Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز شنبه، لندن پایتخت انگلستان شاهد برگزار نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود که حاشیه‌های فراوانی در پی داشت. در پایان این نشست، عصر چهارشنبه به وقت تهران، سران ناتو بر بیانیه‌ای نه بندی توافق کردند که از سوی «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل این ائتلاف نظامی ارائه شد.

در اولین بند از بیانیه مزبور، ناتو موفق‌ترین ائتلاف در طول تاریخ خوانده شده و تاکید شده که این ائتلاف به‌عنوان بنیادی برای دفاع دست‌جمعی باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بند، اعضا بار دیگر تعهد خود را به ناتو و بند پنجم اساسنامه آن ابراز داشته‌اند.

در بند دوم این بیانیه به بودجه 2 درصدی کشورهای عضو ناتو از تولید ناخالص داخلی آنها اشاره شده است و تاکید شده که این هزینه‌ها در راستای توانایی‌های جدید و مشارکت نیروهای بیشتر در ماموریت‌ها و عملیات‌ها است. در این بند اشاره شده که بیش از 130 میلیارد دلار در زمینه‌های دفاعی سرمایه‌گذاری شده و در راستای بند سوم توافق واشنگتن، کشورهای عضو ناتو به تقویت توانایی جمعی خود برای مقاومت در برابر تمامی انواع تهاجم‌ها ادامه می‌دهند.

در بند سوم این بیانیه به تهدیدها اشاره شده و اعلام گردیده که این ائتلاف با تهدیدها مشخصی از تمامی اطراف راهبردی مواجه است. اقدامات تهاجمی روسیه تهدیدی برای امنیت منطقه آتلانتیک و یورو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود همچنان تهدیدی برای همه بوده و بازیگران دولتی و غیر دولتی نظم جهانی را به چالش کشیده‌اند. بی ثباتی فرای مرزهای کشورهای عضو ناتو به مهاجرت‌های بی قاعده دامن زده و کشورهای ناتو با تهدیدهای سایبری و ترکیبی مواجه هستند.

اما در بند چهارم ادعا شده که ناتو ائتلافی دفاعی بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی‌آید. ناتو تصمیم گرفته است تا آمادگی نیروهای خود را بهبود بخشیده تا نیروهای این ائتلاف بتوانند به هرگونه تهدید در هر زمان و از هر جهت پاسخ دهند. ناتو به تقویت توانایی خود در راستای بازدارندگی و دفاعی با ترکیبی از توانایی‌های هسته‌ای، متعارف و موشک‌های دفاعی ادامه خواهد داد. تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود دارند ناتو یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهد ماند. متحدان قدرتمندانه به اجرای کامل پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی در تمامی جنبه‌های آن پایبند بوده که شامل خلع سلاح هسته‌ای، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

در بند پنجم آمده است که ناتو در راستای افزایش امنیت همه کار می‌کند و به دنبال تقویت مشارکت در همسایگی خود و فراتر از آن است. در این بیانیه آمده است که ناتو بار دیگر به تعهد خود بر امنیت و ثبات طولانی مدت در افغانستان تاکید می‌کند. مقدونیه شمالی به زودی تازه‌ترین متحد ناتو خواهد شد.

بند ششم اما تاکید کرده که ناتو به افزایش توانایی بازگشت‌پذیری جوامع خود ادامه می‌دهد و به افزایش ابزارهای خود برای پاسخ دادن به حملات سایبری و تقویت توانایی کشورهای عضو برای بازدارندگی و دفاع در برابر تاکتیک‌های ترکیبی که به دنبال تضعیف امنیت و جوامع ناتو است می‌پردازد. افزایش نفوذ چین و سیاست‌های بین‌المللی آن، فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراهم کرده که باید در ائتلاف ناتو به صورت همزمان به آن رسیدگی شود.

در بند هفتم آمده است که باید محیط راهبردی در حال تحول بررسی شده و از دبیر کل ناتو دعوت می‌شود تا به وزیران خارجه پیشنهاد مورد توافقی را برای پیشبرد روندی ارائه دهد که تقویت کننده ابعاد سیاسی ناتو باشد.

در بند هشتم از میزبانی انگلیس برای نشست سران ناتو قدردانی شده و به برگزاری نشست بعدی در سال 2021 اشاره شده است.

در بند نهم هم ادعا شده که در زمانه چالش‌ها، ناتو تحت یک اتحاد، قدرتمندتر و مردم آن ایمن‌تر هستند.

گفتنی است اجلاس ناتو در حالی پایان یافت که اختلافات قابل توجهی بین اعضای این ائتلاف به چشم می‌خورد.

310311

کد خبر 1327750

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ناتو چین روسیه انتخابات مجلس یازدهم دونالد ترامپ باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا ناتو مارک ویلموتس تیم ملی فوتبال ایران عراق امانوئل مکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۹۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار دوشنبه خود در واشنگتن بر ادامه گفتگو‌ها درباره پایان دادن به مأموریت نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در عراق تاکید کردند.

براساس گزارس خبرگزاری فرانسه، استقبال رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر عراق در کاخ سفید در بحبوحه تشدید تنش در خاورمیانه و در پی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ تنبیهی ایران به این رژیم در واکنش به بمباران کنسولگری تهران در دمشق اتفاق می‌افتد.

در بیانیه مشترک ریاست جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق تأیید شد که بایدن و السودانی با توجه به پیشرفت‌های بزرگ در مورد توسعه طبیعی ائتلاف بین المللی گفتگو کردند؛ که طی ده سال به دست آمده است.

آنها بر لزوم در نظر گرفتن چندین عامل از جمله تهدید مستمر  از تروریست‌ها به ویژه داعش، حمایت از دولت عراق و تقویت قابلیت‌های نیرو‌های امنیتی عراق  تاکید کردند. این بیانیه می‌افزاید: دو رئیس جمهور تأیید کردند که این عوامل را برای تعیین زمان و چگونگی پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق بررسی خواهند کرد و طبق قانون اساسی عراق و توافق استراتژی راهبردی در چارچوب توافق بین عراق و آمریکا، به طور منظم به سمت مشارکت‌های امنیتی دوجانبه دائمی حرکت خواهند کرد. 

هدف مذاکرات واشنگتن و بغداد دستیابی به توافقی است که به برخی از نیرو‌های آمریکایی اجازه می‌دهد در عراق باقی بمانند. آمریکا حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی که توسط آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، مستقر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • عطوان:تهدید اسرائیل جنگ روانی است/صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایران را ندارند
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • واکنش روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در شمالگان
  • کاردار ایران به وزارت خارجه انگلیس دعوت شد
  • تقدیر شورای ائتلاف از عملیات تاریخ ساز دلاورمردان هوافضای سپاه
  • حمله ایران به پایگاهی که نتانیاهو از همان‌جا تهدید می‌کرد
  • حمله ایران به پایگاهی که نتانیاهو از آنجا تهدید می‌کرد
  • مقام ناتو: عضویت اوکراین اجتناب‌ناپذیر است؛ اختلاف بر سر زمان عضویت است
  • تاکید عراق برای تعیین جدول زمانی برای پایان ماموریت ائتلاف