«مادران»، مخاطب خاص این روزهای سینما
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۱۱۸۹
وقتی مادران در فضاهایی مثل تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع قرار بگیرند، آمادگی روحی پیدا میکنند برای اینکه فرزندانشان را اینطور، انقلابی و آماده تربیت کنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فقط 6 ماه است دور هم جمع شدهاند اما به اندازه 6 سال کار مفید فرهنگی اجتماعی انجام دادهاند و به اندازه 60 سال هم ایده و برنامه خلاقانه و بهروز دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی گروه گردشگری، حامی سینمای کودک و نوجوان میشود
«راستش را بخواهید، از ساختهشدن چنین فیلمی اطلاع نداشتم اما با تبلیغات بهموقعی که در فضای مجازی انجام شد و تیزر معرفی فیلم که قبل از اکران در گروههای مجازی منتشر شد، فرصت خوبی در اختیار علاقهمندانی مثل ما قرار گرفت که بتوانیم برای حمایت از این فیلم برنامهریزی کنیم. ما در فضای مجازی یک گروه گردشگری خانوادگی با بیش از هزار عضو داریم. 6 ماه قبل که این گروه را با 30 نفر تشکیل دادم، هدفم این بود که با برنامههای گردشگری و کوهنوردی و...، نشاط را به خانهها و جمع مادران بیاورم. چون مادر خانواده که فعال و شاد و بانشاط باشد، همه خانواده و بهویژه فرزندان هم به تبعیت از او پرنشاط میشوند. خوشبختانه با استقبال خوب مادران و خانوادههایشان، گروه ما بهسرعت گسترش پیدا کرد و توانستیم برنامههای خوبی هم برای خانوادهها اجرا کنیم.»
«فاطمه اشرفی قِهی» در ادامه میگوید: «در این گروه گردشگری، توجه ویژهای هم به گروه سنی کودک و نوجوان داریم. دو هیئت پسران و دختران «مهدییاور» ازجمله زیرمجموعههای گروه ماست که هرکدام حدود 200 عضو اغلب کودک و نوجوان دارند و ما به مناسبتهای مختلف برایشان برنامه ترتیب میدهیم. با این تفاصیل، در گروه ما بستر لازم برای شکلگیری یک حرکت مردمی درجهت حمایت از یک فیلم نوجوانانه انقلابی آمادهبود.»
خودت نمیتوانی به سینما بروی، یک نفر دیگر را مهمان کن
«محتوای فیلم منطقه پرواز ممنوع کاملاً منطبق بر اهداف گروه ما بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم دستهجمعی به تماشای فیلم برویم. در قدم اول، برای 60 نفر بلیط رزرو کردم. وقتی با استقبال خانوادههای عضو گروه، تعداد متقاضیان طرح تماشای دستهجمعی فیلم بیشتر شد، سالن 250 نفری سینما «شکوفه» را برای این کار در نظر گرفتم اما ماجرا ادامه داشت. تا روز اجرای برنامه، آنقدر به تعداد علاقهمندان اضافه شد که با هماهنگی مدیریت سینما، سالن 450 نفریشان در اختیار گروه ما قرار گرفت و از این میان فقط 50، 60صندلی خالی ماند.»
گروه گردشگری مادرانه داستان ما علاوهبراینکه توانستند در روزهای رکود سینما و اکران فیلم ها با تعداد انگشت شمار تماشاگر، با سالن تقریبا پُر از فیلم منطقه پرواز ممنوع استقبال کنند، موفق شدند پای گروه دیگری از بانوان را هم به سینما باز کنند: «مدتی قبل که فراخوان برنامه خانوادگی سینما برای تماشای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» را در فضای مجازی منتشر کردهبودم، یک گروه خیریه تماس گرفتند و گفتند اگر بانی باشد، ما هم دوست داریم گروهی از زنان سرپرست خانوار تحتپوششمان را برای تماشای این فیلم با گروه شما همراه کنیم. این پیشنهاد، جرقهای در ذهنم ایجاد کرد و در فراخوان برنامه نوشتیم: «حالا که نیت ما، حمایت از یک فیلم ارزشمند است، اگر خودمان هم به هر دلیلی – مثلاً داشتن فرزند کوچک – نمیتوانیم برای تماشای فیلم به سینما برویم، بیاییم با تقبل هزینه بلیط، یک یا چند نفر را به جای خودمان به سینما بفرستیم.» خوشبختانه 20 بانوی محترم سرپرست خانوار از همین طریق به تماشای آن فیلم نشستند.»
شهدای مدافع حرم، 17 مهمان ویژه برایمان فرستادند
اما در میان 410 نفری که این بار برای تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع در سالن سینما حضور داشتند، حساب 17 نفر، از بقیه جدا بود. خانم اشرفی درباره مهمانان ویژهای که به این جمع فرهنگدوست، روشنی و برکت دادهبودند، اینطور میگوید: «تجربه خوشایند حضور مادران سرپرست خانوار در برنامه قبلی باعث شد این بار هم از اعضای گروه بخواهم چنانچه نمیتوانند خودشان با ما در تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع همراه باشند، با پرداخت هزینه بلیط، مادران سرپرست خانوار و فرزندانشان را به تماشای این فیلم مهمان کنند. الحمدلله این بار با مشارکت دوستان، هزینه بلیط 60 مهمان فراهم شد. این بار من به آن گروه خیریه تاکید کردم با توجه به درجه سنی این فیلم، مادرانی را برای این برنامه انتخاب کنند که دارای فرزند نوجوان هستند. مسئول آن گروه تا این حرف را شنید، گفت: اتفاقاً ما در خدمت یک گروه از فرزندان شهدای مدافع حرم هم هستیم. بهاینترتیب با لطف خدا توانستیم میزبان 17 نفر از فرزندان عزیز شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون هم باشیم و همراه آنها به تماشای فیلم بنشینیم.
در پایان فیلم، گپوگفت کوتاهی هم با این بچهها داشتم. خیلی از فیلم خوششان آمدهبود، بهویژه از قسمتی که یوزپلنگ وارد قصه میشود. پرسیدم: از اینکه یکی از شخصیتهای فیلم، هموطن شما بود، خوشتان آمد؟ با خوشحالی گفتند: بله، خیلی خوب بود. یکیشان هم در آن میان گفت: خاله! میشود ما را یک بار هم استخر ببرید؟ گفتم: بله، انشاالله. به لطف خدا و با همکاری گروهی از دوستان چند روز بعد موفق شدیم با ترتیبدادن برنامه استخر برای این عزیزان، روز شاد و پرنشاطی را برایشان رقم بزنیم.»
حس میکردم شهدا هم در سالن سینما کنار ما حضور دارند
هیچ هدیه دیگری نمیتوانست خستگی خانم فعال این داستان را اینطور رفع کند و به او انگیزهای مضاعف بدهد: «به شهدا و بهویژه شهدای مدافع حرم علاقه خاصی دارم و معتقدم همین برنامه هم مدیون دعای شهدا بوده چون همیشه از آنها خواستهام کمک کنند مسیر حرکتمان مسیر درستی باشد و پرچمی که برداشتیم را بتوانیم به پرچم امام زمان(عج) گره بزنیم. همیشه دعای من این است که خدایا کمک کن بچههایمان، از «سرداران» سپاه امام زمان(عج) باشند، چرا «سرباز»؟ باور کنید آن روز که همراه با خانوادهها و بچههای گروه به تماشای فیلم رفتهبودیم، چند بار از هیجان و شوق گریهام گرفت. در دلم میگفتم: خدایا! یعنی میشود به ثمر رسیدن این بچهها و عاقبت بخیر شدنشان را ببینیم. آن روز در جمع شاد بچهها، حس میکردم شهدا هم حضور دارند. انگار رضایت خدا و لبخند رضایت امام زمان(عج) و شهدا را حس میکردم. ما آن روز به نیت شادی روح شهدای 17 شهریور سال 57 برای تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع در سینما «شکوفه» در میدان شهدا دور هم جمع شدهبودیم. خب، وقتی ما به یاد شهدا کاری انجام میدهیم، مگر میشود آنها نیایند و حمایتمان نکنند؟»
فیلمی که یادمان آورد باید بچههایمان را انقلابی تربیت کنیم
از واکنش بچهها که میپرسم، فاطمه اشرفی میگوید: «اغلب بچهها از تماشای فیلم خوشحال و هیجانزده شدهبودند. دختر خانمی به من گفت: خیلی فیلم خوبی بود. مثل بعضی فیلمهای بی سر و ته نبود که متوجه نشویم آخرش چه شد. خیلی از تماشای فیلم لذت بردیم و به ما نشاط و انگیزه داد. البته واکنش بچهها نسبت به فیلم، با توجه به ویژگیهای شخصیتیشان متفاوت بود. بچهای بود که از بخشهایی از فیلم ترسیدهبود اما در همان سالن، بچهای هم داشتیم که چون مادر و پدرش او را انقلابی پرورش دادهاند و هر لحظه آماده رزم است، خیلی هم از تماشای فیلم لذت بردهبود.»
او که خود مادر 3 فرزند 22، 18 و 7 ساله است، اعتقاد دارد جای فیلمهایی مثل منطقه پرواز ممنوع در سینمای ما حسابی خالی است: «چند وقت قبل حدود 100 نفر از بچهها را به موزه شهدا بردهبودم. دوست دارم آنها را با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا کنم. اما حالا متوجه شدهام مجموع تلاشهای فرهنگی افرادی مثل من، قابل مقایسه با یک فیلم انقلابی و ارزشی مثل فیلم منطقه پرواز ممنوع نیست. وقتی این نگاه ارزشی در قالب یک فیلم نوجوانانه جذاب ارائه میشود، نهفقط در ذهنشان ماندگار میشود بلکه انگار با پوست و گوشت و خونشان آمیخته میشود.»
مادران، مخاطب خاص فیلم نوجوانانه این روزها
«این قبیل فیلمها، تاثیرش را روی مادران هم خواهد گذاشت. من معتقدم ما باید فرهنگ جهاد و شهادت را به مادران هم انتقال دهیم. این اعتقاد من است. همین حالا اگر حکم جهاد دادهشود، خود من این آمادگی را دارم که پسر 22 سالهام را به میدان بفرستم. وقتی مادران در فضاهایی مثل تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع قرار بگیرند، آمادگی روحی پیدا میکنند برای اینکه فرزندانشان را اینطور، انقلابی و آماده تربیت کنند. همه ما دعا میکنیم فرزندانمان سرباز امام زمان(عج) شوند. خب، سرباز چطور تربیت میشود؟ باید از نوجوانی، قوی و آماده بار بیاید.
ما مصداق زیبایی از این موضوع را در همین فیلم دیدیم؛ آنجا که آقامصطفی تمرینات میدانی و عملی ویژهای را برای بچهها در نظر میگیرد. واقعاً آرزو کردم کاش ما هم در گروهمان چنین مربی داشتیم که با این قبیل آموزشها و تمرینات عملی، پسران و دختران «مهدییاور» تربیت میکرد. خلاصه که ما باید از همین حالا و از نوجوانی، فرزندانمان را برای سربازی امام زمان(عج) پرورش بدهیم. ببینید، وقتی برنامه کوه میگذاریم، بعضی از مادران میگویند: وای، هوا سرده... میگویم: مگر رزمندگان ما در دفاع مقدس در سرمای کردستان نمیجنگیدند؟ مگر غواصان ما در آبهای یخ عملیات نمیکردند؟... اما کافی است همین موارد در قالب فیلم ارائه شود. حتماً همین مادران هم از آن تأثیر میپذیرند. امیدوارم فیلمهایی مثل منطقه پرواز ممنوع بیشتر ساختهشود. دعا میکنیم خداوند به سازندگان این فیلم، توان و قدرت، ایدههای خوب و خلاقیت عطا کند تا بتوانند این راه را ادامه دهند. ما هم انشاءالله پشت آنها هستیم و حمایتشان میکنیم.»
اشرفی میگوید اعضای گروه گردشگریشان قصد دارند روز جمعه 15 آذر ساعت 10 صبح هم برای دومین بار به همراه خانواده در سینما «شکوفه» میدان «شهدا» به تماشای فیلم منطقه پرواز ممنوع بروند. آنها یک گروه مجازی هم به نشانی ble.im/join/MWYwYjcwYj در اپلیکیشن «بله» راه انداختهاند تا هرکس که دوست دارد، بتواند با این گروه همراه شود یا با تقبل هزینه بلیط، خانوادههای کمبضاعت یا بیبضاعت را به تماشای این فیلم مهمان کند.
منبع: خبرگزاری فارسمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فیلم منطقه پرواز ممنوع سینمای ایران مادران شهدای مدافع حرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضایمجازی در سیطره برنامههای رسانهملی
نشستی که با حضور محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسن عابدینی معاون امور استانها، علی بخشیزاده معاون صدای رسانهملی، محمد کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی، سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما، حسین قرائی مدیرکل روابطعمومی، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و مدیران شبکههای رادیویی فرهنگ، صبا و پیام برگزار شد. دقیقترین نظرسنجیهامحسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ابتدای ارائه گزارش خود پیرامون مخاطبان نوروز و رمضان، با اشاره به فعالیتهای مرکز تحقیقات بهعنوان یکی از قدیمیترین مراکز افکارسنجی عنوان کرد: نظرسنجی مرکز تحقیقات هم مثل تمام جهان، به دو صورت انجام میشود؛ یکی از آنها نظرسنجی مقابل منازل است که براساس استانداردهایی که داریم، جلو میرویم. مسائل مرتبط به تلویزیون به لحاظ نبود حساسیتی که در حوزه مسائل سیاسی وجود دارد، به شکل تلفنی و در منازل و به شکل شفاف انجام میدهیم. یکی ازمعیارهای مراکز نظرسنجی در ایام انتخابات است. بهنوعی میگوییم شب قدر مراکز تحقیقی و افکارسنجی در انتخابات است. برهمین اساس، در انتخابات اخیر، عددی حول ۷.۴۱درصد را در مورد مشارکت مردم در انتخابات اعلام کردیم که با نتایج واقعی اختلاف اندکی داشت. درسنجش مخاطب هر دو هفته یک بار میزان مخاطب را میسنجیم و اگر یک سریال یک ماه پخش آن به طول بینجامد، در هر دو هفته نظرسنجی دوباره انجام میدهیم. از آنجا که بررسی همه برنامههای تلویزیون هزینهبر است، برنامههای شاخص به ما اعلام میشود تا به صورت حضوری آن را مورد بررسی قرار دهیم. دقیقترین نظرسنجیها ، به شکل فصلی و به صورت حضور در مقابل درب منازل انجام میشود.
«نونخ» پرمخاطبترین سریال شد
وی ادامه داد: بهتازگی اظهاراتی از من منتشر شد که شبکههای معاند روی آن مانور دادند. میخواهم در این فرصت قدری درباره آن توضیح بدهم. در آخرین نظرسنجی که داشتیم، کلیت میزان مخاطب ۶۶ درصد است که شامل نظرسنجی پیغامگیران ما در تهران و مراکز استان میشود. نمیتوان انکار کرد که مخاطب تلویزیون در شهرستانهای تابعه و روستاها بیشتر است. بر این اساس، میزان مخاطب در شهرستان ۶۹/۹درصد و میزان مخاطب در روستاها ۷۸/۷درصد بوده است. اگر بخواهیم همه را بسنجیم باید به شکل میلیاردی هزینه کنیم. در نظرسنجی مرتبط با انتخابات هم این را دیدیم که مخاطبان شهرستانها نسبت به تهران بیشتر هستند. بهطور کلی در همه آیتمهای نوروز و رمضان، ۸درصد افزایش مخاطب داشتهایم. البته معتقدم که دشمن میخواهد دشمنی کند و از تیتر خاصی استفاده کرد. امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، به ندرت آمارهایش به ۱۰ درصد میرسد؛ بهعنوان مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲/۵ میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸ درصد میشود. امروز قتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم. رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما با اشاره به اولین نظرسنجی انجام شده در سال جاری، عنوان کرد: طبق نظرسنجیهای انجام شده، سریال نون خ با ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین سریال بوده است. این مجموعه سال گذشته مخاطبی حدود ۳۱/۴ درصد داشت که امسال بالاتر رفته است. ما در همه آیتمها بهجز برنامههای شب قدر رشد داشتیم. مساله شب قدر و ریزش مخاطب برای ما جای خوشحالی است چون به این معناست که بهدلیل تعطیلات، مردم بیشتر فرصت رفتن به مساجد و هیاتها را داشتهاند. وی در ادامه با بیان آمار سریالهای نوروز و رمضان، تصریح کرد: سریال زیرخاکی با ۲۴/۹ درصد، هفت سر اژدها با ۲۲/۵ درصد و رستگاری با ۱۵/۹ درصد مخاطب ثبت شدهاند. در مورد برنامههای افطار، برنامه محفل با ۲۷/۹ درصد، زندگی پس از زندگی ۲۷/۱ درصد پرمخاطب بود که بعد از آن برنامه هلال قرار داشت. این را هم بگویم که رکورد مخاطبان سال قبل برنامه زندگی پس از زندگی امسال توسط خود برنامه زده شد. برنامه محفل هم از ۱۹/۷ به ۲۷/۹ رسید. در مورد برنامههای سحر هم، پربینندهها مربوط به شبکههای استانی بود که گویای تمایل مردم به پیگیری سحر از شبکههای استانی خودشان بوده و طبیعی هم هست. شبکههای استانی با ۱۴/۳درصد(پرمخاطبترین برنامه سحرگاهی شبکههای استانی) و بعد از آن برنامه ماه خدا با ۹/۴درصد پربینندههای سحر بودند. شاکرینژاد در توضیح مخاطبان تلویزیون و آمارهای اعلام شده هم اینطور بیان کرد: در نظرسنجیها کلیت را میسنجیم و مخاطبان ۱۲سال به بالا را لحاظ میکنیم. در نظرسنجیها از افراد میپرسیم که چقدر تلویزیون میبینند. ارقام بالای ۱۵دقیقه در زمره مخاطبان قرار میگیرند. اگر هم تلویزیون نبینند، چرایی آن را جویا میشویم.
نگاه جهانی و امتی
سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما هم در ادامه این نشست گفت: آنچه در نوروز و رمضان روی آنتن تلویزیون رفت، گویای تلاش و زحمت شبکهها بود. برخی سریالها مثل زیرخاکی و رستگاری به پایان رسید و بقیه ادامه دارد. شبکههای ما برای سال تحویل برنامه تدارک دیده بودند که همه در جریان هستند. امسال قله برنامهها محفل و زندگی پس از زندگی بود اما برنامههای دیگری هم داشتیم. مثل هلال که با محوریت امت اسلامی بود. بهطور کلی، برای ماه رمضان ۱۰برنامه ویژه افطار، ۹برنامه ویژه سحر، ۱۵ ترتیلخوانی، ۵۰ ویژهبرنامه معارفی و ۱۶برنامه مناجات داشتیم. در این میان ۵۰ درصد برنامههای گفتوگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷درصد برنامههای گزارشی و ۵.۳درصد برنامههای پویانمایی داشتیم. در نوروز هم برنامههای متنوعی تدارک دیده بودیم. شبکه چهار با برنامه سرزمین شعر مورد اقبال قرار گرفت. تلاش کردیم در برنامههایمان به سراسر ایران فرهنگی توجه کنیم و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم.
تغییر مصرف رسانهای از تلویزیون به فضای مجازی
غفوری در پاسخ به برخی شبهات درباره کیفیت سریالها هم اینطور بیان کرد: در دوره جدید، ابتدا فیلمنامه به شکل کامل نهایی میشود و بعد، وارد تولید میشویم. آثار تولید شده با این رویکرد هنوز به آنتن نرسیده است. مثلا «هفت سر اژدها» از سیستم قدیم بوده. البته این را هم بگویم که کیفیت سریال میتواند اختلاف دیدگاه باشد. طبق اعلام آمار، احتمالا کیفیت نون خ امسال از سال قبل بهتر بوده اما حتما فرآیند جدید بر این مبناست که با فیلمنامه کامل وارد تولید شویم تا بهتر از قبل به ارتقای کیفی مجموعهها کمک شود. اینکه برخی میگویند چرا تلویزیون دیگر خیابانها را خلوت نمیکند، باید بگویم این مساله به فضای کلی مصرف رسانه در کشور و کل دنیاست که روزگاری تمام مرجع ما تلویزیون بود و حالا به شکل دیگری است. ما این روزها بخشی از وقتمان را در گوشی صرف میکنیم و مصرف رسانهای ما متفاوت از قبل شده است. در نتیجه مخاطب تلویزیون از سایر بسترها کم شده است. این در همه دنیا اتفاق افتاده است. الان شبکهای در دنیا نداریم که ۸۰ درصد مخاطب داشته باشد. در سایر رسانهها هم همینطورشده است. درست مثل تیراژ روزنامهها که نسبت به گذشته یه یکدهم رسیده است.در حقیقت مردم از بسترهای دیگری نیازمندیهای خود را تأمین میکنند. در مورد کارگردانان صاحبنام هم اینطور نیست که با ما همکاری نکنند. کارهای پخش شده و در دست تولید هم مؤید این مطلب است. ممکن است برخی هم با سایر فضاهای رسانهای همراه شوند. گاهی هم مراحل توافق طول میکشد. وی ادامه داد: البته خیلی از برنامههای نوروز یا رمضان همچنان ادامه دارد و باید این را بگویم که دو شبکه یک و سه، تا پایان سال خالی از سریال نخواهد بود. مجموعههای مختلفی در مراحل تولید هستند که به آنتن این دو شبکه میرسند. برخی نقد میکنند که تلویزیون گفته بود از سلبریتی استفاده نخواهد کرد. ما هیچ وقت نگفتیم، نمیخواهیم از سلبریتی استفاده کنیم. چیزی که از ابتدا اعلام کردیم این بود که حتما از حضور هنرمندان استقبال میکنیم اما با شرط رعایت شرایط خاصی که رسانه ملی دارد. در عین حال، حتما تلویزیون برای برنامههایی برنامهریزی میکند که اتکایی به سلبریتی هم ندارد. درست مثل برنامههای زندگی پس از زندگی و محفل. این را هم بگویم که برخی پلتفرمها نرخ تولید برنامهسازی و دستمزدها را به هم زدهاند اما تلویزیون به هر حال زایش داشته و چهرههای تازهای اضافه کرده است.
امتداد محتوای رسانه ملی
در ادامه این نشست، محمد کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی در بیان آمار بینندگان رسانه ملی در فضای مجازی گفت: مخاطبان از چند منبع میتوانند محتوای رسانه ملی را ببینند که امتداد محتواهای سازمان در پیامرسانهاست. چند نکته باید بگویم. وقتی میگوییم بازدید، این کلمه با بازدیدکننده فرق دارد. نکته دیگر اینکه محتواهایی که در مجازی منتشر شده، کوتاه و تقطیع شده است که به ازای اقتضائات آن منتشر میشود. یعنی آماری که میگویم مربوط به انتظار قطعاتی از سریال بوده که خودش نوعی مصرف رسانهای است. بهطور کلی ۵۵۰ هزار محتوای کوتاه در چهار پلتفرم مرتبط با برنامههای سازمان در رمضان و نوروز جمعآوری کردیم. بر این اساس، میزان بازدید مخاطبان از این محتواها در تلگرام ۱۷۳ میلیون، اینستاگرام ۱.۲میلیارد، ایتا ۸۵.۵میلیون و روبیکا ۱۳۹میلیون بازدید داشتهایم. از حیث برنامهها نیز میتوان گفت که محفل با ۴۰۵ میلیون بازدید، زندگی پس از زندگی با ۲۷۸میلیون، سال نو شبکه سه با ۱۱۸میلیون، برمودا در ایام عید ۱۰۳میلیون و شب عیدی شبکه دو با ۷۹میلیون بازدید در ردیف پرمخاطبترین برنامهها قرار داشتند.
۵۰ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون هم در ادامه مراسم اینطور بیان کرد: آمار تلوبیون در رابطه با مخاطبان خود تلوبیون معنا پیدا میکند و به معنای افکارسنجی نیست. این آماری که اعلام میکنم مربوط به آرشیو است. در مورد آمار زنده باید بگویم در رویدادهای مختلف تلاش میکنیم مخاطب و آمارش را اعلام کنیم. بهطور کلی یک رقم ۵۰ میلیون واچ تایم (زمانی که مخاطب برای مشاهده صرف میکند) در۲۴ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. در خود سال تحویل هم، ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ ای پی منحصربهفرد شبکه سه را تماشا کردند؛ ۴۰ هزار و ۲۹۸شبکه یک و ۳۰ هزار و ۸۹۲ شبکه دو را دیدند. آن چیزی که ما در نوروز و رمضان تجربه کردیم این بود که کاربران با اینترنت رایگان خانگی مخابرات تلوبیون دیدند و همین آمار را بالا برد. طی چهار سال اخیر پربینندهترین برنامه، زندگی پس از زندگی بود که امسال برنامه محفل با تجمیع آمار شبکه سه و قرآن، به رقم زندگی پس از زندگی یعنی حدود سه میلیون بازدید رسید.در این میان سریالها، نونخ در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال زیرخاکی با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، هفت سر اژدها با ۱۰۷ هزار بازدید و رستگاری با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید جومونگ حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.وی آمار مخاطبان تلوبیونی ویژهبرنامههای تحویل سال را هم اعلام کرد و گفت: برنامه سال نو با یک میلیون و ۶۶۲ هزار،شب عیدی با۳۶۷هزار و ایران دوستداشتنی با ۱۶۸هزار بازدید ازجمله پرمخاطبها بودهاند. در برنامههای سرگرمی مهمانی با ۶۴۶ هزار، مردان آهنین با ۳۸۰ هزار، شب خوش با ۳۹۵ هزار، پاورقی با ۲۳۵ هزار و معرکه با ۱۶۹ هزار بازدید در میان پرمخاطبها قرار داشتند.
کارنامه درخشان استانها
بخش دیگری ازآمار، مربوط به اموراستانها بود که حسن عابدینی، معاون امور استانهای رسانهملی دراینخصوص گفت: سازمان در راستای دو محور اصلی فعالیتهای خود یعنی هویتمحوری و عدالتگستری، تلاش کرد آرام آرام خردهفرهنگها و قومیتهای مناطق مختلف را در قاب رسانه نشان دهد. از چهار ماه قبل، روزانه ۱۰ساعت از برنامههای شبکههای ملی را از طریق استانی پوشش دادهایم به طوری که از ۷ تا ۹صبح، شبکه سه در اختیار استانهاست که از سیستان و بلوچستان تا خراسان شمالی و خوزستان این پهنه گستره ایران اسلامی را شامل میشود. دو ساعت هم در شبکههای دیگر زیستبوم استانها را به نمایش گذاشتیم. ما معتقدیم که بخش مهمی از کارهای استانی، قابلیت پخش در شبکههای ملی را دارد و باید به مرور سریال و مجموعهها به استانها نقل مکان کنند تا سوژههای استانی در قالب مجموعههای نمایشی تولید شود. سال قبل سریال سنجرخان را روی قاب رسانه بردیم. علاوهبر آن دو سریال دیگر از مناطق کرد در حال انجام است که یکی از آنها مربوط به زندگی شخصیت مستوره اردلان خواهد بود و فیلمنامه آن در حال نهایی شدن است. امیدواریم امسال جلوی دوربین برود. همچنین، مادرسوجان را در گیلان داریم که امیدوارم اوایل تابستان به آنتن برسد. سریال دامون هم از مازندران در حال جلو رفتن است.دو سه سریال در رمضان و نوروز، ویژه استانها تولید کردیم که باعث شده به مرور جهشی در این حوزه اتفاق بیفتد. این را هم باید بگویم که میزان بینندگان شبکههای استانی در سحر۴.۲درصد نسبت به سال قبل رشد داشت که نشان میدهد توانسته نیاز مخاطب را تأمین کند. در نوروز بیش از ۲۹هزار دقیقه برنامه تولید کردیم که در قالب برنامههای نمایشی و ترکیبی بود و دو حوزه صداوسیما را شامل میشد. همچنین در بازه انتخابات، رقمی حدود ۱۵۰ هزار دقیقه مناظره ضبط و پخش کردیم که رکورد بالایی است. راهبرد معاونت امور استانها این است که سهم استانها در شبکههای ملی بالاتر رود.ما درمدت اخیر درانیمیشن ونماآهنگ هم کارکردیم.همچنین در موضوع غزه، ویژهبرنامههای مشخص داشتیم که با گویشهای متنوع استانی صورت گرفت. امیدواریم در سال جاری فرآیند تولید فرآوردههای رسانهای اعم از مستند، تلهتئاتر، تلهفیلم، موسیقی، نماآهنگ، مجموعههای نمایشی و...بتواند نیاز مخاطبان را در حوزههای استانی پاسخ دهد.
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانهملی هم در این نشست با اشاره به تولید برنامههای معاونت صدا براساس سیاستهایی همچون صبر راهبردی در مقابل نظام سلطه و نشاط معنوی در خانواده، گفت: نگاه به عملکرد برنامهها نشان از انطباق نسبی با اهداف ما دارد. در عین حال تلاوتهای قومیتی ازسراسر کشوروکمربند تلاوت را به شکل مشهود داشتیم. تلاش کردیم قاب متنوعی از اقوام رادرسفرههای افطارنشان دهیم.همچنین در مناسبتهای موازی همچون سیزده به دروشب قدر،توازن و تبیین منطقی صورتگرفت.