Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ارزهای دیجیتال چند سالی می‌شود که در ایران شناخته‌ شده‌اند، اما از سال گذشته ورود به عرصه تولید و استخراج این رمزارزها رواج بیشتری یافت و وزارت نیرو تعرفه برق مورد استفاده آن را نیز اعلام کرد.

امروز عباس آشتیانی - عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران - در نشستی درباره تعرفه در نظر گرفته شده برای استخراج ارزرمزها با تاکید بر این مساله که این موضوع موجب شده از ظرفیت محسوس تعداد نیروگاه نیز بهره‌گیری نشود، اظهار کرد: تمام موارد از عدم مدیریت هوشمند منابع و صنعت برق کشور و بیت‌المال نشان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این مساله که ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این حوزه بلاتکلیف مانده است، گفت: کشور در حال محروم ماندن از این فرصت بی‌بدیل است که انتظار داریم با اقدامات عاجل زمینه تعیین تکلیف تجهیزات موجود و اصلاح تعرفه صورت گیرد.

به گفته او این سازمان علمی مردم نهاد همان‌طور که تاکنون پیگیر منافع ملی کشور در این صنعت بوده آمادگی کامل خود را برای ارائه راهکارهای مبتنی بر مفروضات واقعی جهت توسعه و استفاده از ظرفیت‌های موجود اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: به رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، در مصوبه هیات دولت هیچ‌گونه اشاره‌ای به جهت تعیین تکلیف فعالان سابق این صنعت نشده به طوری که در شرایط موجود، تمام این صنعتگران با سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان بلاتکلیف بوده و با محدودیت مواجه می‌شوند.

او با بیان این‌که از مصوبه چنین برمی‌آید که وزارت نیرو تنظیم‌کننده و مشوق هیات وزیران در این تصویب نامه بوده است، اظهار کرد: مستندات غیرکارشناسی به کارشناسان وزارت نیرو درباره تعرفه موجب اقناع اذهان عمومی بویژه فعالان صنعت نبوده و این مصوبه همانند سدی عظیم در راه صنعت و تولید کشور است.

عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران با تاکید بر این مساله که رشد مصرف برق صنعتی نمایانگر رشد اقتصادی هر کشور است، تصریح کرد: تعیین تعرفه خاص برای یک صنعت مثل استخراج رمزارزها بر مبنای اختلالات غیرعلمی مانند سوددهی یا میزان درآمد و بدون توجه به فاکتورهای متغیر موثر در تولید و ریسک‌پذیری در این صنعت، برای کل صنعت و اقتصاد کشور خطرناک است که جایگزین روش‌های معمول و قانونی اخذ سهم کشور از هر فعالیت اقتصادی توسط ابزار مالیات شده است.

به گفته آشتیانی، امکان فعالیت از عموم بخش خصوصی صنعت استخراج کاملا سلب شده است، به نحوی که اجرای مصوبه و تعرفه‌های اعلامی نتیجه‌ای جز ریشه‌کنی این صنعت یا انحصار برای اقشاری خاص به همراه نخواهد داشت.

چندی پیش سخنگوی صنعت برق از تعیین قیمت برق استخراج رمزارزها خبر داد و گفت: این نرخ در هشت ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و در چهار ماه گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور، دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود و استفاده این مراکز از برق در ۳۰۰ ساعت سال که ساعات اوج بار است و قبلا توسط وزارت نیرو ابلاغ شده، ممنوع است.

بر این اساس، در صورتی که این متقاضیان به صورت مجتمعی و با ظرفیت بالا فعالیت کنند، تا ۲۰ درصد تخفیف در سطوح انتقال به آن‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین درصورتی که از استخرهای داخلی نیز استفاده کنند تا ۱۵ درصد تخفیف بیشتر شامل حال این مشترکان می‌شود.

پاداش برای معرفی استخراج غیرقانونی

همچنین برای کسانی که نسبت به شناسایی و اعلام مراکز غیرمجاز رمزارز اقدام کنند، نیز پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است که معادل ۲۰ درصد خسارت وارده توسط این مراکز به شبکه خواهد بود و با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق نیز براساس قوانین موجود برخورد و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

استخراج رمزارزها از جمله بیت‌کوین در حالی در کشورمان قانونی شده که خرید و فروش و معامله آن کماکان توسط تمامی افراد ممنوع است، هرچند که برخی افراد به صورت غیرگسترده اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین می‌کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران وزارت نیرو برق صنعت سرمایه رهبر معظم انقلاب اقتصاد دولت رشد درآمد اقتصاد کشور مالیات بخش خصوصی خرید و فروش ایران بخش خصوصی وزارت نیرو ارزهای دیجیتال رمز ارزها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ توسعه و تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سال‌های اخیر، دو کشور را به سوی مشارکت راهبردی در این حوزه سوق داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیران ارشد بخش‌های انرژی، نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و علم فناوری ایران و روسیه، در نشستی تخصصی با عنوان «مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز - علم و فناوری»، راه‌های تعمیق همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور به منظور اثرگذاری بر محیط بین‌الملل را بررسی کردند.
پاول کوزنتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه در این نشست به نقشه راه همکاری‌های فناورانه بین دو کشور اشاره کرد و گفت: زمینه‌های همکاری در این بخش تهیه شده است و شرکت‌های زیادی از روسیه با طرف‌های ایرانی در حال مذاکره و رایزنی هستند.
مرتضی شاه‌میرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز که بصورت برخط در این نشست حضور داشت، از رشد شتابان همکاری‌های دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری، تکمیل زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات و تولید محصولات پتروشیمی خبر داد و افزود: در حال حاضر هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی بویژه پتروشیمی وجود ندارد.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز به اهتمام جدی رهبران دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط تهران و مسکو اشاره و تاکید کرد: این سطح از همکاری‌ها متاثر از رویکرد مشترک دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی است.
ادوارد آندرونیکوویچ موسایدا، مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که تحریم شده گفت: با این وجود در همه فناوری‌های روز جهان، از جمله در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جزء ده کشور اول دنیاست.
وی افزود: در دوسال گذشته که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و غربی از روسیه خارج شدند، همکاری ما با ایران بطور جدی گسترش یافته و با کمک متخصصان ایرانی، که در این صنعت بسیار قوی هستند، توانستیم تاسیسات زیرساختی را تکمیل و جای خالی غربی‌ها را پر کنیم.
ایکبال گولیف، معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی روسیه نیز با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی تنها به نفت و گاز و پتروشیمی محدود نمی‌شود گفت: این همکاری‌ها انرژی صلح آمیز هسته‌ای را نیز در بر می‌گیرد.
این مقام روسی تاکید کرد: این همکاری‌ها اکنون به سطح جدیدی رسیده و مسیر تعاملات دوجانبه در عرصه‌های گوناگون، به ویژه در حوزه انرژی، به نحوی ترسیم شده که بتوانند در سطح جهان اثرگذار باشند.
گولیف افزود: دوکشور دارای بیشترین ذخایر شناخته شده نفت و گاز هستند و در کنار آن، از دانش، فناوری و تجربه لازم برخوردارند. این مزیت‌ها، روسیه و ایران کشور‌هایی تعیین کننده در حوزه انرژی تبدیل کرده است.
————-
مصاحبه‌ها
۱-ادوارد موسایدا - مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه
۲-ایکبال گولیف - معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی در روسیه

دیگر خبرها

  • آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر تا اطلاع ثانوی سرخ
  • برد یک نیمه‌ای پرسپولیس مقابل صنعت نفت
  • برد یک نیمه ای پرسپولیس مقابل صنعت نفت با یک مصدوم
  • بازدیدمعاون وزیر صمت از ۲ واحد صنعتی درمشهد
  • گل اول پرسپولیس به صنعت‌ نفت + فیلم
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله ایران
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • تعرفه روانشناسی در سال ۱۴۰۳
  • هزینه هر جلسه ویزیت روانشناسان در ۱۴۰۳