Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@06:56:27 GMT

۱۸ سال اشاعه هنر مدرن نقاشی در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۷۵۰۳

۱۸ سال اشاعه هنر مدرن نقاشی در گیلان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در خیابان لاکانی رشت، لابه‌لای فروشگاه‌های پر زرق‌ و برق موبایل، کامپیوتر و ازدحام رهگذران، یک در کوچک و چند پله ما را به طبقه اول ساختمانی هدایت می‌کند که با گذشته و حال بسیاری از هنرمندان، نقاشان جوان و هنردوستان گیلانی پیوند خورده است. «گالری پویا» یک مرکز هنری خصوصی است که با مدیریت استاد «سیاوش یحیی‌زاده» نقاش و مدرس گیلانی، به بسیاری از هنرمندان این سرزمین حیات هنری بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیشتر عمر خود را وقف آموزش نقاشی کرده و با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در طول ۱۸سال گالری‌داری به معنی واقعی کلمه «جریان‌ساز» بوده و به‌خوبی نقش مهم خود را در اشاعه هنر مدرن نقاشی در استان گیلان ایفا کرده است. 

«سیاوش یحیی‌زاده» که در سال ۱۳۲۹ در شهر رشت متولد شده است عشق به نقاشی را از دوران کودکی در خود کشف کرد و تا به‌ امروز (در ۶۸ سالگی) همچنان به این هنر و آموزش آن عشق می‌ورزد. وی دوران کودکی خود را با نقاشی سپری کرده و حتی در دوره ابتدایی یکی از نقاشی هایش با موضوع «بیجارکار (کشاورزی در شالیزار)» در جشنواره‌ای در کشور فرانسه مقام آورد و جوایز متعددی برایش ارسال شد؛ اتفاقی که تا آن زمان برای هیچ کودک گیلانی‌ رخ نداده بود. البته کسب مقام‌های برتر نقاشی تا دوران جوانی وی ادامه یافت. 

عشق به نقاشی مرا به تدریس کشاند

این نقاش گیلانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که از چه زمانی نقاشی را به صورت جدی شروع کرده است می گوید: اواسط دهه چهل، اوج گرایش جدی من به نقاشی است؛ ابتدا نقاشی را تحت تأثیر برادر بزرگم (سیامک یحیی‌زاده) که با درک ادبی نقاشی می‌کشید، شروع کردم و سپس تحصیلاتم را در این رشته ادامه دادم. پس از فارغ‌التحصیلی با نمره بسیار خوب در آزمون استخدامی معلمی پذیرفته شدم و علارغم آنکه می توانستم در اطراف شهر رشت مشغول به تدریس شوم اما روستاهای دورافتاده را انتخاب کردم. با تعدادی از دوستان تصمیم گرفتیم به روستاهای دورافتاده گیلان برویم و به کودکان فقیر و محروم درس دهیم.

نخستین انتخاب من، تدریس در «داماش» روستایی اطراف رودبار بود. در اواسط دهه ۵۰ و همزمان با معلمی، آموزش نقاشی به کودکان روستایی را نیز جدی گرفتم و پس از چند سال توانستم مجموعه خوبی را از نقاشی‌های آنان جمع‌آوری کنم و پس از گذشت بیش از چهار دهه، آن نقاشی‌ها را در معرض نگاه هنردوستان قرار دهم.

در اوایل دهه شصت، رشته گرافیک در هنرستان ولیعصر رشت راه‌اندازی شد و فرصت مناسبی برای یحیی‌زاده و دوستان هنرمندش که هدفی جز ترویج هنر مدرن و تربیت نسل جدید هنرمندان گیلانی نداشتند، فراهم آمد؛ این نقاش گیلانی در این باره نیز به خبرنگار مهر می گوید: در سال ۶۳ و با کمک جمعی از دبیران هنر، رشته گرافیک را در هنرستان های رشت راه اندازی کردیم و از آن زمان تاکنون «معلم نقاشی» هستم. البته در سال ۱۳۸۱ از آموزش و پرورش بازنشسته شدم اما هرگز کار معلمی را رها نکردم. 

همه آنانی که در عرصه هنر استان گیلان دستی بر آتش دارند به‌خوبی می‌دانند که شخص سیاوش یحیی زاده در دو دهه اخیر چه خدمات ارزنده‌ای را به هنر گیلان کرده استهمه آنانی که در عرصه هنر استان گیلان دستی بر آتش دارند به‌خوبی می‌دانند که شخص سیاوش یحیی زاده در دو دهه اخیر چه خدمات ارزنده‌ای را به هنر گیلان کرده است؛ وی درباره فعالیت‌های خود پس از بازنشستگی می‌گوید: با برپایی «گالری پویا» از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون دغدغه من ترویج فرهنگ تجسمی است و در طول ۱۸ سال گالری‌داری، فضایی رایگان را برای اشاعه نقاشی مدرن فراهم آورده‌ام؛ در گالری پویا هنرمندان نقاش آثار خود را بدون پرداخت هیچگونه پولی به نمایش می گذارند». گالری پویا به همت یحیی‌زاده در سال ۱۳۸۱ با نمایش آثار استاد «حبیب محمدی» آغاز به‌کار کرد؛ وی تحصیلکرده مسکو بود و از پیشگامان نقاشی مدرن گیلان به شمار می رود. در واقع او بود که اندیشه مدرن نقاشی را در گیلان گسترش داد.

این هنرمند گیلانی در ادامه به تفاوت نقاشی مدرن با نقاشی سنتی اشاره و توضیح می دهد: نقاشی سنتی، جهان شهودی و غیرتجربی را در بستر فرهنگ و عرفان به ترسیم می کشد و دنباله رو شعر کلاسیک ایران است در حالی که یکی از ویژگی های اصلی نقاشی مدرن «تشخص یافتگی» هنرمند است. در واقع نقاش مدرن از زاویه خودش جهان مادی و پیرامونش را نقاشی می کند و ذهن هنرمند عینیت را به شکل مادی انتقال می دهد.

موزه هنرهای معاصر هویت هر استان که گیلان از آن محروم است

یحیی‌زاده هنر را نیز همچون مناسبات سیاسی، حقوقی، فرهنگی قائم به ذات نمی‌داند و ادامه می دهد: هنر، مجموعه باورهای فرهنگی، اجتماعی را با درک زیبایی شناسی بازتاب می دهد. به‌عنوان مثال شعر کلاسیک ایران در دوره ای به شکوفایی خود رسید که فرهنگ و اندیشه عرفانی را به زبان شعری مبدل کرد؛ حکمت عرفان آویزه ذهن شعرای نامداری همچون سعدی، حافظ و مولانا بود و اسطوره‌ها باور فکری فردوسی را شکل می‌دادند. در عرصه‌های موسیقی و نقاشی نیز این روال ادامه داشت. دوره قاجار، دوره سقوط شعر کلاسیک است؛ با آغاز عصر مدرن، ایران با گسست از جهان سنت، دوره گذار به مدرنیته را طی می‌کند و انقلاب بزرگ مشروطه برای نخستین بار، تاریخ ۲۵۰۰ ساله را به سوال می‌کشد و کشور صاحب مجلس می‌شود. پس از این تحول عظیم بود که لایه جدید اجتماعی شکل گرفت و شاعرانی همچون «عارف قزوینی» و «نسیم شمال» شکل جدیدی از شاعری را اشاعه دادند.

وی دوره پس از مشروطه را دوران مدرن شدن ایران عنوان و می‌گوید: جهان سنت، هنر خاص خودش را دارد؛ اما در دل جهان مدرن است که «نیما یوشیج» گونه ای جدید از شعر به نام «شعر نو» را می سراید و کمال الملک شیوه ای جدید از نقاشی را مرسوم می کند. شعر «ری‌را» نیما در شکل، فرم، زبان و محتوا کاملا مادی، عینی و زمینی است. در واقع جهان شهودی، مُثُلی، عرفانی و عدالت طلب تبدیل به عینیت جامعه شناسانه مادی شده و هنرمند یک شهروند است. ادبیات داستانی، نمایشنامه نویسی، نقاشی و سایر موارد پس از دوران مشروطه شکل جدید و نوتری به خود گرفت. البته چون هنر به‌شکل تجریدی وجود ندارد باید هنر را در حیات تاریخی اجتماعی آن مورد بررسی قرار دادهنر به‌شکل تجریدی وجود ندارد باید هنر را در حیات تاریخی اجتماعی آن مورد بررسی قرار داد.

یحیی‌زاده حدود ۵۰ سال از عمر ۶۸ ساله خود را صرف تدریس نقاشی به نسل جوان گیلان کرده است؛ ۳۰ سال در آموزش و پرورش و ۲۰ سال نیز در بخش خصوصی. وی درباره تدریس نقاشی در گیلان می افزاید: در دهه ۴۵ دوران نوجوانی و جوانی من، معلم نقاشی کم بود اما بعد از انقلاب از نظر کمی تعداد دانشکده های هنر و فارغ التحصیلان این رشته زیاد شد و به تعداد مدرسان نقاشی نیز افزوده شد. متاسفانه هنوز استان گیلان، موزه هنرهای معاصر ندارد و این معضل بزرگی است که باید مسئولان دولتی و مدیران شهری برای رفع آن تصمیمی بگیرند. موزه هنرهای معاصر هر استانی، نمایشگر هویت آن منطقه است که متاسفانه تاکنون مردم گیلان از این موهبت محروم مانده‌اند.

