Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنان شاغل و فعالان حقوق زنان در ژاپن خواهان حذف قوانین و کدهای دستوری پوشش‌ الزامی مانند کفش پاشنه بلند در محیط کاری شدند.  

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، پاهای "یومی ایشیکاواز" یک روز پس از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به عنوان بخشی از  لباس کاریش زخم شد و خونریزی کرد. همین موضوع باعث شد تا او و دیگر فعالان حقوق زنان، اجبار در پوشش‌های آسیب‌زا در محیط کاری را به عنوان یک ابزار آزارنده بخوانند و خواستار حذف دستور العمل‌های اینچنینی در محیط‌‌‌های کاری شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان ژاپنی در ماه نوامبر (آبان) با فتح شبکه‌های مجازی و به راه انداختن کمپینی گسترده خواستار حذف اجبار پوشش در محیط کاری شدند. آنها نسبت به قوانین سخت‌گیرانه مانند پوشیدن‌ کفش‌های پاشنه بلند، استفاده از لنز تماسی به جای عینک، جوراب‌های ساق بلند زنانه، آرایش اجباری و رنگ موی یکسان معترض هستند.

وزارت کار ژاپن در ماه نوامبر 2019 (آبان 1398) دستورالعمل‌های جدیدی را علیه آزار در محیط‌های کاری صادر کرد. اما این دستورالعمل‌ها هنوز موفق به حل چگونگی پوشش زنان در محیط‌های کاری ژاپن نشده است.

"ایشیکاوا" هنرپیشه و فعال زنان در کنفرانس خبری در این مورد گفت: ممکن است تصور کنید این موضوع چیز خاصی نیست، اما همین اجبارها زندگی برخی از مردم را تغییر داده است.

"ایشیکاوا" هنرپیشه و فعال زنان و آغازگر کمپین اعتراضی علیه پوشش اجباری "کفش‌های پاشنه بلند" در محیط کار/ عکس: رویترز

وی افزود: مردم با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به خود صدمه می‌زنند و همواره زنان مجبور به استفاده از چنین کفش‌هایی هستند. ما حق داریم مانند دیگر همکاران خود تحت شرایط برابر کار کنیم.

ایشیکاوا و تعدادی از فعالان حقوق بشر نامه‌ای را به وزارت کار ارسال و اعلام کردند که دستور پوشش زنان در دستورالعمل‌های جدید قرار گیرد. آنها انتظار دارند قوانین مورد علاقه آنها تا پایان ماه نهایی شد.

ایشیکاوا در اوایل سال جاری جنبش اعتراضی "#کوتو" را استارت زد. او با یادآوی خاطره‌اش در پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند 7 سانتی در یک مراسم تشییع جنازه در یک سالن و شرح داستان‌های مشابه از زنان دیگر جنبش خود را ادامه داد.

این جنبش که نامش با کلمات ژاپنی "کفش" و "درد" بازی می‌کند، به داستان دردآور زنانی می‌پردازد که مجبور به پوشیدن کفش پاشنه بلند در محیط کاری هستند. تا‌کنون بیشتر از 31 هزار زن به این کمپین پیوسته‌اند.

بسیاری از زنان ژاپن در سر کار مجبور به پوشیدن کفش پاشنه بلند و استفاده از لنزهای تماسی هستند/ عکس: رویترز

در ابتدای این جنبش یکی از اعضای کابینه در این باره گفت: انتظارات کد لباس در محیط کاری برای پوشش "لازم و مناسب" منطقی است. هر چند وی گزارش‌های مربوط به استفاده از "لنزهای تماسی" به جای  عینک را نقض قوانین برابری جنسیتی عنوان کرده است.

_____________________________________________

بیشتر بخوانید: 

عینک ممنوع، پاشنه‌بلند و آرایش اجباری/ نسخه ژاپنی سواستفاده از زنان!

7 ویژگی مهم کفش های مجلسی اما راحت برای خانم ها

کفش پاشنه بلند؛ بلایی به قیمت زیبایی

_____________________________________________

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ژاپن کفش پاشنه بلند لنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی تیم فوتسال قرقیزستان: مقابل ایران بدون استرس بازی می‌کنیم

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون فوتبال، لوئیس برنات مولینا، سرمربی تیم ملی فوتسال قرقیزستان در نشست خبری پیش از بازی با تیم ایران در یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا، گفت: ما برای بازی با ایران استراتژی خودمان را داریم، ایران تیم بسیار بزرگی است و ما می‌دانیم که مسابقه آسانی را نخواهیم داشت.   وی افزود: کاری که ما تا این مرحله انجام دادیم برای خیلی‌ها فراتر از انتظاری بود که از ما وجود داشت، ما از این دستاورد لذت می‌بریم و مسابقات را با تمرکز ادامه می‌دهیم.   مولینا با اشاره به بازی این تیم مقابل ژاپن، گفت: ما مقابل ژاپن بدون استرس و فشار بازی کردیم و همین را از بازیکنانم در مقابل ایران خواسته‌ام. این کاری است که انجام خواهیم داد.

دیگر خبرها

  • کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما نداریم؟
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه های ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • شمسایی: بازی پرهیجانی خواهیم داشت
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • شمسایی: بازی پرهیجانی خواهیم داشت/ از حذف ژاپن ناراحتم
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • سرمربی تیم فوتسال قرقیزستان: مقابل ایران بدون استرس بازی می‌کنیم
  • سرمربی قرقیزستان: قبل از بازی با ایران هم فراتر از انتظار بودیم
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحت شدم/ بازی سختی با قرقیزستان خواهیم داشت