Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@07:03:00 GMT

۲۲ کشوری که قانون رای‌گیری اجباری دارند! +جدول

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۱۳۷۹

۲۲ کشوری که قانون رای‌گیری اجباری دارند! +جدول

"رای اجباری" روشی است که برخی کشورها برای انتخابات خود در نظر گرفته‌اند و از این طریق، به‌صورت قانونی مردم را مجبور به شرکت در انتخابات می‌کند.

به گزارش مشرق، تقریباً همه کشورهای جهان قوانینی را برای انتخابات وضع کرده‌اند؛ قوانینی که تعیین‌کننده سیستم انتخاباتی کشورها قلمداد می‌شود؛ این قوانین شامل صلاحیت افراد رای‌دهنده، نحوه مشخص کردن و شمارش آراء و نتیجه انتخابات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سیستم انتخاباتی برخی از کشورها تعیین شده‌ است که همه شهروندان واجد شرایط باید در انتخابات کشوری شرکت کنند؛ "رای اجباری" روشی است که برخی کشورها برای انتخابات خود در نظر گرفته‌اند و از این طریق، به‌صورت قانونی مردم را مجبور به شرکت در انتخابات می‌کند؛ غایبان انتخابات نیز در صورت نداشتن دلیل موجهی برای عدم حضورشان باید منتظر مجازات‌های نقدی و غیرنقدی سختی باشند که در صورت ادامه، ممکن است آنها را از اساسی‌ترین حقوق شهروندی محروم کند.

پایگاه اطلاعاتی "worldatlas" در گزارشی نوشت، 22 کشور در جهان هستند که قانون "رای اجباری" را تصویب کرده‌اند؛ از این 22 کشور، 11 کشور به طور جدی این قانون را اجرا می‌کنند و در صورت عدم رعایت آنها مجازات سختی را برای شهروندان در نظر می‌گیرند. 

اسامی 22 کشور به قرار زیر است:

برخی کشورها مجازات‌هایی را برای عدم تمکین شهروندان از قانون "رای اجباری" در نظر گرفته‌اند. 

آرژانتین رای‌گیری اجباری را در سال 1912 برای شهروندان 18 تا 70 ساله ارائه کرد در حالی که برای شهروندان بالای 70 سال و از 16 تا 18 سال اجباری نیست؛ در صورت عدم رای‌دهی شهروندان آرژانتینی، جریمه نقدی شامل حالشان می‌شود. 

در کشور بلژیک، اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رای دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد، بین 25 تا 50 یورو جریمه می‌شود؛ اگر این غیبت دوباره تکرار شود جریمه بین 50 تا 125 یورو خواهد بود؛ اگر کسی در 4 دور انتخابات شرکت نکند، علاوه بر 4بار جریمه، نام او از لیست رای‌دهندگان به مدت 10 سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد.

استرالیا از انتخابات 1924 به بعد سیاست رای اجباری را در پیش گرفت؛ شهروندان استرالیایی موظفند در زمان انتخابات در محل رای‌گیری حاضر شوند؛ اما بعد از ثبت اسمشان می‌توانند رای ندهند و یا به اصطلاح رای سفید و بی‌نام بیندازند؛ شهروندانی هم که دلیل موجهی برای غیبت در انتخابات ندارند به صورت نقدی جریمه می‌شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه، به زندان می‌روند.

در کشور سوئیس، رای‌گیری اجباری در اواخر قرن نوزدهم در برخی از کانتون‌ها آغاز شد؛ افرادی که از این قانون سرپیچی کنند با جریمه نقدی روبه‌رو می‌شوند؛ در برزیل نیز برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند پاسپورت صادر نمی‌شود.

کشور بولیوی نیز یکی دیگر از کشورهایی است که شهروندان آن باید از روی اجبار رای بدهند؛ این قانون از 1952 در این کشور اجرا می‌شود؛ هر شهروند اهل بولیوی کارتی ویژه دارد که حضور او در انتخابات را اثبات کند؛ اما اگر کسی تا سه ماه بعد از انتخابات نتواند حضورش را اثبات کند، حقوق و مزایایش دچار مشکل می‌شود؛ همچنین یکی از مجازات سنگین برای غایبان در انتخابات بولیوی ممنوعیت خارج کردن پول از حساب بانکی است.

مسئولان این کشورها در خصوص این مشروعیت این قوانین بیان می‌کنند که رای‌گیری مانند سایر مسئولیت‌های مدنی مثل مالیات و آموزش اجباری است؛ رای‌گیری اجباری منجر به مشارکت بیشتر رای‌دهندگان می‌شود و این مشروعیت سیاسی را افزایش می‌دهد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین استرالیا قانون برزیل انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخمی شدن 22 نظامی اسرائیلی در غزه در 24 ساعت گذشته

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد که در نبردهای 24 ساعت گذشته در نوار غزه 22 نظامی اسرائیلی دیگر زخمی شدند.

در همین حال، یگان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که محل تجمع نیروهای رژیم اشغالگر را در اطراف بیمارستان الشفاء با خمپاره هدف قرار داد.

گردان های قسام نیز اعلام کرد که مبارزانش توانستند که یک نظامی اسرائیلی را در اطراف بیمارستان الشفاء در شهر غزه شکار کردند.

 در تحولی دیگر، بحران بر سر قانون به‌کارگیری یهودیان مذهبی «حریدیم» در ارتش اشغالگر اخیراً در داخل «اسرائیل» تشدید شده است و مهلت ارائه قوانین جدید مربوط به آنها به زودی به پایان می‌رسد.

خبرنگار العالم در رام الله گزارش داد که تصمیم‌گیری در مورد قانون خدمت اجباری حریدیم‌ها می‌تواند به بی‌ثباتی پایه‌های نظام سیاسی رژیم اشغالگر منجر شود زیرا حریدیم‌ها 17 کرسی در کنست دارند، 13٪ از جامعه "اسرائیل" را تشکیل می‌دهند و حامیان مستقیم بنیامین نتانیاهو هستند.

در حالی حاضر احزاب مذهبی مخالف سربازی اجباری حریدیم‌ها هستند، احزاب سکولار و ناسیونالیست از آن حمایت می‌کنند و همین امر باعث ایجاد مشکل برای نتانیاهو در داخل کابینه او شده است.

روزنامه هاآرتص در این رابطه اشاره کرد که دو حزب مذهبی «شاس» و «یهودیت تورات» تهدید کرده‌اند در صورت به رای گذاشته شدن طرح قانون خدمت اجباری حریدیم‌ها در ارتش، در جلسه کابینه شرکت نخواهند کرد.

شورای وزیران رژیم اشغالگر جلسه خود را که قرار بود پیش نویس قانون خدمت سربازی یهودیان مذهبی را تصویب کند، به دلیل دشواری دستیابی به توافق، به تعویق انداخت.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «کابینه تا روز چهارشنبه فرصت دارد به دادگاه عالی در مورد عدم به‌کارگیری یهودیان مذهبی در ارتش پاسخ دهد.»

 

دیگر خبرها

  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است
  • زخمی شدن 22 نظامی اسرائیلی در غزه در 24 ساعت گذشته
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس اجباری است
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول