Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@13:10:45 GMT

تعداد زنان سالمند تنها در کشور ۲ برابر مردان است

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۲۰۴۲

ساعت24-رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مردان سالمند در کشور متاهل هستند و میزان تاهل در زنان سالمند حدود ۴۰ درصد است.

وی با بیان این که سالمندی در کشور ما زنانه است به طوری که جمعیت زنان سالمند به دلیل بالا بودن طول عمر زنان بیشتر از مردان سالمند است و این در حالی است که بیشتر آن تنها زندگی می‌کنند، افزود: حمایت از زنان سالمند به ویژه وقتی که فرزندی هم برای مراقبت ندارند، ضروری دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شتی ادامه داد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است و جمعیت سالمندی در ایران به مدد ارتقای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی رو به افزایش می‌باشد.

وی استان گیلان را با حدود ۱۳ درصد جمعیت سالمندی، سالمندترین استان کشور دانست و گفت: استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان در کشور شناخته شده است که جمعیت سالمندی آن کمتر از سایر مناطق کشور است.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سند ملی سالمندان تدوین شده و به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است افزود: هدف از اجرای برنامه‌ها در حوزه سالمندی این است که سالمند، سالم پیر شود و اگر این اتفاق بیفتد با افزایش جمعیت سالمندی مشکلی نخواهیم داشت.

وی راه‌اندازی دانشگاه سالمندی را یکی از اقدامات در راستای ارتقای آموزش و سلامت سالمندان دانست و ادامه داد: در دانشگاه‌های سالمندی که در برخی مناطق کشور مانند استان سیستان و بلوچستان به طور آزمایشی در حال راه‌اندازی است، محتوی دروس با رویکرد و سبک متفاوت توسط استادان بازنشسته دانشگاه ارائه می‌شود.

گفتنی است کارگاه آموزشی مدیران سلامت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۱۱ الی ۱۳ آذر ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

منبع: ایلنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه مستقیم الگوی منعطف بافرزندآوری و افزایش جمعیت/ الگوی کاری بانوان مشابه مردان است+ فیلم

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: الگوی کاری که در جامعه ما برای بانوان تعریف شده است کاملا مشابه الگوی کاری مردانه بوده که این کار تداخل بسیار جدی با ایفای نقش همسری و مادری زنان کشورمان دارد.

محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با شغل منعطف، اظهار کرد: الگوی کاری که در جامعه ما برای بانوان تعریف شده است کاملا مشابه الگوی کاری مردانه بوده و مادران باید در ساعات مشخصی از صبح تا بعد از ظهر و حتی شب در محل کار حضور داشته باشند و این کار تداخل بسیار جدی با ایفای نقش همسری و مادری زنان کشورمان دارد.

وی ادامه داد: مطالعاتی که درهمین خصوص در سراسر دنیا صورت گرفته است بنابراین مادران در این الگو‌های منعطف ساعات حضورشان منعطف، شناور و متفاوت است. در دوران شیوع کرونا در کشورمان دورکاری‌هایی تعریف شده بود که یکی از همین الگوی منعطف بود و نسبتا الگوی موفقی بود.

دبیرستاد ملی جمعیت افزود: شناور بودن ساعات حضور مادران یکی از طرح‌های الگوی منعطف است. به عنوان مثال تغییر در ساعات حضور مادران در محل کار بود آن‌ها می‌توانستند صبح‌ها با یک ساعت تاخیر درمحل کار حضور داشته باشند و از آن طرف بعد از ظهر کسری ساعت را جبران کنند که همه این‌ها نمونه‌‎ای از الگوی منعطف کاری است.

تعریف بازه سنی مختلف برای اشتغال بانوان

محبی با اشاره به انواع و اقسام مختلف الگو‌ها در سراسر دنیا بیان کرد: الگو‌های مختلفی مطالعه شده و دربسیاری از کشور‌ها نیز انجام و نتایج موفقی داشته است حتی در بعضی از کشور‌ها برای اشتغال بانوان سنین مختلفی تعریف شده یعنی بانوان در دوره تجردشان ساعات بیشتری در محل کار حضور داشته و می‌توانند بر اساس همان ساعات بیمه بیشتری هم رد کنند همچنین دربازه باروری که از سن ۲۵ تا ۳۵ سالگی است حضور بسیار کمرنگ‌تری در محل کار دارند و تعداد روز کمتری را هم بیمه پرداخت می‌کنند؛ پس از چهل سالگی حضور پررنگ تری در محل کار دارند و بیمه‌شان را تکمیل و کامل پرداخت می‌کنند تا به مرحله بازنشستگی برسند.

وی به اجرایی نشدن این انعطاف در کشورمان اشاره کرد و گفت: علاوه بر این که این موضوع در کشور ما ایران اجرایی نشده، مصوبات آن هم به صورت قانونی تصویب هم نشده است. یکی از راه‌های کاهش شیب پیری جمعیت فراهم کردن زمینه فرزند آوری برای مادران شاغل بوده که با تثبیت و اجرای الگو‌های منعطف کاری زمینه فرام می‌شود.

رابطه مستقیم الگوی منعطف بافرزندآوری و افزایش جمعیت
دبیرستاد ملی جمعیت دررابطه با لازمه اجرا شغل منعطف در کشورمان این‌چنین گفت: در حال حاظر الگوی منعطف اجرا نشده است علاوه بر آن هیچ مصوبه و آیین نامه‌ای هم در این زمینه وجود ندارد؛ اما برخی کار‌های کارشناسی درحال انجام است به طور کلی لازمه اجرای این کار انجام کار‌های کارشناسی در حوزه جامعه شناسی، بیمه در انواع شغل‌ها است. باید تمام وجوه کاری بررسی و سپس در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی حاکمتی مصوب و بعد اجرایی شود. این الگو جز الگو‌هایی است که رابطه مستقیمی با فرزند آوری بانوان و افزایش جمعیت دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خودنمایی زنان در مقابل مردان نامحرم نشانه جاهلیت است
  • اعلام اسامی تیم های مچ اندازی مردان و زنان ایران
  • اسامی تیم های مچ اندازی مردان و زنان ایران اعلام شد
  • «فرسایش خاک در ایران» سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و 20 برابر میانگین جهانی! - استاد دانشگاه یزد: ایران در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار دارد
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • رتبه سوم مازندران در سالمندی
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • رابطه مستقیم الگوی منعطف بافرزندآوری و افزایش جمعیت/ الگوی کاری بانوان مشابه مردان است+ فیلم
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد