Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریحانه عابدنیا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود:‌ همان‌گونه که گفته می‌شود آب مایه حیات است، ‌انسان نیز برای ادامه زندگی به فعالیت بدنی و فکری نیاز دارد و در واقع با کار کردن می‌توان بر مشکلات فائق شد و به نوعی کار را باید درمانگر مشکلات روزمره و مرحمی برای مقابله با اختلالات روحی و روانی فرد یا افراد جامعه برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: زندگی هر فرد به واسطه کار تأمین و اداره می ‌شود و خودکفایی هر جامعه‌ای به میزان و نوع عملکرد شاغلان آن بستگی دارد. در عین حال کار و فعالیت موجب شادابی و نشاط انسان و در مقابل، بیکاری، فقر، افسردگی، فساد و سرخوردگی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

این روان درمانگر تصریح کرد:‌ با نگاهی به جایگاه کار و کارآفرینی، به خوبی متوجه می‌شویم همچنان که از گذشته بر مساله کار به عنوان جوهره انسان تاکید می شود، ‌فعالیت و اشتغال ثمرده در زندگی آحاد مختلف مردم نقشی اساسی و سازنده دارد و آثار تربیتی، روان‌شناختی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی آن بر کسی پوشیده نیست و از این رو اهمیت کار در سنین جوانی دو چندان است و آثار و ثمرات آن برای نسل جوان، ارزش زیادی دارد.

تاکید دین و شرع بر کارآفرینی 

عابدنیا گفت:‌ چنانچه شغل مطابق آموزه‌ های دینی و با رعایت حدود الهی و دستورات شرع مقدّس انجام شود، عبادت تلقّی شده و موجب کمال معنوی انسان می‌شود و همچنین در پویایی شخصیت و اقتدار اجتماعی همگان، نقش قابل توجهی خواهد داشت.

این روان درمانگر تصریح کرد: به توصیه و تاکید روانپزشکان، کار درمانی راهکاری به مراتب مطلوب و مناسب برای اشتغال روحی و جسمی فرد یا افراد مبتلا به اختلالات رفتاری و خلقی مطرح می‌شود و از سوی دیگر منشأ آرامش، اعتماد به نفس و عزّت نفس است و انسان را به شخصیتی متعادل، پویا و خلّاق مبدّل می ‌کند.

وی افزود: حرفه و شغل باعث قدرت اقتصادی بالا و در نتیجه، احترام اجتماعی ساکنان یک جامعه می‌شود.

عابدنیا تصریح کرد: در جایی که به کار اهمیت داده نشود یا فرد یا افرادی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، فقر اقتصادی که منشأ انحرافات اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی به شمار می‌رود، جایگزین پویایی و معیشت مردم خواهد شد.

این روان درمانگر گفت:‌ امروز که بخش گسترده‌ای از افراد جامعه مشغول به کار هستند و از طرفی اشتغال سن و سال ندارد و جنسیت نمی‌شناسد، ‌ باید به عواملی که موجب می‌شود فرد یا افرد جامعه خود را متعهد به درآمدزایی بدانند، توجه اساسی کرد. مقابله با استرس شغلی در کنار آنکه منبع درآمدی برای ادامه و بهبود کیفیت زندگی و بسیار ارزشمند است، عاملی بازدارنده برای فشارهای روحی است.

عابدنیا افزود:‌ براساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که با استرس شغلی بالا به کار مشغول هستند، وظایف خود را کُندتر و با ضریب خطای بالاتری انجام می‌دهند،  زمان را هدر داده و نمی‌توانند مفاهیم را بطور واقعی دریافت و ارسال کنند. با تشدید استرس شغلی و کاهش عملکرد فرد، ریسک بروز افسردگی، اضطراب،  تنش و عدم تمرکز، افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت:‌ ایجاد بیماری‌های سایکوسوماتیک یا روان تنی مثل زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر و تشدید میگرن با استرس شغلی مرتبط است و از سوی دیگر عوامل تشدید کننده استرس شغلی که به فرسودگی شغلی منجر می‌شود را می‌توان به تنها کار کردن، چند مسوولیتی بودن، شیفت‌های متعدد و نامنظم کاری، عدم مشخص و شفاف بودن وظایف کاری، برهم خوردن سیکل خواب و بیداری، قوانین غیرمنعطف در محل کار و عدم وجود تسهیلات فیزیکی در محل کار، ‌ عنوان کرد.۸۳۴

برچسب‌ها بهداشت استرس کارمندان سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت استرس کارمندان سازمان بهزیستی کشور بهداشت استرس کارمندان سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان و اثرات آن بر روح و جسم

به گفته بسیاری از کارشناسان سلامت، در میان وعده‌های غذایی «صبحانه» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما مردم در نقاط مختلف جهان روز خود را با چه خوراکی‌هایی آغاز می‌کنند؟

به گزارش روزیاتو، زیست فعلی انسان حاصل تغییر و تحول و سازشی چندهزارساله است. اکثر ویژگی‌های زیستی و رفتاری او را می‌توان از چنین پنجره‌ای توضیح داد. برخی از عادت‌ها و رفتارهای انسانی ریشه‌ای دارد که در تاریخ او دویده است. خاستگاه این عادات را باید با زیر ذره‌بین قرار دادن فرایند تاریخی زندگی بشر یافت. 

انسان اولیه برای تامین خود شکار می‌کرد. برای رسیدن به مواد خوراکی هر بار ماجرایی جدید رقم می‌خورد. ماجراها هنوز به قوت خود باقی‌اند. ماهیت هنوز تغییری نکرده اما شکل ظهورشان متفاوت شده است.

امروزه تامین غذایی جمعیت‌ها در ابعاد میلیونی خود ماجرایی چه بسا حوصله‌سربر اما پیچیده باشد؛ چرخه‌ای بسیار وسیع از تولید تا تخریب‌شان را در بر می‌گیرد، یک غذا برای اینکه روی میز یا سر سفره ما بیاید مسیری طولانی می‌پیماید. 

سیستم تامین غذایی مثل درختی که قرن‌هاست رشد کرده، امروزه ریشه پرجزئیات و عمیقی دارد و شاخه‌های کثیرش زندگی خیلی‌ها را زیر سایه خود می‌گیرد. تامین غذا مشاغل زیادی به وجود آورده و بخشی جدانشدنی از زندگی انسان‌هاست.

رژیم غذایی معمول انسان‌ها در سراسر جهان متشکل از ترکیب سه وعده است. وعده‌هایی در سه بازه از زمان بیداری که انرژی فعالیت‌ انسان را تامین می‌کند. صبحانه یا ناشتاشکن، به عنوان اولین وعده انسان‌ها بخشی از فرهنگ آنها شده است، وعده‌ای که حذف آن تبعات مخربی برای بدن خواهد داشت. 

اما سوال این است که صبحانه چگونه بر رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. در نقاط مختلف جهان مردم برای شروع روز خود چه چیزهایی می‌خورند و این مواد چه تاثیری بر آنها می‌گذارد.

صبحانه در کشورهای مختلف ایالات متحده

مردم آمریکا عادت دارند روز خود را با قهوه شروع کنند. کافئین موجود در قهوه بر اساس باور موجود، خواب‌آلودگی صبحگاهی را از بین می‌برد و باعث می‌شود با انرژی بیشتری روز آغاز شود. در کنار این نوشیدنی محبوب پنکیک از وعده‌های مرسوم صبحگاهی آمریکایی‌هاست. مصرف تخم‌مرغ هم مزیت خود را دارد. اما در کنار اینها بیکن هم در صبحانه آمریکایی‌ها جای دارد. 

مصرف تخم‌مرغ کاهش اضطراب را برای افراد به ارمغان می‌آورد. بیکن هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و سم‌زداست. گاهی هم ممکن است به جای قهوه، آبمیوه بنوشند. آبمیوه‌ها سرشار از فیبر هستند. 

این صبحانه به طراوت انسان کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها نیز بسیار مفید است. 

ژاپن

چای گیاهی به همراه برنج سفید و میسوشیرو یا سوپ میسو ترکیب سنتی ژاپنی‌ها برای صبحانه است. سوپ میسو از غذاهای باستانی ژاپنی‌هاست که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. برنج سفید هم بسیار مفید و مغذی است زیرا کربوهیدارت به‌نسبت بهتری در مقایسه با مواد قندی به بدن می‌رساند.

چای‌های گیاهی هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارند. صرف یک نوشیدنی گرم در ابتدای روز به کاهش سطح استرس بدن کمک می‌کند.

هند

هندی‌ها هم در وعده صبحانه خود چای یا دم‌نوش‌های مختلف می‌نوشند. در کنار این غذاهایی مثل دوسا، سامبار و چتنی مصرف می‌کنند. دوسا نوعی پنکیک است که از برنج و ماش سیاه تهیه می‌شود. هندی‌ها غذاهای مخصوص به خود را دارند که با ادویه‌های زیاد و متنوعی درست می‌شوند. 

ادویه‌ها غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند و هر کدام مزایای خود را دارند. چنتی را هم می‌توان یک چاشنی خوش‌طعم و‌ رنگ به حساب آورد. 

آلمان

صبحانه سنتی ژرمن‌ها یا آلمانی‌های امروزی سوسیس و نان و تخم‌مرغ آب‌پز است؛ سوسیس‌هایی با دستورالعمل‌هایی بعضاً محرمانه که در مناطق مختلف به روش‌ها و با مواد متنوعی پخته می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، تخم مرغ آب‌پز به طراوت آدمی کمک می‌کند و مصرف آن در آغاز روز، بر رفتار روزمره او تاثیر می‌گذارد.

ویتنام

مردم ویتنام فرهنگی در نوع خود شگفت‌انگیز دارند. عناصر بومی این کشور به حدی در تاریخ آنها عمیق شده که حتی با مردم شرق آسیا و جنوب شرق آسیا تفاوت‌های زیادی دارند. صبحانه سنتی مردم ویتنام سوپ فو است. این غذا را می‌توان غذای ملی ویتنام به شمار آورد. 

