Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:57:48 GMT

آغازی بر اصلاحات اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۷۱۴۲

آغازی بر اصلاحات اقتصادی

گروه اطلاع رسانی ایرنا، در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون آغازی بر اصلاحات اقتصادی، نگاه ایران به شرق آسیا درست است، فیلتر مالیاتی عدالت یارانه، سایه وحشت بیماری آنفولاآنزا بر سر مردم، برجام باید زنده بماند، «مذاکره» تنها ابزار دیپلماسی آب نیست و ریشه‌های اعتراضات در عراق، لبنان و ایران پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغازی بر اصلاحات اقتصادی

روزنامه رسالت با درج گزارشی با عنوان آغازی بر اصلاحات اقتصادی می نویسد: تجربه اصلاحات اقتصادی در کشور نشان می‌دهد اصلاحات ساختاری بودجه نقطه شروع بسیاری از اصلاحات اقتصادی محسوب می‌شود. کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن کسری بودجه‌ای  که گریبان‌گیر دولت شده، بازهم این موضوع را پیش‌کشیده که بودجه سنواتی باید دچار اصلاحات ساختاری شود و به صورت عملیاتی و هدفمند بسته شود، امری که طی سالیان اخیر محقق نشده، از طرفی انجام این کار نیاز به عزم جدی دولت دارد تا بتوان در شرایطی که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته از طریق درآمدهای جایگزین بودجه را پوشش داد. به همین منظور سازمان برنامه و بودجه، چارچوب کلی برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی کشور را با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت ارائه کرده است. اهداف در نظر گرفته شده در زمینه اصلاح ساختار بودجه شامل کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه کشور به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری و برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد می شود. به تازگی نیز تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با بهره ‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شده تا مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن به مجلس ارسال شود. سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با «رسالت» درباره روند اصلاح ساختار بودجه گفت: اقتصاد ما اقتصادی نفتی است و بسیاری از مسائل و مشکلات که در اقتصاد با آن روبه رو هستیم، اصلاح ساختار بودجه را ضرورت می بخشد. این کار باید از سال‌های قبل اتفاق می افتاد و اکنون به دلیل وجود محدودیت های بین المللی که به دنبال اعمال تحریم ها بر کشور ما سایه انداخته، این الزام جدی تر شده است.

پیش نویسی برای اصلاح ساختار را سازمان برنامه و بودجه از چند ماه پیش فراهم کرده و در آن محورهای مختلفی را مطرح کرده است. در این پیش نویس همه آمال و طرح هایی که برای اصلاح اقتصاد که شامل برنامه های توسعه قبل از انقلاب بوده، آمده اما هیچ برنامه مشخصی در آن وجود ندارد و نیاز به بررسی های بیشتر در آن احساس می شود. بعد از برگزاری جلسات مختلف در دبیرخانه شورای عالی اقتصادی سران قوا، گزارش نهایی آن تکمیل و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد. آن گزارش هنوز در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته و منتشر نشده است، اما کم و بیش درباره تعدادی از مفاد آن اطلاع پیدا کرده ایم که یکی از آن موارد شامل یکپارچه سازی برای جلوگیری از موازی کاری میان دستگاه های مختلف است که در بودجه هر سال درنظر گرفته می شود.

نگاه ایران به شرق آسیا درست است

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان نگاه ایران به شرق آسیا درست است به گفت وگو با دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پرداخت و آورد: تلاش‌ها از سوی کشورهایی که تمایل داشتند تنش‌ها کنترل شده و برجام به عنوان توافقی ضامن صلح حفظ شود، هیچ‌گاه قطع نشده بود اما در وضعیتی که امروز ما به آن دچاریم به نظر نمی‌رسد که امکان حصول یک توافق جدید یا تفاهم برای کاهش تنش‌ها وجود داشته باشد؛ چرا که طرف آمریکایی نه‌تنها آماده یک توافق جدید نیست، رفتار سران این کشور در موضوع شلوغی‌های اخیر ایران نشان می‌دهد که رویکرد تهاجمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی همچنان به قوت خود باقی است و در شرایطی که چنین سیاستی از سوی کاخ سفید در حال اجراست، یعنی آمریکا آماده استقبال از یک دیپلماسی مؤثر میان تهران و واشنگتن نیست. البته واقعیت امر این است که ایران آمادگی پاسخ دادن به میانجیگری‌های مربوط به موضوع آمریکا را دارد و مذاکراتی نیز در جریان است اما نباید از میانجیگری‌هایی که در موضوعات منطقه‌ای نیز از سوی برخی کشورهای دیگر پیاده می‌شود، غافل شد. هم امارات و هم عربستان سعودی تمایل دارند که در یک چارچوبی برای کنترل تنش‌های فزاینده منطقه با ایران به توافق برسند.

در خصوص عمان و تلاش‌هایی که بن‌علوی در روزهای اخیر انجام می‌دهد، معتقدم بیشتر در راستای اقناع ایران و عربستان سعودی برای نشستن پای میز مذاکره است. این امکان وجود دارد که کشف دیدگاه‌های مشترک و پرهیز از رفتارهای تهاجمی سبب شود تهران و ریاض پس از سال‌ها مستقیما مذاکره کنند و در سایه این مذاکرات آرامش نسبی در منطقه خاورمیانه حاکم شود. در موضوع سفر آقای عراقچی به ژاپن نیز معتقدم جدای از بحث میانجیگری ژاپن میان تهران و واشنگتن، اولویت‌های معاون سیاسی وزارت امور خارجه پیگیری پایبندی توکیو به برجام، طرح درخواست‌های اقتصادی ایران از ژاپن و همچنین مذاکرات اولیه پیرامون سفری که انتهای همین ماه رئیس‌جمهور به شرق آسیا خواهد داشت، است. فکر می‌کنم این تجربه و این فهم در اروپا وجود دارد که موضوع برجام را از مسائل دیگر جدا بدانند. بنابراین از نگاه اروپا انتقاداتی که در خصوص برخی اتفاقات در ایران مطرح می‌شود و همچنین تلاش‌ها برای حفظ برجام، دو موضوع کاملا متفاوت است که ربطی به هم پیدا نمی‌کنند. مواضع اخیر آنها نیز قابل پیش‌بینی بود و از تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در غرب در جریان است ناشی می‌شود.

فیلتر مالیاتی عدالت یارانه

روزنامه دنیای اقتصاد با درج گزارشی با عنوان فیلتر مالیاتی عدالت یارانه نوشت: این روزها اقتصاد ایران با دو موضوع گره خورده است: «معافیت‌های مالیاتی» و «جاماندگان از سبد معیشتی». بحث اول درخصوص اعطا یا تمدید معافیت مالیاتی برخی صنوف و اقشار در لایحه بودجه ۹۹ است که دو نظر در مورد آنها وجود دارد. نظر اول این است که دولت برای حمایت از برخی بخش‌ها، باید این معافیت‌ها را ادامه دهد و نظر دوم بر این باور است که این افراد، درآمدهای بالایی دارند و بنابراین نباید از امتیاز مالیاتی برخوردار باشند. موضوع دوم، جاماندگان از سبد معیشتی دولت هستند. در این باره نیز دسته‌ای معتقدند دولت به ۶۰ میلیون نفری که مستحق‌تر نسبت به افراد دیگر جامعه بوده‌اند، یارانه حمایتی پرداخت کرده است و دسته دوم می‌گویند مکانیزم صحیحی برای شناسایی وجود نداشته و خطر جاماندگی افراد مستحق و پرداخت به غیرمستحقان وجود دارد. با این وضعیت مدلی هست که هر دو مساله را حل کند؟ بله. تجربه بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس نشان می‌دهد سیستم مالیاتی مبتنی بر اظهارنامه‌های شخصی و مجموع درآمد خانوار می‌تواند علاوه بر اینکه ضریب فرار مالیاتی را کاهش دهد، مدل حمایتی دولت را نیز بهینه‌تر کند. با استقرار این نظام مالیاتی و ترکیب آن با نظام رفاهی، دولت به یک بستر اطلاعاتی جامع از درآمد افراد دست می‌یابد که می‌تواند با استفاده از آن، به جای اعطای کور معافیت مالیاتی، سیاست‌های بازتوزیعی را دقیق‌تر کند.

طرح تخفیف مالیات بردرآمد (EITC) یک برنامه ترکیبی رفاهی-مالیاتی در آمریکا است که در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا به همین منظور در حال اجرا است. هدف این طرح کاهش مقدار دیون مالیاتی برای خانواده‌های کم‌درآمد است. این طرح بر اساس سه عامل اصلی «درآمد سالانه»، «تعداد فرزندان وابسته» و «وضعیت تاهل» به افراد متقاضی تعلق می‌گیرد و مکانیزم اعتباری که دولت به افراد اعطا می‌کند به شیوه‌ای است که انگیزه افراد برای اشتغال به کار برای ساعات بیشتر را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات نیز نشان می‌دهد این طرح تا حد قابل قبولی موفق بوده است. در انگلستان نیز طرح مشابهی با نام WTC وجود دارد.

سایه وحشت بیماری آنفولاآنزا بر سر مردم

روزنامه همدلی با انتخاب تیتر سایه وحشت بیماری آنفولاآنزا بر سر مردم آورده است: این روزها بیماری آنفلوآنزا در بین مردم آنقدر وحشت آفریده که تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ نه فقط در بین مردم بلکه در شبکه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و رسانه‌های نوشتاری شده است. امکان ندارد به اینترنت وصل شوید و چند پیام بهداشتی یا هشدار در این زمینه به چشم‌تان نخورد. برخی از شبکه‌های تلویزیونی نیز مدام پیام‌های بهداشتی یا آماری از قربانیان این بیماری را زیرنویس می‌کنند یا در گفت‌وگو با کارشناسان به دنبال بررسی و چرایی این بیماری هستند، مردم نیز در مواجهه با همدیگر یا نزدیکان‌شان مدام در حال توصیه کردن هستند که مراقب خود باشند که گرفتار این بیماری نشوند. صحبت‌های مسئولان نیز به این هراس دامن زده است. چند روز پیش محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور گفت: در حقیقت باید گفت که ما در وسط یک اپیدمی آنفلوآنزا قرار گرفته‌ایم و موارد این بیماری در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه شیوع آنفلوآنزایی که از آن صحبت می‌کنیم، موج اول آنفلوآنزا است، گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست. اما در میان حجم این هشدارها، توصیه‌ها و ردیف شدن پیام‌های بهداشتی، آن چه به رعب و وحشت مردم در مورد این بیماری افزوده است خالی بودن داروخانه‌ها و مراکز درمانی از داروهای این بیماری به‌ویژه «آمپول آنفلوآنزا» است.

البته مسئولان کمبود دارو این بیماری را تکذیب می‌کنند و می‌گویند هم دارو و هم تخت بیمارستان به اندازه کافی در کشور وجود دارد. ادعایی که گزارش‌ و مشاهدات میدانی خبرنگار همدلی آن را رد می‌کند. خبرنگار همدلی در یک گزارش میدانی با مراجعه به چند داروخانه در سطح شهر تهران به بررسی وضعیت داروهای این بیماری به ویژه آمپول آنفلوآنزا پرداخت. افرادی که با هدف خرید آمپول آنفلوآنزا به داروخانه‌ها مراجعه کرده بودند می‌گویند که در اورژانس بیمارستان‌ها نیز خبری از آمپول آنفلوآنزا نبوده است و آنان با مراجعه به هر داروخانه‌ای برای خرید این قلم دارو دست خالی آنجا را ترک کرده‌اند. برخی دیگر از پر شدن تخت‌های بیمارستان با افراد مبتلا به این بیماری سخن گفتند که چگونه بیماران برای پیدا کردن جای خالی برای بستری به زحمت افتاده‌ بودند به نحوی که از این بیمارستان به آن بیمارستان پاس‌کاری می‌شدند. برخی دیگر از سهمیه‌بندی داروها در برخی از بیمارستان‌ها سخن گفتند و ادعا کردند در مراجعه به بیمارستان و بستری کردن بیمارشان، از سوی پرسنل بیمارستان به آنان گفته شده است که اگر تعداد بیماران بیشتر شود، شاید درنهایت بتواند دو یا سه دوز دارو را به بیمارشان بدهند و مابقی دوزها را باید از بازار سیاه یا از کشورهای دیگر تهیه کنند.

برجام باید زنده بماند

روزنامه اعتماد با انتخاب گزارشی با عنوان برجام باید زنده بماند می نویسد: هم‌اکنون مواضع ضعیف اروپا در حفظ برجام از یکسو و اصرار ویژه بر حفظ آن تا انتخابات ٢٠٢٠ میلادی در امریکا به نوعی حاکی از اعتراف به دو حقیقت است؛ ناتوانی در کمک عملیاتی در شرایط کنونی در حفظ برجام و دوم گرفتن زمان و احاله «فرصت واقعی» دفاع از برجام به بعد از انتخابات امریکا. اگرچه در نگاه اول باید با بدبینی به این نوع تعامل اروپا با برجام برخورد کرد، اما واقعیات جاری سیاسی و اقتصادی در عرصه تحولات بین‌المللی حکایت از تغییر و تحولات بزرگ جهانی پس از انتخابات ٢٠ ٢٠ امریکا برای جهانیان و به ویژه اروپا دارد. هم اینک اروپا در «ردیف اول» کسانی است که در صورت ماندگاری ترامپ در پست ریاست‌جمهوری باید برای حفظ استقلال رای خود به شکلی اجتناب‌ناپذیر نسبت به تجدیدنظر کامل در همه عرصه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی خود با کاخ سفید اقدام کند. بدیهی است بعد از انتخابات ٢٠٢٠ میلادی در جهان با ترامپ و جهان بدون ترامپ همه عناصر و بازیگران محیط بین‌المللی با مواضع و ترتیباتی جدیدتر و شفاف‌تر نسبت به اتحادها و جدایی‌ها دست خواهند زد. شاید نگاه مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توصیه به ایران در حفظ برجام از منظر راه‌اندازی یک محور مقاومت جهانی یکپارچه در برابر اقدامات چالش‌برانگیز ترامپ علیه قراردادها و قوانین موجود همکاری‌های جهانی است. هم‌اینک به‌زعم رهبران وفادار به حفظ موجودیت اتحادیه اروپا، دونالد ترامپ یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اتحادیه اروپایی به شمار می‌آید.

«مذاکره» تنها ابزار دیپلماسی آب نیست

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «مذاکره» تنها ابزار دیپلماسی آب نیست به گفت وگو با حجت میان آبادی پژوهشگر ایرانی پرداخت و نوشت: تعریف ما از دیپلماسی محیط‌ زیست و آب چیست؟ یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که ما از برخی کارگروه‌های تخصصی حکومتی و همچنین دانشگاهی داریم این است که متأسفانه مبحث دیپلماسی آب و محیط زیست را صرفاً به مذاکره (سیاسی) محدود می‌کنند. در حالی که دیپلماسی آب تنها به معنای مذاکره نیست؛ بلکه مذاکره، تنها یکی از ابزارهای دیپلماسی است. شناسایی وضعیت هیدروپلیتیکی، یکی از الزامات ورود به شناخت ابزارهای دیپلماسی آب است. وضعیت هیدروپلیتیکی، تنها محدود به مسائل سیاسی و مسائل آبی نمی‌شود. بلکه تحلیل سیاسی- اجتماعی، اقتصادی، نهادی، حقوقی و حتی بعضاً قومیتی باید داشته باشید تا بتوانید به‌شناخت کاملی از فرصت‌ها، تهدیدها و ابزارهای دیپلماسی آبی و محیط‌ زیست برسید.

