Web Analytics Made Easy - Statcounter

بقعه متبرکه امزاده احمد بن علی(ع) معروف به نورز علی از جاذبه های گردشگری معنوی وتاریخی در استان لرستان است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی معروف به نوروز احمدعلی از نوادگان امام سجاد  (علیه السلام )، در روستای خانگاه در نزدیکی روستای چم سنگر سپیدشت(لرستان ) قرار دارد.

 

 این بقعه متبرکه مامن مردم منطقه محروم خانگاه و روستاهای اطراف است و زائران به رغم  راه سخت رسیدن از نقاط مختلف خود را برای زیارت این بقعه متبرکه به روستای خانگاه می رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 بنای بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی (علیه الاسلام)  از لحاظ ساختمانی بسیار فرسوده شده بود به نحوی که بیم آن می رفت هر لحظه فرو ریزد.

 

 بنای نخستین این بقعه متبرکه از گل و خشت بنا شده و بر روی نمای بیرونی آن ترک های عمیق دیده می شد، که با توجه به سردسیر بودن منطقه با هر بارش باران یا برف بیم آن می رفت که این بقعه متبرکه به یک باره تخریب شود.

  

با پی گیری های اهالی روستای خانگاه، اوقاف و امور خیریه و خبرگزاری شبستان مرحله نخست مرمت بقعه متبرکه امزاده احمد بن علی (ع) استان لرستان به همت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اجرایی شد.

 

آغاز فاز دوم مرمت مقربه امامزاده احمدبن علی(ع)

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: برای مرمت فصل دوم این امامزاده 320 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

 

«سید امین قاسمی» افزود: در فار دوم مرمت این بقعه متبرکه اجرای کف سازی و سنگ ازاره، بندکشی نمای سنگی و آجری و همچنین نصب درب ورودی امامزاده احمدبن نوروزعلی بهسازی خواهد شد.

 

وی افزود: در فاز نخست طرح استحکام اضطراری و نجات بخشی انجام شده است.

 

قاسمی  با اشاره به صرف اعتباری حدود 50 میلیون تومان در فاز نخست مرمت این بقعه متبرکه، اظهار داشت: تکمیل طرح مرمت و بازسازی این بقعه نورانی نیازمند اعتباری حدود 200 میلیون تومان است.

 

مرمت و بازسازی کامل بقعه متبرکمه و سنگ فرش محوطه اطراف بقعه از برنامه های میراث فرهنگی استان برای مرمت این بقعه متبرکه است.

 

طرح جامع توسعه امامزاده احمد بن علی(ع) تدوین می شود

 

 

حجت الاسلام محمد جواد عباس زاده، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان لرستان، خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: بازدید های اولیه از بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی(ع) به عمل آمده است و با تصویربرداری های اولیه و کسب اطلاعات عمرانی طرح جامع توسعه این بقعه متبرکه تدوین می شود.

 

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد حسینیه ای در جوار این بقعه متبرکه هستیم، افزود: تحقق اهداف و برنامه های توسعه این امامزاده در گرو حمایت های دولتی و اختصاص اعتبار است.

 

حجت الاسلام عباس زاده، با اشاره به اینکه از درآمد موقوفات و امامزاده ها نمی توان برای توسعه و مرمت دیگر بقاع استفاده کرد، اظهار داشت: درآمد موقوفه ها بر اساس نیات واقفان هزینه می شود.

 

وی افزود: طرح توسعه حریم امامزاده احمد بن علی(ع) روستای خانگاه و چند بقعه متبرکه دیگر در استان در انتظار اعتبار و حمایت دولتی است.

 

حجت الاسلام عباس زاده، با اشاره به اینکه کارشناسان اوقاف و امورخیریه سالانه چند مورد از بقاع متبرکه بازدید به عمل می آورند، افزود: در این بازدید ها مشکلات  بقاع متبرکه بررسی و با تخصیص اعتبار در جهت رفع این مشکلات اقدام می شود.

 

انتظار مردم منطقه محروم خانگاه برای تکمیل طرح مرمت و توسعه حریم بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی (ع)

 

 

حجت الاسلام محمدخادمی، عضو هیئت امنای بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی(ع)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه آخرین مرمت این بقعه مترکه در سال 1340 انجام گرفته بود، افزود: در فاز نخست مرمت این بقعه متبرکه توسط میراث فرهنگی استان، شکافت ها نمای بیرونی بقعه پوشانده شده است.

 

وی اظهارداشت: سنگ و سفیدکاری نمای درونی از دیگر بخش ها فاز نخست مرمت بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی(ع) بود که انجام شد.

 

حجت الاسلام خادمی، با اشاره به اینکه در انتظار توجه مسئولان برای تکمیل طرح مرمت امامزاده هستیم، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به وعده های اوقاف و امور خیریه مبنی بر ساخت حسینیه در جوار این بارگاه ملکوتی، منتظر عملی شدن وعده های مسئولان اوقاف و امور خیریه استان هستیم.

 

وی ادامه داد: از سوی اوقاف و امور خیریه استان پی گیری های به عمل آمده اما تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

 

حجت الاسلام خادمی، با ابراز تاسف از وضعیت رسیدگی به بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی معروف به نوروز احمدعلی، بیان کرد: به رغم صعب العبور بودن منطقه، روستای خانگاه حدود هفت کیلومتر با ایستگاه راه آهن فاصله دارد و این خود می تواند زیرساختی برای رسیدگی بیشتر به منطقه و وضعیت نابسامان این بقعه متبرکه باشد.

