Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته گذشته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس تمدن‌های کهن به چین سفر کرد.

وی ضمن دیدار با شوگانگ وزیر فرهنگ و گردشگری چین از تربیت راهنماهای گردشگری زبان چینی به‌عنوان یکی از این اقدامات مهم نام برد و گفت: در این مسیر نیازمند حمایت و کمک سفارت چین در تهران هستیم زیرا اگر کمک کنید می‌توانید سهم بیشتری از ۹میلیون گردشگر خروجی از ایران داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مونسان همچنین لغو روادید گروهی توسط چین برای گردشگران ایرانی را خواستار شد و گفت: یکی از سیاست‌های فرهنگی دو کشور توسعه روابط مردم با مردم است و توسعه گردشگری به تقویت این روابط کمک می‌کند.

او به بازسازی، مرمت و احیای اقامتگاه‌ها و کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم قدیم در ایران اشاره کرد و گفت: این اماکن با استفاده از صنایع‌دستی به هتل کاروانسرا و هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند که مورد اقبال گردشگران خارجی به ویژه اروپایی قرار گرفته است.

وی پس از بازگشت از چین در یاداشتی که در اختیار ایرنا قرار داد، نوشت: باید به خوبی از این فرصت استفاده کرد تا ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری دائم چینی ها ها تبدیل شود. هم اکنون برای میزبانی از حداقل یک درصد بازار گردشگران خروجی چین برنامه‌ریزی و در مرحله نخست برای جذب یک میلیون گردشگر چینی تا چهار پنج سال آینده هدفگذاری کرده ایم. از سویی با توجه به مناسبات و پیشینه تاریخی و فرهنگی دوکشور، در تمامی برنامه هایمان پیوست فرهنگی همچون برگزاری نمایشگاه های آثار تاریخی فرهنگی از آثار دو ملت و همکاری های های موزه ای را لحاظ خواهیم کرد، چراکه معتقدیم تمام مسیرهای توسعه پایدار از شاهراه فرهنگ می گذرد.

مونسان پس از بازگشت از چین با سفیر ارمنستان در ایران دیداری داشت و با تاکید بر افزایش همکاری کشورهای منطقه در حوزه گردشگری، افزود: کشورهای منطقه دارای فرهنگ و پیشینه تاریخی مشترک هستند و این علاقه‌مندی بین ملت‌ها برای شناخت بیشتر از یکدیگر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای شناخت بیشتر ملت‌های منطقه از همدیگر لازم است که اقدامات بیشتری انجام شود، تصریح کرد: کشورهای منطقه ۴۰۰میلیون نفر جمعیت دارند و این یک بازار بسیار خوب اقتصادی و گردشگری محسوب می‌شود که باید مورد استفاده قرار گیرد.  باید شرایط لازم برای نزدیکی ملت‌ها و دولت‌های منطقه بیش از پیش فراهم شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: کارشناسان ایرانی، تجارب بسیار خوبی در زمینه کاوش و مرمت آثار تاریخی دارند و ما آمادگی داریم این تجربیات را به کارشناسان کشور ازبکستان منتقل کنیم.

مونسان با بیان اینکه در هر سه بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اراده و علاقه‌مندی برای افزایش همکاری‌ها با ازبکستان وجود دارد، گفت: نمایشگاه گردشگری ایران بهمن ماه امسال با حضور فعالان این حوزه از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد؛  شرکت‌ها و فعالان گردشگری ازبکستان هم می‌توانند با حضور در این نمایشگاه، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

او اظهار کرد: برای افزایش همکاری‌ها در حوزه گردشگری، برگزاری نشست‌های رو در رو بین شرکت‌های فعال گردشگری ایران و ازبکستان امری ضروری است که این مهم می‌تواند در حاشیه برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران انجام شود.

۳۳ مورد واگذاری به بخش خصوصی

 شاید یکی از اخبار مهم دیگر هفته گذشته واگذاری ۳۳ بنای تاریخی به بخش خصوصی باشد. صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، ۳۳ بنای تاریخی را در ۱۶  استان به منظور احیاء، مرمت و بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشت در این مزایده خانه پدری جلال آل احمد شهر تهران و کاروان سرای تی تی سیاهکل به چشم می خورد.

خشایار نیکزاد مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی در نشستی با خبرنگاران خبرهای جالبی داد از آن جمله می توان به ایجاد سرویس بهداشتی الکترونیک خبر داد.

با مدیر پایگاه های میراث جهانی صحبت کرده و پیشنهاد دادیم که برای توریست خارجی، سرویس بهداشتی با تکنولوژی روز در باغ فین کاشان ایجاد شود. این نمونه منحصر به فردی خواهد بود که توریست با سکه های دلار یا یور می تواند از آن استفاده کند.

فارابی و عطار در گرامی‌داشت یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، از قرار گرفتن ابونصر فارابی و عطار نیشابوری در فهرست گرامی‌داشت کمیسیون ملی یونسکو خبر داد.

 حجت‌الله ایوبی عنوان کرد: هر دوسال یک‌بار کشورها می‌توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند و بزرگداشت این شخصیت‌ها برگزار شود.

وی با بیان این‌که بعد از بررسی گروه‌های کارشناسی در نهایت دو شخصیت «ابونصر فارابی (معلم ثانی)» و «عطار نیشابوری» برای معرفی به یونسکو به منظور ثبت در «فهرست گرامی‌داشت یونسکو» انتخاب شدند، ادامه داد: ابونصر فارابی از مفاخر ایران در علوم زبان و ریاضیات و کیمیا و هیات و موسیقی و طبیعیات و الهیات و علوم مدنی و فقه و منطق بوده است، بنابراین بزرگداشت این نابغه اندیشمند که در همه‌ عمر در راستای پیوند و تلفیق دین و فلسفه در تاریخ اندیشه اسلامی تلاش کرد اتفاقی بزرگ است.

ایوبی در ادامه با اشاره به جایگاه رفیع عطار نیشابوری و قرار گرفتن این عارف و شاعر نامی ایران در فهرست گرامی‌داشت یونسکو عنوان کرد: جای خرسندی است که نام عطار که عمر خود را در سده شش و هفت قمری در راه سیر سلوک گذاشت در این فهرست قرار گرفته و شاهد برپایی بزرگداشت این عارف و شاعر نام‌آور ایران هستیم.

افتتاح خانه‌های خلاق در آینده نزدیک

پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی با اشاره به اینکه صنایع دستی به جهت ویژگی‌هایی که دارد در قالب دیگر صنایع نیز تعریف می‌شود، گفت: طرح تجاری‌سازی صنایع دستی با سرعت در جهت ارتقای این صنعت در حال انجام است و در کنار تجاری‌سازی در آینده نزدیک شاهد افتتاح خانه‌های خلاق در این حوزه هستیم.

به گفته وی در خانه‌ها خلاق، صنایع دستی مورد بحث و بررسی و مشورت‌های کارشناسی قرار می‌گیرد تا در حوزه تجاری سازی اقدام شود. خانه‌های خلاق در ابتدا در استان‌های تهران و اصفهان تشکیل خواهد شد و در سایر استان‌ها شاهد ایجاد این خانه‌ها خواهیم بود.

برچسب‌ها گردشگری علی ‌اصغر مونسان چین ایران پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری علی اصغر مونسان چین ایران پکن گردشگری علی اصغر مونسان چین ایران پکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۳۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ ولی جهانی افزود: ماموران کلانتری ۱۱ شهر رودبار، ۳۳ شی تاریخی و فرهنگی را با حکم دادستان رودبار از قاچاقچیان در این شهر کشف و توقیف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این اشیای عتیقه شامل مُهره ، سنگ تزیینی ، ظرفی سفالی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد ، مُهر و جامُهری ، سکه مفرغی فلوس ضرب شهر رشت است که در این عملیات کشف شد.

وی گفت: کارشناسان ارزش اشیای عتیقه کشف شده را ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی وظیفه همه افراد جامعه است، از مردم خواست کرد در صورت مشاهده و یا اطلاع از قاچاق اشیای تاریخی، موضوع را به اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار