Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:57:21 GMT

تهدید چین، بهانه احیای اتحاد تضعیف شده ناتو

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۱۲۷۳

تهدید چین، بهانه احیای اتحاد تضعیف شده ناتو

به گزارش شبکه سی ان ان، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به نظر می رسد نسبت به سال های گذشته بیشتر از همیشه بی نظم تر شده اما در این میان چین رقیب آسیایی می تواند دوباره فرصتی برای با هم بودن و اتحاد مستحکم تر اعضای ناتو به حساب آید.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در نشست دو روزه لندن گفت: با توجه به اینکه چین به ما نزدیکتر می شود، همه اعضا نیازمند آغاز مجدد اتحاد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استولتنبرگ درباره چین گفت: "ما آنها را در قطب شمال می بینیم، آنها را در آفریقا می بینیم، می بینیم که آنها سرمایه گذاری های زیادی را در زیرساخت های اروپا انجام می دهند و البته در فضای مجازی نیز سرمایه گذاری می کنند.

اظهارات دبیر کل ناتو در حالی صورت می گیرد که سخنان و دیدارهای اخیر میان امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه با دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده نشان دهنده اختلافات اساسی در اتحاد نظامی دوران جنگ سرد است.

در بیانیه نهایی نشست دو روزه سران کشورهای ناتو، اعضای این سازمان به افزایش توانایی بازگشت‌پذیری جوامع خود و به افزایش ابزارهای خود برای پاسخ دادن به حملات سایبری و تقویت توانایی کشورهای عضو برای بازدارندگی و دفاع در برابر تاکتیک‌های ترکیبی که به دنبال تضعیف امنیت و جوامع ناتو است تاکید کردند.

در بیانیه آمده است که افزایش نفوذ چین و سیاست‌های بین‌المللی آن، فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراهم کرده که باید در ائتلاف ناتو به صورت همزمان به آن رسیدگی شود.

اعضای ناتو در حالی چین را بهانه جدید خود برای ائتلاف مجدد عنوان می کنند که اختلافات جدی مربوط به بودجه دفاعی و سهم هریک از اعضای برای تامین این بودجه این سازمان را با چالش هایی مواجه کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که حتی لندن به عنوان نزدیک ترین هم پیمان اروپایی واشنگتن چندان دل خوشی از حضور وی در این اجلاس ندارد، خواب هایی برای تامین بودجه ناتو دیده که از نگاه دیگر اعضای این سازمان، می تواند یک کابوس باشد. ترامپ بدنبال آن است که بخشی از سهم دولت واشنگتن برای تامین بودجه ناتو را به دیگر کشورهای عضو تحمیل کند و آنها موظف خواهند شد سهم خود برای تامین هزینه های گزاف این ائتلاف نظامی را افزایش دهند.

علاوه بر این اختلاف ها درباره تامین بودجه نظامی ناتو، اظهارات جنجالی ماه گذشته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با هفته‌نامه اکونومیست که گفته بود ناتو به عنوان یک ائتلاف امنیتی دچار «مرگ مغزی» شده است، مسائل و دست اندازهای جدی دیگری در مسیر نه چندان هموار این سازمان ایجاد کرده است.

 این اظهارات مکرون با واکنش «هایکو ماس» وزیر  امور خارجه آلمان مواجه شد و او در پاسخ به مکرون گفت ناتو زنده است و درآینده نقش مهمی را در امنیت ایفا می کند و باید بیش از پیش گسترش یابد.

اظهارات رئیس جمهور فرانسه همچنین با واکنش های انتقادآمیزی از سوی «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو مواجه شد.

اما تنش های ایجاد شده بعد از حرفهای آتشین مکرون به همین جا ختم نشد. مکرون همچنین نسبت به ادامه تعهد آمریکا به ناتو و امکان اتکای اروپایی‌ها به این کشور ابراز تردید کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین از آنکارا انتقاد کرده و گفته بود که «هیچ هماهنگی در خصوص تصمیم‌گیری‌های راهبردی میان آمریکا و سایر اعضای ناتو وجود ندارد. ما شاهد یک اقدام تهاجمی هماهنگ‌نشده توسط یک عضو ناتو یعنی ترکیه به منطقه‌ای(شمال سوریه) هستیم که منافع ما در آنجا در خطر است. »

علاوه بر مسائل یاد شده که خود گواه مجموعه ای از ناهماهنگی ها و تنش های شبه بحران در ناتو است، مجموعه ای از اقدامات ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف نظامی، از جمله حمله بحث برانگیز ماه گذشته آن به شمال سوریه، خرید سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ از روسیه و طرح جایگزین کردن خرید جنگنده های سوخو ۳۵ روسیه با جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی، ترکیه را به عضو دردسرساز برای ناتو تبدیل کرده وتردیدهایی را درباره امکان خروج این کشور از این ائتلاف نظامی برانگیخته است.

برچسب‌ها فرانسه دونالد ترامپ لندن چین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی آمریکا ینس استولتنبرگ پروندهٔ خبری نشست سران ناتو - ۲۰۱۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه دونالد ترامپ لندن چین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی آمریکا ینس استولتنبرگ فرانسه دونالد ترامپ لندن چین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی آمریکا ینس استولتنبرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد

سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان روز سه‌شنبه با حضور استاندار خوزستان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان خوزستانی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، امروز _سه شنبه هفتم فروردین_ سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان با حضور استاندار خوزستان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان خوزستانی رونمایی شد.

عبدالله افرازه شهاوند معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این نشست اظهار کرد: دغدغه‌های زیادی در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی خوزستان وجود داشت زیرا اقدامات فرهنگی جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد ولی فقدان سند بالادستی احساس می‌شد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر خوبی برای برش سند مهندسی فرهنگی کشور اتخاذ کرد که در چند استان انجام و در شهریور ۱۴۰۲ پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایی شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود.

شهاوند اضافه کرد: چالش‌های فرهنگی شهرستان‌ها مطالبه، نمونه کارهای ۱۲ استان بررسی و از تمام دستگاه‌های فرهنگی دخیل نیز نظرخواهی شد تا هشت مساله در سه نوبت در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شد.

وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف فرهنگی عفاف و حجاب، تضعیف باورهای دینی، تضعیف جایگاه و تأثیرگذاری مراجع فرهنگی، چالش‌های فرهنگی ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله مسائلی هستند که در این سند متناسب با چالش‌های خوزستان احصا شدند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشند.

کد خبر 739374

دیگر خبرها

  • اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی کلید حل مسئله فلسطین است
  • اسرائیل گزارشگر سازمان ملل را تهدید کرد
  • پوتین تهدید کرد/ در هر کشوری باشد می‌زنیم
  • هم افزایی و تحکیم وحدت مسلمانان در ماه مبارک رمضان، دشمنان اسلام را تضعیف می کند
  • ضرورت پاسخگویی محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • ضرورت پاسخگویی سازمان محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد
  • ادای احترام اعضای شورای امنیت به قربانیان حمله در مسکو
  • جواب سرمربی تاجیکستان به مانچینی: فقط بهانه!