این سوپ مزه‌های مختلف دارد و بسیار مقوی و مفید است. سوپ فو حاوی گوشت و سبزیجات معطری است که قطعاً بر حال افراد آن هم در آغاز روز تاثیر مثبت می‌گذارد. 

برزیل

مردم برزیل برای صبحانه از میوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. میوه‌های تازه و اسموتی‌هایی از خانواده استوایی‌ها؛ صبحانه‌ای رنگارنگ و طبیعی به همراه نان و گاهی گوشت.

ایران

صبحانه سنتی ایرانی‌ها از روزگار قدیم، نان و پنیر بوده است. در طی سال‌ها کره، مربا، عسل، گردو، خیار و گوجه هم به سفره ایرانیان اضافه شده است. چای به عنوان نوشیدنی گرم مرسوم در ایران شناخته می‌شود، با این حال تخم‌مرغ هم در وعده صبحانه ایرانیان جای دارد.  

صبحانه نخوردن؛ دزدی از سلامت جسم و روان 

صبحانه، اولین وعده غذایی در روز، به مثابه نغمه آغازین، نوید یک روز پربار و سرشار از انرژی را می‌دهد. اما چه بر سرمان می‌آید اگر این نغمه را نادیده بگیریم و صبحانه را از سفره روزمان حذف کنیم؟ 

نادیده گرفتن صبحانه، نه‌تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی نیز می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای انسان‌ها به دنبال داشته باشد. در اینجا به بررسی علمی و روان‌شناختی آثار نخوردن صبحانه بر انسان‌ها می‌پردازیم.

آثار جسمی:  افت قند خون: نخوردن صبحانه، به‌ویژه برای افراد دیابتی، می‌تواند منجر به افت قند خون و علائمی مانند سرگیجه، ضعف، لرزش و سردرد شود.  کاهش تمرکز و حافظه: مغز برای عملکرد صحیح به گلوکز نیاز دارد. نخوردن صبحانه می‌تواند به کمبود گلوکز در مغز و در نتیجه، کاهش تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری منجر شود.  افزایش تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی: گرسنگی می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری، عصبانیت و نوسانات خلقی شود. خوردن صبحانه به تنظیم سطح قند خون و هورمون‌ها و در نتیجه، بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند.  کاهش سوخت‌وساز بدن: نخوردن صبحانه ممکن است منجر به کاهش متابولیسم و در نتیجه، افزایش وزن شود.  سوء تغذیه: صبحانه نخوردن می‌تواند به کمبود مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر در بدن منجر شود.  مشکلات گوارشی: نخوردن صبحانه می‌تواند باعث یبوست، نفخ و درد معده شود. آثار روانی:  استرس و اضطراب: گرسنگی می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود. خوردن صبحانه به تنظیم سطح قند خون و هورمون‌ها و در نتیجه، کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.  افسردگی: مطالعات نشان داده‌اند بین نخوردن صبحانه و افسردگی ارتباط وجود دارد.  کاهش انگیزه و خستگی: نخوردن صبحانه منجر به کاهش انگیزه، خستگی و افت انرژی می‌شود.  اختلالات خواب: نخوردن صبحانه ممکن است باعث اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و خواب آشفته شود.  کاهش عزت نفس: احساس گرسنگی و ضعف در برخی موارد به کاهش عزت نفس و اعتمادبه‌نفس می‌انجامد. راهکارهایی برای غلبه بر عادت نخوردن صبحانه:  برنامه‌ریزی: صبح خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشید.  آماده‌سازی شب قبل: شب قبل از خواب، صبحانه خود را آماده کنید تا صبح مجبور به صرف زمان زیادی برای آماده کردن آن نباشید.  انتخاب صبحانه‌های ساده و سریع: صبحانه‌هایی را انتخاب کنید که ساده، سریع و مغذی باشند.  شروع با صبحانه‌های کوچک: اگر عادت به خوردن صبحانه ندارید، با صبحانه‌های کوچک شروع کنید و به‌تدریج حجم آن را افزایش دهید.  استفاده از میان‌وعده‌های سالم: اگر در صبح وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید، میان‌وعده‌های سالم مانند میوه، آجیل و ماست را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.  نوشیدن آب: قبل از صبحانه، یک لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته کنید.  مثبت فکر کردن: به فواید خوردن صبحانه برای سلامت و روان خود فکر کنید و انگیزه‌تان را برای خوردن صبحانه افزایش دهید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد
  • پیشکسوت استقلال: بازیکنان در بازی با شمس آذر نصف جانمان کردند
  • (ویدئو) سگ‌های درمانگر
  • مشاوره به جای مجادله، گام مهم انتظامی استان کرمانشاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology
  • چه زمانی برای تست روانشناسی به مراکز مشاوره مراجعه کنیم
  • انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان و اثرات آن بر روح و جسم