دنیا به این ضرورت رسیده است. ۳۱۰ حوضه آبریز مشترک در دنیا وجود دارد. علاوه‌ براین، حدود ۱۶۰۰ دریاچه بین‌المللی مشترک در دنیا وجود دارد که دریاچه و تالاب‌های بین‌المللی هامون یکی از این دریاچه‌های مشترک است. با وجود پیچیدگی‌های بسیار بیشتر از مسائل آب‌های فرامرزی نظیر هیرمند (بین ایران و افغانستان)، در بسیاری از نقاط دنیا این حوضه‌های مشترک را مدیریت و به‌بهره‌برداری مشارکتی رسیده‌اند در حالی که همان‌طور که ذکر شد مسائل آنها ممکن است بسیار پیچیده‌تر باشد. در حوضه هیرمند که عمده آن تنها بین دو کشور ایران و افغانستان مشترک است دقت کنید. هردو کشور جمهوری اسلامی و هر دو کشور مسلمان هستند. در حالی که ما حوضه‌های آبریزی داریم که بین ۱۱ کشور و حتی ۱۸کشور مشترک هستند. ما در هیرمند فقط بر سر کمیت آبی مشکل داریم در حالی که این کشورها علاوه بر کمیت بر سر مسائل کیفی و آلودگی، سیل، ماهیگیری، انرژی برقابی و غیره هم مشکل دارند.

ریشه‌های اعتراضات در عراق، لبنان و ایران

روزنامه ستاره صبح در مطلبی با عنوان ریشه‌های اعتراضات در عراق، لبنان و ایران به گفت وگو با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و تحلیلگر روابط بین‌الملل پرداخت و نوشت: یادآور می شوم که به‌طور نسبی این دو کشور با ایران همسو هستند. چون هرکدام احساس استقلالی دارند و نگران کاهش استقلال خود در سویی با ایران هستند؛ نه به این دلیل که ایران بخواهد بر آنان سلطه‌ای داشته باشد، بلکه نگران این هستند که انزوا و تحریم‌هایی که ایران با آن‌ها دست‌به‌گریبان است، در صورت نزدیکی و اتحاد با ایران، آن‌ها را نیز گرفتار این شرایط بحرانی تحریم خواهد کرد. بر اساس ساختار موجود در لبنان نخست‌وزیر سنی، رئیس‌جمهوری مسیحی و رئیس مجلس شیعه است. هرچند که رئیس‌جمهور فعلی تا حد زیادی گزینه دلخواه کشورهای غربی نیست. همچنین گروه‌های شیعه خود را در دو بخش در لبنان تثبیت کرده‌اند؛ گروه حزب‌الله لبنان در رسته نظامی و گروه امل در شاخه سیاسی، توسعه سیاسی و اجتماعی شیعیان، را به زندگی مدرن وارد کرده است و آنان نگران محدود شدن خود به دلیل نزدیکی با ایران هستند. عراق نزدیک به چهل سال در جنگ بوده است؛ چه در جنگ ایران، چه در جنگ خلیج‌فارس، چه در حمله آمریکا به عراق، حمله نیروهای داعش و ... به نظر می رسد عراقی‌ها مایل نیستند از استراتژی ایران که برای نابودی اسرائیل تلاش می کند، وارد درگیری نظامی کنند. درگیری با اسرائیل لبنانی ها را در خط اول جبهه جنگ قرار می‌دهد.

وضعیت در عراق نسبتاً متفاوت با لبنان است مردم عراق وقتی مردم کشورهای دیگر را می‌بینند و خود را با آنان مقایسه می‌کنند، دچار یاس می‌شوند. برای مثال وقتی کویت را می‌بینند که زمانی رفتند آن را گرفتند؛ یا امارات، قطر و عمان را می‌بینند که چگونه در پنجاه سال اخیر از زندگی عقب‌مانده بیابانی خارج‌شده و خود را به سطح کشورهای ثروتمند دنیا رسانده‌اند؛ دلیلی پیدا نمی‌کنند که آن ها خود را از سطح زندگی و رفاه سایر اعراب پایین‌تر ببینند. درحالی‌که مردم عراق از تمام این کشورها ثروتمندتر هستند. امارات متحده عربی تقریباً دولت‌شهر است درحالی‌که عراق کشور است و منابع نفتی این کشور از بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است. عراق خاک، آب و مناطق اقلیمی متنوعی دارد؛ اما تا زمانی که نادانی در این کشور حاکم باشد، سیاستمداران نیز در افکار و توهمات دیگری غرق هستند، وضعیت به همین منوال است. از طرفی به‌تدریج با بالا رفتن سواد و گسترش ارتباط با جهان از طریق تلفن‌های هوشمند، مردم عراق از خود می‌پرسند چرا باید باوجود زندگی دریکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، فقیر باشند. آن‌ها مایل هستند و بدون وابستگی به‌جایی، مطابق با منافع ملی خود هر کاری دوست دارند انجام بدهند.

برچسب‌ها سید فرید موسوی افغانستان فریدون مجلسی اتحادیه اروپا لبنان اقتصاد اینترنت یارانه ترامپ آنفلوآنزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید فرید موسوی افغانستان فریدون مجلسی اتحادیه اروپا لبنان اقتصاد اینترنت یارانه ترامپ آنفلوآنزا سید فرید موسوی افغانستان فریدون مجلسی اتحادیه اروپا لبنان اقتصاد اینترنت یارانه ترامپ آنفلوآنزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۷۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها

به گزارش «نماینده»، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مشترک با ریاست سازمان برنامه و بودجه با تبریک به مردم برای پاسخ غرورآفرین نیروهای مسلح کشورمان به تعدی رژیم اشغالگر قدس گفت: دولت سیزدهم ۲ رویکرد مهم در حوزه مالیه عمومی را سر لوحه امور قرار داده بود؛ اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط بخشی به دخل و خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی نفع نهایی بود.

وی افزود: در بخش دوم هدف‌گذاری دولت این است که ارتقا سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل اعتنایی بدهد.

ارتقای درآمدهای پایدار در سال ۱۴۰۲ به ۵۲ درصد

خاندوزی تصریح کرد: در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیر نفتی و استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید هستیم به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه ریزی بی سابقه بوده است.

برنامه ریزی دولت برای جبران کاهش نقدینگی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی

خاندوزی با اشاره به اقدام مهم دولت برای جبران کمبود نقدینگی شرکت‌ها گفت: دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، به جای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها به صورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند.

وی افزود: امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.

خاندوزی درباره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: بخش عمده سهام‌ها در گذشته واگذار شده و بخش کمی مانده است که آن هم به سرعت در دستور کار قرار می‌گیرد.

عملکرد دولت در بخش مولد سازی

وی با بیان اینکه در خصوص مولدسازی هم دو ردیف عملکردی داریم، اظهار کرد: یکی گردش حساب خزانه یعنی واگذاری نقدی مانده اموال دولت که رقم چشمگیری نیست ردیف دوم تهاتر دارایی‌های مازاد دولتی‌ها با پیمانکاران طرح‌های عمرانی است؛ یعنی ملک مازاد در استان‌ها شناسایی شده ارزش‌گذاری و قیمت گذاری شده و بابت تکمیل پروژه عمرانی به پیمانکار داده می‌شود تا پیمانکار دیگر منتظر بودجه نماند، این ۶۰ همت تکلیف قانون بودجه هم انجام می‌شود ضمن اینکه به طور شفاف اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۳ اعدادی به عنوان تکالیف دولت برای فروش سهام و مولدسازی درج شده است که ۶۰ همت تکلیف بودجه امسال برای واگذاری شرکت‌های دولتی است نزدیک به ۶۰ همت هم تکالیف مولدسازی و واگذاری دارایی‌های مازاد تکلیف شده ۱۳۰ همت از محل انتقال سهام شرکت‌های دولتی به تأمین اجتماعی برای رد دیون تأمین اجتماعی انجام شده است. این اتفاق برای تأمین اجتماعی انجام می‌شود در حال گذراندن مراحل اولیه است.

اتصال ۱۳۷ هزار مودی مالیاتی به سامانه مودیان

خاندوزی درباره سامانه مودیان بیان کرد: تا دو روز قبل ۱۳۷ هزار مودی به این سامانه متصل شده‌اند و مجموعاً بیش از ۱.۵ میلیارد صورت حساب الکترونیکی صادر شده است که ۵۷ درصد از طریق شرکت‌های معتمد هستند و ۴۰ درصد سایر شرکت‌های بوده است بنای سازمان مأمور مالیاتی این است که با دقت کامل کار انجام شود. با توجه به اینکه در سال اول اجرا قرار داریم فعلاً از ابزارهای تشویقی استفاده کنیم و تاکنون از جریمه استفاده نکرده‌ایم.

وی درباره بازار مسکن گفت: در دهه ۱۳۹۰ یکی از نقاط ضعف سیاست گذار این بود که به دلیل غایب بودن دولت در تنظیم گری بازار مسکن، باعث می‌شد سایر نوسانات سرریز خود را در بازار مسکن نشان دهد. دولت سیزدهم تلاش کرد این رویکرد را تغییر دهد و به مدیریت و تنظیم گری بازار مسکن کمک کند.

برنامه دولت برای کنترل اجاره بها

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام ارائه لایحه برای ساماندهی اجاره بهاست که با فوریت به مجلس ارسال شد. همین روزها منتظر هستیم شورای نگهبان مصوبه نهایی لایحه مذکور را قبل از شروع فصل نقل و انتقالات به دولت ارسال کند. در این قانون ظرفیت‌های خوبی از جمله اعمال مشوق برای موجرانی که اجاره بها را از حد مشخصی افزایش نمی‌دهند و بالعکس برای موجرانی که از حد مشخص شده بیشتر اجاره بها بگیرند محکوم خواهند شد. وزارت راه و شهرسازی هم طرفیت جدیدی برای افزایش نظارت بر زنجیره بازار مسکن می‌یابد.

خاندوزی افزود: تکمیل پروژه‌های ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن هم به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

دولت نفعی از نوسان نرخ ارز نمی‌برد

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد نوسانات نرخ ارز گفت: دلیل تأخیر نهایی شدن قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرای آئین نامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی ۲ شوری بودجه است. اما این تأخیر ارتباطی با نوسانات اخیر بازارها ندارد. متأسفانه این رویکرد که دولت به دلیل تأمین بودجه خود تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد یک رویکرد اشتباه است.

وی افزود: دولت نفت خود را با نرخ ارزی تسعیر می‌کند که در بودجه مشخص شده و سایر قیمت‌ها هیچ نفعی برای دولت ندارد.

به گفته خاندوزی، علاوه بر آن ملاحظات سیاسی دولت‌ها و همچنین ملاحظات اجتماعی نیز دولت‌ها را به سمت ثبات بازارها هدایت می‌کند.

خاندوزی درباره محل تأمین بودجه‌های مسکن مهر گفت: تمام هزینه‌هایی که برای تکمیل پروژه‌های مسکن انجام می‌شود صرفاً از محل صندوق ملی مسکن امکان پذیر است. البته منابع این صندوق تقویت خواهد شد.

تا الان خبری از افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال مهر در مورد زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما و احتمال آزادسازی قیمت گذاری بلیت اظهار کرد: تا امروز که در خدمت شما هستم و رأی دیوان عدالت اداری رسماً مشخص نیست مسؤولیت نهایی قیمت گذاری بر عهده ستاد تنظیم بازار است.

وی افزود: شورای عالی هواپیمایی بررسی‌های لازم را کرده و پیشنهاد خود را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده است و منتظر بررسی پیشنهاد شورا در ستاد هستیم. مگر اینکه رأی دیوان مسیر تعیین قیمت گذاری بلیت هواپیما را تغییر دهد.

