ادعای تجزیه طلبی میرزا کوچک خان
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۱۹۴۳
1- اینکه ما روایتهای تاریخی حکومتی را به چالش بکشیم و دربست آنها را باور نکنیم خیلی خوب است. اصولا پژوهشگر تاریخ تلاش می کند واقعیتها را نه بر اساس روایت های حاکم بلکه بر اساس حقایقی که از لابلای اسناد و مدارک و مستندات و استدلال های تاریخی بدست می آورد، کشف کند.
2- اساتید تاریخ در درس های خود به ما می آموزند در تحقیقات تاریخی تا آنجا که ممکن است پیش داوری نکنید و در نوشتن تاریخ از قضاوت بپرهیزید اما اگر در جایی لازم بود قضاوت کنید تحولات زندگی یک شخصیت بویژه وقتی تاثیرگذار بوده است ، بصورت روندی مطالعه شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
3- پژوهشگرتاریخی خوب می داند که چگونه اسناد موجود را با تحولات همان روز نه امروز، تطبیق دهد . اسناد تاریخی موجود در مورد یک فرد را باید با روایت های تاریخی درباره همان شخص بررسی کنیم . بویژه روایت دوست و دشمنان آنها در همان زمان حیاتشان را مورد توجه قرار دهیم .
4- اگر می خواهیم در مورد شخصیت های تاثیرگذاری مانند میرزا کوچک خان قضاوت دقیق داشته باشیم باید همه اسناد موجود درباره او را ببینیم نه فقط اسنادی را که تنها یک بخش از زندگی او را روایت می کند.
5- روایت تاریخی دوره پهلوی تلاش می کرد نهضت میرزا کوچک خان در گیلان ، محمد خیابانی در آذربایجان ، کلنل محمد تقی پسیان در خراسان را هم ردیف با قیام شیخ خزئل در خوزستان و سیمیتقو در کردستان قرار دهد و همه انها را بصورت یکپارچه تجزیه طلب نشان دهد. اما وقتی به تاریخ مراجعه می کنید و مثلا روایت و اسناد موجود در کتاب سردار جنگل نوشته مرحوم ابراهیم فخرایی می ببینیم . دیگر اینچنین قضاوت نمی کنیم .
6- پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه در زمان خود بسیاری از جمله میرزا کوچک خان را که چند سال پیش از آن نهضت خود را براه انداخته بود ، تحت تاثیر قرار داد . بویژه اقدام روسیه در لغو بخش هایی ازقرارداد ترکمنچای درمورد حاکمیت بر دریاچه خزر که در قرارداد 1921 با ایران تجلی پیدا کرد، در واقع میرزاکوچک خان و دیگران تصور کردند می توانند با کمک انقلابیون روس که تازه بقدرت رسیده اند ، حکومت قاجار را در ایران سرنگون کنند و یک جمهوری در ایران ایجاد کنند اما بعدها با خیانت احسان الله خان و خالوقربان، میرزا کوچک خان متوجه شد اصولا اتکاء به نیروی خارجی برای مبارزه با استبداد داخلی از چاله درآمدن و به چاه افتادن است. بنابراین مسیر خود را کاملا تغییر داد . حالا اگر فردی فقط اسناد همین دوره میرزا را که با روس ها همکاری کرد، ببیند در واقع به او جفا کرده است. زیرا مسیری که او تا زمان شهادتش طی کرد ، واقعیت های تاریخی دیگری را به ما نشان می دهد.
7- خلاصه آنکه نمیشود تنها با اتکاء به چند سند درمورد عملکرد یک شخصیت تاریخی قضاوت کنیم و اورا تجزیه طلب بدانیم یا ندانیم آن وقت میرسد روزی که مارا هم اینگونه غیرمنصفانه قضاوت میکنند. بدون آنکه روندهای تاریخی که بر ما گذشته ببینند. بدون توجه به گذر زمان و تغییرات شگرفی که درانسانها پدید می آورد.
310 310
کد خبر 1327581منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: حسن بهشتی پور میرزا کوچک خان ایران و روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا انتخابات مجلس یازدهم حسن روحانی باشگاه پرسپولیس سهمیه بندی بنزین باشگاه استقلال عراق بنزین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۱۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
مستند «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، از تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم است که به بحث تاریخی و مهم انقلاب فرهنگی در بهار سال ۱۳۵۹ پرداخته است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مستند «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، از تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم است که به بحث تاریخی و مهم انقلاب فرهنگی در بهار سال ۱۳۵۹ پرداخته است. به همین دلیل و به مناسبت سالگرد انقلاب فرهنگی مصاحبهای با مهدی ملکی و محمد مهدی انتظار برای بحث و بررسی این مستند انجام داده ایم که در ادامه از نظر شما میگذرد.
آقای انتظار، ممنون از وقتی که در اختیار ما قراردادید. به عنوان سوال اول، آیا انقلاب فرهنگی زمینههای تاریخی هم داشته است یا صرفا اتفاقی مقطعی در ابتدای انقلاب بوده است؟
واقعیت این است که طرح انقلاب فرهنگی از دهه ۴۰ در ذهن امام (ره) بوده است، چون ایشان، ۱ دی ماه سال ۱۳۴۰، درخواست اسلامی کردن دانشگاهها را به نخست وزیر وقت ارائه کرده بودند و این موضوع ریشهای تاریخی داشته است.
اما این امر محقق نشد تا سال ۵۹ که ۱ سال و اندی از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و حالا دانشگاهها تبدیل به میدان جنگ گروههای سیاسی و شبه نظامی شده بود و نیاز به تغییر و تحول و انقلاب فرهنگی احساس میشد!
به طوری که در محوطه حیاط دانشگاه کمک مالی برای کوملههایی که در حال اغتشاش در مرزها بودند جمع آوری میشد! حالا فضای دانشگاه به هر مکانی شبیه بود الا محل تحصیل!
امام (ره) در آن زمان پیام و یا دستوری برای انجام انقلاب فرهنگی صادر کردند؟
بله، با بیانیه نوروزی معروف امام (ره)، دانشجویان انجمن اسلامی دست به کار شده و به صورت جدیتر از قبل در مقابل گروههای چپ به میدان آمدند. یکی از چالشهای اساسی ما بحث هماهنگی مصاحبه با اشخاص سیاسی بود که به دلایل مختلف حاضر به انجام مصاحبه نبودند.
آقای ملکی، چطور شد که به فکر ساخت این مستند افتادید؟
روایت تاریخ کار بسیار حساسی است. باید همزمان تلاش میکردیم هم روایتی بی طرف ارائه دهیم و از همه طیفهای سیاسی حرف برای گفتن داشته باشیم و هم حواسمان باشد نوک روایتمان آنقدر گرد نشود که اثرگذاری و جریانسازی اجتماعی اش را از دست بدهد و تبدیل به کاری خنثی شود. ما احساس کردیم چند دهه بعد از انقلاب نیاز به بازخوانی تاریخی از انقلاب فرهنگی داریم و چرا آن رویداد رخ داد و به همین دلیل به فکر ساخت این مستند افتادیم که اصطلاحا مختصر و مفید بگوئیم انقلاب فرهنگی دقیقا چه بود و چرا اتفاق افتاد و آیا در نهایت موفق بود یا خیر!
با چه افرادی برای ساخت این مستند مصاحبه کردید؟
آقای دکتر سیدنژاد و حجتالاسلام سید عباس نبوی و آقای دکتر فتحالله اُمّی به ما لطف داشتند و با درخواست اولیه ما برای مصاحبه موافقت کردند. در وهله بعدی تلاش کردیم با دکتراحمدی نژاد مصاحبه کنیم، چون در آن برهه تاریخی ایشان از پیشروان جنبشهای دانشجویی بودند و در روایت ما از جریان انقلاب فرهنگی، نقش قابل توجهی داشتند، اما متاسفانه مسئولین دفتر ایشان پاسخگو نبودند و در این رابطه هرچه تلاش کردیم بی فایده بود. آقای دکتر صادق زیباکلام، شخصی بود که تصمیم گرفتیم بعنوان جایگزین دکتر احمدینژاد به سراغشان برویم. گرچه او، خودش از اعضای انجمن اسلامی نبود، اما از دانشجویان فعال آن زمان بود که حالا به عنوان یک استاد علوم سیاسی مشغول میتوانست مشاهدات خود از آن جریان را برای ما روایت کند.
آقای انتظار، روند پژوهش، فیلمنامه نویسی، تولید و پس تولید مستند تا اطلاع ثانوی تعطیل چقدر طول کشید؟
حدود یکسال طول کشید.
چرا انقدر طولانی؟
طی این پژوهشها به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی دانشگاهها که در آن مقطع به محل نزاع گروههای سیاسی بدل شده بود، امری اجتنابناپذیر بود، اما اصلاحاتی که در آن دوسال تعطیلی اتفاق افتاد، به قدری پختگی نداشت که منجر به یک تغییر بزرگ و اصطلاحا "انقلاب" شود. شاید به قول حرفهای آقای فتحالله اُمّی کلمه انقلاب فرهنگی، لااقل برای اصلاحاتی که رخ داد اشتباه بود، شاید اگر عنوانش انقلاب آموزشی گذاشته میشد، پذیرش بیشتری داشت.
قبل از مستند شما، مستندهای دیگری هم با این موضوع ساخته شده است یا خیر؟
راجع به موضوع انقلاب فرهنگی تا به حال چند مستند بلند و نیمه بلند تولید شده است. اما ما در "تا اطلاع ثانوی تعطیل" سعی کردیم جدای از روایت ماجرا، از یک زاویه جدید به مسئله نگاه کنیم و رویکرد مان نقد انقلاب فرهنگی بود و به همین دلیل با کارهای دیگر تفاوتهای جدی دارد و شباهتی ندارد.
به عنوان سوال آخر، اگر نکتهای دارید در خدمت شما هستیم.
به عقیده من ریشه بسیاری از چالشهای فرهنگی اجتماعی امروز جامعه ما به آن دوران باز میگردد. شاید اگر اقدامات و اصلاحاتی که تحت عنوان انقلاب فرهنگی رخ داد، با پختگی بیشتری انجام میشد وضعیت امروز دانشگاهها و حتی جامعه وضعیت بهتری میبود و شاهد چنین وضعی در دانشگاهها نمیبودیم.
ممنون از شما دو بزرگوار به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
سلامت باشید.