Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیستم‌های دولتی برای ارتباط با دانشگاه‌ها سست عمل می‌کنند.

محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با تاکید بر مولفه‌های پژوهش‌های کاربردی اظهار کرد: ارتباط با صنعت موضوعی چند وجهی است. دانشگاه‌ها باید در همه وجوه مورد نظر فعال شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت، فرصت‌های مطالعاتی، کارآموزی و مهارت‌افزایی دانشجویان، از ابزارهایی است که می‌تواند ارتباط دانشگاه با صنعت را گسترش دهد.

وی افزود: خوشبختانه در یکسال گذشته در اکثر این موارد دانشگاه‌ها فعال شدند. در بحث رصد اشتغال دانشگاه‌ها کمک کردند و از نتایج مثبت آن این بود که دریافتیم 3.5 درصد اشتغال‌پذیری دانشجویان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: موضوع رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان ادامه خواهد داشت. دانشگاه‌ها می‌توانند از پتانسیل فارغ‌التحصیلان و نظرات آنها در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

سیف اضافه کرد: همچنین مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها را گسترش دادیم، تقریبا همه دانشگاه‌ها ساختار مناسبی را تعریف کردند تا مهارت‌های تخصصی، شغلی و حرفه‌ای دانشجویان هر روز نسبت به گذشته بهتر شود. دوره‌های کوتاه‌مدت با صنایع در برخی از دانشگاه‌ها در حال برگزاری است. آمارها نشان می‌دهد که دوره‌ها دو برابر شده است. این دوره‌ها در کسب‌وکار آینده دانشجویان تاثیر‌گذار است و می‌تواند باعث بهبود اشتغال شود.

وی درباره آسیب‌پذیری طرح مهارت افزایی و گنجاندن دوره‌های بی‌خاصیت در آن اظهار کرد: ما هم این دغدغه را داشتیم و برخی از دانشگاه‌ها فقط ظاهر کار را انجام دادند و مطالب دانشگاهی و نظری در دوره‌ها گنجاندند. راه‌حل این نقص استفاده از مشارکت دستگاه‌های اجرایی، صنایع، شرکت‌های خصوصی و دولتی در برگزاری دوره‌ها است. اینگونه نیازهای بازارکار هم برطرف می‌شود و دانشجویان می‌توانند مهارت‌های کاربردی را فرا گیرند. از وزارت‌خانه و شرکت‌های خصوصی در این زمینه درخواست می‌کنیم که با دانشگاه‌ها برای برگزاری این دوره‌ها ارتباط بگیرند.

پایش قراردادهای ارتباط با صنعت

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پایش قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها یکی دیگر از اولویت‌های مهم است، تا سال قبل آمار خوبی در این زمینه وجود نداشت، اطلاعات پراکنده بود، سال قبل برای اولین بار این پایش انجام و شاخص‌های ‌جدیدی تعریف شد. خوشبختانه اکثر دانشگاه‌ها در این زمینه همکاری کردند و اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار دادند. روند انعقاد قراردادها، مبلغ قراردادها، تعداد استادان درگیر در قراردادها روبه رشد است. گزارش جدید پایش قراردادها به‌زودی منتشر می‌شود.

سیف اعلام کرد: اکنون دیگر در کنار مقالات شاخص‌های جدیدی در نظر گرفته می‌شود که شامل همین موارد گفته شده است، دانشگاه‌ها هم در این مسیر تلاش می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه برخی از دانشگاه‌ها معتقدند که هنوز ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها سیستماتیک نیست، گفت: طبیتا این دغدغه وجود دارد و به نظرم نباید هیچ‌گاه از این دغدغه دست برداشت چراکه به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه به وضعیت ایده‌آل برسیم. چون جامعه، فناوری‌ها و تکنولوژی مدام در حال تغییر است در این مسیر نقش دانشگاه‌ها هم باید مدام تغییر کند و با این تحولات هماهنگ باشد.

اجرای طرح تحول در دانشگاه‌ها

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سال‌جاری طرحی به نام طرح تحول برای همکاری‌های جامعه و صنعت تعریف کردیم تا بتوانیم به صورت جامع به این دغدغه توجه کنیم. خوشبختانه این طرح به تایید وزیر علوم هم رسید و ابلاغ شد. در این طرح قدم‌های اجرایی مختلفی شامل 44 برنامه تعریف شده است، امیدواریم که بتوانیم برنامه‌ها را به طور متوازن جلو ببریم، خیلی از برنامه‌ها مانند رصد اشتغال، پایش قرارداد، مهارت افزایی در حال انجام است. اگر این برنامه‌ها به درستی پیش رود و دانشگاه‌ها همراهی کنند تحولات عظیمی را شاهد خواهیم بود. اما این دغدغه را هم همیشه باید داشته باشیم که بهتر از این می‌توان بود و همواره باید فکر کنیم که چه می‌توانیم انجام دهیم.

سیف در پاسخ به اینکه به نظر شما طرف مقابل جامعه و دولت چقدر برای استفاده از دانشگاهیان علاقه‌مند است؟ بیان کرد: علی‌رغم مشکلات کشور به نظر می‌آید که بحث علم، دانش و فناوری تقریبا یکی از اولویت‌های جدی کشور است و محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه مزید بر علت است و ما را با سرعت بیشتری به سمت استقلال علم و توانمندسازی علمی کشور سوق می‌دهد. فکر می‌کنم اکنون فضایی حاکم شده که دانشگاه‌ها می‌توانند اثرگذاری بیشتری را برجای بگذارند.

وی اضافه کرد: در این مسیر متاسفانه سیستم‌های دولتی کمی سست عمل می‌کنند و به نظر می‌آید که همگی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید از دانشگاه‌ها استفاده کنند. باید بتوانیم روش‌هایمان را با هم یکسان کنیم و به روش‌های کاراتر دست یابیم.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که در این مسیر فقط سخنرانی می‌شود ولی در عمل سیاست‌ها اجرایی نمی‌شود، گفت: متاسفانه آن‌چیزی که هدف‌گذاری می‌شود، به طور کامل اجرایی نمی‌شود ولی نباید این مساله را فراموش کرد که بخش مهمی از سیاست‌ها در حال اجرا است. باید توجه داشته باشید که بسیاری از برنامه‌های کنونی حتی تا 2 سال پیش هم اجرایی نمی‌شد. به‌زودی شاهد تحولات بزرگی خواهیم بود. البته می‌دانیم که از تمام ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و حتما می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد، ان‌شاءلله در آینده‌ای نزدیک این اهداف محقق خواهد شد.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: هفته پژوهش طرح تحول دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدامین ولی‌زاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: معاونت بهداشت استان توانست ۸۲ درصد جامعه هدف این طرح را تحت پوشش قرار داده و فشار خون و قند خون آنها را پایش کند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که پوشش ۷۰ درصدی در ابتدای اجرای طرح برای استان پیش بینی شده بود.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربیاز نظر تعداد رتبه دهم کشوری بعد از چند دانشگاه مادر را کسب کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: سال گذشته ۱۷ پروژه بهداشتی شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع سلامت جهت ارائه خدمات سطح یک بهداشتی اضافه شد.

ولی زاد گفت: همچنین در سال گذشته ۹ مرکز خدمات جامع سلامت به شبانه روزی ارتقا پیدا کردند .

وی با اشاره به انتخاب نقده از استان آذربایجان غربی به عنوان مجری برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع شهری افزود: در این خصوص نیز موفقیت های خوبی در این شهرستان حاصل شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته همچنین چهار مرکز سراج برای رفع مشکلات روان در شهرهای ارومیه، ماکو، مهاباد و میاندوآب راه اندازی شد که شامل مراکز خدمات جامع سلامت روان جامعه نگر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: رتبه برتر در رویداد جوانی جمعیت در کشور توسط این دانشگاه در سال گذشته کسب شد و تربیت کنشگران جمعیت برای اولین بار در کشور در معاونت بهداشتی استان اجرا شد.

ولی زاد گفت: ۱۱ نفر از اساتید هیات علمی این دانشگاه از نظر استناد مقالات، جزو دانشمندان برتر ۲ درصد استنادی دنیا در سال گذشته قرار گرفتند و این نسبت به سال پیش ازآن ۲ برابر شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از نظر رتبه تایمز در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور بعد از تبریز که در بازه ۵۰۱ تا ۶۰۰ دارای رتبه اول است، به اتفاق ۹ دانشگاه دیگر در بازه ۶۰۱ تا ۸۰۰ رتبه دوم را دارد که با توجه به این امر، جزو ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی برتر از نظر رتبه بندی تایمز هستیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با ۴۳۰ نفر هیات علمی نزدیک به پنج هزار دانشجو دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: انتخاب دانشگاه به عنوان همکار برتر ثبت تروما در کشور در سایه فعالیت همکاران در رجیستری ثبت تروما از دیگر افتخارات کسب شده در سال گذشته است .

 

دیگر خبرها

  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • ۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • ارتباط رادیویی داوران در تمام بازی‌های لیگ برتر
  • هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران با ۱۸۰۰ شرکت‌کننده آغاز به‌کار می‌کند
  • آذربایجان‌غربی در جمع ۱۰ استان برتر اجرای طرح پایش ملی سلامت قرار گرفت