ثبات به بازار ارز باز می‌گردد

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی فرصت‌های خوبی را برای اصلاح بازار ارز را داشت و از دست داد، می‌توانست با ابزار اوراق سلف ارزی جلوی سرریز نا اطمینانی در بازار را بگیرد و سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی ۸ بار وعده گفتار درمانی دادیم، گفت: فرصت‌هایی که اشاره کردید به عنوان فرصت‌های اصلاح بازار ارز، جزو مواردی است که در اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت است و بانک مرکزی از دو جهت اول از جهت تصویب قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به زودی هم روز اجرایی شدن قانون فرا خواهد رسید و به جهت اختیارات ویژه ای که از سران قوا اخذ کرده است، فرصت خوب و امکان قانونی بسیار مناسبی را در اختیار دارد و قاعده هم این بوده است که دولت مسئولیت پذیر باشد و بانک مرکزی نیز مسئولیت ناشی از این اختیارات را به شکل جدی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سال تدابیر لازم برای طرف تقاضای ارز که ارز واردات کالاهای اساسی یا صنعتی بخش غیرکشاورزی و نیز حوزه بهداشت و دارو را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در حوزه اطلاع رسانی نیز این تغییر را در روزهای اخیر به شکل مشهود مشاهده کرده ایم؛ اما از آنجا که مرکز مبادله طلا و ارز منشأ کار قرار گرفته است؛ نماینده مرکز مبادله، اطلاعات روزانه دقیقی را از میزان ارزی که در این مرکز در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده است که امیدواریم این مسیر در اصلاح سیاستها و اطلاع رسانی‌های بخش ارز توسط بانک و مرکز مبادله ادامه یابد که مجموع این دو سیاست بتواند ثبات را به بازار ارز برگرداند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره وضعیت بازار سرمایه در سال جاری اظهار کرد: امیدواریم سال جاری با تاکید رهبری بر محور مشارکت مردمی در اقتصاد داشتند، بتوانیم از تدابیر و ابزارهای ایجاد شده در سال قبل به عنوان سال فعال سازی ابزارهای بازار سرمایه در تأمین مالی تولید بهره گیریم.

سهم معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سهام به ۵۰ درصد رسید

وی افزود: یکی از نتایج تدابیری که پیش از این در حوزه بازار سرمایه انجام شد این بود که تأسیس صندوق‌های سرمایه گذاری با سرعتی که در مجوزدهی دارند، تعداد نهادهای فعال در بازار سرمایه را رشد دهیم و همچنین برای ترغیب سهامداری غیرمستقیم نیز کارهایی صورت دادیم و شاهد بودیم که عملکرد سال گذشته حاکی از این است که سهم معاملات خرد صندوق‌های قابل معامله از ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رشد یابد که بیش از نیمی از ارزش معاملات خرد را سهامداری غیرمستقیم مردم تشکیل می‌دهد که این اتفاق جدی در حمایت از گروه‌هایی است که در تلاطم‌های بازار سرمایه آسیب ببینند که اکنون کمتر آسیب خواهند دید.

خاندوزی اضافه کرد: این دسته اقداماتی که در زمینه آن در سال گذشته فراهم شده است تشکیل صندوق‌های سهامی عام پروژه را برای تأمین مالی تولید و جذب سرمایه‌های خرد مردم در سال جاری فراهم تر خواهیم کرد که با بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور در حال پیشبرد داریم.

تشکیل مجامع سرمایه گذاری سهام عدالت در ۶ ماهه اول سال

وی ادامه داد: سیاستگذار نیز تلاش می‌کند از رویکرد اصلی دولت که پیش بینی پذیری و ممنوعیت غافلگیری تولیدکنندگان و صنایع بورسی کشور، در سال ۱۴۰۳ در مقررات گذاری دستگاه‌ها به نحوی عمل شود که شاهد ثبات حداکثری در صنایع بورسی کشور باشیم تا هم صنایع بتوانند بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند و هم صاحبان سرمایه‌های خرد نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در موضوع سهام عدالت و شرکتهای سرمایه پذیر و مجامع استانی شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت با ورود واقعی مردم انجام خواهد شد که بنای سازمان بورس این است که در ۶ ماهه اول امسال تمام ۳۱ استان کشور مجامع سرمایه گذاری را تشکیل دهند، کار متفاوتی برای باز کردن ظرفیت مدیریتی نقش مردم در عرصه‌های مختلف است.

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود
  • خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه
  • عملیات «وعده صادق» می‌تواند آغازی بر فروپاشی رژیم صهیونیستی باشد
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه است
  • بالندگی حزب اصلاحات انگلیس خطر بزرگی برای محافظه کاران
  • شرکت سهام عام پروژه بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در توسعه اقتصادی کشور