Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین،  با افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها، ساخت و سازهای شهری به ناچار به نزدیکی یا بر روی پهنه‌های گسلی کشیده شده و آسیب‌پذیری ما را بیش از پیش افزایش داده؛ لذا شناخت دقیق گسل‌های فعال در محدوده‌های شهری از لحاظ مکانی، هندسی و کینماتیکی به عنوان سرچشمه‌های لرزه‌زا و خطرساز امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به عنوان متولی انجام مطالعات مرتبط با طرح دقیق‌سازی کلانشهر کرج و به عنوان عضو اصلی کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان البرز و کمیته دقیق‌سازی و تعیین حرائم گسل شهر کرج، انجام مطالعات طرح را مطابق برنامه تهیه شده، آغاز و اقدام به گردآوری داده‌ها و اطلاعات موجود کرده است.

حاصل کار فاز نخست طرح (گردآوری و مطالعات کتابخانه‌ای) تاکنون، تهیه دو نسخه گزارش مقدماتی در رابطه با پیشینه مطالعات اصلی لرزه زمین‌ساختی در محدوده استان البرز و غرب تهران و تهیه نقشه مقدماتی گسل‌های محدوده شهری و طرح تفصیلی کرج و پیرامون آن تا شعاع 30 کیلومتری بوده است.

شایان ذکر است نقشه مذکور، در دهمین جلسه کمیته دقیق‌سازی و تعیین حرائم گسل شهر کرج و نیز جلسات شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز و با حضور شهردار کرج و سایر مسئولان استانی، رونمایی و به عنوان پیش نیاز و مبنای ادامه کار، مورد تصویب اعضا قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید؛ به موازات ادامه فاز مطالعات دفتری و دورسنجی، مطالعات میدانی با هدف شناسایی و ارزیابی اولیه ساختارهای تکتونیکی فعال، از خرداد 1398 در محدوده شهری و طرح تفصیلی کرج و مناطق پیرامونی آن آغاز شده که حاصل آن شناسایی چند سایت مناسب جهت انجام مطالعات تکمیلی پارینه لرزه‌شناسی در امتداد ادامه غربی سامانه گسلی شمال تهران در محدوده شهری کلان شهر کرج بوده است.

همچنین، با توجه به اهمیت سامانه گسلی اشتهارد که از آن به عنوان یکی از سرچشمه‌های خطرساز یاد می‌شده و نزدیکی آن به کلان شهر کرج و کمبود اطلاعات مناسب در این زمینه، مطالعات تکمیلی پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد، به عنوان زیرمجموعه طرح دقیق‌سازی گسل‌ها در کلانشهر کرج در قالب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و با همکاری پژوهشکده علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تعریف شده است.

در این راستا، مطالعات میدانی، برداشت‌های ژئومغناطیس، حفر ترانشه، گریدبندی و لاگ‌برداری صورت گرفته و مطالعات سن‌سنجی و دیرینه اقلیم‌شناسی نیز به زودی انجام می‌شود و نتایج آن به اطلاع عموم می‌رسد.

در حال حاضر، مطالعات پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد حدود 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به‌دلیل اهمیت موضوع، تاکنون جمعی از مسئولان استانی و عضو کارگروه مخاطرات زلزله از محل ترانشه‌ها بازدید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، گسل‌های فعال متعددی در محدوده استان البرز و غرب استان تهران شناخته شده‌اند که از بین آنها، ادامه غربی راندگی شمال تهران (راندگی شمال کرج)، راندگی باغستان، راندگی اشتهارد و گسل ماهدشت-جنوب کرج از محدوده شهری کلان شهر کرج عبور می‌کنند.

 لازم به ذکر است، نتایج به دست آمده برای استفاده در کاربری‌‎های شهری، نیازمند به‌‌روزرسانی و تکمیل مطالعات مقدماتی و میدانی و انجام مطالعات تکمیلی نظیر مطالعات ژئوفیزیکی، ژئودزی، سن‌سنجی، دیرینه لرزه‌شناسی‌و... در مقیاس شهری است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زمین لرزه پهنه های گسلی کلان شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۲۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید نوروزی بیش از ۲۸ هزار نفر از سد‌های گردشگرپذیر آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بااشاره به آمار بازدید از سه سد استان تا ۸ فروردین ماه امسال افزود: تاکنون ۲۸ هزار نفر از سد‌های آذربایجان غربی بازدید کرده اند.   دوستی رضایی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اشاره به حجم آب مخازن سد‌های استان در سال جاری اظهارکرد: در حال حاضر سد‌های استان، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب دارند که امسال یک هزار و ۴۲۰ میلیون متر مکعب پر شدگی مخازن سد‌ها را شاهد هستیم.   وی، حجم پرشدگی مخازن سد‌های استان را در سال جاری نسبت به حجم نرمال، بیش از ۵۵ درصد اعلام کرد.    مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به حجم آب سه سد پر آب استان گفت: در حال حاضر سد بوکان با ۵۶۴ میلیون مترمکعب، سد مهاباد با ۱۷۰ میلیون مترمکعب و آغ چای با ۸۲ میلیون مترمکعب پر آب‌ترین سد‌های استان هستند.    وی یاد آور شد: آذربایجان غربی دارای ۱۶ سد است که با توجه به شرایط گردشگر پذیری، تنها برخی سد‌های استان امکان بازدید مسافران را دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • استمرار اجرای کلان پروژه‌های عمرانی و نهضت آسفالت در سنندج
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • بازدید نوروزی بیش از ۲۸ هزار نفر از سد‌های گردشگرپذیر آذربایجان غربی
  • فعالیت ستاد سیل خدمات شهری در کنار ستاد سفر شهر اصفهان
  • تست شخصیت ریش: مدل ریش شما در مورد شما چه می‌گوید
  • وقوع ۲۰۲ مورد حادثه ترافیکی در نیمه اول طرح امداد نوروزی نیشابور
  • افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • ۴۷ هزار واحد صنفی فعال در چهارمحال و بختیاری