Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست «کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش» گفت: در مقابله با تقلب علمی باید روش تبشیر و انذار را مقدم بر روش‌های قهری بدانیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست «کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش» با بیان اینکه در مقابله با تقلب علمی باید روش تبشیر و انذار را مقدم بر روش‌های قهری بدانیم، اظهار کرد: با اعمال این روش و آگاهی دانشگاهیان از موارد تقلب علمی، این تخلفات به صورت محسوسی کاهش می‌یابد و مصادیق تقلب کم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  غلامی بر تشکیل و فعالیت کارگروه‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تاکید کرد و گفت: مصادیق تقلب علمی باید به صورت کاملاً شفاف برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه لازم است این موارد ارشادی در آئین‌نامه‌های اجرایی گنجانده شود و با هماهنگی هر چه تمام‌تر در تمامی مراکز آموزش عالی به اجرا در آید، افزود: اینگونه موارد بیشتر در مراکز آموزش عالی غیر دولتی که اکثر دانشجویان این مراکز در کنار اشتغال به کار، تحصیل هم می‌کنند و بعضاً در آثار اعضای هیئت علمی نیز برای ارتقا به چشم می‌خورد که امیدواریم با فعالیت موثر و مستمر کار گروه اخلاق پژوهش در ستاد وزارت علوم و کارگروه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و هماهنگی بیشتر میان آنها، این موارد نیز به طور کامل از بین برود یا به حداقل برسد.

در این نشست وزیر علوم احکام اعضای حقیقی این کار گروه شامل دو نفر پژوهشگر صاحب نظر عضو هیئت علمی، یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق و دو نفر صاحب نظر در حوزه اخلاق در پژوهش را به آنان اعطا کرد. همچنین در این کارگروه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته درخصوص رعایت اخلاق در پژوهش و آئین‌نامه‌های تنظیم شده و قوانین مصوبه در این خصوص، مقرر شد که جلسات این کار گروه به صورت مستمر برگزار شود و همچنین ارتباط مستمر این کارگروه با کار گروه‌های اخلاق در پژوهش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کاملاً برقرار باشد.

در ادامه نشست اعضای حاضر درخصوص بند‌های آئین‌نامه اجرایی اخلاق در پژوهش گفتگو و تبادل‌نظر کردند.

 مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و رئیس کارگروه، علومی یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، علی دوستی، رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات ایران، مدرس هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حبیبا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، فراستخواه، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و اسلامی اردکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منصور غلامی وزارت علوم مقابله با تقلب علمی تقلب علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات رضا رادفر معاون پژوهشی این واحد دانشگاهی در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، گفت: واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی پیشرو در حوزه‌های علم و فناوری در پایگاه‌های علمی کشوراست. این واحد دانشگاهی حتی در مقیاس جهانی یک مرجع علمی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات با تکیه بر ظرفیت و امکاناتی که دارد از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف همچون هوش مصنوعی و رباتیک حمایت می کند، ادامه داد: رباتیک و هوش مصنوعی از جمله موضوعات مورد تأکید این واحد دانشگاهی بوده و جزء سیاست‌های استراتژیک واحد علوم و تحقیقات است.

به گفته دکتر رادفر، واحد علوم و تحقیقات همواره از حضور افراد اثرگذار در علوم نو و نقش آفرینی در جهت توسعه این علوم، حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه رقابت‌های ربوکاپ آزاد ایران برای شناسایی توانمندی‌ها در این حوزه و ایجاد انگیزه در دانشجویان و دانش‌آموزان برای بیشتر پرداختن به این علوم، نقش مهمی ایفا می‌کند، خاطر نشان کرد: این مسابقات به عنوان اکوسیستمی یک پارچه، عناصر درگیر درحوزه‌ توسعه‌ هوش مصنوعی و رباتیک در کشور را به صورت همگرا هدایت می‌کند.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات ضمن اعلام آمادگی این واحد دانشگاهی برای ایجاد دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در واحد علوم وتحقیقات، گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های علمی و فناورانه با کمیته ملی ربوکاپ وجود دارد و در برنامه‌های آتی از این ظرفیت‌ها بیشتر بهره خواهیم برد. واحد علوم و تحقیقات می تواند دانش رباتیک را در سطح ملی توسعه دهد.

رادفر افزود: برای جذب و حمایت تیم‌های برتر این مسابقات در واحد علوم و تحقیقات، پیگیری‌های لازم صورت می گیرد. تیم‌های برتر این مسابقات، جوانانی هستند که آینده دارهستند. بنابراین باید در مسیر توسعه، هدایت شوند و تحت سرپرستی مراکز علمی و دانشگاهی قرار گیرند. معتقدم واحد علوم و تحقیقات می تواند این هدایت را عهده دار شود.

براساس این گزارش، هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران با شعار "یادگیری، آینده درخشان" در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی به میزبانی واحد علوم و تحقیقات تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، در حال برگزاری است.

کد خبر 6081859

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • آمادگی رفع نیاز فناورانه سازمان سنجش در مقابله با تقلب کنکور
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد