Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@23:15:09 GMT

نقش سرویس‌های آمریکا و عربستان در اغتشاشات اخیر

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۵۰۹۱

نقش سرویس‌های آمریکا و عربستان در اغتشاشات اخیر

یک افسر اطلاعاتی سابق سازمان سیا بر این باور است که عملیات اطلاعاتی که تاکنون تحت آمریکا علیه ایران صورت گرفته چندان موفق نبوده است.

به گزارش مشرق، فیلیپ گیرالدی افسر سابق سازمان سیا  تاکید کرد: واشنگتن قصد دارد از طریق متحدان منطقه ای خود، مشکلات در ایران را تشدید کند ولی عملیات اطلاعاتی به رهبری آمریکا علیه ایران محدود و چندان موفق نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید نظر نامزدهای دموکرات درباره اغتشاشات ایران +عکس

شارژ اینترنتی اغتشاشات توسط مقامات آمریکایی

وی در ادامه افزود: آنها تنها قادر هستند تا شرایط را برای مهار و کنترل، سخت‌تر کنند. بله بر این باورم که شواهد دخالت آمریکا و عربستان سعودی پیدا خواهد شد و دولت ایران باید زمانی که این شواهد در نهایت تایید شد، آنها را به صورت علنی اعلام کند.

مشروح مصاحبه با گیرالدی به شرح زیر است:

سئوال: برایان هوک فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفته است که "واشنگتن از اعتراضات اخیر در ایران به خاطر افزایش قیمت سوخت بسیار راضی است و فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت.ترامپ و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم از توئیتر برای بیان حمایت خود از اعتراضات ایران استفاده کرده‌اند. حمایت آشکار از آشوبگران و اغتشاشگران تنها موجب تقویت این موضع جمهوری اسلامی ایران شده است که هدف واقعی ایالات متحده از اعمال فشار حداکثری ، مجبور کردن ایران به آمدن سر میز مذاکره نیست بلکه واشنگتن به دنبال تغییر رژیم سیاسی در ایران است. نظر شما چیست؟ پشت این نوع سیاست ایالات متحده چه چیزی وجود دارد؟

گیرالدی: این انگیزه و تمایل آمریکا از 1979 میلادی بوده تا نظام سیاسی ایران را تغییر دهد. من بر این باورم که بخش عمده‌ای از اغتشاشات در ایران بخاطر آن است که مردم دولت را به خاطر افزایش قیمت‌ها، مقصر می‌دانند ولی باید این نکته را نیز درک کنید که آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل همگی سرویس‌های اطلاعاتی دارند که به طور فعال از طریق ماموران خود در داخل ایران، قصد تشدید مشکلات داخلی در این کشور را دارند و اطلاعات نادرستی را منتشر می کنند تا شرایط را پیچیده‌تر کنند. بی شک مداخله کشورهای خارجی تنها موجب افزایش حمایت مردم ایران از دولت و تقویت آن خواهد شد زیرا آنها با چشم و گوش خود می‌توانند ببینند و بشنوند که دولت‌های متخاصم در ریاض ، تل آویو و واشنگتن قصد تخریب و نابودی ایران را دارند.

گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی ایران نشان می‌دهند که آمریکا و متحدانش در منطقه در تشدید آشوب‌ها و اغتشاشات ایران دست داشته‌اند. سرویس‌های اطلاعاتی ایران گفته‌اند که به شواهد و اسنادی دست یافته‌اند که ثابت می‌کند آنها در ایجاد و تشدید اغتشاشات و آشوب‌ها دست داشتند. یک فرمانده نظامی در کرمانشاه گفته است که آشوبگران به گروه های ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تعلق داشته‌اند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

گیرالدی: عملیات اطلاعاتی آمریکا در ایران بسیار موفق نبوده و همین طور محدود بوده است. آنها تنها قادر هستند تا شرایط را برای مهار و کنترل، سخت‌تر کنند. بله بر این باورم که شواهد دخالت آمریکا و عربستان سعودی پیدا خواهد شد و دولت ایران باید زمانی که این شواهد در نهایت تایید شد، آنها را به صورت علنی اعلام کند.

مقام های ایرانی بارها گفته اند که تحریم های آمریکا علیه تهران، یک مانع جدی برای چشم اندازهای مذاکرات بین تهران و واشنگتن است. به نظر می‌رسد دولت ترامپ در دیپلماسی را بسته است. آیا با این دیدگاه هم نظر هستید که کاخ سفید مایل به اعمال دیپلماسی در قبال ایران نیست؟

گیرالدی: ترامپ هیچ تمایلی به دیپلماسی در قبال ایران ندارد. او توسط مشاوران نئومحافظه کارش متقاعد شده است که فشار کافی بر ایران موجب سرنگونی دولت خواهد شد، این همان چیزی است که از سوی لابی اسرائیل و عربستان در واشنگتن مورد حمایت واقع می‌شود. هیچ کس در راس هیچ یک از این دولت‌ها وجود ندارد که خواستار مذاکره با ایران باشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین تل آویو دولت ایران امریکا عربستان عربستان سعودی ترامپ اسرائیل دولت ترامپ سازمان سیا بی بی سی فارسی جمهوری اسلامی ایران آشوبگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال‌های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم، اما توسعه گسترده پهپاد‌ها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می‌تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشور‌های گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آن‌ها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می‌رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه‌ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می‌شود: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می‌کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی‌رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • بعد از سوپرکاپ در عربستان؛ مسابقات لالیگا در آمریکا!
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • فیلم/ پاسخ سخنگوی دولت درباره حقابه هیرمند
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند