Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@03:35:43 GMT

ضرورت نگاه جوانگرا در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۶۵۱۷

ضرورت نگاه جوانگرا در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آستان قدس رضوی برای اینکه نو و پیش‌رو بماند، به عنوان یک نهاد برتر باید با الگوهای ذهنی و رفتاری نو در گام دوم انقلاب به مسائل اجتماعی، علم، فرهنگ، فناوری و اقتصاد نگاه کند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز 13 آذرماه در همایش «رویکرد علمی و نوآورانه آستان قدس رضوی در نمایشگاه ایده‌های منتخب در حوزه زیارت، سوغات، اماکن متبرکه» در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: علم به عنوان یک مولفه اقتدار، از سوی رهبر معظم انقلاب همواره مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: وقتی به آستان قدس رضوی نگاه می‌کنیم، یک حرم و یک حریم داریم، در مبحث حرم ما با رفتار عامه مواجه هستیم و مباحث عمدتا فردی، افراد و رابطه درونی که با امام برقرار می‌کنند، است. اما بحث حریم که متاثر از رفتار خواص یعنی خادمان و واقفان یک رفتار اجتماعی است.

طهرانچی با بیان اینکه در بحث رفتار عام هم تاثیرات اجتماعی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در بحث حریم شما به شدت تحت‌تاثیر رفتار افراد هستید. حریم بر روی حرم اثر می‌گذارد. برای مثال زمانی که موقوفات ملک مطرح می‌شود، ایشان در سال 1316 بیان می‌کند که برای ترقی معارف که به ادبیات امروز به معنای پیش رفت علم است، باغاتی را هم وقف کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آستان قدس رضوی به سبب سازمان چندصد ساله‌ای که در آن است و رفتار خواص جهت گیری‌های خاصی را پیدا می‌کند. به عنوان مثال در موقوفه بزرگی که هست رسیدگی به بیماران مطرح را می‌کند. که این شفا خانه‌ حضرتی به بیمارستان رضوی گسترش پیدا می‌کند و یعنی موقوفه‌هایی را که سازمان سلامت را به آستان قدس رضوی مرتبط می‌کند.

وی افزود: اگر امروز بخواهیم آستان قدس رضوی را توصیف کنیم، آستان یک هسته‌ درونی دارد که در این آستان قدس رضوی علم و فرهنگ در هسته درونی نقش‌آفرینی می‌کنند که سه مولفه بیرونی اقتصاد، اجتماع و فناوری دارد، فناوری می‌آید و بر رفتار اجتماعی و مذهبی مردم اثر می‌گذارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: انسان‌ در این شهر به معنای مجاور تعریف می‌شدند و اقتصاد این شهر هم در حریم حرم تعریف می‌شد، اما در طی فرهنگ غربی اصرار دارند مجاور را شهروند و زائر را گردشگر کنند.

طهرانچی بیان کرد: آستان قدس رضوی یک مقیاس بزرگ پیچیده، چند وجهی، متاثر از محیط فرامرزی انسان‌مدار است، لذا نمی‌شود این آستان قدس را بدون توجه به علم و گذاره‌های نظریه‌ای و مبنایی شکل داد.

وی افزود: در سال 2016 دانشگاه ام آی تی در کربلا و در اربعین حسینی یک پایش، میان زائران ایرانی و عراقی انجام داد، سوالات این آزمون در ابعاد مختلف بود و محصول این پایش در سال 2019 درو شد. بخشی از اتفاقات قبل و بعد از اربعین و فتنه‌ عراق، به علت همین فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ ام‌آی‌تی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این افراد مفهوم زیارت را به صورت جدی و موشکافانه بررسی کردند تا به این موضوع برسند که از کجا می‌توان این آفت را از بین برد و در این خصوص باید گفت از این دسته مقالات به شدت در آمریکا، انگلیس، استرالیا و اسرائیل در حال رشد است.

وی ادامه داد: زیارت به عنوان یکی از دستاوردهای این حریم که در حرم رضوی صورت گرفته، مورد حمله قرار می‌گیرد و به شدت مورد تاثیر فناوری، اقتصاد و مسائل اجتماعی است و نمی‌شود این سازمان را دیگر به روش سنتی هدایت کرد.

طهرانچی بیان کرد: نکته مهمی که اتفاق افتاده اختراعات بزرگی مانند ماشین چاپ است که علم را در جامعه همه گیر کرد. قبل ماشین چاپ عالمان منحصر به فرد بودند و همچنین مسائل دینی به شدت تحت تاثیر اختراع ماشین چاپ قرار می‌گرفت. اینترنت، اقتصاد، اجتماع و هم علم گذشته را تغییر می‌داد و به آ‌نها آرایش جدید می‌بخشید و در اینجاست که گام دوم انقلاب مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در گام دوم بیان می‌شود که در رویکرد قبلی علم و فرهنگ می‌توانست به عنوان یک بسته باشد و از آن اقتصاد، فناوری و مسائل اجتماعی زائیده شود. اما امروز علم و فرهنگ یک آرایش و پیچیدگی جدید دارد و با اقتصاد و فناوری درهم تنیده شده است. شما امروز در حرم نمی‌توانید موبایل را از زائر جدا کنید، لذا ما باید برای موبایل درون جیب زائر مدل علمی و فناوری داشته باشیم.

وی افزود: در بحث اقتصاد ما با شبکه‌سازی و برندسازی از این بستر، فضاسازی جدیدی انجام می‌دهیم. این پنج رکن یعنی فرهنگ، علم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و فناوری ارکانی هستند که اگر درون آستان قدس رضوی به عنوان یک سامانه اجتماعی به تک تک و به عنوان ستون این خیمه توجه نشود، فرو می‌ریزند.

طهرانچی گفت: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن اهمیت قائل هستند علم و پژوهش است. ما در گام اول باید الگوهای ذهنی رفتاری موجود در اداره، برخورد، گسترش سامانه اجتماعی و کشورداری را بشکنیم تا الگوهای جدیدی را اختیار کنیم. ما وارد تحولات قرن21ام ‌شده‌ایم و اگر بخواهیم در آن چارچوب‌های ذهنی و رفتاری گام اول بمانیم، نتیجه آن سقوط است.

وی افزود: گام دوم دوباره جوان شدن در اقتصاد و فناوری و بهره‌گیری از آن‌ها است که باید با نگرش‌های جوان و جدید رو به جلو حرکت کرد. آستان قدس رضوی در گام دوم انقلاب برای اینکه نو و پیش‌رو بماند، به عنوان یک نهاد برتر باید با الگوهای ذهنی و رفتاری نو به مسائل اجتماعی، علم، فرهنگ، فناوری و اقتصاد بنگرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما باید به شبکه‌سازی، درهم تنیدگی، اثرات فرامرزی، تغییر رفتار و سبک زندگی به عنوان تاثیرات عصر جدید توجه کنیم. لزوم اینکه ما بتوانیم اقتصادی پویا و بهره‌گیر از فناوری و اثرگذار بر اجتماع مبتنی بر علم و فرهنگ در پناه امام رضا(ع) داشته باشیم، گام اول، شسکتن الگوهای ذهنی و رفتاری است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی گام دوم انقلاب علمی نوآورانه زیارت سوغات اماکن متبرکه آستان قدس رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد

سپیده بابایی رکنی مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی در آئین اهدای مدال خود در مشهد گفت: امروز مدالی را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردم، در حقیقت برگرداندن امانت به دست صاحب اصلی اش امام رئوف است و بنده معتقدم که کار اصلی را خدا و حضرت ثامن الحجج(ع) انجام می‌دهد، فقط باید خلوص نیت داشت.

او افزود: من همواره در زندگی و بویژه مسابقات ورزشی به حضرت امام رضا(ع) متوسل می‌شوم، یک سری اسامی ناخودآگاه به ذهن و زبان انسان جاری می‌شود و نام ائمه اطهار(ع) از این دسته اسامی است.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی ادامه داد: ورزشکاران و نخبگان با توجه به عشق و ارادت ویژه شان به امام رضا(ع)، مدال‌های ارزشمند خود که حاصل سال‌ها تلاش آنان است، را تقدیم امام رئوف می‌کنند و این همت والا باعث شکل‌گیری گنجینه‌ای ارزشمند از مدالهای ورزشی، علمی و فرهنگی در موزه حرم مطهر شده است.

علیرضا اسماعیل زاده بیان کرد: ۸۷ مدال المپیکی، ۹۰ کاپ ورزشی و سه مدال اخلاق در این گنجینه موجود است، همچنین ورزشکاران تیمی مثل ورزش فوتبال مدالهای متنوعی را به این موزه اهدا کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب است/ هنری که نگاه اصلاحی دارد
  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • بانوی مازندرانی، مدال‌هایش را به آستان قدس اهدا کرد
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد