تا جوابگوی هزینه هایشان باشد که در این زمینه نیز با جریمه‌های کلان مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه با جریمه کردن مشکل حل نمی‌شود، اضافه کرد: قطعا ما نیز دوست نداریم نان گران شود به شرطی که تورم‌ کنترل شده و حداقل آیتم‌هایی که در تولید نان موثر است نیز گران نشود.

کارخانه آرد سنندج در سال ۱۳۳۴ توسط حاج میرزا الله مراد فرزانه تاسیس شد،  با وجود مشکلات مقطعی و تعطیلی موقت، این کارخانه بواسطه توانایی‌های مدیریتی و بهره مندی از کارکنان و پرسنل مجرب از حالت رکود در آمد و امروز بهترین کارخانه استان از لحاظ کیفیت محصول تولیدی و جلب رضایت مصرف کنندگان به شمار می‌رود.

منبع: جماران

کلیدواژه: زلزله قیمت خودرو قیمت دلار روحانی حقوق زنان حمل و نقل دانشگاه علوم پزشکی زمین صنعت کشاورزی زلزله قیمت خودرو قیمت دلار روحانی حقوق زنان امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش کاراته کای کردستانی در رقابت های قهرمانی کشور

مسابقات کاراته قهرمانی و انتخابی تیم ملی در رده‌های مختلف از روز ۲۶ فروردین ماه به میزبانی همدان و در سالن دانشگاه آزاد این شهر برگزار شد.

 در پایان این مسابقات و در وزن ۸۴- کیلوگرم رده سنی بزرگسالان بخش کومیته «کیوان بابان» کاراته کای شایسته و صاحب عنوان کردستانی توانست با ایستادن بر سکوی نایب قهرمانی نشان نقره این وزن را کسب کرد. 

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • بشریت به حقانیت موضع ایران در دفاع از فلسطین پی برده است
  • برگزاری سومین جشنواره ملی زیبایی شتر در انبارالوم
  • انبار الوم میزبان سومین جشنواره ملی زیبایی شتر
  • حضور داور کردستانی در جام جهانی ژیمناستیک هنری
  • پیام حضرتعالی مایه دلگرمی و اطمینان خاطر جامعه کشتی است
  • ضرغامی : خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است / بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی، ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند
  • درخشش کاراته کای کردستانی در رقابت های قهرمانی کشور
  • کدام خوردنی‌ها حاوی مواد شیمیایی ماندگارند؟
  • موفقیت کاراته کای کردستانی در رقابت های کشوری