Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در نخستین روز نشست سران کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، از مواضع  امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در قبال «ناتو» انتقاد کرد. او موضع‌گیری مکرون را «خطرناک» و «توهین‌‌آمیز» توصیف کرد. مکرون گفته بود کارنامه ناتو فاجعه‌بار است و این سازمان دچار «مرگ مغزی» شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس جمهوری فرانسه نیز شامگاه سه‌شنبه دوازدهم آذرماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از مواضع پیشین خود در قبال ناتو دفاع کرد. مکرون در پیام خود نوشت: «ما نمی‌توانیم پول بگذاریم و زندگی سربازانمان را هزینه کنیم بدون آنکه چیستی مبانی ناتو را روشن کرده باشیم.»

 

ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در لندن، بار دیگر به قدرت نظامی آمریکا و احتمال به‌کارگیری آن در قبال کره شمالی اشاره کرد. به گفته ترامپ،«آمریکا بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان و قدرتمندترین کشور است. امیدوارم لازم نباشد اما اگر لازم شد از قدرت نظامی استفاده می‌کند.»

 

رییس جمهوری آمریکا همچنین در اظهار نظری درباره آینده گفت‌وگوها با چین گفت: «هیچ ضرب‌الاجلی برای دستیابی به توافقی تجاری با چین وجود ندارد. به گفته ترامپ، شاید بهتر باشد تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نوامبر ۲۰۲۰، صبر کرد.»

 

این در حالی است که نشست دو روزه سران کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو، در لندن به میزبانی انگلیس در حال برگزاری است. این نشست در هفتادمین سالروز شکل‌گیری این پیمان نظامی، در ۱۹۴۹، برگزار می‌شود.

 

همزمان با برگزاری نشست سران ناتو در لندن، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را تهدیدی امنیتی برای این کشور توصیف کرد.

 

 به گفته رییس جمهوری روسیه، به‌رغم تهدید‌های ناتو و این که ناتو رفتاری «نادرست و زننده» در قبال مسکو داشته است، روسیه کماکان خواهان همکاری‌ با کشورهای عضو این پیمان نظامی به‌منظور مقابله با تهدیدهای جهانی، نظیر «تروریسم بین المللی» است.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر مکرون ترامپ آمریکا فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۱۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران خطرناک بود؛ طراحی شده و نمادین نبود | واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟

«تلافی ایران یک نمایش قدرت از سوی ایرانی ها اما با درنظر داشت قابلیت های دفاعی اسرائیل بود. به عبارت دیگر ایران با هدف قراردادن مستقیم و آشکار اسرائیل از خاک خود، به تشدید تنشی روی آورد که نتیجه آن می تواند کاهش تنش باشد.»

مایکل آ. هوروویتز، تحلیل گر ژئوپلیتیک و مسائل امنیتی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ماهیت و هدف حمله ایران به اندازه تاثیر آن مهم است. علیرغم همه صحبت هایی که درباره ارسال پهپادهایی با سرعت اندک و قابل رصد در ساعات اخیر شده باید گفت که تهران همچنین بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک شلیک کرد.

به نقل از جماران این تصور که این حمله برای شکست خوردن طراحی شده و یا هماهنگ شده بود اشتباه است. ایران بسیار تلاش کرد تا بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کند.این یک حمله بسیار خطرناک بود، که به راحتی می توانست با بحث ما در مورد جنگ آینده پایان یابد، نه مانند این ساعات که همه از یکدیگر سوال می کنند آیا اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد یا خیر.من پیش از این این معتقد بودم که ایران بیشتر به سمت یک حمله "نمادین" برود و حالا ثابت شده که تحلیل من اشتباه بود.

ایران آسمان بالای سر نتانیاهو را پهپاد باران کرد

علی هاشم ، خبرنگار الجزیره که از بیروت اخبار مربوط به جنگ غزه را پوشش می دهد در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت:

اسرائیل از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای سرنگونی پهپادها و موشک های ایران با هزینه کل بیش از یک میلیارد دلار در مدت ۷ ساعت سود برد.

هدف ایران این بود که آسمان نتانیاهو و دولتش را با موشک و پهپاد بپوشاند و علیرغم چندین لایه سامانه پدافند هوایی و رهگیری این پرتابه ها با کمک آمریکا، اردن، فرانسه و انگلیس، ایران در این کار موفق شد.

اکنون منطقه منتظر اقدام بعدی اسرائیل است و پس از آن مختصات روز بعد مشخص می شود.

هدف حمله ایران به وضوح بازگرداندن بازدارندگی و نه برانگیختن جنگ بود. اگر هدف برعکس بود، ما شاهد تلاش های پیچیده تر و نقش های حیاتی حزب الله و سایر گروه های متحد در منطقه بودیم. هدف این بود که آسمان اسرائیل را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک بپوشانند.

ایران و آمریکا به دنبال پایان تنش هستند

فرزان ثابت، تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل متمرکز بر حوزه های تحریم ها، عدم اشاعه هسته ای و امنیت خاورمیانه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ارزیابی اولیه من این است که حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل پاسخی جدی و اساسی بود که به گفته منابع اسرائیلی شامل بیش از ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز (نزدیک به تخمین آمریکا) بود.

پدافند ضد هوایی و موشکی بالستیک اسرائیل، با حمایت ایالات متحده و شرکای منطقه ای آن، اکثر این پرتابه ها را قبل از رسیدن به اسرائیل یا اصابت به اهداف مورد نظر خود در داخل اسرائیل با موفقیت رهگیری کرده است.

من معتقدم که تلافی ایران یک نمایش قدرت از سوی ایرانی ها اما با درنظر داشت قابلیت های دفاعی اسرائیل بود. به عبارت دیگر ایران با هدف قراردادن مستقیم و آشکار اسرائیل از خاک خود، به تشدید تنشی روی آورد که نتیجه آن می تواند کاهش تنش باشد.

در غیر این صورت، اگر هدف نفوذ به پدافندهای اسرائیل و انهدام اهداف بود، چرا صدها موشک و پهپاد ارسال می‌شود، در حالی کهایران می‌توانست به راحتی هزاران فروند از آن‌ها را در امواج متوالی و مداوم پرتاب کند؟

پیام‌های دیپلماتیک بعدی ایران دال بر این است که آنها این موضوع را به پایان رسیده می دانند و به وضوح امیدوارند که بتوانند تا حد زیادی به چرخه خشونت فعلی با اسرائیل پایان دهند. پاسخ اولیه جو بایدن، اگرچه ایران را محکوم کرده است، اما این تصور را ایجاد می کند که ایالات متحده مایل است به این چرخه خشونت میان ایران و اسرائیل پایان دهد. اسرائیل می تواند، برای مثال، پاسخ جدی و اساسی اما عمدتاً نمادین و بدون تلفات را به حمله ایران بدهد. مثلا می تواند دیگر اعضای محور مقاومت را هدف قرار بدهد.

با این حال، با توجه به ماهیت و سطح انتقام‌جویی ایران و عملکرد نامتناسب اسرائیل، من مطمئن نیستم که اسرائیل با برنامه ایران و آمریکا برای کاهش تنش موافق باشد و شاید شاهد اقدام های تلافی جویانه بیشتری از سمت اسرائیل باشیم که به تشدید تنش هم منتهی شود.

دیگر خبرها

  • احضار بازیکن استقلال به کمیته های اخلاق و انضباطی
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • واکنش روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در شمالگان
  • هشدار فرمانده اسبق ناتو به واشنگتن درباره قطع حمایت از اوکراین
  • واکنش ناتو به عملیات مشروع ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • واکنش مکرون به حمله ایران علیه اسرائیل
  • حمله ایران خطرناک بود؛ طراحی شده و نمادین نبود | واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟
  • مکرون ایران را محکوم کرد