حجت الاسلام خادمی، همچنین با انتقاد از نبود راه دسترسی مناسب در روستا، افزود: نبود راه دسترسی  از عامل های رسیدگی نشدن به بقعه متبرکه امامزاده احمد بن علی است.

  

منطقه خانگاه همچون سایر نقاط استان لرستان دارای آب و خاکی مساعد است و کشاورزی و باغداری در این منطقه رونق دارند.

 

غالب مردم منطقه خانگاه از دیر باز باغدار بوده و به رغم محرومیت منطقه، مردمی فقیر و تهیدست محسوب نمی شوند که با تکیه بر کرم الهی وتوان خود، با کشاورزی و باغداری روزگار خود را به خوبی سپری می کنند.

 

نبود زیرساخت های چون راه دسترسی آسان به شهر، نبود برق برای زندگی بهتر در روستا موجب شده است که مرگ مردم روستا گاه بیماری و زنان روستا گاه زایمان  تهدید کند.

 

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد انتخابات مجلس انتخابات کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد کانون های مساجد راه دسترسی بقعه متبرکه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت سه تیم گشت زنی همیاران پلیس در راه آهن لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیرکل راه آهن لرستان گفت: با اشاره به فراهم شدن مقدمات ثبت جهانی «روستای گردشگری بیشه» گفت: با توجه به وجود مسافران بسیار، بازدید گردشگران مناطق مختلف کشور از این روستا و مسیر تماشایی راه آهن ضروری بود که پلیس به عنوان متولی اصلی نظم و امنیت حضور پررنگ تری در این منطقه داشته باشد.
 رحمت رحمت نژاد گفت: به همین منظور سه تیم گشت زنی همیاران پلیس به منظور برقراری هرچه بیشتر نظم و امنیت و آسایش اهالی، مسافران و گردشگران منطقه در سکوی ایستگاه، روستا‌های بیشه بالا و پایین و زیر آبشار فعالیت خود را آغاز کردند. 
مدیرکل راه آهن لرستان گفت: پارسال ۹۸ هزار و ۳۴۵ مسافر قطار‌های بین شهری از طریق راه آهن لرستان جابجا شدند که در مقایسه با ۹۳ هزار و ۶۹۶ نفر بازه زمانی سال ۱۴۰۱ حدود پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.
رحمت نژاد در خصوص جابجایی مسافر قطار‌های حومه‌ای نیز عنوان کرد: سال گذشته ۱۶۸ هزار و ۸۸۰ مسافر توسط قطار‌های حومه‌ای راه آهن لرستان جابجا شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۱۵۲ هزار و ۹۱۲ مسافر، ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: تعداد واگن‌های راه آهن لرستان از پنج هزار و ۵۱۸ عدد در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۲ درصدی به هفت هزار و ۸۲۴ عدد تا پایان سال گذشته رسید.
رحمت نژاد طول خطوط اصلی راه آهن لرستان را ۱۵۸ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این محور دارای ۶.۵ کیلومتر خطوط فرعی، ۱۱ ایستگاه، ۶۰۲ دستگاه پل به طول سه کیلومتر و ۳۱ دستگاه تونل می‌باشد که طولانی‌ترین تونل آن به طول یک هزار و ۸۱۷ متر در ایستگاه قارون-بیشه و طولانی‌ترین پل آن به طول ۱۵۶ متر در ایستگاه سپیددشت- چمسنگر است.

مدیرکل راه آهن لرستان همچنین درخصوص ساعت ورود قطار‌های سراسری و محلی به ایستگاه بیشه گفت: ساعت ورود قطار اهواز ۱۹:۲۵، خرمشهر ۲۳:۵۰، اهواز-مشهد ۱ ساعت ۲۳: ۱۵، قطار محلی اندیمشک-دورود ۱۰:۴۰ و ریل باس اندیمشک-دورود ۱۸:۰۵ هرروز می‌باشد.
رحمت نژاد همچنین در مورد ساعت ورود قطار به ایستگاه بیشه از مبدا تهران افزود: قطار اهواز ساعت ۵ دقیقه بامداد، خرمشهر ۰۱:۲۰، مشهد-اهواز۱ ساعت ۲۱:۵۰، مشهد-اهواز ۲ ساعت ۰۳:۳۰، قطار محلی دورود-اندیمشک ۱۴:۵۰ و ریل باس دورود- اندیمشک نیز ۰۶:۴۵ هر روز است.
راه آهن لرستان که همزمان با راه آهن سراسری شمال - جنوب از سال ۱۳۰۶ – ۱۳۱۷ ساخته شده از دورود به سمت جنوب وارد رشته کوه‌های زاگرس شده است که از دره‌های تنگ و در جوار رودخانه سزار (دز) به مسیر خود ادامه می‌دهد و در آینده نیز راه آهن در دست ساخت دورود - خرم آباد - پلدختر و ازنا - خمین - اصفهان به آن وصل خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • آغاز فاز دوم مرمت و بهسازی محوطه باغ کیهانی + تصاویر
  • اسکان ۳۵ هزار گردشگر در زائر سرا‌های بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • ۳۵۰۰۰زائردربقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد میهمان طرح آرامش بهاری
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • آغاز فعالیت سه تیم گشت زنی همیاران پلیس در راه آهن لرستان