Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ محمود واعظی خاطرنشان کرد: دنیای امروز به صورت عجیبی در حال تغییر است و این تغییر بر اساس علم و تکنولوژی است. اگر در گذشته در کشورهای مختلف پول و توان نظامی اعتبار و قدرت به شمار می‌رفت، در دنیای امروز علم و تکنولوژی است که می‌تواند قدرت و ثروت بیافریند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه امروز دانشگاه‌های ما از آموزش محور و پژوهش‌محور به مهارت محور تبدیل شده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها امروز به دنبال کارآفرینی بوده و فناورمحور هستند و من امروز در بازدید از پژوهشکده‌های این دانشگاه بسیار خوشحال شدم از اینکه آنچه اینجا تولید می‌شود از طراحی تا ساخت همه داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واعظی در رابطه با تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه، خاطرنشان کرد: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهوری و  سیاست‌های اعمال شده در وزارت علوم تأکید بر تقویت تولید داخلی است و سیاست کشور امروز بر مبنای تقویت تولید داخلی است و خوشبختانه این فرهنگ در وزارتخانه‌های مختلف ایجاد شده و امروز شاهدیم که رابطه صنعت و دانشگاه با اشتیاق فراوانی برقرار شده و دولت هم از آن حمایت می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع مورد توجه خاص رئیس جمهور قرار دارد، تأکید کرد در این رابطه بخشنامه‌ای از سوی رئیس جمهور محترم برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در دستور کار قرار دارد و در شرایط امروز که کشور در تحریم ناعادلانه دشمنان قرار دارد، راهی نداریم جز اینکه دانشگاه‌ها را به سمت تولید پیش ببریم.

واعظی با اشاره به بازدید خود از پژوهشکده‌های فناوری زیستی و هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: در این بازدید شاهد موفقیت‌های زیادی که از سوی دانشجویان و دانشگاه کسب شده، بودم و این جای بسیار خوشحالی است. در این پژوهشکده‌ها، دانشجویان و اساتید در حوزه‌های مختلف و ابعاد گوناگون کارهای بسیار خوبی انجام دادند که برخی از آنها به نتیجه رسیده و امیدواریم طرح‌های دیگر نیز به زودی به نتیجه برسد که تحول خوبی در عرصه تولید داخلی و علم و فناوری ایجاد خواهد کرد.

پژوهشکده فناوری زیستی که امروز از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور در دانشگاه فردوسی مشهد مورد بازدید قرار گرفت، طرح تولید پروتئین‌های نوترکیب در اولین پرندگان تراریخته تولید شده در ایران را در دستور کار خود دارد. در این طرح مرغ‌های مهندسی ژنتیکی شده به منظور تولید داروهای خاص که در سیستم‌های دیگر امکان تولید آن وجود ندارد، تولید می‌شود.

پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد نیز که دکتر واعظی از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد یک پژوهشکده تقاضا محور است که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های باد، خورشید و ذخیره‌سازی انرژی فعالیت می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور که از سوی وزیر علوم همراهی می‌شد در بازدید امروز خود از پژوهشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد همچنین از بنای یادبود هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه پرده‌برداری کرد و همچنین از پنجمین جشنواره فرهنگ ملل که در این دانشگاه برگزار شده و همچنین نمایشگاه تولیدات دانشجویان خارجی این دانشگاه بازدید کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد کشور صنعت محمود واعظی دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۵۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها

شجاعی از جهش ۲۳ درصدی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی خبر داد و با اعلام رسیدن به خودکفایی، از رسیدن به نقطه پایان وابستگی خبر داد.

برای آنکه انسان بتواند به زندگی خود ا دامه دهد، لازم است از تمامی ذخایر و منابع به نحو احسن استفاده کند. اگرچه کشاورزی و صنایع غ ذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و عمر انسان‌ها به غذا وابسته است، اما گردش اقتصادی در صنایع دیگری از جمله نفت و خودروسازی بسیار بیشتر است.

ارتباط خودرو با ۶۰ صنعت

باید بپذیریم که چرخ‌های اقتصاد جهانی وابستگی جدی به صنعت خودرو دارد. صنعت خودرو با بیش از ٦٠ صنعت دیگر ارتباط مستقیم دارد، چرخ‌های بسیاری از صنایع دیگر را به حرکت در می‌آورد و تمامی بخش‌ها به خودرو نیاز مبرم دارند. به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع نام می‌برند.

تنوع محصولات بکار رفته

کافی است نگاهی دقیق به خودرو بیندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه چرخ‌های صنعت را به حرکت در می‌آورد. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی در زمینه‌های فلزی، پلاستیک شیمیایی، پارچه، عایق شیشه، الکترومکانیک برق، الکترونیک، متالوژی و... بکار رفته که البته چرخ‌های بزرگتر طراحی، مدیریت و اقتصاد را نیز به حرکت در می‌آورد. این همه وابستگی صنایع و اقتصاد به خودرو نشان می‌دهد که چرا از صنعت خودرو، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یاد می‌شود. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تجارت خودرو ۱۰ درصد از تجارت جهانی به ارزش ۱، ۵۱۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فولاد در خودروسازی

اگرچه خودرو از تنوع قطعات بالایی برخوردار است، اما فولاد و آهن آلات، به دلیل دوام، استحکام، مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل و بهبود شیوه‌های آن داشته و عمر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده، تقریبا ۱۶ درصد از فولاد و آهن آلات، برای نیاز‌های حمل و نقل به ویژه ساخت خودرو، استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، فولاد ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد وزن متوسط آن را به خود اختصاص می‌دهد. اما ۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل در ساختار بدنه، چارچوب و در‌ها از فولاد است. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده، خودرو تقریبا ۱۲ درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

سهم بالای فولاد در خودرو

برای آنکه به نقش اساسی فولاد در خودرو پی ببریم، آمار اعلامی از سوی سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری می‌تواند، راهگشا باشد. این سازمان اعلام کرده ۹۵.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید شده که به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، صنعت حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی، به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه‌های اتوبوس به دلیل برخورداری از افزایش وزن و قدرت، اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل فشار شدید در جاده را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

یکه تازی فولاد مبارکه برای تامین آب مردم و صنعت  

بحران خودرو در ایران

جایگاه خودرو در ایران همچون بسیاری کالا‌ها و محصولات دیگر با دیگر نقاط جهان متفاوت است. خودرو به اندازه‌ای در ایران اهمیت یافته که می‌تواند اقتصاد را به چالش بکشاند و حتی بحران اقتصادی را رقم بزند، اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم. در حالی ارزش خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان در قالب کالای مصرفی تعریف می‌شود و پس از گذشته ۵ سال به گورستان خودرو برای اوراق سپرده می‌شود، که یک خودرو تولید شده در ایران پس از گذشت ۲۰ سال و رسیدن به فرسودگی کامل، قیمت ده‌ها برابری پیدا می‌کند و برای همان نیز بازار سیاه وجود دارد. این در حالی است که تولید خودرو در ایران بسیار چشمگیر است به نوعی که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بین ۱۶ کشور بزرگ تولید کننده خودرو در جهان، اندونزی، هند و ایران توانستند بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته سه کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو جهان با سهم حدود یک درصدی و هفتم آسیا قرار گیرد.

بحران وابستگی

با وجود شرایط ویژه‌ای که ایران در زمینه تحریم‌ها دارد، واردات با ممنوعیت کامل رو به رو شده و تولید نیز نتوانسته نیاز داخل را تامین کند، شرایطی که باعث شده فروش خودرو به صورت‌های مسخره قرعه کشی، پیش خرید و... صورت بگیرد. البته این عمق فاجعه نیست، وقتی خودروسازان خودرو‌های تولید شده را به بهانه کمبود قطعه! انبار می‌کنند، تازه متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ناتوان هستیم.

بی نیازی به فولاد

بر اساس تقسیم بندی قطعات خودرو، متوجه وابستگی خودرو به فولاد می‌شویم. سال‌ها برای آنکه فولاد به ویژه ورق مورد نیاز بدنه خودرو را تهیه کنیم، ناچار به واردات بودیم، شرایطی که اکنون از آن عبور کرده و توانسته ایم به همت فولادسازان مطرح کشور، از آن بحران عبور کنیم. اما هنوز در بخش‌هایی وابستگی وجود دارد که مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه قول داده از آن عبور خواهیم کرد. حمید شجاعی با ارایه آمار‌های چشمگیر از تولید گفت: در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی تولید کردیم که جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت و حدود ۳۲۰ هزار تن فروش را ثبت کردیم. مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی برای سال جدید گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی کرده‌ایم که گرید‌های جدید خودرویی بیشتری تولید و عرضه کنیم و عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای شرکت را شروع کنیم تا بتوانیم برای تمام محصولات، گالوانیزه خودرویی کشور را تولید و این صنعت را برای سال‌های جاری و آینده از واردات بی نیاز کنیم.

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های مقام معظم رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • نماینده مجلس:دولت رئیسی کاری کرده که حتی شرکتهایی که کار دانش بنیان نمی کنند، خودشان را دانش بنیان جا می زنند