Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی که بیش از یک سال پیش در زندان آمریکا بازداشت شده بود، این روزها در انتظار هماهنگی‌های نهایی برای آزادی است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در دنیایی که «علم» حرف اول را در آن می‌زند و حتی بسیاری از مراودات سیاسی و اقتصادی کشورها از طریق دیپلماسی علمی صورت می‌گیرد؛ در دنیایی که علم و فناوری مرز نمی‌شناسد و مردم کشورها از طریق پیشرفت علمی با یکدیگر در ارتباط هستند، تصور کنید دانشمندی که به دنبال کشف دانش جدید برای رفاه بیشتر بشر است به جرم همین علم آموزی و کسب علم بازداشت شود؛ نه بتواند ارتباطی با دیگران داشته باشد، نه اینکه از خانواده‌اش خبری داشته باشد، حتی نتواند از فوت مادرش مطلع شود؛ تصور کنید تمام این ظلم‌های ناحق به یک دانشمند هم از سوی افرادی صورت بگیرد که مدعی حقوق بشر هستند و در سخنرانی‌های‌شان گلو برای حقوق بشر پاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان آنجایی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم این‌ها اصلا تصور نیست و در واقعیت رخ داده است.

بیشتر از یک سال از دستگیری دانشمند ایرانی در زندان آمریکا می‌گذرد، حال روحی و جسمانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شود اما خبری هم از آزادی‌اش نیست.

مسعود سلیمانی دانشمند یک درصد برتر جهان در راستای اهداف بشردوستانه فعالیت می‌کرد اما آمریکایی‌ها این دانشمند را دستگیر کردند

* ماجرای مسعود سلیمانی؛ از دستگیری تا روزهای سخت دوری از خانواده

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که بیش از یک سال پیش برای انجام تحقیقات در یک فرصت مطالعاتی به کشور آمریکا سفر کرد اما لحظاتی پس از فرود هواپیما در فرودگاه آمریکا، ماموران فدرال آمریکا این دانشمند را دستگیر کرده و به بازداشتگاه منتقل کردند.

علت دستگیری را جاسوسی عنوان کردند در حالیکه هیچ گونه مدرک و سندی مبنی بر جاسوسی دانشمند ایرانی وجود نداشت و همچنان هم ادله‌ای دال بر جاسوسی وی وجود ندارد.

حتی از این استاد خواسته بودند تا به جرم انجام نداده اقرار کند و بگوید که به دنبال دور زدن تحریم‌های علیه ایران بوده است اما وی سختی زندان و دوری از خانواده را تحمل کرد ولی تسلیم خواسته استکبار نشد.

به طوریکه به گفته برادرش، این دانشمند ایرانی وضعیت روحی و جسمانی خوبی نداشت و در حال حاضر هم در شرایط خوبی به سر نمی‌برد،  از نظر تغذیه، وعده‌های غذایی از کیفیت خوبی برخوردار نبودند، چراکه او دارای بیماری (ibs)سندرم روده تحریک پذیر است و متأسفانه دولت آمریکا از رساندن دارو به او جلوگیری کرد، تا جایی که این دانشمند ایرانی به اختلال بینایی هم دچار شد.

شرایط به گونه‌ای بود که موضوع بیماری‌اش را از پدر و مادرش پنهان کردند اما مادرش پس از اطلاع از طریق یکی از بستگان،  ۲۴ ساعت پس از شنیدن این خبر دچار سکته مغزی شد و چند وقت بعد از دنیا رفت.

* آخرین خبرها از شرایط مسعود سلیمانی

منصور غلامی وزیر علوم درباره شرایط دانشمند ایرانی گفته است: تمام حقوق قانونی دانشمند ایرانی از زمانی که بازداشت شده است برعهده دولت آمریکا است و باید خسارت های مختلف روحی و جسمی این استاد برجسته ایرانی را پرداخت کنند.

البته محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس از آزادی وی خبر داده و با اشاره به اینکه موضوع دانشمند ایرانی یک پرونده حقوق بشر است، گفته: خوشبختانه پرونده در مراحل جمع بندی قرار گرفته است و با این وجود دانشمند ایرانی در مدت کوتاهی آزاد می شود.

محمدحسن نصرتی مدیر روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفته است: با توجه به پیگیری‌های مستمر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت منتظر اعلام نظر سیستم قضایی کشور آمریکا در خصوص پرونده دانشمند ایرانی هستیم، پرونده دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا پس از گذشت یکسال ناقص  بوده و پس از تکمیل برای رأی نهایی به دادگاه فرستاده می‌شود.

به گزارش فارس، محققان، دانشمندان، دانشجویان، اساتید و مردم ایران در انتظار پیگیری‌های مسؤولان برای آزادی دانشمند ایرانی هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی حقوق بشر استکبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است

مقامات آمریکایی مدعی شدند واشنگتن انتظار دارد پاسخ احتمالی اسرائیل به عملیات «وعده صادق» ایران علیه اراضی اشغالی، محدود و شامل اهدافی در خارج از ایران باشد.

به گزارش ایسنا، یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که آمریکا بر اساس ارزیابی مکالمات مقامات این کشور و رژیم صهیونیستی پیش از عملیات «وعده صادق» ایران، انتظار دارد که پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران محدود باشد.

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی در این باره گزارش داد که چهار مقام آمریکایی به شبکه ان‌بی‌سی گفتند مقامات این کشور انتظار دارند که گستره پاسخ اسرائیل به حمله روز شنبه ایران به اهدافی در اراضی اشغالی، محدود و احتمالا شامل حمله علیه نیرو‌های نظامی و «نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران» در خارج از ایران باشد.

در ادامه گزارش ان‌بی‌سی آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند با آمادگی اسراییل برای پاسخ به حمله احتمالی ایران در روز‌های گذشته، مقامات اسراییلی درباره گزینه‌هایی که برای پاسخ احتمالی در نظر داشتند، به مقامات آمریکایی توضیحاتی ارائه کرده بودند.

این مقامات آمریکایی تاکید کردند که درباره تصمیم نهایی اسرائیل و چگونگی آن توضیحی به آن‌ها داده نشده است و ممکن است گزینه‌ها پس از حمله شامگاه شنبه ایران تغییر یافته باشند. آن‌ها همچنین گفتند که مشخص نیست پاسخ این رژیم چه زمانی خواهد بود، اما هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

آن‌ها همچنین مدعی شدند که سناریو‌هایی که هفته گذشته برای پاسخ احتمالی ایران به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری آن در دمشق در نظر گرفته شده بود، شامل حمله‌ای محدود از سوی ایران تا حمله‌ای گسترده‌ای بود که منجر به خسارات و تلفات در اراضی اشغالی و تخریب تاسیسات این رژیم می‌‎شد.

طیف پاسخ‌هایی که اسرائیل می‌توانست به حمله احتمالی ایران بدهد نیز از هیچ گونه پاسخ نظامی تا حملاتی به داخل ایران متنوع بود.

این مقامات آمریکایی مدعی هستند به دلیل آن که حملات ایران منجر به کشته شدن ساکنان اراضی اشغالی یا ویرانی‌های گسترده نشده، اسرائیل ممکن است به سراغ گزینه‌های معتدل‌تری، مانند انجام دادن حملاتی در خارج از ایران برود.

سه مقام آمریکایی مدعی شدند که گزینه‌ها ممکن است شامل حملاتی در داخل سوریه باشد. این مقامات می‌گویند انتظار ندارند که پاسخ اسرائیل هدف قرار دادن مقامات ارشد ایرانی باشد، بلکه در عوض، هدف قرار دادن محموله‌ها یا انبار‌هایی خواهد بود که ادعا می‌شود قطعات پیشرفته موشکی، تسلیحات یا قطعات و تجهیزاتی که از ایران برای حزب‌الله فرستاده می‌شود.

مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن قصد مشارکت در این پاسخ نظامی احتمالی را ندارد. آن‌ها انتظار دارند که اسرائیل اطلاعات مربوط به اقداماتی را که انجام خواهد داد، از پیش با واشنگتن در میان بگذارد، به ویژه اگر برای آمریکایی‌ها در منطقه پیامد‌هایی منفی به همراه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟
  • پایان روزهای تلخ سردار آزمون در رم
  • ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • طلا وارد کانال جدید شد/ قیمت جدید طلا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت
  • (ویدیو) حاج آقا دانشمند: دوست دارم کنسرت بروم اما می‌ترسم
  • یک مقصد عجیب در انتظار پاسور تیم ملی والیبال
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
  • جزئیات دستگیری زورگیران پل صدر و ماجرای تیراندازی