در ذهن هنردوستان گیلانی، نام سیاوش یحیی‌زاده با هنر نقاشی گیلان گره‌ خورده است و همگان به دلسوزی و اثرگذاری وی در عرصه هنرهای تجسمی استان اذعان دارند؛ این هنرمند گیلانی در پاسخ به این سوال که چرا از بین هنرها به نقاشی روی آورده است نیز به خبرنگار مهر می گوید: قدمت هنر نقاشی به ۳۲ هزار سال پیش می‌رسد و اثر این هنر قدیمی در جای‌جای تاریخ بشریت کاملا مشهود است. نقاشی نخستین هنری است که بشر شکارورز از دوره غارنشینی آن را کشف کرده و به وسیله آن توانست با محیط خود ارتباط برقرار کند؛ در واقع هنر نقاشی نگاه زینتی ندارد. انسان به دو شیوه شناخت علمی و هنری عاطفی بر طبیعت غلبه پیدا می کند؛ هنر بیان رابطه انسان با خود، طبیعت و جامعه است و نقاشی برخلاف هنر نوشتاری مثل داستان و شعر، یک زبان جهانی دارد و بدون بار ترجمه، رابطه‌ای در سطح جهان پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است این روزها نمایشگاه نقاشی «بر موج» در گالری پویا دایر است که در این نمایشگاه آثار هشت هنرمند پیشکسوت و جدید گیلانی به نمایش درآمده که نسل دوم شاگردان استاد «حبیب محمدی» هستند و علاوه بر کار هنری، دستی بر آموزش نقاشی هم دارند.

کد خبر 4787700

منبع: مهر

کلیدواژه: نقاشی استان گیلان بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ایلام بسیج گرگان هفته بسیج قزوین خطبه های نماز جمعه مجلس شورای اسلامی بیرجند راهپیمایی شهرکرد ویروس آنفلوانزا مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۷۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطری که از بیخ گوش ستاره پرسپولیسی گذشت!

آفتاب‌‌نیوز :

تراکتور تبریز به رغم جذب ستاره‌های نام‌دار و اسم و رسم‌دار نتوانست با سرمربی اسپانیایی خود انتظارات را برآورده کند.

مالک و مدیران باشگاه تراکتور پس از شکست سنگین ۴ بریک خانگی برابر ذوب آهن اصفهان، تصمیم خود برای قطع همکاری با پاکو خمس گرفتند. طرفین در نهایت بر سرفسخ قرارداد توافقی به توافق رسیدند تا داستان پاکو خمس اسپانیایی با تراکتور تبریز به رغم داشتن قرارداد سه ساله به پایان برسد.

پس از فسخ قرارداد سرمربی اسپانیایی با تراکتور، اخبار موثقی مبنی بر مذاکره باشگاه تبریزی با یحیی گل‌محمدی در رسانه‌ها منتشر شد. گل‌محمدی شاید بدش نمی‌آمد به تبریز برود، اما این قضیه منتفی شد و به سرانجامی نرسید، در صورتی که اگراو به تبریز می‌رفت، بدترین خبر ممکن برای سیامک نعمتی بود!

لطفا تعجب نکنید! سیامک نعمتی بعد از دو فصل پرفراز و نشیب، در پایان فصل گذشته بالاخره قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و از این تیم جدا شد. او بعد از سال‌ها حضور در این باشگاه و کسب ۱۲ جام، درحالی که دیگر در فهرست یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، جایی نداشت از این تیم جدا شد.

جدایی سیامک از پرسپولیس که به خواست یحیی انجام شد، واکنش سعید نعمتی، برادر سیامک را به همراه داشت. او در یک استوری تندوتیز به یحیی تاخت و به این مربی اتهام زد که، چون سیامک از نسل بازیکنان برانکو است جایی در برنامه‌های یحیی ندارد! برادر سیامک نعمتی گل‌محمدی را متهم به مخالفت با بازیکنان برانکو کرد و نوشت: من بهت تبریک می‌گم، چون تو هرجا بری بازی کنی به تیم ملی دعوت میشی. مهم اینه همه میدونن تو کی بودی و چیکار کردی. رو سیاهیش میمونه واسه یحیا جون لجبازه و اولین بارش نیست از این کارا می‌کنه و با بزرگترای تیمش لج می‌کنه، چون شما از نسل برانکو هستید و مردم اینو خوب میدونن که تو واسه پول نرفتی، چون عاشقی. زنده باد پرسپولیس کبیر (سیا برمی‌گرده).

همچنین همسر سیامک نعمتی هم به سرمربی سابق پرسپولیس طعنه زد. او تنها چند کلمه در استوری‌اش نوشت و هیچ نامی از یحیی به میان نیاورد، اما کلمه سنگینی را به کار برد و از واژه‌ای بهره برد که ریشه در باور‌های کهن مردم ایران دارد: «آه کشیدن»! او در استوری‌اش به نوعی آه کشید تا نشان دهد تا چه اندازه آرزومند و مشتاق دیدن وضعیت پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی در بازی‌های پیش رو است ...!

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • زنگ نقاشی در دل مزارع گندم
  • راهیابی ملی پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا
  • گل زیبای لژیونر گیلانی در لیگ فوتبال امارات
  • خطری که از بیخ گوش ستاره پرسپولیسی گذشت!
  • برگزاری راهپیمایی ضد صهیونیستی گیلانی ها در حمایت از مردم غزه
  • برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی گیلانی ها در حمایت از مردم غزه
  • جواب منطقی یحیی گل‌محمدی به ۲ پیشنهاد ویژه؛ صبر استراتژیک!
  • ماموریتی بزرگ در پرسپولیس که یحیی از پس آن بر نیامد اما اوسمار انجام داد
  • تعیین تکلیف اعزام به خدمت ۲ برادر مشمول
  • کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند