Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@22:22:31 GMT

تست افسردگی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۵۵۶۵

تست افسردگی چیست؟

تست افسردگی ابزاری برای سنجش میزان افسردگی بر اساس استانداردهای جهانی و راهنمای بین المللی تشخیص مشکلات روانشناختی می باشد. برای اینکه بهتر تست افسردگی را در چارچوب مطالب علمی بشناسیم، در ادامه مبتنی بر منابع تخصصی و علمی به شرح آن خواهیم پرداخت:

از نظر تاریخی ، افسردگی در روانشناسی به عنوان "خصومت علیه خود" توصیف شده بود(استرنبرگ، 2018).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان به صورت پراکنده اطلاعاتی در رابطه با این بیماری در دست بود و نوشته ها و گزارش ها، بیشتر گمانه زنی های نظری بدون شواهد پژوهشی و تحقیقاتی بود. ابزارها و تست هایی که در این حوزه به کار گرفته می شد کمتر ساختارمند و تخصصی بود. این در حالی است که تست افسردگی بک در زمان خود به روشی جدید ساخته شد. در این تست با جمع آوری توضیحات کلامی بیماران از علائم آنها مقیاس تخصصی ساخته شد که می توانست شدت یک علامت مشخص را نشان دهد(بک، 1967).

پنج وضعیت فرد در تست افسردگی بک(منبع؛ ای سنج، 1398)

تست روانشناسی در نظریه بک چیست؟

تست روانشناسی در نظریه بک  همان تست افسردگی است که به عنوان رایج ترین تست روانشناسی استقبال زیادی را به خود جلب نمود. بک در ساخت تست روانشناسی برای سنجش افسردگی توجه همگان را به اهمیت "شناختهای منفی" جلب کرد که به عنوان افکار منفی پایدار ، نادرست و غالباً مزاحم در مورد خود توصیف شده است(استراوس، 2019). به نظر وی این شناخت ها عامل اصلی برای ایجاد افسردگی بودند. بک به سه گانه یا مثلث شناخت منفی راجع به جهان ، آینده و خود اشاره نمود که در افسردگی نقش عمده ای دارند. این  مثلث در پژوهش های براون (1995) به وضوح دیده شد. مطالعه وی در مورد دانشجویان افسرده ای است که نتایج امتحانات ضعیف را بدست می آورند:

· دانش آموز درباره جهان تفکرات منفی دارد، بنابراین ممکن است به این باور برسد که از کلاس لذت نمی برد.

· دانش آموز درباره آینده خود افکار منفی دارد زیرا فکر می کند ممکن است کلاس را پشت سر نگذارد.

· دانشجو درباره خود خود افکار منفی دارد، زیرا ممکن است احساس کند که لیاقت حضور در دانشگاه را ندارد(براون و همکاران، 1995).

توسعه تست افسردگی بک نشان دهنده این است که در ساختار آن، تاکید به  باور منفی نسبت به جهان مانند "من تمام علاقه خودم را نسبت به افراد دیگر از دست داده ام" ، منفی گرایی در رابطه با آینده مانند"من نسبت به آینده احساس دلسردی می کنم" و تصور منفی از خود مانند "من خودم را برای هر چیزی که اتفاق می افتد، مقصر می دانم"(لایت و همکاران، 2019). دیدگاه افسردگی تست بک که بر اساس شناختهای منفی استوار است، در درمان شناختی رفتاری (CBT)  کاربرد ویژه ای دارد ، که هدف آن چالش و خنثی سازی آنها از طریق تکنیک هایی از قبیل بازسازی شناختی است(لیمولت و گاتلیب، 2019).

تست افسردگی بک(BDI)

تست افسردگی بک(BDI) برای اولین بار در سال 1961 تالیف شد. این نسخه اولیه شامل بیست و یک سوال درمورد این بود که در هفته گذشته چه حسی داشته اید. هر سوال مجموعه ای از حداقل چهار پاسخ ممکن را شامل می شد. مثلا:

(0) احساس غم نمی کنم.

(1) احساس غم می کنم.

(2) من همیشه غمگین هستم و نمی توانم از آن خارج شوم.

(3) من آنقدر ناراحت یا ناراضی هستم که نمی توانم تحمل کنم(اتکینسون، 2019)

وقتی نمره آزمون داده می شد، برای هر پاسخ مقدار 0 تا 3 تعیین شده و سپس نمره کل با یک کلید برای تعیین شدت افسردگی مقایسه می شد. نمرات برش استاندارد به شرح زیر بود:

0-9: نشان دهنده کمترین افسردگی است

10-18: نشان دهنده افسردگی خفیف است

19-29: نشان دهنده افسردگی متوسط ​​است

30-63: نشان دهنده افسردگی شدید است.

نمرات کل بالاتر نشانگر افسردگی شدیدتر است(ایکسز، 2019).

تست افسردگی بک| نسخه تجدید نظر شده (BDI-IA)

نسخه تجدیدنظر شده افسردگی بک(BDI-IA) توسط بک در دهه 1970 توسعه داده شد و در سال 1978 دارای حق چاپ و نشر شد. برای بهبود سهولت استفاده بخش هایی حذف شد  و از پاسخ دهندگان خواسته شد در طی دو هفته گذشته احساس خود را مشخص نمایند(لوکوویچ، 2017). با این حال ، این نسخه همچنان برخی از نقص ها را داشت.

تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll)

تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll) در سال 1996 منتشر شد. این تست پس از انتشار نسخه جدید انجمن روانپزشکان آمریکا از دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که در آن بسیاری از معیارهای تشخیصی برای اختلال افسردگی اساسی تغییر یافته بود، ایجاد شد. مانند BDI ، تست افسردگی بک نسخه دوم BDI-II نیز شامل 21 سؤال است که هر پاسخ در مقیاس 0 تا 3 نمره داده می شود(ویکبرگ و همکاران، 2015). نمرات کل بالاتر نشانگر افسردگی شدیدتر است. برش های استاندارد شده این نسخه با قبلی متفاوت است:

0–13: حداقل افسردگی

14-19: افسردگی خفیف

20-28: افسردگی متوسط

29-63: افسردگی شدید(شات و همکاران، 2016).

در نسخه دوم تست افسردگی نیز هر سوال مجموعه ای از حداقل چهار پاسخ ممکن را شامل می شد. در زیر نمونه ای از سوالات ای پرسشنامه را در نسخه آنلاین آن ملاحظه می کنید:

نمونه سوالات تست افسردگی(منبع؛ ای سنج، 1398)

شواهد نشان می دهد که تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll) از اعتبار و روایی خوبی برخوردار است. در واقع این تست به عنوان یکی از استانداردترین تست های سنجش افسردگی در دنیا مورد استقبال روانشناسان قرار گرفت. هم اکنون تست افسردگی بک در بسیاری از مراکز مشاوره استفاده می شود.

تست افسردگی آنلاین | بک ٢ ((BDI-ll)

تست افسردگی آنلاین بک 2 برای نخستین بار با تفسیر کامل و تخصصی در ایران به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده شد(ای سنج، 1398). پس از انتشار این تست، در همان ابتدا استقبال گسترده ای از آن انجام شد و شواهد گزارش شده از سایت ای سنج نشان می دهد که هزاران نفر این آزمون را انجام و از آن احساس رضایت داشته اند. سایت ای سنج با تیم تخصصی و بر اساس مطالعات خود متناسب با فرهنگ ایرانی گزارش کاملی را پس از انجام این تست در اختیار کاربران قرار می دهد. در زیر مولفه های اصلی ارائه شده در تفسیر این آزمون را ملاحظه می کنید:

مولفه های اصلی افسردگی(منبع؛ ای سنج، 1398)

 در سایت ای سنج می توانید در رابطه با کلیه مولفه های ذکر شده در فوق اطلاعات کاملی نسبت به خودتان کسب نمایید. گزارش ها از سایت ای سنج حاکی از آن است که تفسیرهای ارائه شده از اعتبار و روایی خوبی برخوردار بوده و می تواند به خوبی ویژگی های افراد را در رابطه با میزان افسردگی نشان دهد. همچنین در این تست راهکارها و بسته هایی ارائه شده است که از طریق آن می توان به خوددرمانی افسردگی پرداخت.

منبع

https://esanj.ir/online-depression-test

کد خبر 467886 برچسب‌ها بیماری افسردگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟

یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است دولتی که بزرگترین شعار‌ها برای ساماندهی بازار مسکن را داده است، حالا تلاش دارد با نسخه چینی درد مسکن در اقتصاد ایران را شفا دهد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین سال فعالیت دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که بحران مسکن در اقتصاد ایران همچنان عرض اندام می‌کند.

دولت سیزدهم یکی از بزرگترین شعار‌ها را در خصوص ساماندهی بازار مسکن داد و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را مطرح کرد. برنامه ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال در شعار‌های انتخاباتی رییس دولت سیزدهم اعلام شد. برنامه‌ای که بعد‌ها به ساخت دو میلیون واحد مسکونی تقلیل یافت، اما با وجود این پایان دو سال فعالیت دولت نیز سبب نشد این پروژه حداقل به نیمه برسد.

قیمت مسکن در دوران فعالیت دولت رییسی افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، وقتی دولت رییسی فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود ۳۱ میلیون تومان بود، اما این رقم در بهمن ماه سال گذشته از ۸۳ میلیون تومان در هر متر مربع در تهران عبور کرد تا روشن شود فاصله قدرت خرید با قیمت مسکن به دره‌ای عمیق و غیرقابل پر کردن تبدیل شده است.

در این میان انچه سبب شد اخبار مسکنی در نیمه دوم سال بر صدر خبر‌ها قرار گیرد، انتشار خبر ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در ایران بود. خبری که البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

سازمان نوسازی شهر تهران نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که با هدف‌هایی از قبیل رفع مشکلات و بهبود محیط‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای خروج از رکود ساخت‌وساز و رسیدن به رونق در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و جذب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از تجربه و قدرت آن‌ها به منظور ایجاد تحول در فرآیند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوق در حال فعالیت است.

همچنین در همان زمان اعلام شد که چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه و فناوری، مشارکت خواهند داشت و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوین ساخته خواهد شد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه از جمله کسانی است که در این خصوص نظراتی را مطرح کرد و گفت با اینکه با ورود خارجی‌ها تحت عنوان سرمایه‌گذار و منتقل کننده تکنولوژی موافق است، اما نسخه کنونی چین برای بازار مسکن را شفادهنده نمی‌داند.

وی گفت: اصلا دلیل خوشحالی دولت و شهرداری از ورود چینی‌ها را نمی‌فهمم. مگر ما انبوه ساز کم داریم؟ آنچه کمبودش در ایران احساس می‌شود، تکنولوژی روز ساخت است و تشکیل شرکت‌هایی که بتوانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. البته که در این زمینه کمبود داریم، اما از جزییات حضور چینی‌ها هم مطلع نیستیم و بر این عقیده‌ام که اگر قرار باشد تکنولوژی وارد ایران شود، طبیعتا باید منتظر آن باشیم که ثمره ورود این سرمایه گذاران در دو تا سه سال آینده مشخص شود، اما من تصورم این است که چنین موضوعی در ذهن مقامات و سیاستگذاران نیست بلکه آن‌ها می‌خوهند به سرعت وارد عرصه ساخت شوند تا امار نشان بدهند و به اعداد افتخار کنند.

وی تاکید کرد: احتمالا پای تسویه حساب با پول نفت در میان است و من هم معتق بازپرداخت پول به نوعی با نفت ارتباط می‌یابد.

او گفت: در ضمن هشدار می‌دهم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

دیگر خبرها

  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • جایگزین سراتو به بازار آمد!/ عکس
  • ۶ نفر از ۱۰ بازمانده سکته مغزی سال ها بعد دچار افسردگی می شوند
  • ۶ نفر از ۱۰ بازمانده سکته مغزی سالها بعد دچار افسردگی می شوند
  • اعتراف تکان‌دهنده ریچارلیسون: به خودکشی فکر می‌کردم!
  • گوشی ریلمی 12X چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • اندروید ۱۵ نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند
  • حریق در یک مجتمع مسکونی ۱۸ طبقه در تهران
  • قیمت گوشی امروز ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • درمان اضطراب خطرات قلبی را نیز کاهش می دهد